Travis Strikes Again No More Heroes تلاش دارد با ادامه دادن فرمول موفق No More Heroes، یعنی وام گرفتن المانهای مختلف از فیلمها، بازیها و فرهنگ عامه و تلفیق آنها با یک اکشن سریع و گرافیک عجیب غریب، دست به خلق عنوانی به شدت خاص و صد البته سرگرم کننده زده و از حیث دیوانه وار بودن حتی فراتر از استانداردهای شمارههای اصلی قدم بردارد. ایده و هسته اصلی بازی که داستان، گیمپلی و در یک کلام دنیای خاص بازی بر روی سنگ بنای آن نهاده شده ترکیب سورئال ایدهها و المانهای بعضا ضد و نقیض است و نتیجه شبیه دستور العمل پیچیده برخواسته از ذهن پریشان یک آشپز مجنون و دیوانه، منجر به پدید آمدن محصولی شده است که نمیتوان آن را شبیه به هیچ بازی دیگری نامید. Travis Strikes Again نمونه عالی یک دنیای جذاب، نفس گیر و کمتر تکراری است که نظیر آن را فقط میتوان در آثار دیگر سودا 51، خالق اثر، دید و تجربه کرد. اما این بدیع بودن به معنای اتمام کار نبوده و نمیتواند به تنهایی منجر به موفقیت آن شود و باید اعتراف کرد سازندگان آنقدر درگیر ساختن دنیای متنوع و مرموز خود شدهاند که رسالت اصلی آن، یعنی خلق یک H&S سریع به حاشیه رانده شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
داستان بازی حدود 7 سال پس از اتفاقات رخ داده در No More Heroes 2 آغاز میشود. ترویس 37 ساله، مدتهاست از حرفه آدم کشی بیرون آمده و تمام وقت و تمرکز خود را به یک کار مهمتر، یعنی بازی کردن، اختصاص داده است! ترویس اکنون در جنگلهای تکزاس و بدور از هیاهوی دنیای آدم کشها، در کلبه محقر خود که در واقع یک کابین قابل حمل است، زندگی میکند. اما دردسر ولکن ترویس نیست و اینبار به شکل شخصی به نام Badman که پدر Bad Girl (یکی از آدم کشهای شماره اول که توسط ترویس کشته میشود) است بر سر او هوار میشود. بدمن برای گرفتن انتقام به سراغ ترویس رفته و به او حمله میکند اما Death Ball، سلاح خطرناک بدمن منجر به بیدار شدن Death Drive MK-II، کنسول بازی ترویس شده و هر دو به درون یک بازی رایانهای خطرناک کشیده میشوند. و این آغاز ماجراست.
همانطور که گفته شد دنیای بازی مطابق با آن چیزی که از سری NMH انتظار میرود جنون آمیز، سورئال، سرگرم کننده و پر از اشارات به فیلمهای نه چندان دور آمریکایی است و سعی دارد با کنار هم گذاشتن المانهای در ظاهر بیربط و چاشنی کردن یک خشونت افسار گسیخه و اغراق شده اما فانتزی، به سبک تارانتینو دنیای منحصر به فرد خود را شکل دهد. ترویس آدم کشی بسیار حرفهای است و مثل جدایها یک شمشیر لیزری به اسم کاتانا اشعهای داشته و توانایی کنترل و استفاده از Force را نیز تا حدودی دارد، اما برخلاف جدایها خیلی قایل به اخلاق نبوده و از این توانایی صرفا برای آدم کشی و پول درآوردن استفاده میکند. سفر ترویس در دنیای بازی کامپیوتری Death Drive مثل Terminator 2 آغاز میشود. ترویس برهنه و در میان یک گویی از انرژی ظاهر شده و حالا تنها هدف زنده ماندن در این دنیای پر از باگ و غلبه بر دشمنانی است که شبیه به گلیچهای گرافیکی میمانند.
از آنجایی که Travis Strikes Again در واقع یک بازی در بازی است، مدام در تغییر و تحول بوده و ترویس، و به طبق گیمرها، در موقعیتهای متنوع قرار میگیرد؛ گاه بازی یک H&S است، گاهی دوربین به صورت Top Down در آمده، گاهی تبدیل به موتور سواری به سبک Tron شده و گاهی هم ویژوال ناول. اما ما در بیشتر موارد ترویس را در زاویه دوربین اصلی و به صورت ایزومتریک کنترل میکنیم. مکانیکهای اصلی بازی بسیار ساده و سرگرم کننده طراحی شدهاند. ترویس میتواند با کاتانه اشعهای خود به سمت دشمنان یورش برده و آنها را به سادگی از میان ببرد، میتواند جا خالی بدهد، بپرد، از Force برای کنترل دشمنان و پرتاب آنها استفاده کرده و با ضربات ویژهاش تعداد زیادی از دشمنان را به یکباره سلاخی کند. این کنترل ساده کمک خوبی برای بالا بردن سرعت مبارزات است و شما باید در همه حال دست خود را بر روی دکمه مربع نگه داشته و در حالی که ترویس کاتانا اشعهای خود را دیوانه وار و مثل یک آماتور تکان میدهد، به طرف هر جنبندهای حمله کنید. گاهی برای مبارزه با گلیچهای بزرگتر سرعت عمل نیز به اندازه حمله بیمحابا اهمیت پیدا کرده و باید با جاخالی دادن به موقع از ضربات سهمگینشان فرار کنید. با کشتن هرچه بیشتر دشمنان کاتانا اشعهای نیز شارژ شده و حال میتوان با دکمه R1 یک ضربه بسیار مهلک همه جانبه را به اجرا گذاشت.
اکشن بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب است اما به همان نسبت نیز کم تنوع بوده و به سرعت تکراری میشود. عمده دلیل آن تنوع کم دشمنان و مهمتر از همه طراحی مرحله بسیار ضعیف است که نمیتواند استفاده صحیحی از سیستم مبارزات آن بکند. محیطهای Travis Strikes Again ساده، بیروح، زشت و متعلق به چند نسل قبل است و از ابتدا تا انتها خلاصه شده در حرکت رو به جلو، مبارزه با دشمنان، باز شدن مسیر و ادامه دادن تا رسیدن به باس نهایی است و این فرمول کسل کننده در همه مراحل و بدون ذرهای تغییر تکرار میشود. تنها چالشی که محیطها به بازی اضافه میکنند تلههای نصفه و نیمهای هستند که آنها نیز به سرعت تکراری شده و اساسا کمکی به تغییر روند مرحله نمیکنند. و ماجرا زمانی بدتر میشود که به همه اینها دوربین تقریبا افتضاح بازی را نیز کنیم!
Travis Strikes Again در یک بازی رایانهای قدیمی اتفاق میافتد و به همین دلیل نسبت تصویر 16:9 نیست و تصاویر در یک کادر مربعی نمایش داده میشوند. بخشهای پرت تصویر نیز به UI اختصاص داده شده و شاید این تصمیم در راستای تمایل سازنده برای خلق یک بازی به واقع غیرعادی و رترو استایل بوده باشد و اینکه چقدر در این کار موفق بوده یا نه به فراخور سلیقه مخاطب قابل بحث است اما چیزی که با قطعیت میتوان در مورد آن نظر داد عملکرد بد و ضعیف دوربین به خاطر این کادر تصویر غیر استاندارد است. اکشن بازی بسیار سریع و نفس گیر بوده و برای کشتن همه دشمنانی که از هیچ در صفحه ظاهر میشوند مدام باید در حرکت باشید، اما در همه این لحظات مهیج دوربین یک قدم از شما عقبتر بوده و میبایست به صورت مداوم دنبال آنها بگردید! شما بخشی از دشمنان را نابود کرده و به حرکت رو به جلو خود ادامه میدهید، اما دیوار پیکسلی هنوز راهتان را سد کرده و متوجه میشوید دسته جدیدی از دشمنان که تازه ظاهر شدهاند از تیرستان خارج بوده و متوجهشان نشدهاید. حال باید به عقب برگشته و آنها را پیدا کنید و اینکار به شدت آذار دهنده است، به این دلیل که جا به جایی دوربین به خاطر حرکت ترویس در وحله نخست تمرکز را از روی دشمنان برداشته و در وحله دوم، گاهی دشمنی که خارج از صفحه بوده ناگهان با یک ضربه سهمگین شما را غافلگیر کرده و به همین سادگی یا بخش زیادی از سلامتیتان را از دست میدهید و یا میمیرید. این مشکل به خصوص در درجات سختی بالاتر بیشتر به چشم آمده و نه به خاطر عدم مهارت، بلکه به خاطر ضعف دوربین ضربه میخورید!
در مورد مبارزه با غولهای آخر مراحل به خاطر هوش مصنوعی به شدت ضعیف مشکلات دوربین نیز دوبرابر میشود. همه غولهای آخر موجوداتی شبیه به دشمنان معمولی اما با ظاهری بزرگتر هستند که شیپ من نامیده میشوند. شیپ منها عملا فاقد AI بوده و به صورت اسکریپت شده، مجموعهای از ضربات را پشت سر هم اجرا میکنند. مشکل اولی که این رویه ایجاد میکند به خاطر دوربین بد بازیست. شما باید برای فرار کردن از ضربات مهلک باسها مدام جا خالی دهید و حرکت سریع به معنای حرکت دوربین نیز بوده و سریع دشمن مذکور از کادر تصویر خارج میشود، در نتیجه پیدا کردن دوباره آنها معمولا همراه با خوردن یک ضربه مهلک و احتمالا مردن شماست! مشکل بعدی سخت شدن بیش از حد این مبارزات و از بین رفتن تعادل بازیست. شما به ناگه از مبارزه با دشمنانی که برای شکست دادنشان تنها لازم است دستتان را بر روی مربع نگه داشته و به سمتشان یورش برید، وارد مبارزه با یک غول بسیار سرسخت شده و هیچ روند منطقی وجود ندارد. مبارزه با غولها معمولا مستلزم تعامل بیشتر با محیط است، مثلا برای شکست دادن یک آدم کش الکتریکی باید اول دیوایسهای خاصی که در محیط قرار داشته و علیه شما اقدام میکنند را از بین ببرید، اما این ترکیبها اساسا بیمعنا بوده و نه در خدمت داستان است و به بیشتر شدن شوخیهای آن کمک میکند و نه منجر به خلق یک مبارزه هیجان انگیز میشود. تا حدی که بیشتر با خود فکر میکنید سازنده تنها قصد اذیت کردن پلیرها را داشته است!
روی هم رفته اگر بتوان از مشکلات دوربین چشم پوشی کرد، فرمول بالا در کنار شوخیهای داستان بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز است، اما فقط برای یک ساعت اول و در ادامه به صورت تصاعدی به ورطه تکرار میافتد. حربه سازندگان برای غلبه بر این ضعف استفاده بیشتر از تم سورئال بازی و گنجاندن بخشهای جدیدی هستند که از اساس با مراحل اکشن متفاوت است. در برخی موارد ناگهان دوربین بازی به صورت Top Down در آمده و فرمت مرحله تغییر میکند. در این قسمتها سیستم مبارزات کماکان H&S است اما مراحل شبیه به یک پازل بوده و ترویس میتوان با ضربه زدن به سوییچهایی خاص بخشی از این پازل را تغییر داده و راه خود را باز کند. یا در بخشی دیگر بازی تبدیل به مراحل نفس گیر موتور سواری به سبک Tron شده و در بخشی دیگر به طور کلی تغییر ماهیت داده و میبینید در حال تجربه یک شوتر آرکید کلسیک به سبک Space Invaders هستید! بازی از این بخشهای متنوع برای روایت داستان نیز کمک میگیرد و در بین مراحل میتوانید وارد ویژوآل ناولهای پیکسلی شوید که کمک بسیار خوبی برای توضیح بهتر داستان هستند.
این تغییر مداوم و بیرویه پیس بازی، ظاهرا باید به متنوع شدن بازی کمک کرده و آن را از دهان هیولای تکرار بیرون بکشند، اما در نهایت و زمانی که هیجان اولیه آنها به خوبی فروکش کرده است، متوجه میشوید چقدر توخالی بوده و به واقع نمیتوانند نجات دهنده بازی باشند. چیزی که واقعا بازی به عنوان یک H&S به آن نیاز دارد تنوع اکشن، لول دیزاین پیچیدهتر، داستان گویی مستقیم و دشمنان باهوش، متنوع و چالش برانگیزتر است اما چیزی که شما با آن سر و کله میزنید تنها ملغمهای از مکانیکها و مراحل عجیب غریب و بعضا بی سر و ته. شاید اولین بار که وسط بازی ناگهان وارد یک شوتر پیکسلی ارکید قدیمی میشود ذوق کرده و با خود بگویید واو! عجب ایدهای! اما دقایق بعد این سوال نیز در ذهنتان متبادر میشود که من دارم چیکار میکنم و آیا این بازی هست که من میخوام؟ البته گیج شدن و دیدن اجزای مختلف بیربط بخش از DNA این مجموعه بوده و بخش بزرگی از آنها تعمدانه و با هدف سرگرم کنندهتر کردن بازی طراحی شدهاند. به عنوان مثال ترویس با شمیر لیزری خود دشمنان را نابود کرده و در عین حال سکههایی هم قد و اندازه خود را نیز جمع میکند، یا برای ذخیره کردن بازی باید وارد توالتهای خیابونی کوچکی شده و پس از نشستن بر روی سنگ دستشویی کرد!
Travis Strikes Again گرافیک هنری سل شید و زیبایی دارد و از آنجا که این عنوان برای کنسول Switch طراحی و ساخته شده است، این سبک بصری و نیز کادر مربعی آن انتخابی هوشمندانه برای غلبه بر محدودیتهای سخت افزاری کنسول جدید نینتندو است اما پورت این عنوان برای کنسول قدرتمندتری مثل PS4 باعث میشود کاملا منسوخ و قدیمی به نظر رسیده و نمیتوان به بهانه بدیع و نوآورانه بودن هم از زیر بار ضعفها و کمبودهای آن فرار کرد. بخصوص که این روزها بازیهای سل شید با گرافیکهای هنری خاص بیشتر مد بوده و به کرات شاهد بازیهای بهتری بودهایم و اگر بنا بر مقایسه گذاشته شود، گرافیک بازی در یک کلام زشت و از مد افتاده محسوب میشود. پورت از روی کنسول Switch تنها گرافیک بازی را تحت تاثیر قرار نداده و کنترل بازی نیز بر روی کنسول PS4 هیجان و جذابیت کمتری دارد. به عنوان مثال بیشتر سیستمهای بازی بر مبنی ویژگیهای منحصر به فرد سخت افزار Switch طراحی شدهاند. کاتانا اشعهای ترویس در صورت استفاده مداوم دشارژ شده و برای شارژ مجدد آن میبایست نظیر باطری چراغ قوه، آن را مدام تکان داد. این سیستم در کنسول Switch بسیار جالب و جذاب بوده و میتوانید در حین مبارزه سریع Joycon را تکان داده و همان حس مطلوب سازنده به پلیر منتقل میشود اما این مکانیک بر روی کنترلر PS4 به شکل دیگری پیاده سازی شده و حال میبایست، با نگه داشتن L3 آنالوگ سمت راست را با سرعت چپ و راست کنید که پر واضح است برای این کنترل بسیار پیچیده و غیر لازم است.
Travis Strikes Again را به سختی میتوان یک بازی کامل نامید و بیشتر حکم یک پیش غذا کوچک و جمع جور، برای No More Heroes 3 را دارد و با اینکه علیرغم همه مشکلات و ضعفها کماکان میراث دار فضای بسیار سرگرم کننده بازیهای سودا 51 است، تنها مناسب طرفداران سرسخت این سری و استدیو Grasshopper بوده و گیمرهایی که به دنبال تجربه یک H&S مدرن و امروزی به سراغ آن میروند، به سرعت ناامید خواهند شد.
امتیاز بازیسنتر - 6
6
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: دنیا و اتمسفر بازی به شدت فان و سرگرم کننده است استفاده از کاتانا اشعهای و ترکیب آن با قدرتهای ویژه ترویسنقاط ضعف: مراحل متنوع عوض ایجاد تنوع بیمعنا بوده و روند کلی بازی را تخریب میکنند طراحی مراحل به شدت منسوخ و قدیمی استاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است