بازی مستقل «گذر از عصر تاریکی» (through the darkest of times) محصولی از شرکت آلمانی «پِینت باکِت گیمز» (Paint bucket Games) است که به تازگی عرضه شده است. در ادامه با بررسی بازی through the darkest of times با بازیسنتر همراه باشید.
بار دیگر جنگ جهانی
جنگ جهانی دوم موضوعی است که اکثرا از سمت طرفهای پیروز این جنگ مثل کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و یا حتی روسیه و لهستان روایت شده است. اما آیا آنچه ما از آلمان آن سالها میدانیم، تمام حقیقت است؟ آیا به راستی همه آلمانیها به فکر تصرف دنیا و کشتار بیرحمانه تعداد زیادی انسان بودند؟ جواب قطعا منفی است. امکان ندارد ملتی که به شعرا و ادبای خود مشهور بوده و هست چنین درگیر خودکامگی و بربریت شود و کسی مقاومتی از خود نشان ندهد.
بازی گذر از عصر تاریکی حکایت گروهی از مردم آلمان را روایت میکند که در سالهای فرو افتادن آلمان در چنگ هیتلر، دیکتاتور این کشور و شروعکننده جنگ جهانی دوم، سعی در مقاومت در برابر او را داشته و قبل از هر کس دیگر خطری که هیتلر برای بشریت داشت را فهمیده بودند و قصد داشتند کاری کنند.
در این فضا، استودیو «پِینت باکِت گیمز» مدعی ساخت یک بازی استراتژی است که در شهر برلین پایخت آلمان اتفاق میافتد و با جزئیات کامل وضعیت کشور در دورههای مختلف زمامداری هیتلر را به تصویر میکشد. دوران رشد و اوجگیری هیتلر، دوره آمادگی و بسیج کشور برای جنگ، جنگ خانمان سوز جهانی و دوره شکست و سقوط برلین و آلمان برحههای مختلف تاریخی روایت شده در بازی هستند.
گروه مقاومت
شما سرپرسی گروه مقاومتی را بر عهده دارید که ماموریتهای مختلفی پیشروی خود دارد. جمعآوری هوادار، جمعآوری کمک مالی، آگاهسازی مردم، ایجاد مزاحمت برای حکومت و غیره تعدادی از این ماموریتها هستند. البته تمام این فعالیتها باید با رعایت اختفای کامل و با دقت انجام شوند چون پلیس مخفی مخوف هیتلر موسوم به گشتاپو همیشه در کمین دستگیری شما و افراد تیمتان است. اما با وجود این جو خطرناک، هستند بسیاری که فعالیتهای هیتلر را تائید نکرده و از عاقبت آن بیمناک هستند.
اما کمی از بحث تاریخی حول بازی جدا شویم و به خود بازی بپردازیم. کاملا مشخص است که دغدغه اصلی سازندگان بازی معرفی چهرهای متفاوت از آلمان و شناساندن قهرمانانی است که تلاش کردند جلوی یکی از بزرگترین فجایع بشری و نسلکشی همراه آن را بگیرند. در این راه و برای به تصویر کشیدن شرایط تاریک آن دوره تمام جزئیات توسط قهرمانان داستان و افراد دیگر در بازی بازگو میشوند.
این یعنی شما در بازی همیشه در حال خواندن متون طولانی مکالمه بین افراد هستید که در آن شرح وقایع و فجایع آن دوران روایت میشود. کشتن دسته جمعی مخالفین، دستگیری و تبعید افراد خصوصا اقلیتها، جهتدهی و شستشوی فکری آلمانیها به خصوص جوانان، نابودی فرهنگی به کمک سوزاندن کتاب یا دستگیری ادبا و هنرمندان و بسیاری دیگر از جمله این اتفاقات است که گذر از عصر تاریکی مملو از آن است.
وقتی از کلمه مملو استفاده میکنم، معنای واقعی کلمه در ذهنم است چون در بازی شما فقط دو کار برای انجام دادن دارید، یکی انتخاب بین ماموریتهای مختلف و فرد انجامدهنده آن که کار چندان چالش برانگیزی نیست و دیگری خواندن متونی طولانی و عمدتا حوصلهسربر در باب شرح اتفاقات از زبان افراد مختلف. بازی در دورههای مختلف و در چند پرده روایت میشود که هر پرده شامل 20 دور میباشد. در شروع هر دور از بازی مکالمهای اتفاق میافتد، علاوه بر آن بازی پر است از میان پردههایی که آنها نیز کاملا مکالمه و مطالعه است.
داستانهای تمام نشدنی
من به شخصه به تاریخ علاقهمندم و تا حدودی نیز با اتفاقات آن دوره از قبل آشنایی داشتهام اما باید اعتراف کنم حجم بالای متون و اتفاقات بازی غیر قابل تحمل است که بعد مدتی مرا مجبور کرد بدون خواندن آنها را رد کنم! جالب اینکه بازی برای شما چند پاسخ در میان متون نیز در نظر گرفته است که من ابتدا با دقت تمام به همه پاسخ میدادم اما بعد متوجه شدم اگر فقط متون را رد کنم و یک پاسخ شانسی انتخاب کنم هم تفاوتی در نتیجه آن حاصل نخواهد شد. واقعا باید به نویسنده بازی خسته نباشید گفت زیرا قطعا کار سختی در تهیه این میزان نوشته و متن برای بازی داشته است!
در کل نیت سازندگان بازی معرفی دورانی فراموششده از تاریخ یک کشور به عموم و از طریق رسانهای فراگیر مثل بازی بسیار ستودنی است ولی امروزه روشهای متفاوت و بسیار جذاب تری برای روایت یک داستان و تاثیرگذاری بر مخاطب و آگاه سازی او در بازیها وجود دارد. دیگر ارائه حجم این چنین زیاد از اطلاعات آن همه به صورت نوشته واقعا از حوصله هر مخاطبی خارج است.
علاوه بر آن در بخش استراتژی نیز تفاوت زیادی در تصمیمات مختلف وجود ندارند. هر کدام از اعضای شما قابلیتهای مختلفی دارند که هر کدام برای انجام نوعی از ماموریت مفید هستند . از این قابلیتها میتوان به پنهانکاری، تبلیغات (پروپاگاندا)، قابلیت فیزیکی، قابلیت نوشتاری و غیره اشاره کرد. افراد در طی انجام ماموریتها، حساسیت گشتاپو و پلیس را بر میانگیزند که ممکن است منجر به درگیری، دستگیری یا حتی مرگ شود اما نگران نباشید بازی بلافاصله امکان انتخاب یک عضو جدید را به شما میدهد. باور کنید انتخابهایتان آن چنان زیاد نیست که نیاز به استراتژی خاصی داشته باشد.
باید اعتراف کنم که اگر مجبور به انجام بازی برای نقد آن نبودم به راحتی آن را کنار میگذاشتم. بازی پر است از مواردی که بود و نبودشان هیچ تاثیری در روند بازی ندارند. بخش اخبار روزنامهها که در ابتدای هر دور نمایش داده میشود کاملا به درد نخور است و اگر هیچ کدام را هم نخوانید هیچ تفاوتی در بازی ایجاد نمیشود. بخش میان پردههایی که روایت میشوند نیز همینطور، مثلا در میانپرده برگزاری مراسم جوانان هیتلر فرقی نمیکند تمام داستان را ببینید یا همان ابتدا انتخاب کنید که بدون دیدن و خواندن متنی به خانه برگردید.
استراتژی غلط
در کل هدف اصلی بازی اشتباه مشخص شده است که ناشی از عدم شناخت سازنده از مدیوم بازی و تازهکار بودن او بوده است. هرگز نمیتوان یک بازی با هدف بیان واقعیتهای تاریخی ساخت و از سرگرم کردن مخاطب چشم پوشید. جای اینگونه مضامین در کتابهای تاریخ است که مخاطب مخصوص به خود را دارند. جای این دو باید عوض شود، شما اگر یک بازی سرگرمکننده بسازید میتوانید در کنار آن حقایق جنگ جهانی را نیز بیان کنید و گرنه دلیلی وجود ندارد که مخاطب بخواهد ساعتها به وراجیهای شما در مورد یک موضوع (هر موضوعی) گوش کند.
در بررسی گرافیک بازی، چهره افراد سعی شده تا با فرمی خاص و یکپارچه طراحی شود که شیوه هنری منحصر به فردی را برای بازی به ارمغان آورده است. موزیک بازی هم از سازهای بادی استفاده فراوان میکند تا موزیکی متناسب حال هوای آن سالها ارائه کند. در باب قابلیت تکرار بازی هم اصلا صحبت نکنیم بهتر است.
در پایان بررسی بازی through the darkest of times باید اذعان کنم که این بازی سعی در روایت داستانهایی از دورهای ترسناک از تاریخ بشر را دارد که متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری نمیتواند به موفقیت رسیده و به دلیل عدم جذب مخاطب نمیتواند تاثیر مد نظر سازندگان را نیز داشته باشد.
امتیاز بازی سنتر - 5
5
امتیاز بازی سنتر
نقاط قوت: استایل گرافیک خوبنقاط ضعف: گیمپلی نه چندان سرگرمکننده داستان پردازی غیر جذاب وجود المانهای بی مصرف زیاد