در چند سال گذشته شاهد عرضه بازیهای کمهزینه و کوچک با تنوع فراوان بودیم و این رویه همچنان ادامه دارد. بازی The Hong Kong Massacre یکی از همان دست بازیهای کوچک است که توسط تیمی ۲ نفره به مدت بیش از ۵ سال در دست ساخت بوده و هماکنون برای کنسول PS4 و همچنین PC عرضه شدهاست. اگر یکی از نمایشهای بازی را دیده و اهل سینما هم باشید، حتما به یاد فیلمهای اکشن شرقی مانند آثار John Woo میافتید، در دنیای بازیها نیز این عنوان ترکیبی از Hotline Miami با اکشن Max Payne را در ذهن تداعی میکند.
اگر خلاصه بخواهم گیمپلی بازی را توصیف کنم، تنها سه واژه حرکت، شلیک و صحنه آهسته (اسلو موشن) کافیست. البته واقعیت هم چیزی جز این نیست. کل بازی حدودا به ۳۵ مرحله کوچک تقسیم شده که هر کدام از آنها بین ۳۰ ثانیه الی ۳ دقیقه زمان برای تمام کردن نیاز دارند. تنها هدف هر مرحله هم از پای در آوردن هر جنبندهای در آن است، به همین سادگی! وسایل کشتار شما شامل ۴ مدل اسلحه (کلت، SMG، شاتگان و Rifle) است که در ابتدای مرحله و برای شروع به شما حق انتخاب بین آنها داده میشود. پس از ورود به مرحله با نمای بازی از بالا مواجه شده و شروع به کشتن تمام دشمنان موجود میکنید و تنها نگرانیهای شما کشته شدن و یا تمام شدن تیر است. تقریبا تمام دشمنان بازی برای از پا در امدن تنها به یک گلوله نیاز دارند و البته که این قضیه برای شما هم صدق میکند. برای این منظور در کنار قابلیتهای اولیه حرکت در محیط، استفاده اندک از آن و شلیک دو قابلیت جاخالی دادن و صحنه آهسته نیز در اختیارتان قرار میگیرد که با ترکیب آنها علاوه بر پیشبرد مرحله، صحنههای اکشن و هیجان انگیز فوقالعادهای خلق کنید تا لذت قتل عامتان دوچندان شود. برای نگرانی دوم که تمام شدن تیر است، قابلیت استفاده از اسلحهی دشمنان از پای درآمده وجود دارد و تنها با قرار گرفتن روی آن و فشردن یک کلیک میتوانید اسلحه را عوض کنید، فقط به دلیل سرعت بالای گیمپلی باید حواستان باشد که با خشاب خالی به دل دشمن نزنید. علاوه بر قابلیت تعویض تفنگ، هر اسلحه قابلیت ارتقا در ۴ بخش را دارد که از خشاب بیشتر تا سرعت بیشتر تیر اندازی را شامل میشود. برای ارتقا هر اسلحه هم به میزانی امتیاز نیاز دارید که با انجام مراحل و چالشهای آنها بهدست میآید.
ساختار مراحل در بازی بسیار ساده است. هر مرحله به چندین بخش کوچکتر مانند اتاق تقسیم شده و در هر کدام تعدادی دشمن وجود دارد. با توجه به سبک بازی و سرعت بالای آن نمیتوان انتظار هوش مصنوعی خاصی را داشت، برای مثال شما در اتاق شماره ۱ در حال یک جنگ تمام عیار هستید، اما افراد اتاق کنار اصلا متوجه رگبار آتش شما نمیشوند و واکنشی نشان نمیدهند، اما کافیست که وارد اتاق آنها شده و یا در محدوده دیدشان قرار بگیرید، گاهی چنان واکنشی نشان میدهند که انگشت به دهان میمانید. تنوع دشمنها هم تقریبا به نوع سلاحی که در دست دارند خلاصه میشود جز دو مورد! مورد اول دشمنان جدیدی هستند که در اواخر بازی وارد جریان شده و برای کشتنشان نیاز به دو شلیک به آنها دارید، مورد دوم رئیسهای هر بخش است که مراحل خاص خود را دارند. در انتهای هر چپتر به رئیس آن میرسید و در مرحلهای مخصوص، باید با حرکت در طی یک مسیر خطی به آنها آسیب برسانید، موانع را پشت سر بگذارید و اگر در طول مسیر موفق به کشتن او نشدید، در قسمت پایانی مرحله که منطقهای به نسبت بازتر است پیروز میدان شوید. با توجه به سرعت بالای گیمپلی این مراحل هیجان مخصوص خود را دارند، اما مشکل جایی نمایان میشود که طراحی مراحل هر هفت رئیس بازی دقیقا به همین شکل است و تنها در محیطی متفاوت اتفاق میافتد.
در کل، درگیریهای بازی شلوغ و نفسگیر است و در اکثر مواقع همزمان با چندین دشمن مواجه میشوید. دو قابلیت جاخالی دادن و صحنه آهسته در جریان بازی حسابی به کارتان خواهد آمد، با این حال با توجه به سرعت و شلوغی بالا، گذراندن بسیاری از مرحلهها به چندین بار تلاش نیازمند است. کافیست بین چند دشمن با اسلحه شاتگان گیر کنید تا تنها یار شما شانستان باشد. شاتگان در بازی قدرت تخریب بالایی دارد، تیر آن دامنه وسیعی را پوشش میدهد، اما سرعت تیراندازی پایینی دارد، اما ترکیب همان دو مورد اول با واکنش برق آسای برخی دشمنان کافیست تا به منفورترین دشمن بازی تبدیل شوند. به هر حال مردن و تلاش مجدد بخشی از بازی است و گاهی اوقات بیش از ۱۰ بار تلاش لازم است تا مرحلهای را پشت سر بگذارید. در بازی درجه سختی وجود ندارد، اما سه چالش یکسان برای همه مراحل از قرار تمام کردن مرحله در کمتر از زمان مشخص، به هدف خوردن تمام تیرها و عدم استفاده از قابلیت اسلو موشن مشخص شده است. انجام این چالشها در برخی مراحل بسیار سخت بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد، جایزه انجام هرکدام نیز کسب امتیاز برای ارتقا اسلحه است. شاید تعجب کنید که در ابتدای متن اشارهای به داستان نشد، دلیل آن هم این است که داستان در بازی بسیار ابتدایی و بی کیفیت بازگو میشود، به این صورت که در بخشهایی شاهد کاتسینهایی کوتاه از گذشته و انگیزه شخصیت برای این کشتار هستیم، و در بخشهای دیگر صحبتهایی که حتی صداگذاری نشده و دیالوگهایی کاملا ابتدایی را به نمایش در میآورد، از اندک هدف باقی مانده داستان هم چیزی نمیگویم تا خودتان تجربه کنید! در مدت حدود ۵ ساعت که برای اتمام بازی وقت صرف شد، با باگهای زیادی روبرو نشدم، اما یکی از آنها پس از اتمام مراحل اتفاق میافتاد که هیچ گزینهای عمل نمیکرد تنها راه آن بستن و اجرای مجدد بازی و در نهایت گذراندن دوباره مرحله بود.
از لحاظ گرافیکی بازی در سطح خوبی قرار دارد، ترکیب افکتهای زیبای شلیک اسلحه، دیده شدن گلوله در حال پرواز، برخورد و تخریبپذیری بخشی از محیط، فیزیک اصابت گلوله به دشمنان و پاشیدن خون بر زمین و دیوار معجونیست که رضایت کامل را برای بازیکن به ارمغان میآورد. محیطها و مراحل بازی هم توسط نورهای نئون و تند حس و حال شرقی خود را کامل حفظ میکند. تقریبا اکثر جزییات محیط به شلیکهای شما واکنش نشان میدهند، اما ای کاش استفاده بیشتری از آنها در جریان گیمپلی میشد.
موزیک الکتریک نیز در همه صحنههای بازی همراه شما خواهد بود و به هیجان صحنههای شلوغ درگیری میافزاید. با این حال در طول ۳۵ مرحله و تلاشهای مجدد بر پشت سرگذاشتن آنها هر قطعه را بارها میشنوید و گاهی حس تکرار به خود میگیرد، اما کافیست صدای بازی را قطع کنید تا متوجه شوید که نیمی از هیجان و لذت آن را از دست دادهاید. یکی از مواردی که سازنده رعایت کرده، عدم شروع مجدد موزیک هر قطعه با هر تلاش مجدد است، شاید اهمیت این موضوع در ابتدا به چشم نیاید، اما فکر کنید پس از هر چند ثانیه مجبور بودید یک آهنگ را از اول شروع کنید. موارد گفته شده در کنار گیمپلی اکشن و سرعتی بازی تجربهای لذت بخش را رقم زده است.
در مجموع بازی The Hong Kong Massacre داری گیمپلی هیجان انگیز و لذت بخش است که اگر به دنبال انجام چالشهای آن باشید میتوانید اعتیاد آور هم باشد، اما خارج از آن چیزی برای ارائه ندارد. طراحی مراحل هیچگونه نوع آوری نداشته و تنها به یک هدف ختم میشوند، حتی مبارزات پایانی هر بخش نیز تکراریست. اگر داستان و عدم تنوع و نوآوری را کنار بگذاریم، این بازی ارزش تجربه و صرف وقت را دارد و میتواند شما را سرگرم کند.
بررسی بازی The Hong Kong Massacre بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 7.5
7.5
امتیاز بازی سنتر
نقاط قوت: گیمپلی روان و لذت بخش طراحی گیرای محیط درجه سختی مناسب و چالشبرانگیز انتقال حس درگیریهای شلوغ به بهترین شکلنقاط ضعف: طراحی یکنواخت مراحل نبود نوآوری و عمق در گیمپلی و مراحل کم بودن تعداد سلاحها و چالشهای انجام مراحل