گاهی اوقات شاید بیرون ماندن از میدان رقابت نتیجه بهتری برای شما به همراه داشته باشد تا حضوری که احتمال شکست در آن زیاد است. کمپانی 2K Games و استودیو Firaxis Games دقیقا با همین رویکرد جدیدترین قسمت از مجموعه بازیهای XCOM را منتشر کردهاند. مجموعهای که در نسل گذشته توانست برای بار دیگر جانی تازه بگیرد اما موفقیت ادامهدار آن شرایطی را ایجاد کرده که تبدیل به مانعی برای پیشرفت شده. در روزهایی که ژانر تاکتیکال نوبتی با حضور Gears Tactics جذابیتهای تازهای پیدا کرده، استودیو Firaxis Games هم دست به کار شده نسخه جدید ساختههای خود را تحت عنوان بازی XCOM Chimera Squad منتشر کرده. بازی که نه ادامهای کامل برای قسمت پیشین است و نه به قدری کوچک که آن را تحت عنوان یک نسخه جانبی یا بسته اضافه شونده مستقل در نظر بگیریم. بازی XCOM Chimera Squad شاید آزمایشی باشد برای تغییراتی که احتمالا در XCOM 3 شاهد آنها خواهیم بود.
از همان لحظه ابتدایی و ورود به «کایمرا اسکواد» متوجه میشوید که بسیاری از نکات حاضر در گیمپلی دستخوش تغییرات شدهاند. اینبار ابتدای حضور در هر مرحله یا محیط جدید با حالتی تحت عنوان Breach Mode شروع میشود. در این حالت گیمر انتخاب میکند که روش ورود تیم به منطقه درگیری به شکلی تعیین شود. هر کدام از نقطههای ورود، نکات مثبت و منفی خاص خود را به همراه دارند و از سویی حضور برخی اعضای تیم با قابلیتهای خاص به شما اجازه میدهد که حتی نقاطی جدید را با انفجار یا هک کردن دربها ایجاد کنید. در این بخش تمامی اعضای تیم گیمر فرصت دارند برای یک نوبت بدون اختلال، قابلیتهای سادهای همچون تیراندازی را روی تعدادی از دشمنها اجرا کنند. هرچند بازی در این بخش از ساختار اصلی خود کمی فاصله میگیرد اما تنوع ایجاد شده در گیمپلی یکی از نکاتی است که XCOM در نسخه جدید غیبت آن را احساس میکرد. در ادامه اما باز هم شاهد تغییر در اصول اولیه گیمپلی این اثر هستیم. در گذشته گیمر فرصت داشت تا در هر نوبت وظایفی را برای تمامی اعضای تیم اتخاذ کرده و در ادامه نوبت را برای اجرای این فرامین به دشمن واگذار کند. اینجا اما با تغییرات صورت گرفته، کایمرا اسکواد بیش از همیشه شبیه به آثار نقش آفرینی ژاپنی شده که در آنها لزوما ترتیبی برای نوبتها وجود ندارد و هر شخصیت یک نوبت را به شکل اختصاصی در اختیار دارد. اضافه شدن چنین حالتی به خوبی روی افزایش پیچیدگی و عمق گیمپلی در زمان درگیریها تاثیر گذاشته. اینبار ممکن است نوبت دشمنها در میان اعضای تیم شما قرار گیرد و برنامهای که مدتی برای آن فعالیت کردهاید را با اختلال روبرو کنند. هرچند دیگر میتوان گفت چیزی از بخش نوبتی نسخههای پیشین باقی نمانده اما ساختار جدید هم کارایی مناسبی دارد و ضعفی را در این بخش به وجود نیاورده.
دیگر موضوعی که احتمالا طرفداران این مجموعه را متعجب میکند، محدود شدن اعضای تیم به شخصیتهای از پیش تعیین شده است. اینبار گیمر میتواند از میان 11 شخصیت تعریف شده، اعضای تیم خود را تشکیل داده و به انجام ماموریتها بپردازد. شاید از تنوع این بخش به واسطه استفاده از شخصیتهای ثابت کاسته شده باشد اما نهایتا شاهد روبرو شدن با شخصیتهایی هستیم که تمرکز بیشتری روی طراحی آنها انجام شده. اینجا هر کدام از شخصیتها صداگذاری و ظاهر مخصوص به خود را دارند و سازندگان سعی کردهاند با استفاده از این موضوع به جذابیتهای داستانی ایکس کام کایمرا اسکواد بیفزایند اما واقعیت ماجرا این است که موفقیتی خاص را کسب نکردهاند. هرچند نکات اشاره شده به خودی خود میتواند به عنوان پیشرفتی مثبت شناخته شود اما آن جذابیتهای مورد نیاز را در اختیار ندارد و نهایتا نتیجه جالبی را ارائه نمیکند. معمولا صداگذاریهای این بخش کیفیت چندان بالایی ندارند و نهایتا به افزایش عمق شخصیتپردازی بازی کمکی نکردهاند. البته باید به این مسئله اشاره کرد که قابلیت شخصیسازی از این نسخه حذف نشده و همچنان گیمر میتواند با استفاده از قابلیتهای توسعه یافته و مواردی که به عنوان جایزه دریافت میکند، شخصیتهای خود را ارتقا داده و قابلیتهای آنها را بهبود دهد.
مجموعه تغییرات صورت گرفته روی گیمپلی با وجود داشتن جنبهای مثبت برای یک ادامه از طرفی روی درجه سختی بازی تاثیری منفی داشته. اینبار داستان کایمرا اسکواد، ادامه راه قسمت پیشین را به تصویر کشیده و تیمی را معرفی میکند که وظیفه کنترل شهر را برعهده داشته و اینبار نژادهای فضایی نیز بخشی از آن هستند. اضافه شدن قابلیتهای جدید به فهرست گیمر در زمان مبارزات و تغییرات ساختاری آن نهایتا شرایطی را فراهم کرده که طی آن هیچ چالشی را طی مبارزات احساس نمیکنید. هرچند ممکن است دشمنها در زمان رسیدن نوبت، برنامه شما را مختل کنند اما تجربه ما نشان داده که عملا در زمان روبرویی با شخصیتهای تیم اصلی شانسی ندارند. جدای از این مسئله حذف شدن مرگ دائمی شخصیتهای اصلی (در درجه سختی پیشفرض) شرایطی را ایجاد کرده که طی آن متوجه میشویم سازندگان کایمرا اسکواد تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا این نسخه از مجموعه محبوب 2K Games را پیش روی بخش بزرگتری از گیمرهای امروزی قرار دهند. با وجود تمام توضیحات ارائه شده در رابطه با یکی از مهمترین قسمتهای گیمپلی یعنی مبارزات، XCOM Chimera Squad همچنان جنبه مدیریتی قدرتمند و عمیقی را ارائه میکند. هرچند گیمر همواره تنها چهار عضو از تیم خود را به عنوان گروه اصلی میتواند انتخاب کند اما این به معنی فراموش کردن دیگر اعضا نیست و هر کدام از آنها جدای از دنبال کردن تمرینات و ارتقا، میتوانند روی وضعیت شهر نیز تاثیر مستقیمی داشته و به بهبود شرایط کمک کنند.
سازندگان ایکس کام کایمرا اسکواد تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا از تبدیل شدن آن به نسخهای جانبی از مجموعه جلوگیری کنند. حجم تغییرات در سطح نسخهای کامل است و مشخصا سعی شده تا مسیری جدید برای روزهای آینده مجموعه در آن پیدا شود. با این حال همانقدر که جزئیات گیمپلی دستخوش تغییرات شده، نحوه ارائه و بخشهای مرتبط با آن کمترین میزان پیشرفت را تجربه کردهاند. صداگذاریها همچنان کیفیت لازم را در اختیار ندارد و موسیقیهای بازی نیز چنگی به دل نمیزنند. از سویی گرافیک به هیچوجه پیشرفت لازم را به نمایش نمیگذارد و مسلما در مقابل رقیب این روزها یعنی نسخه جانبی Gears حرفی برای گفتن ندارد. هرچند میان پردهها طراحی جالبی دارند اما هیچکدام از آنها توانایی به نمایش در آوردن جزئیات تغییر یافته در ظاهر اعضای تیم گیمر را نداشته و ضعفی شاید کوچک اما واضح را شکل دادهاند. با نگاهی به مجموعه نکات مثبت و منفی XCOM Chimera Squad به راحتی میتوان متوجه شد که جدای از آزمون و خطا برای قسمت سوم، احتمالا سازندگان این مجموعه قصد داشتهاند تا در زمان عرضه اولیه Gears Tactics دست خالی نباشند و بازار را به راحتی در اختیار رقیب تازهوارد قرار ندهند. با وجود تغییراتی که XCOM Chimera Squad را از قسمتهای قبلی متفاوت میکند اما نمیتواند آن را به اندازه یک دنباله واقعی پیشرفت دهد. بازی که هرچند نکات جالب توجهی در گیمپلی دارد اما نهایتا در روندی تکراری قرار میگیرد.
امتیاز بازیسنتر - 7.5
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: اضافه شدن Breach Mode تغییرات ساختار نوبتبندی حرکات حضور قابلیتهای جدید برای مبارزه طراحی نقشه برای حمله اینبار جذابیتهای بیشتری دارد نقاط ضعف: کاهش درجه سختی غیبت بهبود آنچنانی در گرافیک داستان آنچنان جذابیتی ندارد صداگذاری کمکی به بهبود شخصیت پردازی نکرده این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است