بازی The Survivalists بسان نامش، دربارهی بازماندگانی است که برای بقا ، روز و شب میگذرانند. ساختهی جدید Team17 ساختمان و بنیاد تقریباً مشابهی با آثار سالهای اخیر این ژانر داشته است و شما را بهراحتی به یاد آنان میاندازد. بازیهایی که در آنها فعالیتهایی نظیر ساختوساز و نظارت و مدیریت بر منابع، همگی به یک هدف کلیدی همانند بقا یا نجات از مکانی مشخص ختم میشوند.
چنین مضمونی، شاید بیش از همه شما را به یاد اثر دیگر Team17 در این ژانر یعنی سری بازی The Escapists یا حتی ساختهی معروف Klei Entertainment یعنی بازی Don’t Starve بیندازد. هرچند بازی The Survivalists فضا و ویژگیهای خودش را دارد، اما غالب خوبیهای موجود در آن، بیارتباط با آثار معروف این ژانر نیستند و به آنها شباهت دارند. بااینحال، جهان بازی The Survivalists نه بهاندازهی Don’t Starve مخوف و مرموز است و نه مثل The Escapists در زندانی رخ میدهد، بلکه در جزیرهای ناشناخته و با رنگهایی شاداب جریان دارد و سعی کرده حس و حال خودش را پیدا کند.
بازی با رها شدن شما در جزیرهای غریب آغاز میشود. بدون معطلی، بازی The Survivalists سعی میکند قوانین و ویژگیهای خود را تکبهتک و بهدرستی به بازیکن آموزش دهد. این موضوع باعث میشود مخاطب بهزودی با اثر و جهانش آشنا و نزدیک شود. داستان و ماجرای بازی بسیار ساده و ابتدایی است که البته اتفاق بسیار غیرمعقولی هم برای این ژانر نیست.. شما مانند روال عادی بازیهای مشابه، در منطقهای رها شدهاید و اکنون باید با سر و کله زدن با چالشهای طبیعی و غیرطبیعی که در راهتان وجود دارد، به فکر بقا و نجات از این جزیره باشید. هرچند سازندگان شاید نیاز بسیاری هم به قصهگویی پیدا نکردهاند اما این پتانسیل وجود داشت که استفادهی بهتری بهویژه از لور (Lore) صورت گیرد. استفادهی بیشتر از خرده داستانها و افسانههای قومی میتوانست عمق جهان بازی و پیشینهاش را بیشتر کند که متأسفانه از این موقعیت استفادهی چندان درستی نشده است.
هرچند زمینهی داستانی کمکی به عمق جهان بازی The Survivalists نکرده، اما طراحی کلی آن و بهویژه مکانیکهای موجود در بازی این توانایی را دارند تا بازیکن را بهخوبی به خود جذب کنند و از این راه او را وارد دنیای بازی سازند. طراحی گرافیکی و موسیقی بازی هم در این راستا عمل میکند. همانطور که گفته شد، در همان ابتدای بازی مبانی اصلی بازی بهطوری صحیح به شما آموخته میشود و قابلیتهایی نظیر شکار، جستجوی برای غذا و ابزار مختلف، ساختوساز و … معرفی میگردد. همانطور که انتظار میرود، ساختوساز بخش بسیار مهم و عمدهای از این بازی را تشکیل داده است، تا حدی که به نظر میرسد ساختار بازی بر این اساس بنا شده و این مکانیک نسبت به پیدا غذا برای بقا و زنده ماندن ارجح واقع شده است. یک حالت کرفتینگ معمولی وجود دارد که در آن بازیکن چند ابزار کلیدی و مهم را میتواند با توجه به منابع مشخصی بسازد اما بخش ساختوساز عظیمتری هم وجود دارد که با توجه به آن میتوانید بناهای مختلف و ابزار گوناگونی را خلق کنید. از آنجایی که این دسته از ساختوساز عنصری ضروری در گیمپلی The Survivalists است، بازی سعی دارد تا مخاطب را وادار به استفاده از آنها کند و به خاطر این تصمیم درست سازندگان، مخاطب میتواند راحتتر با این سیستمها تعامل برقرار کند.
حتی ویژگی پرکاربردی همچون ذخیرهسازی بازی The Survivalists هم وابسته به سیستم ساختوساز است و هرگاه قصد ذخیرهسازی بازی را داشتید، باید مکان مناسبی برای خواب مهیا کنید تا بتوانید استراحت کنید و در نتیجه بازی ذخیره شود. درگیر کردن مخاطب با ساختوساز و جمعآوری آیتمها در محیط مدام او را مشتاق میکند تا در جهان بازی وقت خود را سپری کند و به گوشههای مختلفش سرک بکشد. خوشبختانه از اوایل بازی بخش خوبی از امکانات ساختوساز باز خواهند شد تا شما از ابتدا اختیار و آزاد عمل بیشتری برای ساختوساز داشته باشید.
علاوه بر ویژگیهای ساختوساز، عناصری در بازی وجود دارد که در عین جالب بودن، میتوانستند بسیار بهتر اجرا شوند. یکی از سیستمهای مهم The Survivalists مربوط به وجود میمونها است. در ابتدای بازی پس از اینکه یکی از میمونها را آزاد کردم، متوجه شدم که علاوه بر اینکه آنها میتوانند شما را دنبال کنند، یا آیتمهایی را از شما دریافت کنند، یکی از ویژگیهای مهمشان، تقلید از کارهایتان است که با ذات میمونها هم بسیار جور در میآید. وقتی وارد حالت Mimic Mode میمونها شوید و در فرصت معین یک عمل مثل حمله به دشمن یا ساخت یک ابزار و چنین اعمال مشابهی را که بازی آن را مشخص کرده، انجام دهید، آن میمون حرکت مشخص را یاد میگیرد و در صورت داشتن وسیلهی موردنظر، آن کار را بهصورت خودکار انجام میدهد. در مواجه اول با این سیستم، بسیار ذوقزده شدم بهویژه به این خاطر که متوجه شدم میتوان چندین میمون را در بازی به دنبال خود جذب کرد و همچنین بهمرور و با تکرار این رویه روند پیشرفت آنها در تقلید از شما بهبود پیدا میکند. بااینحال، بعد از چند ساعت که از بازی سپری شد، متوجه شدم که این سیستم آنگونه که هم فکر میکردم بهینه یا خوب طراحی نشده است و پتانسیل بسیار بیشتری داشته که بخشی از آن الکن مانده است. اولین مشکل این است که مثلاً اگر دستور قطع درخت یا یافتن اشیا را به گروهی از میمونها بدهید، آنها بهصورت خودکار آن کار را انجام میدهند اما اگر دستور بدهید که تصمیم را متوقف کنند، دوباره باید آن تصمیم را به میمونها یاد دهید و این امر برای دستوری باید تکرار شود. وقتی تعداد میمونها خیلی زیاد شود، این قضیه بدتر میشود؛ چراکه گاهی هوش مصنوعی آنها هم دچار اختلال میگردد. مشکل بزرگ دیگر این است که اگر تعداد میمونهای زیادی را جذب کنید و مثلاً به آنها آموزش نبرد بدهید، بالانس بازی در نبردها تقریباً از بین میبرد و کار را بسیار برای مخاطب راحت میکند.
هرچند شاید نبوغ یا نوآوری خاصی در گیمپلی بازی The Survivalists وجود نداشته باشد و از سیاق بازیهای دیگر ژانر پیروی کند، اما همین موضوع هم توانسته بهخوبی در سرگرم سازی اثر تأثیر گذارد و مخاطب علاقهمند به ژانر را به خود جذب کند. بهخصوص در حالت چندنفره جذابیت بازی میتواند بسیار بیشتر باشد و باعث شود تا شما در کنار گروهی از بازیکنان لذت بیشتری را از اثر ببرید. امکانی که موجب شده تجربهی بازی از این نظر ارزش بیشتری پیدا کند.
ساختهی جدید Team17 تجربهی موفقی در این ژانر است که میتواند با مکانیکهای خوب و استاندارد گیمپلیاش مخاطب را چه در بخش تکنفره و چه در بخش چندنفره سرگرم کند و بازماندگانی را در دنیای بازی به تصویر که برای بقا تلاش میکنند. باوجوداین، مشخص است که بازی The Survivalists میتوانست بسیار محتوای عمیقتری و پتانسیل بیشتری داشته باشد که نتوانسته استفادهی درست یا کاملی از بعضی ایدههای خوبش انجام دهد یا حتی بهجای آن چیز تازهای به ژانر اضافه کند.
امتیاز بازیسنتر - 7.5
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: ساختار سرگرمکننده گیمپلی و ویژگیهای ساختوساز بازی بعضی ایدهها مثل استفاده از میمونها جالب هستند بخش چندنفره نقاط ضعف: اجرای بد بعضی از ایدههای خوب بازی کمبود نوآوریهای خاصی که بازی را نسبت به آثار مشابه برجسته کند این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است