استودیو BillyGoat Entertainment در زمان ساخت بازی Supermarket Shriek دو ایده مهم را دنبال کرده. یکی از آنها خوب و دیگری قاتل بازی است. ایده خوب آنها این است که رویکردی کاملا متفاوت را نسبت به یک بازی آرکید با تم Kart Racing اتخاذ کردهاند اما در عین حال با قرار دادن تمام تمرکز خود روی آن، عملا از همان دقایق ابتدایی تمام لذت تجربه ساخته خود را نابود کردهاند. بازی Supermarket Shriek بهترین مثال ممکن برای سرنوشتی است که با یک ثانیه درخشش ذهنی سازندگانش شکل گرفته اما در ادامه هیچ ایده جدیدی را برای ادامه دادن مسیر موفقیت در نظر نداشتهاند. بازی که شاید پیدا کردن نمونه مشابه با آن سخت باشد اما این موضوع به تنهایی نشاندهنده کیفیت خوب آن نیست. چیزی که تا انتهای تجربه این بازی، گیمر را همراهی میکند حسی از تکرار روندی خسته کننده است که انتظار دارید حداقل در نیمههای راهی کمی متحول شود اما تا انتها هیچ تغییری را به خود نمیبیند.
برای تجربه Supermarket Shriek کافیست متوجه این نکته شوید که تمام آن چیزی که باید برای تجربه بازی یاد بگیرید، کارایی دو تریگر اصلی کنترلر است. در این بازی گیمر کنترل سبد خریدی را برعهده دارد که انسان و بزی در آن قرار گرفتهاند. هر کدام از این دو شخصیت به واسطه فشار دادن یکی از تریگرهای کنترلر، فریاد کشیده و موجب حرکت سبد خرید به یک سمت میشوند. بزرگترین و جالبترین ایده بازی در همین نقطه به پایان کار خود میرسد. در روزگاری که اکثر بازیهای به خصوص آرکید سعی میکنند کنترل و روندی آشنا را پیش روی مخاطب خود قرار دهند، Supermarket Shriek اصول اولیه کنترل شخصیتها را دچار دگرگونی کرده و البته برای لحظاتی نسبت به بازیهای مشابه، تنوع قابل توجهی را شکل داده. تا اینجا همه چیز به خوبی پیش میرود و گیمر متوجه میشود که قرار نیست شخصیتهای حاضر را با استفاده از این کنترل عجیب در مسیری ساده و قابل پیشبینی حرکت دهد. تمامی مراحل این محصول BillyGoat Entertainment، در فروشگاههایی با فضاسازی شبیه به بریتانیا دنبال میشوند. فروشگاههایی که بسته به کسب و کار خود مسیری پر پیچ و خم را پیش روی گیمر قرار میدهند. مسیری که در آن گیمر باید سبد خرید خود را از موانع مختلفی عبور دهد. در اصل اینجا شاهد ترکیبی از اصول طراحی مراحل بازیهای پلتفرمر با یک بازی Kart Racing هستیم که هرچند جذابیتهای خاص خود را به همراه دارد اما به سرعت تکراری شده و روندی خستهکننده را به نمایش میگذارد.
بزرگترین مشکل Supermarket Shriek دقیقا در همین نقطه خود را نمایان میکند. شاید با خود فکر کنید که در ادامه مسیر برای پشت سر گذاشتن مراحل پیچیدهتر، امکانات جدیدی را در اختیار میگیرید اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. ضعف اصلی در اصل به حس موفقیتی است که گیمر آن را هیچگاه احساس نمیکند. تنها پاداشی که از پشت سر گذاشتن مراحل به دست میآورید چیزی شبیه به بازیهای موبایل یعنی نمایش دادن سه ستاره است. بازی هیچ عنصر دیگری را برای افزایش اشتیاق گیمر نسبت به پیشروی در مراحل و یا حتی بازگشت به آنها ایجاد نمیکند. تنها موردی که از ابتدا تا انتهای بازی تغییر میکند، طراحی مراحل است. با وجود تمام توضیحات ارائه شده نباید به راحتی از کنار طراحی مراحل بگذریم که در سطح خوبی قرار دارد و سعی شده تا انتهای کار حرفهای تازهای برای گفتن داشته باشد. موضوعی که نتوانسته به تنهایی ضعفهای Supermarket Shriek را پوشش دهد اما تا حد زیادی از برجستگی آنها کاسته. نهایتا نباید فراموش کنیم که سازندگان بازی برای اندک افزایش تنوع بازی، چند حالت مختلف مانند مسابقه با یک هوش مصنوعی یا قابلیت کنترل بازی به شکل Co op را در نظر گرفتهاند. تمامی این عوامل به عنوان نکاتی مثبت در طراحی این بازی شناخته میشوند اما باز هم نمیتوانند روند کسلکننده و تکراری موجود در ساخته BillyGoat Entertainment را پوشش دهند.
ایده اصلی Supermarket Shriek یعنی کنترل سبد خرید با فریاد هر کدام از شخصیتهای سوار بر آن با پخش صدایی همراه شده که بعد از چند دقیقه به تمامی نقاط مغز شما حمله میکند. تحمل صدای فریاد شخصیتهای بازی شاید حتی از پشت سر گذاشتن مراحل آن هم کار سختتری باشد. موضوعی که باعث میشود بعد از لحظاتی به منوی بازی سر زده و صدای افکتها را به شکل کامل قطع کنید. بعد از انجام این کار متوجه میشوید که چیزی جز موسیقی باقی نمانده و شاید با خود بگویید که اکثر مشکلات حل شده اما سخت در اشتباهید. موسیقیهای مورد استفاده در این بازی به نوعی نسخههای بدون وکال، موسیقیهای معروف هستند که شبیه به صداهای MIDI پخش میشوند. نهایتا احتمالا بعد از تجربه این وضعیت تصمیم میگیرید که صدای موسیقی بازی را نیز قطع کرده و موزیک مورد علاقه خود را از سیستمی دیگر در زمان تجربه بازی پخش کنید. وضعیت برای گرافیک نیز درخشان نیست و بعضا با صحنههایی روبرو میشوید که Supermarket Shriek با ساختاری کاملا ساده و بدون جزئیات آنچنانی بعضا روی PS4 Pro به بهترین شکل ممکن اجرا نمیشود. گفتیم ساده اما بد نیست بدانید که سازندگان این بازی موفق شدهاند حس فروشگاههای بریتانیایی را به شکل خوبی در طراحی گرافیکی بازی قرار دهند. مسئلهای که شاید به عنوان مهمترین نکته مثبت ساختار بصری بازی به شمار رود. بازی Supermarket Shriek از جمله محصولاتی است که سعی داشته ایده جالبی را به عنوان هسته اصلی خود قرار دهد اما در ادامه به واسطه تکرار بیش از اندازه، ارزشهای آن را از بین برده.
امتیاز بازیسنتر - 6
6
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: مکانیزم جالب حرکت شخصیتهای اصلیطراحی مراحل تنوع خوبی داردفضاسازی خوب و طنزگونه بازینقاط ضعف: معرفی نشدن قابلیتی جدید در هسته اصلی گیمپلیحالتهای مختلف گیمپلی بازی را از تکرار خارج نمیکنندگرافیک فنی ضعیفصداگذاری و موسیقیهای به شدت ضعیفاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است