زمانی که Eidos دو سال پیش ساخت عنوانی از سری Tomb Raider را بر عهده Crystal Dynamics گذاشت، خیلی ها این حرکت را یک ریسک میدانستند و میگفتند که دیگر این عنوان به پایان خود رسیده، ولی CD با ساخت Tomb Raider Legend روحی تازه به این سری دمید و ان را دوباره به جایگاه اصلی خود بازگرداند. پس از موفقیت Legend در دهمین سالگرد TR، CD عنوانی به نام Anniversary را روانه بازار کرد که در اصل بازسازی از نسخه اول بود و در ان سعی شده بود که داستان به نحوی بهتر توضیح داده شود. بعد از موفقیت های مداوم CDEidos اعلام کرد که نسخه جدیدی از این سری در حال ساخت میباشد. زمانی که اولین تصاویر از Underworld پخش شد همگان نتیجه کار را تحسین کردند. چند هفته پیش اخرین نسخه از این سری با نام Tomb Raider Underworld روانه بازار شد، عنوانی که هرچند از ضعف هایی رنج میبرد ولی روند Legend که تقریبا روبه اکشن شدن بازی داشت را رها کرده و مسیری را در پیش گرفته که نسخه های اول و دوم از ان پیروی میکردند.
در ابتدا هدف از ساخت TR Anniversary فقط تجدید خاطره دوستداران این سری به نظر میرسید ولی هدف اصلی این بود که با روایت بهتر داستان قسمتی از ان را در Underworld به کار ببرند. همان طور که در انتهای Legend مشاهده کردید Amanda به Lara میگوید که مادر وی زنده و در جایی از اقیانوس میتواند او را پیدا کند. او نیز Amanda را رها میکند غافل از اینکه در اینده او برای Lara دردسر هایی به وجود می اورد. Lara به اعماق اقیانوس میرود و در انجا سر نخ هایی پیدا میکند. وی در ادامه دستبندی را مییابد که مربوط میشود به Thor یکی از خدایان اسکاندیناوی. با پیشرفتن در بازی Lara متوجه میشود که پدر او نیز در گذشته قصد داشته که دستکش، کمربند و چکش Thor را پیدا کند ولی در اواسط راه توسط Natla که ما در شماره اول او را از بین میبریم کشته میشود. در ابتدای بازی لارا Natla را میبیند که زنده مانده و قصد دارد که دوباره نیروی شیطانی را ازاد کند. او به Lara میگوید که اگر تمامی وسایل Thor را پیدا کند میتواند به جایی که مادرش در انجاست برسد. در ادامه بازی هدف کلی شما این میباشد که دستکش ها،کمربند و چکش Thor را پیدا کنید. داستان به خوبی در بازی جای گرفته و ربط داشتن ان به Legend و شماره اول باعث شده که جذابیت ان دو چندان شود. البته این روند خوب در اواسط بازی کمی افت پیدا میکند و دلیل اصلی ان هم نبود چالش به خصوص میباشد.Legend تا حدودی روند کلی گیم پلی را تغییر داد و ان را بیشتر به سوی اکشن نزدیک کرد. این حرکت باعث شد که قسمت ماجراجویی بازی افت شدیدی پیدا کند و در اصل شاهد معما های بسیار ساده و راحتی بودید. اینبار CD با قرار دادن شماره های اول و دوم به عنوان الگو، گیم پلی ای را طراحی کرده که مانند نسخه های قدیمی تمرکز بازی بر روی معماها و قسمت ماجراجویی بیشتر از قسمت اکشن است. معما ها بسیار پیچیده هستند و این باعث شده که بازی هم سخت و هم جذاب تر شود. قسمتی در TR Anniversary به بازی اضافه شده بود که کم و بیش شبیه به مکانیزم Bullet Time بود. این سیستم در Underworld حذف شده و قسمتی به نام adrenaline اضافه شده، زمانی که ان را فعال میکنید بازی به صورت صحنه اهسته در میاید. این مکانیزم در درگیری ها به کمک گیمر میاید و باعث میشود که به وسیله ان دقت بیشتری در تیر اندازی پیدا کنید. به صورت معمولی هدف قرار دادن سر دشمنان کار سختی میباشد ولی زمانی که از این سیستم بهره میبرید میتوانید به راحتی دشمنان را Head Shot کنید. البته در مورد این سیستم محدودیتی نیز وجود دارد که به مرور زمان دوباره نوار ان پر میشود. یکی از قابلیت ها جدید امکان مبارزه به صورت تن به تن میباشد. البته فنون قابل استفاده دارای تنوع کمی هستند و تنها برای دور کردن دشمنان به کار میروند. همچنین زمانی که شی ای در نزدیکی شما باشد Lara ان کوزه یا جعبه را با ضربه پا میشکند. کامپیوتر همراه Lara پیشرفته تر شده و قابلیت نمایش نقشه به صورت 3D را دارد. همچنین یکی از نکاتی که به این کامپیوتر اضافه شده این است که قسمتی به عنوان راهنما در ان موجود میباشد که میتوانید برای حل معما ها از ان کمک بگیرید.
طناب مغناطیسی که در Legend اولین بار دیده شد و در Anniversary حذف شده بود دوباره برگشته و به کمک ان میتوانید تاب بخورید، اجسام را تکان دهید و… حرکات Lara پیشرفت انچنانی نسبت به نسخه قبلی نداشته و همچنان نرم و زیبا طراحی شده. اگر به خاطر داشته باشید در Legend بعضی مواقع کلید هایی بر روی صفحه به نمایش در میامد، که با زدن انها سکانس هایی برای شما به نمایش در میامد. در این نسخه این حالت حذف شده و در بعضی از موقعیت ها بازی به حالت اهسته رفته(Adrenaline Moment) و گیمر باید خود تشخیص دهد که اکنون باید چه کلیدی را فشار دهد. محیط ها بسیار گسترده اند و گیمر کاملا در انها دارای ازادی عمل میباشد. این نکته باعث شده که بعضی از معما ها از گذشته سخت تر شوند. به طور مثال محیط های کوچک باعث میشد که اگر دنبال چیزی میگشتید به سرعت ان را پیدا کنید ولی اکنون این عملیات جست و جو زمان بیشتری را از گیمر میگیرد. مراحلی که قابلیت سوار شدن بر موتور در انها وجود دارد کاملا روند ازادانه ای دارند و مانند Legend فقط مربوط به مبارزه با دشمنان و طی کردن مسیر مستقیم نیست بلکه در اصل موتور در Underworld حکم وسیله ای را دارد که به کمک ان در مراحل بسیار بزرگ راحت تر و به سرعت گشت و گزار کنید. کنترل موتور روان و خوب طراحی شده و باعث ازار و اذیت شما نمیشود. همانند نسخه های اولیه دشمنان اکثرا تشکیل شده اند از حیوانات و موجودات افسانه ای که این خود بر جذابیت بازی افزوده و باعث شده که تنوع انها نیز بیشتر شود. هوش مصنوعی دشمنان در سطح بالایی نیست اما نمیتوان گفت که بد طراحی شده. AI در بیشتر مواقع متغیر و غیر ثابت است. در ابتدای هر مرحله این امکان را دارا هستید که از بین چند نوع لباس یکی را انتخاب کنید. همچنین میتوانید نوع اسلحه خود را نیز انتخاب کنید که عبارتند از Rifle، SMG، Shotgun و… البته لازم به ذکر است که دو عدد کلت Lara همچنان در بازی وجود دارد و میتوانید از انها نیز استفاده کنید.چراغ قوه به ابزاری در این نسخه تبدیل شده که کمترین استفاده را از ان میکنید. محیط ها عملا روشن هستند و به جز چند مکان کوچک دیگر استفاده ای از چراغ قوه نمیکنید. سیستم Check Point بازی ضعف هایی دارد که در بعضی از مواقع باعث میشود که یک قسمت از مرحله را به خاطر ضعف این سیستم دوباره بروید. به طور مثال شما از دیواری بالا میروید و در بالای ان Check Point عمل میکند. زمانی که کمی جلوتر بروید و دوباره به پایین پرت شوید این سیستم Check Point اشتباه میکند، به این صورت شما باید یک مسیر را چندین بار طی کنید. در نسخه های گذشته هر مرحله دارای Boss Fight های بسیار زیبا و چالش بر انگیز بود، اما در این شماره در کل هیچ Boss Fight اصلی وجود ندارد و بعد از اتمام هر مرحله دوباره مرحله بعد شروع میشود. این مکانیزم کمی به بازی ضربه زده و باعث اسان شدن بازی شده. دوربین یکی از بزرگترین ضعف های Underworld به حساب میاید. به قدری دوربین بازی مشکل دار طراحی شده که هیچ وقت حالتی نرمال ندارد و در بیشتر مواقع باعث میشود که دید شما کم شود. در بعضی مواقع که بر روی دیوار هستید و باید به طرف دیوار مقابل پرشی را انجام دهید، دوربین با زوم بی مورد باعث میشود که شما اصلا دیوار مقابل را نبینید و به صورت شانسی به ان سو بپرید. در کل Underworld دارای گیم پلی ای است که به جز مبارزه با Boss ها کاملا شبیه به نسخه اول و دوم طراحی شده و مانند انها بیشتر تمرکز خود را روی قسمت Adventure بازی گذاشته.زمانی که اولین تصاویر از Underworld پخش شد همگان طراحی اب، باران و نورپردازی بازی را تحسین کردند. همچنین طراحی مدل Lara نسبت به گذشته حالتی بهتر داشت و جلوه ای واقعی تر به خود گرفته بود. به جرات میتوان گفت که در Underworld شاهد یکی از بهترین طراحی های دنیای زیر اب هستید. نور خورشید کاملا بر روی سطح اب تاثیر میگذارد و از زیر اب رگه های نور قابل مشاهده اند. امواج دریا به خوبی طراحی شده اند و به خوبی با دیوار های سخره ای واکنش میدهند. بدن و لباس Lara به بهترین نحو ممکن خیس میشود و اثر اب بعد از مدتی از روی ان میرود. بعد از بالا رفتن از جاهای سنگی و خاکی بدن لارا خاکی شده و شما میتوانید کاملا اثر کثیفی را روی بدن او ببینید. نورپردازی در تمامی مراحل عالی نیست و در بعضی از مرحله ها شاهد ضعف این قسمت هستید. طراحی مدل Lara Croft مانند گذشته به خوبی از اب در امده و انیمیشن های وی نیز تقریبا دست نخورده باقی مانده و تنها چند نکته کوچک که در Anniversary موجود نبودند به ان اضافه شده. همان طور که اشاره کردیم محیط های بازی بسیار گسترده طراحی شده اند. این محیط ها پر از جزییات هستند ولی کمی حالت مرده دارند. به طور مثال در یکی از مراحل که در جنگل اتفاق میافتد این محیط از کمی موجودات زنده رنج میبرد و زمانی که شما در ان حرکت میکنید اصلا حس یک جنگل به شما منتقل نمیشود. البته از این نکته نباید گذشت که باران تاثیر بسیار مثبتی از نظر بصری گذاشته و کاملا حس استوایی بودن را به شما منتقل میکند. دشمن ها از تنوع نسبتا خوبی برخوردارند و به خوبی طراحی شده اند. موتور سیکلت لارا اصلا طراحی خوبی ندارد. چرخ عقب ان از لحاظ اندازه بسیار بزرگ طراحی شده و این کاملا در نقطه مقابل Legend قرار میگیرد که موتور سیکلت ها کاملا به صورت لایسنس شده در بازی حضور داشتند. اتش که کمتر در بازی ان را مشاهده میکنیم به خوبی طراحی نشده و به نظر میرسد دلیل ان هم کم بودن میزان استفاده از ان است. فیزیک یکی دیگر از نقاط ضعف این شماره محسوب میشود. هرچند فیزیک در این بازی نقش کمی دارد ولی در همان قسمت های کوچک مثل برداشتن و پرتاب کردن اجسام از روی زمین بسیار مصنوعی جلوه میدهد. در کل Tomb Raider Underworld از گرافیک هنری خوبی بهره میبرد اما در بخش فنی و مخصوصا حجم سازی دارای مشکلات زیادی میباشد. از جمله این مشکلات میتوان به باگ های ریز و درشت اشاره کرد که در بعضی از مراحل دیده میشوند. به طور مثال رفتن پاهای لارا در زمین یا معلق ماندن وی در هوا که واقعا هم از لحاظ فنی به بازی ضربه زده اند و هم اینکه باعث مشکلاتی زیادی در روند گیم پلی میشوند.موسیقی ها مانند گذشته تمی حماسی دارند و کاملا با محیط و جو گیم پلی هماهنگ هستند و این باعث شده که روند گیم پلی از خشکی و تکراری شدن در بیاید. همانند نسخه های قبلی Troels Brun Folmann نظارت کاملی بر روی موسیقی بازی داشته ولی در اصل وظیفه ساخت موسیقی های بازی بر عهده O’Malley و ارکست وی بوده. نکته قابل توجه این میباشد که تم اصلی و کلی موسیقی بازی نسخه تغییر یافته موسیقی متن Tomb Raider: Angel of Darkness است. یکی از مشکلات بازی که در بعضی جاها دیده میشود این میباشد که موسیقی متن با روند بازی هماهنگ نیست و کاملا از پیش تعیین شده. انعکاس صدای لارا کاملا در محیط های سربسته و بزرگ شنیده میشود و حس بزرگ و وسیع بودن محیط ها را به گیمر منتقل میکند. صدای اسلحه ها هیچ تغییری نداشته و نیازی هم به تغییر در انها دیده نمیشد. بیشتر صدا پیشه ها نسبت به نسخه Legend تغییری نکرده اند و توانستند که با ادای خوب دیالوگ ها میان پرده های بازی را هر چه بیشتر زنده جلوه دهند. همان طور که اشاره کردیم بیشتر محیط ها حالتی مرده دارند و دلیل اصلی ان هم نبود صداهای مختلف در محیط است. صدای موتور سیکلت لارا به بدترین نحو ممکن ضبط شده به صورتی که بعد از چند دقیقه کاملا اعصاب شما را به هم میریزد. این نقص وقتی خود را بیشتر نشان میدهد که با موتور در محیط های سر بسته حرکت کنید و صدای موتور انعکاس پیدا کند. در کل تیم صداگذاری بازی علی الخصوص موسیقی به خوبی از عهده وظیفه خود بر امده اند.این نسخه که روند Legend را تا حدودی کنار گذاشته و چیزی شبیه به نسخه اول و دوم از اب در امده کاملا عطش دوستداران این سری برای حل معما های پیچیده را رفع کرده. هر چند که در اوسط بازی گیم پلی کمی تکراری میشود و دلیل اصلی ان هم داستان نسبتا ضعیف از نظر چالش و نبود Boss Fight های خوب است ولی مدت زمان مناسب بازی باعث میشود که این تکراری شدن زیاد خود را نشان ندهد. از نظر گرافیکی بازی سبکی فانتزی و غیر واقعی دارد که واقعا در طراحی محیط ها یکی از بهترین ها در این سری میباشد. در کل Underworld باز هم یاد و خاطره شماره اول و دوم را زنده کرد و نشان داد که این بازی پتانسیل زیادی برای ادامه راه دارد.,سرنوشت یک افسانه در اعماق زمین,سرنوشت یک افسانه در اعماق زمین,زمانی که Eidos دو سال پیش ساخت عنوانی از سری Tomb Raider را بر عهده Crystal Dynamics گذاشت، خیلی ها این حرکت را یک ریسک میدانستند و میگفتند که دیگر این عنوان به پایان خود رسیده، ولی CD با ساخت Tomb Raider Legend روحی تازه به این سری دمید و ان را دوباره به جایگاه اصلی خود بازگرداند. پس از موفقیت Legend در دهمین سالگرد TR، CD عنوانی به نام Anniversary را روانه بازار کرد که در اصل بازسازی از نسخه اول بود و در ان سعی شده بود که داستان به نحوی بهتر توضیح داده شود. بعد از موفقیت های مداوم CDEidos اعلام کرد که نسخه جدیدی از این سری در حال ساخت میباشد. زمانی که اولین تصاویر از Underworld پخش شد همگان نتیجه کار را تحسین کردند. چند هفته پیش اخرین نسخه از این سری با نام Underworld روانه بازار شد، عنوانی که هرچند از ضعف هایی رنج میبرد ولی روند Legend که تقریبا روبه اکشن شدن بازی داشت را رها کرده و مسیری را در پیش گرفته که نسخه های اول و دوم از ان پیروی میکردند.
مجموع امتیاز - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: طراحی عالی محیط و شخصیت هاموسیقی های حماسی خوبتمرکز برروی قسمت ماجراییمعما های پیچیده و جذابنقاط ضعف:نبود صدای پس زمینه خوبوجود باگ های ریز و درشتداستان نه چندان عمیق