در روزگاری که انبوهی از بازیهای ویدیویی کوچک و بزرگ عرضه میشوند و بسیاری از آنها در سیل بازیهای در حال انتشار بزرگتر مفقود میگردند، اهمیت فراوانی دارد که اثری در نگاه اول بتواند حتی با چیز کوچکی نگاه مخاطب را به خود جلب کند و او را مشتاق به تجربهی آن اثر سازد؛ بهویژه اگر آن اثر، یک بازی مستقل باشد که توسط استودیو گمنامی ساخته شده است. بازی Unto The End میتواند تا حد خوبی از این آزمون سربلند بیرون آید و مخاطبش را در نگاه اول جذب کند که خود در ابتدای کار، قدم بزرگی و دشواری است. حداقل برای من چنین اتفاقی صادق بود و در اولین باری که نمایش گیمپلی آن را دیدم، ساختار و ویژگیهای مبارزات کنجکاویام را برانگیخت.
بازی Unto The End که توسط استودیو کوچک و مستقلی به نام 2 Ton Studios خلق شده است، سفر پرمخاطره و دشوار بازگشت پدری بهسوی همسر و فرزندش را روایت میکند. اساس بازی با ذهنیت ساده گرایی و تا حدی واقعگرایی بنا شده و حیاتیترین عنصرش که آن را تمایز میدهد، مبارزات آن است. عنصری که سازندگان نیز بر آن واقف بودهاند و روی آن تمرکز بیشتری داشتهاند. بااینحال، این نکته اهمیت دارد که طراحی چنین سیستمی تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته یا چقدر توانسته گیمر را با بازی همراه کند.
ایدهی اصلی و طراحی کلی سیستم مبارزات بازی منحصربهفرد و جذاب است و این باعث شکلگیری هویت متفاوت بازی گشته است. بااینوجود، این ایده همیشه هم در راستای سرگرم کردن مخاطب پیش نمیرود و چالشی که در برابر او قرار میدهد گاه سدی در برابر دستیابی به چنین هدفی عمل میکند. هرچند، قبل از آن باید این ابهام را برطرف کرد که هدف سازندگان از این امر چه بوده است.
متأسفانه علیرغم جذابیت این طرح کلی، گاهی این دشواری، مبارزات را در بخشهایی به سویی میبرند که عملاً نمیتوان آن را سرگرمکننده خواند. انتظار نبردهای حماسی که پس از آن شور و شعفی احساس میکنید، نداشته باشید بلکه مبارزات بیشتر بهسان تلاشی توانفرسا برای زنده ماندن میمانند که چندان شوق و اشتیاقی ایجاد نمیکنند. البته، چنین چیزی با ماجرای بازی جور در میآید اما لطمهای به ذات سرگرمکننده بودن آن وارد میکند. مشکل دیگر اینجاست که برخی از این نبردها برای بازیکن پاداشدهنده نیستند و لزوماً پس از یک نبرد طاقتفرسا حس خوشایندی به شما القا نمیشود. گمان میکنم که پاداشدهنده نبودن بازی آگاهانه و عمدی بوده و سازنده بر این قضیه واقف بوده اما این موضوع نمیتواند التیامبخش چنین مشکلی باشد. احتمالاً چنین چیزی در راستای دستیابی به هدف واقعگرایی و ساده گرایی کلیت بازی صورت گرفته که بازی تا حد زیادی هم به آن رسیده اما چیزی که در این راستا فدا شده، سرگرمی بیشتر مبارزات بوده که چهبسا اهمیت بسیار بیشتری داشته است.
اشتباه نکنید، منظورم این نیست که سیستم مبارزات عقیم مانده و نتوانسته رضایتبخش باشد بلکه اینها عناصری است که وجودش میتواند عمق و پیچیدگی آن را دوچندان کند و در سرگرمکنندگی Unto The End تأثیر بسزایی بگذارند. در اصل نبردها بهشدت چالشبرانگیزند و باید تمام تمرکز و حواس خود را به دشمن و حرکاتش اختصاص دهید تا بتوانید پاسخ ضربههای آنها را بهخوبی بدهید. یکی از نکات درخشانی که تمایز و تفاوتی ایجاد میکند، این واقعیت است که شما مجبور نیستید همهی نبردها را انجام دهید و حتی در بعضی از موقعیتهای خاص با مواجه با موجودات بیگانه، میتوانید با تبادل بعضی از آیتمها از نبرد اجتناب کنید و علاوه بر آن آیتمی را هم از آن موجودات بیگانه دریافت کنید. دقیقاً این همان پاداشی است که از آن صحبت میکردم. چیزی که در مبارزات بازی کمتر پیدا میشود اما اینجا نمونهی خوب آن دیده میشود. این باعث میشود شما تشویق شوید که در چنین شرایط حتماً به موجودات کمک یا آیتمی با آنها تبادل کنید. همچنین از طرفی دیگر مشتاق میشوید که در محیط بازی برای پیدا کردن آیتمها جستجو کنید. کلاً آیتمها در بسیاری از بخشها به کار می آیند و بهتر از گاهی طعم مرگ را بچشید، بهجای آنکه بیهوده از آیتمهای خود (از جمله Herb ها) استفاده کنید.
خوشبختانه طراحی هنری بازی و اتمسفر ساختهشده کاملاً همسو با بازی است و میتواند فضای خاص و ویژهی بازی را به مخاطب برساند. گاهی تاریکی محیط بیشازحد میشود اما این موضوع عجیب نیست که غاری که قرار است تنهایی و چنین فضای مرموز و ناشناختهای را به مخاطب القا کند، از فضاهای سرد و خاموشی بهره ببرد. در این بین موسیقی بسیار کمرنگ است اما طراحی صدا فوقالعاده کار شده و میتواند شما را بهراحتی با جزییات خود تحت تأثیر قرار دهد.
خوب - 7.5
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: ایده و طرح کلی سیستم مبارزات منحصربهفرد و جذاب است سیستم چکپوینتهای بازی طراحی هنری بازی طراحی صدا نقاط ضعف: فقدان سیستم پیشرفت مناسب در بازی گاهی عدم تعادل میان دشواری و سرگرمکننده بودن بازی مشخص است این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است