بررسی بازی World of Warcraft : Shadowlands

در حالی که چند هفته گذشته کمپانی بلیزارد شانزده سالگی World of Warcraft را در کنار گیمرها جشن گرفت، اکنون نوبت انتشار هشتمین بسته الحاقی این بازی فرا رسیده. بله، درست است World of Warcraft حالا وارد هفدهمین سال فعالیت متوالی خود شده. در طول سالیان گذشته این بازی شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده و بسته الحاقی گذشته که با نام Battle for Azeroth شناخته می‌شد نیز با انتقاد‌های زیادی روبرو شد. حالا نوبت به بسته الحاقی هشتم این بازی رسیده که با نام Shadowlands شناخته می‌شود. این بسته در حالی توسط بلیزارد منتشر شد که مراحل ساخت آن به شدت تحت تاثیر بیماری Covid-19 قرار گرفت. موضوعی که باعث شد بازی با تاخیری دو ماهه به بازار راه پیدا کند که خود حواشی بسیار زیادی را به وجود آورد. شدولندز به تازگی در سرتاسر جهان عرضه شده و حالا بعد از گذر چندین روز می‌توانیم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

از لحاظ داستانی باید گفت که Shadowlands ادامه دهنده روایتی پیوسته است که از زمان بسته الحاقی Mists of Pandaria آغاز شده. بلیزارد در سه بسته الحاقی اولیه World of Warcraft ترجیح داده بود تا از داستان‌های کاملا مجزا نسبت به یکدیگر استفاده کند اما بعد از ارائه Mists of Pandaria تصمیم گرفت تا روایت یکپارچه برای ابر بازی خود در نظر بگیرد. قهرمان‌های آزراث توانستند در طول بسته الحاقی Battle for Azeroth با مشکلات مختلفی روبرو شوند و نهایتا خدای باستانی یعنی N’Zoth را شکست دهند اما در طول قسمت پایانی این بسته الحاقی مشخص شد که سیلواناس، رهبر سابق Horde به تمام نژاد‌های آزراث خیانت کرده و هدفی پنهان را دنبال می‌کند. سیلواناس بعد از فرار از یک دوئل، از دیدگان همه پنهان شد. او پس از مدتی به Icecrown Citadel حمله کرد و در یک مبارزه نفس گیر با استفاده از قدرتی ناشناخته Lich King را شکست داد. در حالی که او کلاه‌خود لیچ کینگ را در دست گرفته بود، با یک حرکت غیر قابل پیشبینی، آن را شکست! این کار باعث شد تا پرده میان دنیای زندگان و مردگان از بین برود. در همین حین، رهبرهای بزرگی از دنیای آزراث به شکلی عجیب ربوده شده و به مکانی نامشخص در شدولندز انتقال پیدا می‌کنند. بدین ترتیب حالا راهی کاملا مستقیم از شدولندز (دنیای مردگان) به آزراث باز شده است. شدولندز دنیایی است که روح مردگان به آنجا فرستاده می‌شود تا سرنوشت خود را در زندگی پس از مرگ دنبال کنند. در شدولندز ارواح شخصیت‌های خبیث به Maw فرستاده خواهند شد که تا ابد در رنج و عذاب باقی بمانند. Maw توسط شخصیتی به نام جیلر (Jailer) کنترل می‌شود اما به نظر می‌رسد که حالا جیلر به قوانین باستانی شدولندز پایبند نیست و با همکاری سیلواناس برنامه‌ای مخوف را پیش می‌برد. گیمر در ابتدای ورود خود به شدولندز وارد Maw خواهد شد و با طی یک سری از ماموریت‌های خاص می‌تواند از Maw فرار کرده و به سرزمین شدولندز قدم بگذارد. گیمر با ورود خود به شدولندز متوجه می‌شود که این سرزمین باستانی که باید مانند قطعات یک ماشین هماهنگ کار کرده و وظایف خود را انجام دهد با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده است. مشکل اصلی که باعث شده تا تقریبا تمام اهداف سرزمین شدولندز با مشکل مواجه شود، کمبود انیما (Anima) است.

بسته الحاقی Shadowlands از لحاظ داستانی عملکرد بسیار خوبی دارد. فرآیند روایت پیوسته چند بسته الحاقی گذشته WoW به شکلی بود که بلیزارد بسیاری از شخصیت‌های قدیمی را دوباره بازگرداند. شاید در این میان، تنها بازگشت ایلیدن بود که توانست روایت بسیار خوبی داشته باشد زیرا ایلیدن بالاخره توانست به آن سرنوشت بزرگ خود رسیده و انتقام خود را از سارگراس (Sargeras) بگیرد. حالا با رفع خطر Burning Legion و به بند کشیده شدن تمامی خدایان باستانی، بلیزارد دست روی قسمتی از بخش داستانی Warcraft گذشته است که تا به امروز اشاره زیادی به آن نشده بود. شدولندز شامل شخصیت‌های مثبت و منفی جدیدی است. بلیزارد برای اولین بار بعد از چندین سال از یک شخصیت کاملا جدید (جیلر) به عنوان شخصیت منفی اصلی یک بسته الحاقی استفاده کرد. همین مورد باعث می‌شود تا گیمر به سرعت حس آشنایی با شدولندز را نداشته باشد. به جز یک ساعت ابتدایی تجربه داستانی، گیمر با هیچ شخصیت قدیمی روبرو نخواهد شد.

شدولندز بعد از چندین سال، تغییراتی رادیکال را در WoW به وجود آورده است و این تغییرات صرفا مربوط به محتوای جدید نخواهد بود. تغییراتی بنیادین در بازی به وجود آمده که بسیاری از آنها برای ارائه تجربه بهتر گیمر پیاده سازی شدند. در ابتدا باید به فرآیند ارتقا سطح یا Level در بازی اشاره کرد. در بسته الحاقی Battle for Azeroth بالاترین سطح قابل کسب در بازی به عدد 120 رسیده بود. اضافه شدن بسته‌های الحاقی متعدد باعث شده بود تا فرآیند کسب سطح جدید بسیار طولانی شود. در کنار آن گیمر‌هایی که به تازگی WoW را آغاز کرده بودند تجربه‌ای چندان مناسب از بازی دریافت نمی‌کرد. بدین ترتیب بلیزارد تعداد سطح قابل کسب را به 60 کاهش داد. همچنین برای آموزش بهتر گیمر‌هایی که به تازگی وارد این بازی می‌شوند منطقه‌ای جدید را در نظر گرفت. Exile’s Reach منطقه‌ای کاملا جدید است که بازی از سطح 1 تا 10 در آن امکان پذیر است. این منطقه به حالتی طراحی شده تا گیمر به شکل بنیادین با تمامی ویژگی‌های WoW و البته کلاسی که انتخاب کرده است، آشنا شود. پس از آن کسب سطح 10 تا 50 نیز کاملا بر اساس انتخاب گیمر خواهد بود. گیمر می‌تواند بسته الحاقی مد نظر خود را انتخاب کرده و به بازی خود ادامه دهد. به عنوان مثال گیمر می‌تواند تمام زمان مد نظر برای کسب سطح 10 تا 50 را در بسته الحاقی Wrath of The Lich King بگذارند و نیازی به دیگر بسته‌های الحاقی ندارد. همه چیز بر اساس سلیقه خود گیمر انجام خواهد شد. سطح 50 تا 60 صرفا بر اساس خط داستانی شدولندز انجام می‌شود. شاید این اولین بار است که بلیزارد داستانی بسیار خطی را برای یک بسته الحاقی در نظر گرفته است. البته صرفا خطی بودن داستان مطرح نیست، شدولندز از شش سرزمین مختلف تشکیل می‌شود. سرزمین‌ Oribos به عنوان مرکزیت شدولندز در نظر گرفته می‌شود و در واقع هاب اصلی بازی خواهد بود. سرزمین Maw نیز در واقع قسمتی از محتوای پایان بازی در شدولندز است. چهار سرزمین باقی مانده در واقع مکان‌هایی هستند که گیمر در آنجا با انجام ماموریت‌های مختلف سطح مد نظر خود را کسب می‌کند. خطی بودن روایت داستان و ماموریت‌های اصلی شاید در ابتدا حق انتخاب را از گیمر سلب کند اما در ادامه متوجه خواهید شد تا این تصمیم باعث شده تا بلیزارد بتواند از ویژگی‌های صوتی و بصری بیشتری برای جذاب‌تر شدن روایت داستان استفاده کند. به عنوان مثال حالا بسیاری از دیالوگ‌هایی که صرفا یک متن بودند، صداگذاری دارند. در بسیاری از بخش‌های شاهد کات‌سین‌های بسیار جذابی هستیم. همه این موارد در نهایت باعث شدند تا روایت داستان در شدولندز بسیار جذاب باشد. البته اگر گیمر در نظر داشته باشد تا شخصیت دومی را به سطح 60 برساند مجبور نیست تا همه چیز را به صورت خطی پیمایش کند و می‌تواند بر اساس سلیقه خود ماموریت‌ها و سرزمین‌های مختلف را انتخاب کند.

در حالی که Battle For Azeroth از لحاظ محتوا مشکل خاصی را تجربه نکرد اما بزرگترین انتقاد وارد شده به این بسته الحاقی تکراری شدن آن بود. این بسته الحاقی ویژگی جدیدی را به گیمرها معرفی نکرده بود بلکه ویژگی‌های محبوب دو یا سه بسته الحاقی گذشته را در یک بسته بندی جذاب به آنها ارائه می‌کرد. البته این بسته الحاقی بسیار سریع جذابیت خود را از دست داد و حالا بسیاری از گیمر ها در کنار Warlords of Draenor از Battle for Azeroth نیز به عنوان یکی از بدترین بسته‌های الحاقی تاریخ WoW یاد می‌کنند. تیم سازنده شدولندز اینبار تصمیم گرفته تا تغییرات نسبتا گسترده‌ای را در رابطه با ارائه محتوا به گیمر ایجاد کند. در ابتدا باید به Covenentها اشاره کرد. در شدولندز چهار کاوننت مختلف وجود دارد که هر کدام ماموریت‌ها و ویژگی‌های خاصی را در اختیار گیمر قرار می‌دهند. گیمر در طول داستان شدولندز با تمام کاوننت‌ها آشنا شده و در نهایت با رسیدن به سطح 60 باید به یکی از آنها بپیوندد. انتخاب کاوننت به گفته تیم سازنده امری بسیار شخصی است اما وقتی کلاس‌ها و ویژگی‌های کاوننت‌های مختلف را کنار هم بگذارید متوجه خواهید شد که برخی از کاوننت‌ها برای کلاس‌های خاص کارایی بهتری خواهند داشت. کاوننت‌ها تاثیر مستقیمی در سیستم دریافت محتوا دارند. به نوعی انجام ماموریت‌ها برای کاوننتی که توسط گیمر انتخاب شده باعث افزایش سطح Renown خواهد شد. سطح Renown به گیمر اجازه می‌دهد تا در قسمت‌های مختلفی از بازی به محتوایی خاص دسترسی داشته باشد. این سیستم باعث شده تا بلیزارد همه محتوای مد نظر طراحی شده را از همان ابتدا در اختیار گیمرها قرار ندهد. بدین ترتیب تقریبا تا چندین ماه گیمرها هر هفته محتوای جدیدی را تجربه خواهند کرد. قطعا مدت زیادی تا عرضه به‌روزرسانی اول شدولندز باقی مانده و به همین منظور تقسیم محتوا می‌تواند گیمر‌های بیشتری را در سرورهای بازی نگه دارد.

یکی از ویژگی‌های اصلی شدولندز، سرزمین Maw و در نهایت تورگست (Torghast) است. Maw سرزمینی است که گیمر تنها با رسیدن به سطح 60 به آن دسترسی خواهد داشت. این سرزمین شامل دشمن‌های بسیار سرسخت و ماموریت‌های روزانه‌ای است که پاداش‌های بسیار خاصی را به همراه دارند. به عنوان مثال برای اضافه کردن سوکت به آیتم‌های خود باید ماموریت‌های Maw را به صورت روزانه انجام دهید تا بعد از مدتی دسترسی به این آیتم فراهم شود. البته بلیزارد مکانیزمی را به عنوان Eye of The Jailer برای Maw طراحی کرده است تا مطمئن باشد گیمرها صرفا در چند روز به همه محتوای این سرزمین دسترسی پیدا نکنند. Eye of The Jailer پنج سطح مختلف دارد و در واقع با افزایش هر سطح قابلیتی در نظر گرفته شده تا باقی ماندن گیمر در Maw دشوار و دشوارتر شود. اگر بتوانید به سطح 5 برسید تقریبا چند ثانیه وقت دارید تا Maw را ترک کنید، در غیر این صورت جان خود را از دست خواهید داد و تمام زحمات شما از بین خواهد رفت. این مکانیزیم به صورت روزانه به حالت اولیه باز می‌گردد. Maw در حال حاضر آنگونه که باید و شاید جذاب به نظر نمی‌رسد اما برای پیشرفت در بازی باید به صورت روزانه در آن حضور پیدا کنید. یکی از ویژگی‌های کلیدی Maw در واقع تورگست خواهد بود. تورگست در واقع دانجنی بی انتهاست که شامل طبقات مختلفی می‌شود. تورگست در حال حاضر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون این محتوا تنها راه دریافت Soul Ash خواهد بود. گیمر می‌تواند با استفاده از Soul Ash قدرت‌های لجندری خود را بسازد که تاثیر بسیار زیادی در عملکرد آنها خواهد داشت. در تورگست با شروع هر طبقه گیمر باید از لایه‌های مختلف عبور کرده و به باس پایانی برسد. نکته‌ای که در تورگست خودنمایی می‌کند شباهت بسیار زیاد آن به سیستم Rift بازی Diablo 3 خواهد بود. دیابلو 3 دیگر ساخته موفق بلیزارد است و حالا به نظر می‌رسد که برخی از ایده‌های موفق آن راه به دنیای WoW پیدا کردند. در حالی که این ویژگی کاملا آن چیزی نیست که در ریفت‌های دیابلو 3 مشاهده کردید اما ایده کلی آن دقیقا همان خواهد بود. دانجن‌هایی که محتوای آن به صورت تصادفی تولید شده و انجام آنها برای رسیدن به قدرت‌های بهتر الزامی خواهد بود. در حال حاضر بنا به سیستم ارائه محتوا، تورگست نیز به قسمت‌های مختلف تقسیم و البته محدود شده است. با گذر هفته‌ها، قسمت‌های جدیدی از این محتوا در اختیار گیمرها قرار خواهد گرفت. باید گفت که تورگست و البته Maw جزئی از محتوایی هستند که گیمر به صورت گسترده تا پایان بسته الحاقی شدولندز با آنها سروکار خواهد داشت اما در حال حاضر از جذابیت زیاد خاصی برخوردار نیستند. به نظر سرعت گیم‌پلی در هر دو این بخش‌ها بسیار پایین است. تورگست در حال حاضر حتی با توجه به تولید اتفاقی دانجن‌ها می‌تواند بسیار سریع تکراری شود.

در یکی از بخش‌های بسیار مهم باید به دانجن‌ها و در نهایت Raid بپردازیم. تعداد دانجن‌های ابتدایی شدولندز نسبت به Battle for Azeroth دو عدد کاهش پیدا کرده است. شدولندز کار با هشت دانجن شروع کرده اما این کاهش صرفا تصمیم بدی نبوده. دانجن‌ها از جزئیات بسیار خوبی برخوردار بوده و طراحی آنها جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از باس‌ها از مکانیزم‌های جدیدی استفاده می‌کنند و مبارزه با آنها بسیار درگیر کننده خواهد بود. در قسمت دیگر باید به Raid اشاره کنیم. در بخش اول محتوایی شدولندز شاهد عرضه یک Raid با نام Castle of Nathria خواهیم بود. این Raid کار خود را از هفته دوم دسامبر 2020 آغاز خواهد کرد. در حال حاضر نمی‌توان با قاطیعت در مورد Castle of Nathria نظر داد اما تست‌های انجام شده در بتا نشان داده که باید منتظر مبارزات بسیار نفس‌گیر و البته جذاب باشیم. دنبال کردن مبارزه گیلد‌های مطرح دنیا برای فتح نسخه میتیک این Raid نیز از جذابیت‌های خاص World of Warcraft در چند هفته آینده خواهد بود.

باید گفت که World of Warcraft هیچگاه از دید گرافیک فنی حرف چندانی برای گفتن نداشته اما گرافیک هنری این بازی می‌تواند بسیار حیرت‌انگیز عمل کند. باید گفت که شدولندز یکی از بهترین گرافیک‌های هنری چند سال اخیر را به گیمرها ارائه خواهد کرد. طراحی سرزمین‌های مختلف شدولندز بسته به پس زمینه داستانی عالی انجام شده است. کافی است که برای اولین بار به Ardenweald قدم بگذارید. زیبایی جنگل و محیط آن می‌تواند قلب هر گیمری را تسخیر کند. هر کدام از سرزمین‌های شدولندز به قدری زیبا ساخته شدند که می‌توانید ساعت‌ها در آنها به گشت و گذار بپردازید اما هرگز احساس خستگی نکنید. این نکته برای هواداران WoW بسیار جذاب خواهد بود چون Battle for Azeroth یکی از ضعیف‌ترین گرافیک‌های هنری در این سری را ارائه کرد. طراحی سرزمین‌های Battle For Azeroth اصلا با استاندارد‌های قبلی بلیزارد هماهنگی نداشت. همین مورد باعث شده بود تا بسیاری از گیمرها نگران گرافیک هنری و طراحی محیط‌ها در شدولندز باشند. البته در ساختار برخی از سرزمین‌های شدولندز می‌توان الهام گیری از دنیای دیابلو را به وضوح مشاهده کرد که البته نکته منفی به شمار نمی‌رود. بلیزارد تلاش کرده تا به‌روزرسانی موتور WoW از برخی تکنولوژی‌های مدرن نیز استفاده کند. به عنوان مثال شدولندز اولین بسته الحاقی در تاریخ این سری است که از Ray Tracing پشتیبانی می‌کند. البته این پشتیبانی به حد بازی‌های بزرگ روز نخواهد بود اما استفاده از آن می‌تواند جذاب به نظر برسد. در بخش صداگذاری و موسیقی باید گفت که شدولندز بیشتر شبیه به یک معجزه است. بنا به سیستم روایت داستانی که قبلا به آن اشاره کردیم حالا بسیاری از ماموریت‌ها دارای صداگذاری هستند. این صداگذاری بسیار با کیفیت انجام شده و صداپیشگان نیز بهترین نمایش خود را برای صداگذاری شخصیت‌های مربوطه ارائه کردند. Battle for Azeroth همچنین در بخش موسیقی متن نیز چندان موفق عمل نکرده بود اما شدولندز یکی از زیباترین موسیقی‌های متن تاریخ World of Warcraft را به گیمر ارائه می‌کند. هر سرزمین دارای موسیقی‌های متن بسیار زیبایی است که با محیط آن هماهنگ است. کافی است تا مدتی در Oribos صبر کرده و به موسیقی زیبای آن گوش فرا دهید.

شدولندز در هفته‌های ابتدایی عرضه خود قرار دارد و نمی‌توان با قاطعیت در مورد سرنوشت آن صحبت کرد. تقریبا دو سال یا حتی بیشتر تا پایان شدولندز باقی مانده و فقط در انتهای عمر این بسته الحاقی می‌توان در مورد موفقیت آن قضاوت کرد. البته باید گفت که شدولندز تا به امروز تجربه‌ای جذاب را به گیمر ارائه می‌کند. محتوای بسیار زیادی برای تجربه وجود دارد و به خاطر تقسیم بندی آنها تا چندین ماه گیمر شاهد بخش‌های جدیدی از محتوا است که دسترسی به آنها امکان پذیر خواهد شد.

امتیاز بازی‌سنتر - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: داستان جذاب و اضافه شدن شخصیت‌های جدید معرفی یک موجودیت کاملا جدید به عنوان شخصیت منفی اصلی بهبود پیدا کردن کسب سطح در بسته‌های الحاقی قدیمی معرفی ویژگی‌های جدید مانند کاوننت و تورگست گرافیک هنری حیرت انگیز موسیقی متن بسیار زیبا و صداپیشگی بسیار حرفه‌ای نقاط ضعف: سرزمین Maw جذابیت چندانی نداشته و سرعت گیم پلی در آن بسیار پایین است تورگست در حال حاضر می‌تواند بسیار سریع تکراری شود

User Rating: 4.86 ( 4 votes)
خروج از نسخه موبایل