بررسی

بررسی بازی TITANFALL

بدون هیچ شک و شبهه‌ای می‌توان Call of Duty Modern Warfare را از مهم‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های رایانه‌ای دانست. MW عنوانی بود که می‌توان ژانر محبوب تیراندازی اول شخص را به دو مقطع تاریخی قبل و بعد از آن تقسیم کرد. بازی از هر لحاظ یک تحول واقعی بود. بخش تک نفره‌ی جذاب ،پر از صحنه‌های سینمایی و داستانی که وقایع آن به شدت با دنیای واقعی و اتفاقات آن تطابق داشت و بیش از هر زمانی سیر روایی بازی‌های رایانه‌ای را با عناوین اکشن مطرح دنیای سینما پیوند می‌داد. و البته بر خلاف شوترهای مطرح گذشته کمی بیش از یک فیلم بلند سینمایی به طول می‌انجامید!

اما این همه‌ی هنر تیم نابغه‌ی Infinity Ward نبود. شگفتی واقعی MW را باید در بخش چند نفره‌ و فوق العاده‌ی آن جست و جو می‌کردیم. شاید پیش از MW عناوین دیگری نظیر BF2 نیز میادین جنگ امروزی را شبیه سازی کرده بودند اما حقیقت آن است که هیچ شوتری تا به آن تاریخ مرزهای کمال، بی نقصی و خلاقیت را در بخش چند نفره چون MW درنوردیده بود. اینبار همه‌ی طرفدران متعصب گونه‌های مختلف شوترهای چندنفره از Battlefield گرفته تا Counter Strike و Unreal Tournament متفق القول Modern Warfare را یک تجربه ی جدید، کم نقص و خلاقانه می‌پنداشتند.

موفقیت‌های این IP دو سال بعد و با MW 2 ادامه یافت. البته بخش چند نفره‌ی آن به خصوص روی پلتفرم PC به علت حذف امکانات انحصاری این پلتفرم نظیر سرورهای اختصاصی، دیگر با اقبال سابق روبرو نشد و بازیکنان همچنان در سرورهای MW بازی می‌کردند. MW 2 سری Call of Duty را به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل کرد و جیب‌های ناشرش را پر از دلارهای تا نخورده! اما نوابغ Infinity Ward مانند سران Activision از وضعیتشان راضی نبودند. عدم پرداخت پاداش‌های سازندگان پس از موفقیت بازی عاملی بود که باعث شد تا یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های حقوقی صنعت بازی‌های رایانه‌ای آغاز شود. پرونده‌ای که در نهایت موجب جدایی Jason West و Vince Zampella (معرفی فوق العاده‌یMW 2 در E3 2009 را به یاد بیاورید.) موسسین و سران نابغه‌ی IW به همراه بخش عظیمی از اعضای استودیو از آن شد و البته آغاز سیر نزولی Call of Duty حداقل از لحاظ کیفیت.

آینده‌ی این دو بازیساز متبحر از بزرگترین سوالات آن روز‌های گیمرها بود. در سال 2010 Zampella خبر تاسیس استودیوی Respawn Entertainment را اعلام کرد. سکوت خبری استودیو تا E3 2011 ادامه داشت. در آن نمایشگاه EA اعلام کرد در حال همکاری با Respawn برای ساخت یک شوتر آینده نگرانه‌ی فضایی است. در نهایت در نمایشگاه E3 2013 و در کنفرانس مایکروسافت برای اولین بار از TitanFall رو نمایی شد. بازی آنقدر فوق العاده بود که تمامی جوایز نمایشگاه را درو کرد و با بیش از 60 جایزه از سوی سایت‌های مختلف رکوردی از خود برجای گذاشت، و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال 2014 شد. اما این تمامی جنجال TitanFall نبود و اعلام خبر انحصاری بودن آن برای پلتفرم‌های مایکروسافت بمب خبری بعدی بود.

حال پس از این همه حاشیه و جنجال TitanFall برای PC و XBOX ONE منتشر شده و پیش روی ماست، آیا بازی همان شاهکار وعده داده شده است؟ جواب ما کاملا مثبت است.
Titanfall ترکیبی است از تمامی نکات مثبت شوترهای معروف. شاید سوالی که در ابتدا به ذهن شما خطور کند آن است که بازی تا چه حد به سری COD شباهت دارد؟ باید گفت زیرساخت‌های گیم پلی TF به MW شباهت‌های انکار ناپذیری دارند اما به هیچ وجه یک تقلید ساده نیستند و عناصر و ابداعات بسیار زیادی نیز برآن افزوده شده‌اند. شاید اگر سرنوشت COD هنوز هم در اختیار مغز خلاق Zampella بود Call of Duty سال 2014 چیزی شبیه به TitanFall می‌شد.
قلب بازی را مبارزات 6 در برابر 6 تشکیل می‌دهند، شاید این تعداد در قیاس با نبردهای 64 نفره‌ی سری Battlefield اندک به نظر برسد اما باید گفت این بهترین ترکیب ممکن برای مبارزات هیجان انگیز این بازی است و مطمئنا بعد از چند ساعت بازی هر کسی با این عقیده‌ی ما همراه خواهد شد.
تعداد کم بازیکنان به معنای خلوت بودن میدان نبرد نیست بلکه ابداع سازندگان در اضافه کردن AI های به شدت هوشمند و در تعداد و کلاس‌های مختلف به مبارزات، بازی را تبدیل به یک نبرد شلوغ و هیجان انگیز کرده است.
گیم‌پلی بازی را باید به دو بخش کاملا مجزا تقسیم کرد، اول یک خلبان پارکور باز مجهز به سلاح‌های جذاب و مرگبار و دوم یک غول مکانیکی به شدت قدرتمند!
هنگامی که در ابتدا هر راند بازی را با خلبان‌های مجهز به Jet Pack آغاز می‌کنید با یک شوتر به شدت سریع مواجه‌اید. قابلیت‌های Wall Running و Double Jump به شدت ما را به یاد Quake و UT و سرعت دیوانه‌وار گیم پلی آن‌ها می‌اندازند. بدون شک از نوستالژیک‌ترین نکات بازی Kick ها و Jump Kick های مرگبار Pilot هستند که ادای دینی جذاب به Duke Nukem به شمار می‌روند. باید گفت TF همان قدر سریع و مرگبار است که Unreal Tournament 3 و همانقدر تاکتیکی که COD MW؛ اما وقتی شروع به شلیک کردن می‌کنید حس آشنای MW را به یاد خواهید آورد. گنجینه‌ی غنی سلاح‌های بازی نقش به سزایی را در تعیین استراتژی نبردهای شما ایفا می‌کنند. سلاح‌های بازی متنوع و به یادماندنی هستند، اما بدون شک جذاب‌ترین سلاح بازی Smart Pistol است. سلاحی که باید آن را زین پس به تالار بهترین سلاح‌های شوترها اضافه کرد. کارکرد هدف گیری خودکار و سه گانه‌ی این سلاح جذاب آن را به یکی از کاربردی‌ترین سلاح‌های بازی تبدیل می‌کند و باید گفت به این راحتی‌ها نمی‌توانید از آن دل بکنید.

علاوه بر سه کلاس پیش فرض Pilot ها قابلیت شخصی سازی آنان باعث می شود تا به راحتی بتوانید کلاس مورد علاقه ی خود را خلق کنید. حق انتخاب Primary و Side Weapon در کنار سلاح های ضد Titan جذاب و کارآمد، Ordnance و Tier Kit ها باعث می شود تا هر بازیکن با بازیکن دیگر متفاوت بوده و آزمون و خطاهای شما در ساخت کلاس شخصیتان به یکی از عوامل تکرار پذیری بی نهایت نبردهای TitanFall تبدیل شود.
بخش Level Up خلبانان نیز در بازی به طرز لذت بخشی موجود است هر ارتقای مرتبه باعث آنلاک شدن سلاح ها و مهارت های جدید می شود که عطش شما را برای پیشرفت هر لحظه بیشتر می کند. نکته ی مثبت این ارتقاها آن جاست که بعد از حدود 20 تا 30 ساعت بازی کردن تقریبا کلکسیون کاملی از سلاح ها برای شما در دسترس خواهد بود و از این پس این مهارت شخصی شماست که روند نبرد را تعیین خواهد کرد و نه تفاوت قدرت سلاح ها.
از دیگر ابداعات بازی Burn Card ها هستند. شما بعد از چند ساعت دارای سه Slot برای این کارت ها خواهید بود. گرفتن این کارت ها نیز با تکمیل کردن Challenge های بازی امکان پذیر است. مثلا کشتن 30 خلبان یا راندن یک کلاس Titan برای یک ساعت و … هریک باعث گرفتن نوع خاصی از Burn Card ها خواهد شد. پس از آن شما باید برای هر نبرد تا سقف سه عدد از این کارت ها را انتخاب کنید. در ابتدای راند و بعد از هر Respawn می توانید یکی از این کارت ها را انتخاب کنید.هر کارت قابلیت خاصی دارد مثلا یکی Double XP را فعال می کند، دیگری Anti-Titan شما را قدرتمند تر می کند و… اما بعد از هر بار مرگ کارت شما سوخته و به طور کامل از بین خواهد رفت. تنوع بالای این کارت ها و البته اهمیت استفاده به موقع و برگشت ناپذیر نبودن این انتخاب باعث می شود تا Burn Card ها به یکی از تاثیر گذارترین و اصلی ترین ویژگی های استراتژیک Titanfall تبدیل شوند. محدودیت نگه داری این کارت ها نیز از طرف بازی خود عاملی است که شما را مجبور به استفاده از آنان در طول بازی می کند.

اما نقطه‌ی تمایز اصلی TitanFall با سایر بازی‌ها بعد از یکی دو دقیقه از شروع نبرد آشکار می‌شود. هنگامی که Titan های عظیم الجثه از آسمان سقوط کرده و با برخوردی مهیب و کشنده وارد میدان می‌شوند، شوق خلبان‌ها برای راندن این غول های جذاب وصف ناشدنی است!
از اینجا به بعد دیگر خبری از آن گیم پلی سریع نیست، بلکه لذت هدایت یک ماشین کشتار جایگزین آن می‌شود.
Titan ها خود به سه دسته‌ی Stryder ، Atlas و Ogre تقسیم می‌شوند. Stryder ها توانایی حرکتی بیشتری داشته و Dash های سریع و طولانی آن‌ها باعث می‌شود به راحتی بتوانید خلبان‌ها را تعقیب و یا از دست Titan حریف فرار کنند. البته استقامت کم بزرگترین نقطه ضعف این کلاس است.
Ogre یک جنگ افزار نیرومند اما کند است. مقاومت بالای آن و البته Melee Attack های فوق العاده قدرتمندش آن را تبدیل به موردی عالی برای مبارزات تن به تن با Titan ها می‌کند و در نهایت Atlas که ترکیبی از نقاط ضعف و قوت دو کلاس مذکور است. سلاح‌های Titan ها بعد از گرفتن چند Level و از طریق Costume Loudout قابل تغییر هستند و مثلا می‌توانید به سلیقه‌ی خود ChainGun را بر روی یک Stryder نصب کنید و کلاس شخصی خود را خلق کنید. علاوه بر این هر کلاس شخصی سازی شده می‌تواند دو قابلیت مشخص را در Tier Kit ها انتخاب کرده و نیز سلاح دوم خود را از طریق Ordnance انتخاب کند.
باز شدن سلاح‌ها و قابلیت‌های جدید در طول بازی در کنار قابلیت‌های شخصی سازی Titan ها عمق استراتژیک بسیار زیادی را به بازی می‌بخشد و تجربه‌ی هرباره‌ی بازی را با امکانات متنوع Titan ها متفاوت می‌کند.
اما از بزرگترین نقاط قوت بازی را باید بالانس بودن قدرت Titan ها و Pilot ها دانست. یک Pilot ماهر به راحتی می‌تواند از ارتفاع بر روی Titan حریف پریده و آن را نابود سازد. تاکتیک Titan سوار برای این مقابله با این تهدید دو روش است یکی خروج از Titan و شلیک به خلبان مهاجم و دیگری شلیک مه الکتریکی.
بازیکنان می‌توانند با جایگری و امکانات حرکتی فوق‌العاده‌ی بازی نظیر حرکت روی دیوار‌ها و پرش‌های دوگانه و در ترکیب آن ها با سلاح ضد Titan آن را از پای درآورند.
در طرف مقابل هم Titan ها علاوه بر سلاح‌های قدرتمندشان، می‌توانند با گام‌ها و مشت‌های آهنینشان Pilot ها را پودر کنند! و یا انفجار مهیب Titan ها بعد از نابودی نیز تهدیدی برای رقباست. این توازن بین Titan و Pilot از اصلی ترین عوامل جذابیت خارق العاده‌ی گیم‌پلی بازی به شمار می‌رود.

TitanFall دارای پنج Mode برای بازی کردن است. در Attrition امتیاز گیری از هر طریق ممکن باعث برتری تیم شماست. این امتیاز گیری با کشتن خلبان ها و نابودی Titan ها به سرعت امکان پذیری است. علاوه بر این هک کردن و کشتن AI ها که خود به دو دسته ی Spectre و Grunt تقسیم می شوند نیز باعث گرفتن امتیاز می شود. هوش مصنوعی بالای Bot ها که به کمک سرور های ابری بازی محقق شده است از عوامل جذاب تر کردن مبارزات است.
Hard Point چیزی شبیه به Conquest سری BattleField است و به دست آوردن نقاط حساس باعث امتیاز گیری تیم شماست.
Pilot Hunter تقریبا همان DeathMatch معروف است که در آن کشتن خلبانان عامل پیروزی است.
Capture the Flag هم با تغییراتی بازگشته است. بدون شک هیچگاه تا به حال سختی گرفتن پرچم تیمتان از یک Titan غول پیکر را که با Titan ها و Pilot های هم تیمی اش مشایعت می‌شود را تجربه نکرده‌اید!
و در نهایت بخش جذاب Last Titan Standing. در این Mode بر خلاف سایر قسمت‌ها بازی را درون Titan خود آغاز می‌کنید و تیمی برنده است که آخرین Titan منفجر نشده متعلق به آن تیم باشد. تجربه‌ی مبارزات تیمی بین دوازده Titan از تجربه‌های بدیع و جدیدی است که نظیر آن را فقط می توانید در TitanFall بیابید.
اما از مهمترین ابداعات سازندگان، بخش Epilogue بازی است. پس از پایان هر نبرد و مشخص شدن نتیجه‌ی آن، تیم بازنده مدت محدودی فرصت دارد تا خود را بهDrop Ship تیم رسانده و از مهلکه جان سالم به در ببرند و امتیاز اضافه کسب کنند. در طرف مقابل برندگان نیز باید به هر روشی Pilot های حریف را نابود کرده و مانع فرار آن‌ها از میدان نبرد شوند و یا با چندین Titan دست به منفجر کردن Drop Ship رقیب بزنند! این بخش پایانی خود از عواملی است که مبارزات را تا آخرین لحظات جذاب نگه داشته و انگیزه‌ی تیم عقب افتاده را همچنان بالا نگه می‌دارد.
البته نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار نبودن Private Match در بازی گذشت. هم چنین وجود نداشتن Vote برای انتخاب نقشه ها نیز از ضعف‌های بازی است. البته باید اقرار کنیم که نبود این امکانات هیچ لطمه‌ای به کیفیت بخش چند نفره نمی‌زنند اما وجود آن‌ها باعث می‌شد تا از بازی لذت بیشتری ببریم. البته خوشبختانه سازندگان قول داده‌اند به زودی و در قالب یک Update رایگان Private Match را به بازی اضافه کنند.
بازی دارای یک بخش Campaign کوتاه نیز هست، که برای تکمیل آن باید یکبار در نقش نیروهای Militia و بار دیگر در نقش نیروهای IMC آن را به پایان برسانید. خط داستانی سطحی این بخش باعث می شود تا بتوانیم تنها آن را مقدمه‌ای بر ساعت‌های لذت بردن از TitanFall بدانیم و از داستان آن تنها متوجه شویم که Militia و IMC دارای خصومت بوده و می‌خواهند باهم بجنگند! بنابر صحبت‌های قبلی سازندگان، ما نیز از بازی‌ای که تمرکز آن بر بخش چند نفره است، انتظار یک بخش داستانی قوی را نداشتیم. اما تصور مهارت‌های اعضای Respawn در خلق Set-Piece های سینمایی و سیر روایی جذاب که پیش از این آن را در Modern Warfare یک و دو تجربه کرده ایم، باعث می شود تا حسرت بخوریم که ترکیب این مهارت‌ها با هسته‌ی گیم‌پلی فوق‌العاده‌ی TitanFall می‌توانست چه تجربه‌ی بی نظیری را خلق کند! و البته به انتظار بنشینیم تا شاید در TitanFall 2 سازندگان دست به ساخت یک بخش تک نفره‌ی قدرتمند نیز بزنند.
نقشه های 15 گانه بازی نیز بدون شک از بهترین نمونه‌های طراحی شده در شوترهای چندنفره تا به امروز هستند. این نقشه‌ها کاملا با امکانات گیم پلی بازی منطبق هستند به طوری که هم کریدورهای تنگ و تاریک برای Wall Running ها تکنیکی و جود دارند هم Roof Top هایی که ترکیب اسنایپر و Double Jump آن ها را تبدیل به مکانی استراتژیک می‌کند. در عین حال Map های بزرگ بازی محوطه‌های وسیع و معابر مناسب Titan ها را نیز شامل می‌شوند. این طراحی عالی نقشه‌ها باعث می‌شود تا در کنار ذات استراتژیک گیم‌پلی بازی شاهد یکی از جذاب‌ترین میادین نبرد تاریخ شوترهای چند نفره باشیم. علاوه بر این Eject ها مکرر شما از Titan ها و پرتاب شدن به ارتفاعات باعث می‌شود تا با دیدی عمودی بتوانید به بررسی مپ ها بپردازید و نقطه ی فرود مناسب را انتخاب کنید. بسیار پیش می‌آید که بعد از نابودی Titan خود به هوا رفته و روی Titan رقیب فرود بیایید و با سلاح خود آن را نیز نابود کنید.

حال قصد داریم به بررسی بازی از لحاظ فنی بپردازیم:
Respawn طبق سنت دیرینه‌ی اعضای خود در انتخاب Engine بازی ( انتخاب و ارتقای Quake 3 Engine برای سری Call of Duty) اینبار نیز به سراغ یک موتور معتبر و امتحان پس داده رفته است. موتور مشهور و پرافتخار شرکت Valve یعنی Source Engine که شاهکارهایی نظیر Half-Life 2 ، Left 4 Dead و … را با آن تجربه کرده‌ایم برای ساخت بازی انتخاب شده است. باید اعتراف کنیم بعد از گذشت این همه سال از معرفی این Engine هنوز هم از قابلیت‌های و کیفیت آن شگفت‌زده می‌شویم! هیچ موتوری را در این صنعت نمی‌توان یافت که در فاصله‌ی کوتاهی از هم دو شاهکاری چون DOTA 2 و TitanFall با سبک و سیاقی کاملا متفاوت از هم با آن ساخته شده باشند.
TitanFall از لحاظ فنی عنوان سطح بالایی است. قابلیت‌های Source Engine باعث شده تا طیف وسیعی از سیستم‌ها بتوانند آن را به راحتی اجرا کنند. اگر یک سیستم معمولی که عمر آن به 5-6 سال قبل بر می‌گردد نیز در اختیار دارید به راحتی می‌توانید بازی را اجرا کنید. ولی اگر یک سیستم به روز و قدرتمند در اختیار داشته باشید و بتوانید از پس اجرای درجه ی Insane کیفیت Texture های بازی برآیید بدون شک با یکی از چشم نواز‌ترین آثار منتشر شده تا کنون مواجه خواهید شد. همه‌ی این موارد را بهPerformance عالی بازی اضافه کنید که در بد ترین حالت 30 فریم و با کمی آزمون و خطا امکان لذت بردن از بازی در 60 فریم بر ثانیه را برای شما مهیا خواهد کرد.
طراحی هنری بازی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد. از طراحی سلاح ها و Pilot ها گرفته تا مدل‌های جذاب و پرجزییات Titan ها. نقشه‌های بازی نیز از نظر طراحی بسیار متنوع بوده و اکثرا شامل مناظر و چشم‌اندازهای حیرت انگیز و زیبا هستند. مثلا در یکی از نقشه‌ها آسمان بازی پر است از اژدها! و در شلوغی نبرد زیبایی پرواز این موجودات باعث می‌شود تا هنر سازندگان را تحسین کنید.
افکت‌های صوتی بازی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارند. از صدای اسلحه‌ها گرفته تا انفجارها، سقوط Titan ها و غیره. موسیقی پس زمینه‌ی بازی نیز به خوبی از پس القای هیجان زاید الوصف نبرد‌ها بر می آیند. در این بین گویندگی کم نقص بازی که مدام در طول نبرد به شما اطلاعات مختلفی را از شرایط تیم گرفته تا زمان آماده شدن Titan ها اعلام می کند نقش به سزایی در تحلیل شرایط مبارزه دارند.

در پایان باید گفت TitanFall یک تجربه ی بسیار جذاب و کم نقص است. به شخصه بعد از Unreal Tournament 2004 تا کنون از هیچ شوتر چند نفره‌ای تا بدین حد لذت نبرده بودم. باید گفت تلاش Respawn Entertainment برای تلفیق ویژگی‌های مثبت شوترهای چندنفره‌ی مشهور با میراث بزرگ خود از سری Modern Warfare و البته افزودن چندین فاکتور خلاقانه به آن موجب به وجود آمدن یک تحول عمیق در ژانر پر از تکرار FPS شده است. TitanFall ارزش این همه هیاهو، جایزه و انتظار را داشت. به هیچ وجه خود را از این نسیم خنک و لذت بخش بهاری محروم نکنید.

مجموع امتیاز - 10

10

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
طراحی هنری
افکت‌های صوتی
امکانات حرکتی فوق‌العاده‌
گیم پلی گرافیک عالی

User Rating: 4.28 ( 7 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا