برای تمامی طرفداران بازیهای نقشآفرینی ژاپنی، استودیو Nihon Falcom نامی مهم و پرآوازه است. نیهون فالکام با آثاری نظیر مجموعهی The Legend of Heroes و مجموعه Ys، همواره جایگاه خاص و برجستهی خود را در میان توسعهدهندگان این ژانر نشان داده است. اگرچه در دورههای مختلف و در آثار گوناگون این استودیو گاه افتوخیزهایی را شاهد بودهایم ولی بازی Ys IX: Monstrum Nox در ادامهی قسمت قبلی همین مجموعه بازی، بار دیگر اثبات میکند که آنها قادر هستند اثری را خلق کنند که حداقل طرفداران بازیهای نقشآفرینی ژاپنی را خشنود سازند.
بازی Ys IX: Monstrum Nox جدیدترین قسمت از مجموعه بازی Ys است که در ابتدا در سال 2019 در ژاپن منتشر شده است. اکنون، با عرضهی نسخهی بومیسازیشدهی آن در غرب فرصتی مهیا شده تا به بررسی آن بپردازیم و ببینیم که این قسمت نسبت به آثار گذشتهی این سری چه جایگاهی دارد.جدیدترین قسمت مجموعهی Ys، در بخشهای زیادی وامدار و دنبالهرو قسمت قبلی مجموعه یعنی بازی Ys VIII: Lacrimosa of Dana است. در واقع، هم در ساختار گیمپلی و هم در روایت، این قسمت سعی داشته با الگو از قسمت قبلی و پیرو از آن کار خود را پیش ببرد. به همین خاطر، همانند قسمت قبلی اهمیت داستان در بازی Ys IX: Monstrum Nox از قسمتهای پیشین بالاتر رفته است. نمیخواهم بگویم که داستان به حدی رسیده که بتوان آن را بسیار قابلتوجه خواند یا برترین ویژگی این اثر خطابش کرد اما در عین حال که ضعفهای رایجی در روایت این اثر وجود دارد، در این قسمت از خامی تمام بیرون آمده و اکنون لحن بهتری پیدا کرده است. این بار قرار نیست همچون بازی Ys: Memories of Celceta داستان با فراموشی نامشخص شخصیت اصلی و آغاز ماجراجویی جدید او شروع شود بلکه داستان تازهی اَدول کریستین (Adol Christin)، قهرمان و ماجراجوی اصلی سری، کمی شکل و روی بهتری پیدا کرده است.
Adol و دوستش قصد ورود به شهر معروف بالدوک (Balduq) را دارند که زندان آن بسیار شهرت دارد. طی اتفاقاتی Adol به زندان میافتد. درحالیکه او پس از مدتی قصد خروج از زندان را دارد، دچار نفرین خاصی میشود. این نفرین هرچند به او کمک میکند تا از زندان خلاصی یابد، ولی او را به یک مانستروم (از ریشهی واژهی لاتین هیولا یا مانستر میآید) تبدیل میکند و به او ویژگیها و قدرتهای خاصی میدهد که البته بهایی را هم دارند؛ مهمترین بهای آن این است که او نمیتواند از شهر خارج شود. زین پس او باید همراه پنج مانستروم دیگر، به شکار و رویارویی با هیولاهای مختلف بپردازد.
خوشبختانه، تمرکز روی شخصیتها بهتر انجام شده است. علاوه بر Adol که همواره با او همراه هستیم، هرکدام از چپترهای بازی تا قبل از چپتر ماقبل پایانی، روی یکی از اعضای گروه ششنفرهی «مانسترومها» تمرکز میکند و سعی میکند تا داستان را از طریق ماجراهای آنها پیش ببرد. چنین امری باعث میشود که در وهلهی اول، شخصیتها بهتر شناخته شوند و همچنین بازیکنان هم آنها را بهتر در جریان داستان بازی بپذیرند. این موضوع، در کنار لحن جدیتر بازی نسبت به قسمتهای قبل، باعث شده که داستان تا حدی توانایی جذب مخاطب این ژانر را داشته باشد و او را با خود همراه کند. از آنجایی که گیمپلی بازی شکل و رویی بهتر دارد، گاهی ممکن است ریتم داستانی شما را اذیت کند و دوست داشته باشید بیشتر شاهد بخشهای اکشن بازی باشید. با این حال، به دلیل پرداختن هر چپتر به ماجرایی کوچکتر و ارتباط آن به ماجرای بزرگ اصلی، ریتم داستانی از بعضی از نمونههای مشابه دیگر قابلقبولتر است و به آن خستهکنندگی عذابآور نمیرسد.
در کنار پیشرفتهای داستانی بازی که سطح کلی داستان را تا حدی نسبت به قسمتهای قبل جذابتر کرده است، گاهی اوقات ممکن است در بازی همچنان کلیشهها و ضعفهای رایج روایی اینگونه آثار دیده شود. گاهی اوقات حفرههایی در روایت پیدا میشود یا اینکه دست غیبی نویسنده برای پیش بردن ماجرا و پیرنگش ناگهان پدیدار میشود. برای مثال، همانطور که گفته شد، هر شش مانستروم درون بازی Ys IX: Monstrum Nox با محدودیتی روبهرو هستند که نمیتوانند از شهر خارج شوند. با این حال، در مسیر پیشروی داستان، با مأموریتی مواجه خواهید شد که در آن باید به تعقیب چند دزد در خارج از شهر بروید. در اینجا که برای پیشروی در گیمپلی بازی نیاز به خارج شدن از شهر داریم، بهصورت ناگهانی اتفاقاتی میافتد که منجر میشود تا محدودیت خروج از شهر آن هم دقیقاً از همان دروازهای که باید از آن خارج شوید، برداشته شود. با وجود این ناهمگونیهای روایی، ماجرای اصلی و لحن جدید و جدی آن همچنان میتواند شما را به دنبال کردنش مشتاق کند.
همانند قسمتهای پیشین این مجموعه، قدرت اصلی بازی Ys IX: Monstrum Nox در گیمپلی و ساختار مبارزاتش است. ریتم پرهیجان و سریع مبارزات اکشن بازی آن را همیشه در جنبوجوش قرار میدهد. از این نظر، نهمین قسمت اصلی مجموعه بازی Ys به قسمتهای قبل و بهویژه به Ys VIII: Lacrimosa of Dana وفادار مانده است و با بهبود سیستمهای پیادهسازی شده در آن اثر، سعی کرده گیمپلی را در سطح بالایی قرار دهد. نکتهی مهمی که تنوع و جذابیت خاصی به گیمپلی میبخشد، این است که شخصیتهای اصلی که شما کنترل آنها را بر عهده دارید، «مانستروم» هستند. این موضوع که مرتبط با داستان این قسمت است، به شخصیتهای اصلی تواناییهای منحصربهفردی میبخشد و این تواناییها بهصورت مستقیم در مبارزات تأثیرگذار خواهند بود و به شما قابلیتهای خاصی میدهد که موجب تنوع مبارزات و روند آن میگردد. ترکیب قابلیتهای شخصیتها مختلف و امکان تعویض لحظهای این شخصیتها، لذت مبارزات را بیشتر کرده است. حتی برخی از این قابلیتها، بهگونهای طراحیشده که در پیشروی بازی یا حل شبه معماهای بازی نقش داشته باشند.
هرکدام از مانسترومها ویژگیهای خاص خودشان را دارند که البته آنها بهمرور و در قالب همان چپترهای مخصوص خود به جمع شخصیتهای قابل بازی Ys IX: Monstrum Nox خواهند پیوست. تنوع سبک مبارزات و سلاحهای گوناگونی که در طول بازی به دست میآیند یا ساخته خواهند شد، در کنار روند پیشرفت شخصیتها، علاوه بر ایجاد تنوع، باعث شده تا شما با حس این پیشرفت از غالب مبارزات بازی و اکشن پرجنبوجوش آن لذت ببرید. همچنین طراحی موسیقیهای Ys IX: Monstrum Nox هم بهگونهای بوده که چه در لحظات اکشن و در چه لحظاتی که ضربآهنگ آرامتری دارند، تناسبی را با شرایط ایجاد کند. این قضیه بهخصوص در مبارزات نمود پیدا میکند و به هیجان آنها میافزاید. البته، اگرچه ساختار طراحیشدهی دقیق مبارزات بهخوبی بازیکنان را سرگرم میکند، اما سطح دشواری آن میتوانست کمی بالاتر باشد و چالش بیشتری را برای آنها ایجاد کند. این قضیه بهویژه توانست در مبارزه با باس فایتها چالش جذابی را ایجاد کند که متأسفانه ساختار بازی بهگونهای طراحی شده که در سطح عادی بازی از این فرصت چشمپوشی شده و چنین چالشی بهندرت ایجاد میشود.
نکتهی مهم دیگر، مأموریتهای جانبی موجود در Ys IX: Monstrum Nox است که طبیعی است برخی از آنها حکم پرکننده (فیلر) را ایفا کنند و در طولانیمدت خستهکننده شوند؛ اما در این میان، مأموریتهای جالبی هم وجود دارد که داستان و ماجرای خوبی برای آنها طراحی شده است و علاوه بر اینکه باعث میشوند تا پیشرفت شخصیتهای اصلی در گیمپلی سریعتر و بهتر انجام شود، گاه نقش شخصیتهای فرعی را هم در داستان پررنگتر میکنند. نکتهی دیگری که در طول بازی ممکن است گاهی بازیکن را اذیت کند، دوربین آن است که میتوانست بسیار بهتر باشد.
محیط بازی چندان دارای فضاهای مختلف و گوناگونی نیست اما فضاهای موجود غالباً طراحی خوبی دارند. بهخصوص طراحی زندان شهر بالدوک جالبتوجه است و در کنار دیگر ساختمانهای این شهر نمای خاصی به آن بخشیده است.؛ هرچند ورود و خروج مکرر از زندان از سوی شخصیتهای اصلی نقش امنیتی بالای آن در داستان را زیر سؤال میبرد.
نقش پررنگتر و جدیتر قصهی این قسمت و گیمپلی همیشه هیجانانگیز و سرگرمکنندهی مجموعه بازی Ys، تازهترین ماجراجویی اَدول کریستین (Adol Christin) را جذابتر کرده تا بازی Ys IX: Monstrum Nox بتواند به یکی از بهترین قسمتهای این مجموعه و یکی از بازیهای نقشآفرینی ژاپنی خوب امسال تبدیل شود.
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: مبارزات سریع و بسیار هیجانانگیز تنوع شخصیتها و ویژگیهای منحصربهفرد هر کدام از آنها پیشرفت داستان نسبت به قسمتهای قبل موسیقیهای بازی نقاط ضعف: چالش و سختی بازی میتوانست بیشتر باشد دوربین گاهی اذیتکننده میشود این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است