این روزها در گوشه و کنار جهان، حتی برای یک شهردار قدر قدرت هم ساخت و طراحی شهری که تحت مدیریت او اداره میشود بر پایه ریزترین علایقی که دارد، امریست غیر ممکن، چون زندگی مدرن قطعات متحرک فراوانی داشته و کنترل همه این قطعات از توان یک فرد به تنهایی خارج است. در گذشتههای نه چندان نزدیک، شکلگیری یک شهر یا روستا کاملاً مطابق با نظر ارباب یا نجیبزادهای بود که توسط پادشاه هر کشور، مدیریت آن بخش از کشور در اختیار او قرار داده شده بود. بازی Townsmen – A Kingdom Rebuilt برای تجربه مدیریت یک شهر کوچک قرون وسطایی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است، با بررسی عنوان جدید استودیوی HandyGames همراه باشید.
درTownsmen – A Kingdom Rebuilt داستان به صورت تعریف شناخته شده آن وجود ندارد اما بخش آموزشی نسبتاً طولانی بازی یک ماجرای قرون وسطایی جالب را در کنار آموزش دادن تمامی سیستمهای گیمپلی، در خود جای داده است. این ماجرا سرگذشت نجیبزادهای را روایت میکند که به دزدی از خزانه پادشاهی متهم شده و بعد از اخراج از دربار، به زمینهای تحت تملک خودش برگشته تا با جیب خالی و بدون حمایت حکومت مرکزی، این زمینها را آباد کرده و خودش را از اتهامات مبرا کند. این داستان مطمئناً اثری به یادماندنی و داستانی بینظیر نیست اما چینش وقایع مختلف این داستان کمک کرده تا بخش آموزشی طولانی آن را با کمی لذت و علاقه به پایان برسانیم و در یک بستهبندی کامل با تمامی جنبههای گیمپلی هم آشنا شویم.
Townsmen – A Kingdom Rebuilt یک اثر استراتژی و شهرسازی کاملاً کلاسیک است و سازندگان آن تقریباً هیچ تلاشی برای گفتن حرفی تازه در بستر این ژانر به خرج ندادند. البته این نکته که بازی در حقیقت عرضه مجدد عنوانی از سال 2016 است که خودش هم بازسازی یک محصول مربوط به سال 2012 و ویژه پلتفرمهای همراه بوده کمکی به آن نکرده است. در این بازی مانند اکثر آثار مشابه، منابع طبیعی و تعداد قابل تغییری از نیروهای انسانی را در اختیار داریم و باید براساس منابع موجود و اهدافی که خودمان در نظر داریم یک شهر توانمند قرون وسطایی خلق کنیم اما چند مسئله سد راه رسیدن ما به اهداف مختلف هستند.
مسئله اول میزان رضایت رعایای تحت فرماندهی ماست که با توجه به میزان تأمین نیازهای اولیه و خواستههای فرعی آنها و میزان مالیاتی که اخذ میکنیم، علاقه بیشتری به کاری که موظف به انجام آن هستند نشان میدهند. مسئله بعدی تغییر فصلهاست که هر فصل میتواند چالشهای خاصی را برای دستیابی به منابع مختلف پیش پای ما بگذارد. معضل نهایی شرایطیست که حملات خارجی برای شهر ایجاد میکند و دفاع مناسب از شهر، نیازمند ساخت استحکامات دفاعی مناسب و تربیت ارتشی توانمند است.
همه این مسائل باعث شده تا برای گرفتن تصمیمات مهم دقت ویژهای به خرج دهیم. دو تصمیم اشتباه پشت سر هم میتواند موجب طولانی شدن بیش از حد رسیدن به یک هدف یا نابودی کامل شهری شود که تا لحظاتی پیش مردم آن با شور و حرارت خاصی مشغول داد و ستد و کسب و کار بودند. نوع چینش ساختمانها هم برای رسیدن به موفقیت اثر قابل توجهی دارد. قرار دادن چند کارگاه که مواد اولیه مورد نیاز یکدیگر را تأمین میکنند به همراه یک انبار در کنار هم، سرعت تولید وسایل مورد نیاز را بالاتر از زمانی میبرد که ساختمانهای مربوط به هم در چهار گوشه شهر قرار دارند و تمامی مواد اولیه در قصر مرکزی انبار شده است.
به جز بخش آموزشی، در بازی Townsmen سناریوهای مختلف و متفاوت بسیاری وجود دارد که در هر کدام از آنها وظیفه مدیریت شهری با هدفی متفاوت برعهده گیمرها گذاشته میشود از مبارزه با خشکسالی در سرزمینی بایر تا ایجاد یک دژ جنگی مستحکم. بخش Endless Mode هم که عضوی جدایی ناپذیر از این قبیل بازیهاست با نقشههای زیاد و متفاوت در این اثر وجود دارد و افرادی که دوست دارند تا برای خودشان چالشهای ویژهای ترتیب دهند و نقشهای را پیاده کرده و بعد همه چیز را بکوبند و از نو بسازند، مطمئناً زمان بسیاری را در این بخش صرف خواهند کرد. در کنار عدم نوآوری، مشکل بزرگ بخش گیمپلی بازی سرعت پایین ساخت و سازها حتی با وجود رضایت شهروندی بالا و آپدیتهای مناسب است که بیشتر مواقع به علت راه گمکردن مردم شهر در راه رساندن مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت و ساز اتفاق میافتد و گاهی بعد از 5 دقیقه توقف، بنّای مورد نظر به مدت 2-3 ثانیه وظیفه خود را انجام داده و دوباره به استراحت مشغول شده و راه بازگشت به محوطه ساخت و ساز راه خود را گم میکند! این فرآیند چند باری باعث کلافگی و خروج خشمگینانه من از بازی شد.
طراحی ظاهر این عنوان زیبا و جذاب کار شده و با وجود قدمت چندساله و ریشه موبایلی آن، اصلاً کهنه و قدیمی به نظر نمیرسد. رنگ و لعاب محیط و طراحی هر ساختمان با دقت بسیار خوبی انجام شده و رعایای تحت حکومت شما هر کدام براساس شغلی که برعهده آنها قرار میدهید، ظاهری متفاوت به خود میگیرند که این مدلهای متفاوت هر کدام طراحی ظریف و مختص به خود دارند. انیمیشنهای متحرکسازی و ادا و رفتارهایی که آدمکهای بازی از خود بروز میدهند هم با وجود ساده و ابتدایی بودن، در حد قابل قبولی قرار دارند هر چند به طور واضحی قدمت خود را نشان میدهند. معدود شخصیتهایی که دارای صداگذاری هستند با صداهای بامزه و ادبیات نامفهوم صحبت میکنند و یک موسیقی متن عادی هم بر روی بازی قرار گرفته است که در مواقع خطر ناگهان ریتم خود را تغییر داده و شما را آماده نبرد میکند.
بازی Rebuilt Townsmen – A Kingdom به بازار آمده تا کمپانی THQ Nordic سیاست عرضه مجدد عناوین تازه خریداری شده خودش را کماکان ادامه دهد. شخصاً نسخه سال 2012 که برای پلتفرمهای همراه عرضه شده بود و نسخه رایانههای شخصی اولیه بازی که در سال 2016 منتشر شده بود را تجربه نکردم اما این نسخه عرضه مجدد، یک عنوان شهرسازی و استراتژی جالب و سرگرمکننده است که امکانات نسبتاً زیادی در اختیار گیمرها قرار میدهد با این وجود ریشه موبایلی آن باعث شده تا بیشتر کارها با تأخیر بسیار به سرانجام برسند. با همه این تفاسیر همین امروز هم یکی از بهترین عناوین ژانر خودش برای وسایل قابل حمل به شمار میآید اما برای رقابت با عناوین مشابه در رایانههای شخصی، کار سختی پیش رو دارد.
امتیاز بازیسنتر - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: وجود امکانات و سیستمهای بسیار زیاد و کاملاً کاربردی طراحی بصری بامزه نقاط ضعف: پایین بودن غیرعادی سرعت ساخت و سازها عدم وجود نوآوری قابل توجهاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بررسی شده است