بررسی بازی Valkyria Chronicles

لذت بازی کردن در یک نقاشی آبرنگ

جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه آن رسیدن به فروش و پول بیشتر همواره جزو اساسی و مهمترین سیاست‌های شرکت های ساخت بازیست. از این رو سازندگان بازی‌های کامپیوتری برای رسیدن به این مهم، تلاش می‌کنند تا با ترکیب ژانر‌های مختلف و متفاوت، به نوعی نظر طرفداران سک‌های مختلف را به سمت بازی خود جلب کرده و طیف وسیعی از گیمرها را مجاب به خرید بازی خود نمایند. در این بین ژانر JRPG جزو معدود ژانرهایی است که در خارج از ژاپن محبوبیت آنچنانی ندارد و اصولا به جز عناونی انگشت شماری چون FF، بقیه آثار این سبک در بازار های غرب محکوم به شکست هستند. به همین دلیل شرکت های ژاپنی در تلاشند تا با ترکیب ژانر RPG با ژانر های بر طرفدار دیگر، عناوین به اصطلاح غرب پسندتری ساخته و به این ترتیب سهم بیشتری از سود کلان این بازار را بدست آورند. ساخت عناوینی چون FMA، Versus و … که ترکیبی از دو سبک Hack & Slash با RPG های ژاپنی است نیز خود شاهدی بر این مدعاست. اما مدت‌هاست که این قبیل بازی‌ها نیز گریبانگیر معضل بزرگ تکرار شده‌اند و ما شاهد هیچ عنوان متفاوتی که نسبت به بازی‌های دیگر چیز جدیدی ارایه دهد نبوده ایم. البته این بدان معنی نیست که دیگر نباید منتظر هیچ عنوان جدیدی باشیم!.

Valkyria Chronicles (که مدت هاست با نام Valkyrie of the Battlefield: Gallian Chronicles در ژاپن منتشر شده است) نام جدید ترین عنوان TRPG شرکت خوش نام SEGA است که به جرات می‌توان آن را به عنوان بهترین عنوان RPG این نسل و جزو پنج بازی برتر RPG دنیا قرار داد.

داستان بازی در اروپای خیالی سال 1930 اتفاق می‌افتد. در این سال در حالی که جهان دچار کمبود منابع انرژی و غذایی است، یک نوع Yest به نام Ragnite (مواد غذایی معروف رمان های آسیموف!) کشف می‌شودکه می‌توان از آن به جای سوخت، مسالح ساختمانی، سلاح و حتی مواد غذایی استفاده کرد. با کشف این کانی جدید دو ابر قدرت اروپا یعنی Atlantic Federation و East European Empror بر سر تصاحب این ماده ارزشمند با یکدیگر وارد جنگ می‌شوند.

کل سرزمین‌های اروپا بین این دو ابر قدرت تقسیم شده است به جز کشور کوچک و بی طرفی به نام Gallia که در مرز قلمرو این دو حکومت قرار گرفته است. کشور Gallia که مردمانش خواهان صلح و امنیت هستند حاوی منابع عظیم Rragnite است، به همین دلیل مردمان این شهر ناخواسته وارد جنگ عظیم قدرت ها می‌شوند. در این میان یکی از اهالی شهر به نام Welkin Gunter که اتفاقا قهرمان داستان نیز است(!) تصمیم می‌گیرد به همراه دوست خود Alicia Melchiott یک گروه مبارز تشکیل داده و به نبرد علیه دشمنان بپردازد.

شروع داستان در VC بسیار تکراری و کلیشه ای است و بیشتر مناسب بازی های استراتژی یا FPS می‌باشد (فقط خدا میداند که ایده نبرد برای تصاحب انرژی در چند ده هزار بازی استفاده شده!). البته با پیشرفت در بازی و جلوتر رفتن داستان، VC بیشتر شبیه بازی‌های هم سبک خود شده و با اضافه شدن چاشنی رمنس خاص بازی‌های JRPG به آن شما را بیشتر به یاد بازی‌های JRPG خواهد انداخت. خیالتان راحت در داستان VC به قدری از رمنس استفاده شده است که در اواسط بازی همه عاشق یکدیگر می‌شوند!.

با اولین نگاه به VC متوجه خواهید شد که گرافیک VC یکی از زیباترین گرافیک‌های دیده شده در تمام بازی های تاریخ است. گرافیک این عنوان به قدری چشم نواز است که حتی در برخورد اول نیز نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. مشخص نمودن سبک گرافیکی VC به طور دقیق کار مشکلی است، چون گرافیک آن واقعا در هیچ قالب استانداردی نمی‌گنجد!. اما اگر بخواهیم آن را شبیه به سبکی بدانیم، بدون شک مناسب ترین گذینه سبک Cell Shade است. البته گرافیک VC از زمین تا آسمان با گرافیک های Cell Shade دیده شده در اکثر بازی‌های JRPG فرق دارد. گرافیک VC به گونه ایست که انگار تمامی صحنه های آن یکبار با مارکر کشیده شده و سپس با مداد کنته حاشور خورده است. این سبک هنری جدید و خلاقانه باعث شده است تا VC تجربه کم نظیر و لذت بخشی را برای شما به ارمغان آورد.

اگر با خواندن این قسمت تصور کرده اید که گرافیک VC خلاقانه ترین بخش بازیست، با دیدن گیم‌پلی آن حتما نظرتان عوض خواهد شد!. گیم‌پلی VC در واقع تلفیقی از سبک‌های Sterategi-RPG با شوتر سوم شخص(!) است که یکی از جدیدترین و زیباترین گیم‌پلی‌های دیده شده در تمام بازی‌های ساخته شده تا به اکنون است.

اساس گیم‌پلی کلی VC همانند عناوینی چون Disgaea و Suikoden یک Turn Base تیمی است، یعنی به این صورت که در یک نوبت شما اجازه دارید تمامی شخصیت‌های خود را حرکت داده و به دشمن حمله کنید و وقتی نوبتتان تمام شد، نوبت حمله به دشمن داده می‌شود. اما بر خلاف Disgaea که به شخصیت‌ها تنها اجازه یک بار حرکت در صفحه می‌دهد، VC در یک حرکت فوقالعاده به گیمر‌ها اجازه می‌دهد شخصیت‌های خود را هر چند بار که خواستند بر روی نقشه حرکت دهند. البته این سیستم جدید یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که ممکن است گیمرها با توجه به سلیقه خود از یک شخصیت به طور مکرر استفاده کرده و بقیه شخصیت‌ها بی کار بمانند. VC برای رفع این ایراد بزرگ معرف سیستم جدیدی به نام Action Metr است که باعث ایجاد تعادل در استفاده از شخصیت ها می‌شود. عملکرد این سیستم به این صورت است که AM تعیین می‌کند هر کدام از شخصیت‌ها چه قدر می‌تواند بر روی صحنه حرکت کند. با حرکت شخصیت‌ها بر روی صحنه به تدریج نوار AM خالی شده و در آخر با خالی شدن آن، شخصیت مورد نظر از حرکت باز خواهد ماند. با پایان یافتن مبارزات مقداری به نوار AM اضافه شده و باعث می‌شود این نوار برای مبارزه بعدی نیز کماکان پر بماند. اگر شما در نوبت خود تمام AM شخصیت مورد علاقه‌تان را مصرف کنید، مجبور هستید در مبارزات بعدی از این شخصیت کمتر استفاده کنید چون اگر AM شما در طول مبارزات خالی شده باشد، در طول مبارزه بعدی تنها به اندازه نصف مقدار نوار پر خواهد شد. پس مواضب باشید که تمامی AM های شخصیت‌های خود را در طول یک نبرد تمام نکنید.

برای مبارزات و حمله به دشمنان و استفاده از آیتم ها، VC معرف فاکتور جدیدی به نام Vommond Piont است که عملکرد مشابهی با HG در Suikoden دارد. شما می‌توانید با مصرف CP شخصیت‌های خود تا زمان تمام شدن آن هرچند بار که خواستید به سمت دشمنان حمله کنید. با تمام شدن CP هر شخصیت نوبت آن شخصیت نیز تمام شده و دیگر اجازه حرکت دادن آن به شما داده نمی‌شود. بالا بودن میزان CP شخصیت‌های قدرتمند و مورد علاقه شما باعث می‌شود بتوانید از آن شخصیت دو یا چند بار استفاده کنید. استفاده درست از CP نیروهای مفید و توجه به میزان AM آن‌ها به گیم‌پلی بازی عمق بسیار زیادی بخشیده و باعث می‌شود که شما همیشه برای نابودی دشمنان به یک روش خاص اکتفا نکرده و به دنبال امتحان کردن روش‌های مختلف مبارزه باشید. با تمام شدن CP و AM شخصیت‌ها، خطر دست گیر شدن به شدت شما را تحدید می‌کند. اگر یکی از مبارزان شما در طول مبارزات به دلیل تمام شدن AM و CP اش از حرکت بازماند یا سلامتی خود را از دست دهد و شما تا سه نوبت به بالای سر او نرفته و سلامتیش را باز نگردانید، نیروهای دشمن شخصیت مورد نظر را دست گیر خواهند کرد. با دست گیر شدن هر کدام از شخصیت‌ها شما مجبور هستید تا پایان مرحله صبر کرده و بعد از اتمام آن دوباره او را به جمع یاران خود باز گردانید. اگر در یک نوبت مبارزه تمامی شخصیت‌های شما دستگیر شوند، بازی تمام شده و شما باید بازی را از محل آخرین Check Point دوباره آغاز کنید.

VC به شدت پایبند اصل کلاسیک سنگ، کاغذ، قیچی است، در نتیجه استفاده درست از شخصیت‌های متعدد بازی و قابلیت‌های آن‌ها رمز موفقیت در طول مبارزات است. به عنوان مثال سربازان در مقابل تک تیر انداز‌ها و مسلسل‌چی‌ها بسیار ضعیف هستند و اگر شما قصد داشته باشید با یک یا چند سرباز در مقابل مسلسل‌چی‌ها مقاومت کنید، هیچ شانسی برای پیروزی در مبارزات نخواهید داشت. اما اگر از همین سربازان در مقابل جاسوسان و مهندسین استفاده کنید به سرعت نتیجه مبارزات معکوس خواهد شد (تصور کنید که ترکیب سیستم سنگ، کاغذ، قیچی با AM و CP باعث خلق چه استراتژی های متفاوتی که نخواهد شد!!).

در VC 55 شخصیت با قابلیت های مختلف نظیر سرباز، تک تیر انداز، مسلسل‌چی، موشک انداز، مهندس و … وجود دارد که هر یک از آن‌ها داستان و تم مربوط به خود را دارد. هر کدام از این شخصیت‌ها علاوه بر قابلیت‌های مختلف خود، یک ضربه منحصر به فرد نیز دارند که با افزایش Level هرکدامشان قابل ارتقا را نیز دارا هستند. تنوع سلاح‌ها در VC مخصوصا در مقایسه با اثری چون Metal Saga در حد بسیار مطلوبی قرار دارد اما بهترین نیست. اما این مساله در مقابل دریای از جذابیت‌های بازی اصلا به حساب نمی‌آید!.

یکی دیگر از نوآوری‌های فوقالعاده جالب VC اضافه شدن فاکتور روحیه و خلق خوی شخصیت‌ها به بازیست که تاثیر مستقیمی بر روی گیم پلی بازی دارد (بله درست است، نوآوری های VC تمامی ندارد!!). اساس کار این ویژگی جدید به این صورت است که هر کدام از شخصیت‌ها یک ویژگی روحی و فیزیکی خاص خود را دارد که تحریک آن‌ها باعث تغییر کارآییشان می‌شود. به این ترتیب که مثلا Rosie یک دختر حساس است که به بوی چمن حساسیت زیادی دارد. در صورتی که بخواهید از Rosie در زمین چمن استفاده کنید قابلیت‌های او به نصف کاهش خواهند یافت یا Faldio یک پسر خوش تیپ و رومانتیک جوان است که اگر در نزدیکی یک خانم زیبا قرار داشته باشد، جو گیر شده و قابلیت هایش دو برابر می‌شود!!. استفاده از این خصوصیت‌های شخصیت‌ها در مقابل هم اصولا تاثیرات خنده دار و مفرحی دارد. مثلا Eleanor یک زن خشک و بی احساس است که از مرد‌های رمانتیک متنفر است. تصور قرار گرفتن و واکنش Eleanor در مقابل Faldio در یک تیم به عهده خودتان!! (بعضی از مساییل را بهتر است آدم از نزدیک تجربه کند تا اینکه از زبان کس دیگری بشنود!).

در VC شما می‌توانید از ساختمان‌ها بالارفته و از ارتفاع دشمنان را هدف خود قرار دهید، پشت موانع سنگر بگیرید، دشمنان را هدشات کنید! (هد شات؟؟ آن هم در یک بازی JRPG؟؟!!) و به طور کلی هر کاری که اصولا در بازی های TPS قابل انجام دادن است را انجام دهید. در طول مراحل بازی مناطقی به نام Flag Point وجود دارد که همانند بازی های RTS شما می‌توانید با تصرف آن‌ها سرعت حرکت نیروهای خود را افزایش دهید.

VC چیزی در حدود 18 فصل داستانی مختلف دارد که هر فصل آن شامل یک یا دو مرحله اصلی و چندین مرحله و ماموریت جانبیست که به پایان بردن آن چیزی در حدود 50 ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد (البته به شرطی که بتوانید از بازی کردن دوباره و دوباره آن دست بردارید، چون شخصا در هنگام بازی کردن VC فقط برای انجام فعالیت‌های حیاتی خاص(!) حاظر به ترک تلوزیون و کنسولم می‌شدم!!).

صحبت از زیبایی های گرافیکی VC خود به یک مقاله بلند بالای جداگانه احتیاج دارد!، اما در مورد آن می‌توان در یک جمله مختصر مفید گفت که “VC نهایت زیبایی در یک بازی JRPG است”. VC در یک نگاه کلی بسیار شبیه به بازی معروف و محبوب Metal Slug به نظر می‌رسد و اگر کسی نداند که نام آن چیست ممکن است تصور کند که با نسخه 3D این بازی طرف است!.

VC با استفاده از موتور جدید شرکت Sega به نام Canvas که به طور انحصاری برای کنسول PS3 طراحی شده است، ساخته شده است. این موتور جدید علاوه بر این که در خلق تصاویر هنری واقعا شاهکار می‌کند، از لحاظ فنی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد. محیط های بزرگ و پرجزییات VC به راحتی توسط این موتور رندر می‌شوند و مشکل افت فریم یا لود تکسچر در آن به هیچ وجه دیده نمی‌شود. نور پردازی های محیط به زیبایی هر چه تمام تر انجام شده و افکت های انفجار و آب انصافا عالی از کار در آمده است.

علاوه بر گرافیک موسیقی VC نیز در حد یک شاهکار قرار دارد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. قطعات ساخته شده برای VC با حس و حال و تم اصلی بازی به خوبی سازگار است و حس جنگ را به خوبی به گیمرها القا می‌کند. دوبله VC نیز چه در نسخه ژاپنی و چه در نسخه انگلیسی از کیفیت بسیار مطلوبی بهره می‌برد و قابل مقایسه با عناون چون Disgaea است.

در مجموع VC عنوان فوقالعاده خوش ساخت و جذابیست که توانسته المان های مثبت دو ژانر مختلف را به زیبایی هر چه تمام تر یک بازی جمع کند و لذت انجام بازی های SRPG و TPS را برای گیمرها یکجا به ارمغان آورد. توصیف جذابیت‌ و زیبایی‌های این عنوان با کلام امکان پذیر نیست و فقط ما می‌توانیم بگوییم که اگر از علاقه مندان به بازی های خلاقانه و نو و سبک JRPG و TPS هستید و فقط پول برای خرید یک کنسول و یک بازی دارید، شک نکنید که آن کنسول و بازی PS3 و VC است.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: طراحی هنری زیبا و مسحور کنندهگیم پلی روان و بی نقصترکیب مناسب المان های سبک های مختلفموسیقی عالی و شنیدنینقاط ضعف:هوش مصنوعی نچندان مناسب دشمنان

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل