استودیوی Raredrop Games اقدام به ساخت بازی ای مستقل در سبک استراتژی تاکتیکال نوبتی ( Strategy Turn-Based Tactics ) کرده است. سبکی بسیار متفاوت که طرفداران وفادار و خاص خود را دارد . سبک هایی که در دهه 80 و 90 میلادی به شدت در صنعت گیم محبوب بودند و گیمر های بیشماری در جهان اقدام به بازی کردن این دست از سبک های خاص و منحصر به فرد میکردند . حال با هم برمیخیزیم و لباس جنگی به تن میکنیم و به دنیای سبک استراتژی تاکتیکال قدم میگذاریم تا ببینیم دست پخت استودیوی بریتانیایی Raredrop Games چگونه بوده و با چه طعم و کیفیتی ساخته و پرداخته شده است .
گیم پلی خاص اما ….
شما در بازی Warborn نقش چهار فرمانده جناحهای مختلف را بر عهده دارید . Vincent- Aurielle – Izol و Luella که هر کدام مسئولیت نیرو های زیر دست خودشان را دارند و در جبهه های مختلف جنگ مشغول به نبرد با دشمنان هستند . سبک های مبارزه و تاکتیک های میدان نبرد این فرمانده هان متفاوت است و هر کدام توانایی ها و مهارت های مخصوص به خود را دارند . از توانایی های شلیک گلوله اسنایپ از راه دور ، نبردهای تن به تن ، جنگ با سلاح های سنگین و مرگبار تا توانایی های شلیک با اسلحه های لیزری که قدرت بسیار بالایی برای نابود کردن دشمنان را دارد . البته این تواناییها به این جا ختم نمیشود و هر کدام از این شخصیت ها توانایی های دیگری همانند قدرت در بازیابی عمر و ایجاد سنگر های مناسب برای دفاع در مقابل دشمنان و بسیار دیگر از موارد را با خود در بر دارد . البته توانایی ها و مهارت های هر فرمانده و زیر دستانشان در طول جریان گیم پلی بازی با توجه به امتیازی که به دست می آورید میتوانید این توانایی ها را آزاد کرده و به صورت دل خواه هر فرماندهی را که دوست دارید مهارت های آن ها را ارتقا دهید.
مکانیزم گیم پلی بازی به صورت نوبتی است . هر بخش از میدان نبرد به میزان سه بار توانایی جا به جایی نیرو های خود را در نقشه بازی دارد . هر که میخواهید شخصیتی را بر روی نقشه حرکت دهید ، اشکال چند ضلعی کاشی مانندی پدیدار میشود و برای شما مشخص میشود که هر فرمانده و جنگجو به چه میزان توانایی شعاع حرکتی در طول نقشه را دارد . هر جنگجو با توجه به توانایی هایی که دارد شعاع حرکتیشان با هم فرق میکند و تفاوت هایی دارند . به طور مثال تک تیر اندازها شعاع حرکتی بالا و شلیک از راه دور قوی ای دارند و اگر کنترل آن ها را بر عهده داشته باشید میتوانید از راه دور اقدام به شلیک دشمنان کنید . میزان دور برد هر شلیکی هم در نقشه بازی به صورت کاشی چند ضلعی پدیدار میشود و شما متوجه میشوید که آیا توانایی کشتن دشمنان را دارید و یا خیر .
همان طور هر فرمانده یک اسلحه ثانویه قدرتمندی دارد که میزان تخریب پذیری آنها بسیار بالا است. البته باید گفت استفاده از این نوع اسلحه ها محدود است و اگر یک بار شلیک کنید دفعه بعدی باید زمانی بگذرد تا اسلحه ثانویه قدرتمند بتواند آماده شلیک دوباره به سوی دشمنان و هدف مورد نظر شود . متاسفانه در طول گیم پلی بازی شما هر چه جلو تر رفته متوجه میشوید که می توانید برای هر مأموریت از یک تاکتیک مشابه استفاده و بدون مشکل از مراحل بازی عبور کنید . یعنی سازندگان نتوانسته اند تعادل و بالانسی مابین قدرت نیرو ها و قدرت تخریب پذیری دشمن به وجود بیاورند . همین طور هوش مصنوعی دشمنان در شعاع حرکتی که حرکت میکنند هم دچار مشکل است و ضعیف بودن هوش مصنوعی باعث شده که بخشی از توانایی های نیرو های شما بدون کاربرد باشد و شما با استراتژی راحتتری دشمنان پیش رو را از میان بردارید .
CP ها امتیاز ها و به عبارتی پاداش های بازی برای شما هستند که میتوانید با آن اقدام به به روز رسانی و ارتقای فرماندهین خود بکنید. داستان بازی در تغییر روند گیم پلی بازی تاثیراتی میگذارد . به طور مثال در اولین عملیات فرمانده لوئلا ممکن است از ابتدای ماموریت در مقر فرماندهی خود مستقر شود و CPهای زیادی را برای شما فراهم کند . اما در مراحل بعدی بازی لوئلا زخمی شده و دیگر قادر به رفتن به میدان نبرد نیست. بدیهی است داستان بازی تلاش میکند تا شما را مجبور به تغییر تاکتیک میدهد که این به نوبه خود بسیار خوب است و تنوع گیم پلی بازی را بیشتر و پر عمق تر میکند. این عوامل باعث میشوند که شما کمی هوشمندانه تر عمل کنید و این طور نیست که هر زمانی دوست داشتید ، فرماندهان خود را به راحتی در اختیار داشته باشید .
در جریان گیم پلی بازی توانایی فتح پایگاه های مختلفی را دارید و فتح پایگاه های مختلف برای شما پاداش های بی شماری دارد . برخی از پایگاه ها CPهای خوبی در اختیارتان قرار میدهند و برخی دیگر امکان تسلیحاتی خوبی را برای شما تدارک میبیند . در طول بازی می توانید انواع مختلفی از نیروها را برای احضار به میدان جنگ به دست آورید. واحدهای متنوعی در دسترس شما هستند که نسبت به سایر واحدها ضعیف تر و یا قوی تر هستند. درک چگونگی استفاده از این امر در بعضی از میادین نبرد بسیار مهم است ، اما باز هم می توان فقط شش سرباز را احضار کرد و تا زمان پیروزی در یگانهای دشمن از انها استفاده کرد . البته این عدم تعادل در قدرت نیروها و تفاوتهای ریشه ای آنها در هسته اصلی گیم پلی بازی به پیکره کلی بازی ضربه وارد کرده است و سازندگان با توجه به سبکی که این اثر استراتژی تاکتیکال داشته باید دقت بیشتری به خرج میدادند .
هوش مصنوعی دشمن در تعیین استراتژی در مراحل اولیه بازی برای شما غیر قابل پیش بینی است و چالش های خوبی را پیش روی شما قرار میدهد . ولی رفته رفته دو عامل به هوش مصنوعی بازی ضربه وارد میکند . اول این که مهارتهای فرمانده ها و نیرو بیش از حد قوی شود این عدم تعادل سختی بازی خود را نشان داده و به تجربه گیم پلی بازی شما ضربه وارد میکند . دیگر این که رفتار هوش مصنوعی بعد از مدتی برای شما قابل پیش بینی میشود و شما به راحتی میتوانید حدس بزنید که دشمن چه استراتژی در سر دارد و به همین سو میتوانید حملات آنان را خنثی کنید و بعد به آن ها ضربه نهایی را وارد کنید .
گرافیکی بی روح و سرد
گرافیک بازی را سخت بتوان توصیف کرد. با توجه به این که Warborn یک بازی مستقل است نباید انتظار گرافیک بازی های پرخرج صنعت گیم را داشت ولی با تمامی این اوصاف گرافیک کلی بازی حتی در رده یک عنوان استراتژی تاکتیکال حرف خاصی برای گفتن ندارد و گرافیک بازی واقعا شما را به یاد آثار دور صنعت گیم میندازد . طراحی و کیفیت هنری و بصری نقشه های بازی اصلا قابل قبول نیست و طراحی نقشه های مراحل گوناگون شباهت های بیش از حدی نسبت به هم دارد . سازندگان حتی تلاش نکردند درخت ها و اشیا و سنگ ها و کوه های درون نقشه بازی با هم تفاوت هایی داشته باشند تا به تجربه گیم پلی بازی شما از دید بصری آسیب نزند . انیمیشن های نبرد در بازی طراحی خوبی دارد و وقتی زمان درگیری تن به تن شروع میشود انیمیشن های به نسبت قابل قبولی را میتوان مشاهده کرد ولی به هر حال باید گفت بعد از مدتی برای شما این انیمینش ها خسته کننده و تکراری میشود .
در بخش صدا بازی از موسیقی خوبی بهره میبرد و صدا گذاری روی محیط و سلاح های گوناگون هم به نسبت خوب کار شده است . به طور کلی انتظار عجیب و غریبی از بخش صدای بازی نداشته باشید و شما با یک صدا گذاری روتین و عادی روبرو هستید . بخش آنلاین بازی شاید بتوان گفت جذاب ترین بخش بازی است و شما با دیگر افراد سر تا سر جهان به رقابت میپردازید و ارتش شما آماده نبرد با گیمر های سر تا سر جهان میشود . به روز رسانی ها و ارتقا هایی که در بخش داستانی بازی خود دادید هم در بخش آنلاین بازی هم قابل استفاده است و تلاش هایی که در بخش داستانی بازی انجام داده اید بی نتیجه نخواهد بود .
سخن پایانی
Warborn برای طرفدرانش میتواند تجربه ای خوب و قابل قبول باشد و علاقهمندان به سبک های استراتژی تاکتیکال نوبتی که همیشه خاص و منحصر به فرد هستند را راضی کند. اما Warborn برای همه نیست، اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که به بازیهای استراتژی تاکتیکال نوبتی علاقه ندارند، تجربه این بازی شما را ناامید خواهد کرد. Warborn بازی ای خاص برای طرفداران خاص خود است.
امتیاز بازیسنتر - 6
6
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیم پلی ای منحصر به فرد در سبک استراژی موسیقی جذاب مد آنلاین جذابنقاط ضعف: رفتار هوش مصنوعی بعد از مدتی تکراری و قابل پیش بینی میشود طراحی نقشه های بازی تکراری و شبیه به هم هستند و کیفیت بصری خوبی ندارند عدم تعادل قدرت های فرمانده هان بازی در هسته گیم پلیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است