هر روز طلوع دوباره آفتاب نمادی از امید است. امیدی دوباره برای پایان یافتن کابوس دردناک و بیپایان جنگ. شاید، شاید این آخرین روزی باشد که هزاران خاطرات شیرین و تلخ، قصه شجاعت و دلیریها، ناامدی و ترس در پس یک ناله دلخراش برای همیشه خاموش میشود. اکنون جنگ تبدیل به داستان تلخ زندگی ترانها شده است، داستانی که به قلم جاه طلبی و قدرت نوشته شده. اکنون، جنگ چنان در تار و پود زندگی سربازان تنیده که هر سرباز مجبور است لباس فضایی و نبرد خود را برای همیشه و تا زمانی که مرگ آنها را از یکدیگر جدا کند بر تن داشته باشد. سرنوشتی تاسف انگیز که روزانه هزاران نفر را در آغوش سرد خود میفشارد. اما این پایان کار نیست چرا که صبح دیگری نیز در راه است و ممکن است فردایی روشن و خالی از بوی فاسد جنگ در راه باشد. هر روز طلوع دوباره آفتاب نمادی از امید است…
اکنون چیزی نزدیک به یک دهه از تولد افسانه StarCraft میگذرد، عنوانی که با نوآوریهای بدیع و بیبدیل خود سبک استراتژی را برای همیشه تغییر داده و حماسه بزرگ StarCraft را به تصویر کشید. باید اعتراف کرد این عظمت و بزرگی به قدری بود که به خودی خود شماره دوم بازی را تحت تاثیر خود قرار میداد چرا که واقعا ساخت ادامهای برای یکی از بهترین بازیهای تاریخ کار سخت و دشواری است. کاری سخت و دشوار که جز کارمندان خوش ذوق و هنرمند شرکت Blizzard هیچ کس توان انجام آن را نخواهد داشت!
همانند سنت دیرین SC داستان نژادهای سه گانه SCII برخلاف عناوینی چون Warcraft III به صورت موازی روایت نشده و در ادامه هم اتفاق میافتد. همانطور که از قبل وعده داده شده بود تران (Terran) های صبور و بردبار میزبانان ما در Wings of Liberty و تنها نژاد قابل بازی در بخش تک نفره آن هستند و داستان دو نژاد دیگر، پرتاس (Protoss) و زرگ (Zerg)، در بستههای الحاقی مجزا که در آینده به بازی اصلی اضافه خواهند شد (Heart of the Swarm برای زرگها و Legacy of the Void برای پرتاسها) دنبال میشوند.
داستان SCII با ماجراجوییهای جیم رینور (Jim Raynor)، قهرمان زجر دیده نیروهای تران آغاز میشود. اکنون 4 سال از ماجراهای تلخ Blood War گذشته است اما جیمی هنوز موفق به بخشیدن خود و رهایی از گرداب سیاه خاطرات تلخ گذشته نشده است. او هر شب به این امید به خواب میرود که صبح دیگری برای او در کار نباشد و برای همیشه از کابوس عاقبت تلخی که برای محبوبش سارا کریگن (Sarah Kerrigan) بر جای گذاشتند رهایی یابد اما تقدیر او اینگونه نیست و او باید زجر کشد. جیمی اکنون با آن قهرمان جوان گذشته سالها فاصله دارد. غم تنهایی و کابوسهای دردناک شبانه اکنون از او یک یاغی پیر و خسته دایم الخمر ساخته است که به همراه دوست وفادارش تایکوس فایندلی (Tychus Findlay – یک جنایت کار تمام عیار که محکوم شده تا ابد به عنوان یک سرباز برای Terran ها مبارزه کند) بر علیه نیروهای Dominion (دولت ارکترس منگسک (Aructurus Mengsk)) مبارزه میکند.
رینور به پیشنهاد تایکوس تصمیم میگیرد برای تامین هزینههای صفینه پرخرجش هایپریون (Hyperion) به دنبال تکههای یک شی باستانی اسرارآمیز که متعلق به یک نژاد باستانی مرموز است رود اما در حین انجام ماموریت متوجه میشود او تنها کسی نیست که به این اشیا علاقه نشان داده و کریگن (که اکنون تبدیل به ملکه شمشیرها، رهبر زرگها شده) نیز به شدت علاقهمند به یافتن و متحد کردن آنها است. اما راز این اشیا باستانی در چیست؟ آیا آنها نشانی از نژاد فراموش شده زل ناگا (Xel Naga) را به همراه دارند؟ ایا جیمز موفق خواهد شد همانگونه که قول داده بود معشوق قدیمی خود سارا کریگن را نابود کرده و برای همیشه به تاریخ نژاد نابودگر زرگ پایان دهد؟
داستان SCII سرشار از سورپرایز و اتفاقات غیر منتظره است که به خوبی ماجرا و اتفاقات نبردهای گذشته را ادامه خواهد داد. بازگشت هیجان انگیز نژاد زل ناگا، حضور دوباره تمامی شخصیتهایی که در پایان BW زنده ماندند در کنار شخصیتهای متنوع و جذاب جدید و البته مطلع شدن از راز بزرگ موجود مخوف هیبریدی که در پایان BW، دوران خائن (Duran) از راز آن پرده برداشت تنها بخش کوچکی از حوادتی است که انتظار شما را خواهد کشید. البته انتظار نداشته باشید همه این ماجراها را در WoL تجربه کنید چرا که این عنوان تنها روایت گر بخشی از داستان و ماجرای ترانها است!
SCII دارای داستانی تاریک و بسیار غیر منتظره است که به لطف همکاری چمبرز و متزن حتی تیره و تلختر از داستان بازی اصلی نیز است. نگاه خاص و تلخ چمبرز و متزن باعث شده تا داستان SCII داستانی جدی، خشن و تیره باقی مانده و با گیرایی و پیچیدگیهای لذت بخش خود ارزش بخش تکنفره بازی چند برابر شده و به یک تجربه بدیع و تکرار نشدنی تبدیل کند. خوشبختانه طنز سیاه SC نیز به SCII راه یافته و با بیرحمی خود نتنها از سنگینی جو بازی نخواهد کاست بلکه بر تندی لحن کنایات آن نیز خواهد افزود.
بخش بزرگی از زیباییهای روایی داستان در SCII مدیون دید سینمایی فوقالعاد و کات سین و Cinematic های بینهایت با کیفیت آن است که از نظر ارزش روایی و داستان پردازی SCII را به عرش خواهد رساند. عموم این بخشها توسط موتور بازی رندر شده که از نظر جزییات و کارگردانی بینقص خود مو را بر تن هر بینندهای سیخ خواهد کرد! این کات سینهای با کیفیت و پرتعداد غالبا در تمام لحظات بازی وجود داشته و خصوصا شما خواهید توانست در میان مراحل و ماموریتها با کلیک کردن بر روی شخصیتهای مختلف آنها را تماشا کرده و داساتان بازی را به فرم دلخواه خود پیش برید.
SCII گیمپلی ساده، روان و در عین حال سرشار از ریزهکاری و پیچیدگیهای استراتژیک SC را به طور کامل به ارث برده و حتی آن را به سطح جدید از استانداردها ارتقا داده است، به طوری که هم گیمرهای تازهکار و هم حرفهایهای مجموعه خواهند توانست از جذابیتهای نهفته آن لذت برند. یکی از موثرترین گامهای برداشته شده توسط Blizzard برای سادهتر کردن گیملی بازی کم رنگ کردن نقش سیستم Macromanagement است که به روانتر شدن بازی خصوصا برای تازهکارها کمک فراوانی خواهد کرد. در عوض کم رنگ شدن نظارت کامل گیمرها بر روی بازی SCII قابلیتها و ویژگیهای بسیار متعددی را برای واحد ترانها در اختیار گیمرها قرار خواهد داد.
نبردهای SCII اینبار تاکید بر روی میادین بزرگ و حماسی داشته و گاهی تا حدود 300 واحد مختلف نظامی بر روی صفحه مانیتور شما نقش خواهد بست. به لطف هوش مصنوعی قدرتمند بازی هدایت تمامی واحدها به زیبایی و در کمال نظم و ترتیب صورت گرفته و دیگر خبری از هوش مصنوعی اسکریپت نویسی شده بازی اصلی نخواهد بود. هوش مصنوعی قدرتمند SCII تنها نیروهای دشمن را شامل نشده و به آرایش نظامی و نظم تیمی نیروهای ترانها نیز کمک فراوانی خواهید کرد به طوری که بر خلاف بازیهای چون Officer و یا Tiberium Twilight به هیچ وجه شاهد حرکات عجیب و مسخره نیروهای خودی نخواهید بود. به عنوان مثال هنگامی که دستور Move را به Marine ها ارسال میکنید همه آنها با نظم و ترتیب خاص گروه به محل مشخص شده خواهند رفت و به هیچ وجه آرایش نظامی خود را از دست نخواهند داد.
برخلاف بازی اصلی، SCII برای عمیقتر شدن لایههای گیمپلی خود اندکی نیز فرمول معروف سنگ، کاغذ، قیچی را چاشنی مبارزات خود میکند که البته با توجه به حضور آقای داستین براودر به عنوان طراح ارشد بازی چندان دور از انتظار نبود! این ویژگی جدید (در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد) به همراه افزوده شدن گزینههای استراتژیکی بیشتری به نیروها، نظیر پرشهای کوتاه و بلند، قابلیت عبور از درهها توسط نیروهای بزرگتر و … دست در دست یکدیگر داده و در کل چنان به عمق استراتژیکی بازی خواهد افزود که SCII عملا تبدیل به نسل جدید از بازی شطرنج شده است.
در یک نگاه کلی باید گفت گیمپلی و واحدهای نظامی ترانها دقیقا همان چیزی است که طرفداران مجموعه به خاطر داشتند و تنها المانهایی به آن اضافه شده است که واقعا حضور آنها در بازی لازم و اجتناب ناپذیر است. ترانها همان نژاد به ظاهر ساده اما خطرناک گذشته هستند و میتوانند به کمک پایگاههای قابل حمل و جابهجایی خود در نبردهای زمینی و هوایی مرگ را برای هر نژادی به ارمغان آورند. بازی با ترانها چندان ساده نیست اما استفاده درست از قابلیتهای آنها و اتخاذ استراتژی و تاکتیکهای درست از آنها سلاح خطرناکی خواهد ساخت که کمتر نیرویی یارای مقابله با آنها را خواهند داشت.
اولین ویژگی بزرگ ترانها قبالیت انتقال پایگاههای آنها است که خوشبختانه با فرمی سادهتر به SCII راه یافتهاند. مهمترین تغییری که پایگاهها به خود دیدهاند این است که در صورت عدم نیاز به آنها همانند سری C&C قادر به فروش آنها خواهید بود و در صورت نابودی توسط نیروهای دشمن در مبارزات بعدی دوباره باز خواهند گشت. StarPort ها اکنون قادر به پرواز نیز هستند و میتوان آنها را در مکانها دلخواه مستقر کرد. Supply Depot ها نیز بیتغییر نمانده و با افزوده شدن قابلیت فرو رفتن در زمین به آنها میتوان از آنها برای ساختن یک دژ دفاعی نفوذ ناپذیر استفاده کرد. تولید نیروهای تران در SCII سریعتر از گذشته صورت میگیرد و حتی شما قادر خواهید بود با کمک راکتورهایی مخصوص دو نوع نیروی مختلف را همزمان تولید کنید. از طرف دیگر پس از خرید هر پایگاه جدید نیروهای مربوط به آن همانند اورکهای WIII به سرعت تولید خواهند شد که سرعت بسیار خوبی به مبارزات خواهند بخشید.
بیشتر ترانهای حضور یافته در SCII یا ترانهای قدیمی با تغییرات فراوان و یا نیروهایی جدید با قابلیتهای مشابه نیروهای قدیمی هستند و باید گفت هیچ نیرویی بدون جایگذین حذف نشده است. مشهورترین نیروهای تران یعنی Marine ها تغریبا بدون تغییر مانده و تنها با در دست گرفتن یک سپر دفاعی قابلیت دفاعی شما را افزایش خواهند داد. همچنین اینبار Marien ها قادر به عبور از آب هستند که سرعت عمل و کارآیی آنها را بیشتر از قبل میکند. Ghost ها سریع و مقاومتر از گذشته بازگشته و با اسلحه مجهز به بمبهای اتمی خود بهترین گزینه برای نبردهای سریع و دوربرد هستند. همچنین Ghost های موجود در SCII همانند آن چه که احتمالا قبلا در Tiberium Wars مشاهده کردهاید قابلیت احضار Marine ها در نقاط مختلف نقشه را خواهند داشت که واقعا خطر بسیار جدی برای دشمنان به حساب میآید.
Dropship ها پس از تغییرات مختلف بالاخره به کلی از بازی حذف و واحد جدید به نام Medivac جایگزین آنها شده است که نقش Medic را نیز بر عهده خواهند داشت (Medic ها تنها در بخش تکنفره بازی قابل دست رسی هستند). Medivacها بر خلاف آنچه که در نمایش آلفا و بتای بازی برای Dropship ها در نظر گرفته شده بود برای تخلیه بار احتیاج به فرود نخواهند داشت که قطعا خبر خوبی برای طرفداران خواهد بود. Battlecruiser ها نیز کماکان مجهر به یاماتو (Yamato) قدیمی خود بوده و هرچند از آن تیربار پلاسمایی وعده داده شده دیگر خبری نیست اما در کل در نبردهای زمینی کوچک بسیار موثر عمل میکنند. Thor یکی دیگر از نیروهای زمینی ترانها است که البته قدرتمندترین آنها نیز به شمار میرود و اکنون برخلاف گذشته به جای کارگران توسط کارخانه تولید خواهد شد. بمبهای تخریبی اکنون دارای HP اختصاصی شده و نیروهای شما قادر به نابودی آنها هستند. برجهای معروف زل ناگاها نیز کماکان در SCII حضور خواهند داشت و اکنون شما حتی قادر به تسخیر موقت آنها در میادین مبارزات هستید.
اولین نیروی جدید اضافه شده به ترانها واحدهای Helion هستند که با دو Railgun خود عملا جایگزینی مخربتری برای Vulture و Firebat (که خبر حذف بی جایگزینشان صدای همه طرفداران SC را درآورده بود!) به حساب میآیند. Reaper ها نیروهای کوچک بسیار سریع و فرضی هستند که میتوانند به سرعت به دشمنان یورش برده و با کمک تپانچههای خود آرایش آنها را بر هم ریزند. هرچند Reaper ها قدرت تخریبی بالایی ندارند و همچنین بمبهای ساعتی آنها نیز حذف شده است اما به دلیل اینکه احتیاجی به تولید آنها نیست و به راحتی میتوان لشکر بزرگی از آنها را از Merc Haven استخداد کرد بهترین گزینه برای نبردهای سریع بشمار میروند.
اما جالبترین نیروهای جدید اضافه شده به ترانها Viking ها هستند که در شرایط مختلف عملکرد متفاوتی خواهند داشت. Viking ها در حالت عادی و بدون ارتقا یک Walker زمینی بسیار مناسب هستند که به کمک تیربارهای خود نقش موثری در میان نیروهای پشتیبان ایفا خواهد کرد اما پس از ارتقا، تبدیل به صفینه فضایی شبیه به Wraith خواهند شد که در نبردهای هوایی برگ برنده ترانها به شمار می رود. از دیگر واحدهای هوایی ترانها میتوان به Predator (این واحد نیز همانند Medic تنها در بخش تکنفره قابل دست رسی است) اشاره کرد که هرچند در نبردهای هوایی قدرت چندانی ندارد اما قادر به نابودی موشکهای هوایی دشمنان است. همچنین برای پوشش ضعف نیروهایها هوایی ترانها نیروی جدید به نام Banshee (فرشته مرگ) به SCII راه یافته است که یک بمب افکن فوقالعاده قدرتمند با توانیی نامریی شدن است.
با شروع مبارزات شما قادر خواهید بود با انتخاب نیروهای مورد نظر دستور حمله، دفاع و … را به آنها صادر کنید. به طور متوسط در هر مبارزه تا 255 نیروی مختلف حضور خواهند داشت که هر کدام از آنها در زیر گروههای 25 تا 35 نفره جای خواهند گرفت. هرچند لازم است برای دادن تمامی دستورات نبرد و یا مطلع شدناز وضعیت زیرگروهها از دکمههای مختلف استفاده کنید اما بر خلاف بازی اصلی در SCII بسیاری از قابلیتهای گروه مانند کار درمانگرها (Medics) و کارگرها (Workers) تحت سیستمی به نام SmartCasting به صورت اتوماتیک صورت خواهد گرفت.
مدیریت منابع و به طور خلاصه Macromanagement در SCII دیگر پیچیدگیهای گذشته را نداشته و وظیفه نظارت بر آن بیشتر بر عهده هوش مصنوعی بازی گذاشته شده است. شما قادر خواهید در نقاطی به نام Town Hall پایگاههای خود را تشکیل داده و شروع به استخراج کانیهای مختلف کنید. کار استخراج کانیها به طور اتوماتیک توسط کارگران انجام شده و دیگر لازم نیست شما بخشی از وقت خود را صرف مدیریت این کار کنید. اولین نوع کانیهایی که در SCII وجود دارند همان کانیهای آبی رنگ بازی اصلی هستند که بازده آنها نیز تغییر نکرده است (100 درصد، 8 واحد در هر برداشت) اما نوع دوم کانیهای معرفی شده در SCII نوع طلایی رنگ آنها است که با بازده 150 درصدی خود (12 واحد در هر برداشت) کار شما را برای تولید نیرو بسیار ساده و آسان خواهد کرد.
یکی از مواردی که واقعا غیر از آن نیز انتظار نمیرفت تعادل فوقالعاده میان نژادهای سه گانه بازی است. بر خلاف بسیاری از بازیهای RTS روز در SCII هیچ واحد فوقالعاده نیرومند که عملا هیچ رقیبی ندارد وجود ندارد و تنوع تصحیلات نژادها و عمق استراتژیک مبارزات به حدی است که رمز موفقیت و پیروزی در مبارزات نه شانس و نه استفاده از یک نیروی خاص، بلکه استفاده صحیح از تمام واحدها و اتخاذ استراتژیهای مناسب است. یکی دیگر از مواردی که به زیباتر شدن مبارزات SCII کمک فراوانی میکند رابط کاربری آن است. به جرات میتوان گفت رابط کاربری استفاده شده در SCII بهترین و کارآمدترین در میان تمامی بازیهای سبک RTS است که دسترسی به قابلیتها و نیروهای بازی را در بهترین و سادهترین حالت ممکن به گیمرها ارایه میدهد.
همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از ویژگیها اضافه شده به گیمپلی SCII افزودن فرمول سنگ، کاغذ، قیچی به نیروهای ترانها است. سادهترین مثال برای نمود این فرمول در گیمپلی ترانها نیروهای Banshee هستند. به عنوان مثال این نیروها در نبردهای هوایی بسیار موثر عمل میکنند اما آسیب پذیری نسبتا بالای آنها باعث میشود در مقابل دشمن و نیروهای آنها به شدت آسیب پذیر شود اما اگر چندین Predator پشتیبان آنها قرار گیرد به نیروهای بسیار خطرناکی تبدیل خواهند شد و به همین صورت…
SCII در مجموع شامل 26 مرحله مختلف است که به پایان بردن آن بر روی درجات سختی مختلف و بسته به میزان مهارت و علاقه شما برای به پایان بردن ماموریتهای جانبی متعدد و پرتعداد آن چیزی در حدود 15 تا 30 ساعت زمان احتیاج دارد. اگر تنها به پایان بردن ماموریتهای اصلی هر مرحله شما را ارضا نخواهد کرد SCII به شما این اجازه را خواهد داد که قبل از به پایان بردن هر مرحله ماموریتهای جانبی متعدد آن را انجام داده و جوایز خاص آنها را بدست آورید. بعد از انجام ماموریتها شما فرصت خواهید داشت در کشتی جیمی گشت زده، با کارکنان و خدمه آن صحبت کرده، کات سینهای بیشتری دیده و از چم و خم داستان بازی بیشتر مطلع شوید.
علاوه بر گرفتن اطلاعات با ورود به بخشی به نام Armory قادر خواهید بود نیروهای خود را ارتقا و مطابق با سلیقه شخصی خود ویژگیهای ظاهری آنها نظیر رنگ ویا عکس و نوشتههای روی زره Marine ها را تغییر دهید! اگر هم از این کار خسته شدهاید میتوانید در کابینهای مخصوصی که در داخل صفینه قرار دارد به انجام بازی Lost Viking بپردازید! البته این LV که در SCII آن را تجربه خواهید کرد با LV قدیمی فرق داشته و یک بازی Shoot’em Up بسیار جذاب و با کیفیت است.
SCII سرشار از انتخابها، آیتمها و جزییات مختلف در گیمپلی خود است که ارزش تکرار بازی را در بخش تکنفره چندین برابر میکند.هر چند این انتخابها در پایان بازی تاثیری نخواهند داشت اما مسیر رسیدن به آن را تغییر خواهند داد که خود به تنهایی بهترین دلیل برای شروع مجدد بازی و غرق شدن در دریای جذابیتهای آن خواهد بود.
نام SC همیشه با یک نام اجین شده؛ مادینگ! خوشبختانه SCII نیز همانند بازی اصلی از یک ادیتور بسیار پیشرفته و با کارکردی ساده بهره خواهد برد که به راحتی به گیمرها اجازه خواهد داد مراحل و نقشههای خود را برای بازی در حالت Skirmish و آنلاین بسازید. سادگی کار با ادیتور SCII به قدری است که حتی یک گیمر تازه کار نیز قادر خواهد بود در عرض 20 دقیقه مرحله مربوط به خود را طراحی و پیاده سازی کند.
گرافیک SCII یکی از مواردی است که هرچند به زیبایی گیمپلی و داستان نیست اما واقعا یکی از بهترینهای بازیهای RTS است و زیبایی و جلوههای ویژه آن با توجه به اینکه SCII سیستمهای معمولی را هدف قرار داده و برای اجرا شدن احتیاج به یک سیستم فوق حرفهای ندارد بیشتر به چشم خواهد آمد. از بهترین قسمتهای گرافیک تکنیکی SCII میتوان به جلوهای ویژه انفجار، نور لیزر و پلاسماها اشاره کرد که به همراه نورپردازی و Bloom خیره کننده خود تجربه بسیار لذت بخشی را برای مخاطبین خود رقم خواهد زد.
شاید گرافیک SCII ار لحاظ تکنیکی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد اما قطعا از لحاظ هنری و دید بصری حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. طراحی شخصیتها، دشمنان، صفینهها و مراحل آن چنان هنرمندانه و زیبا صورت گرفته شده است که به شما اطمینان میدهیم در اکثر مواقع بازی را فراموش کرده و به تماشای آنها بپردازید! تاسفانه تنها نکتهای که در طراحی هنری بازی کمی آزار دهنده کرده است فراموش شدن آن ترکیب رنگی تاریک بازی اصلی که به القای جو تاریک و تلخ بازی کمک فراوانی میکرد، است. البته اشتباه نکنید، رنگ بندی SCII نتنها بد نیست بلکه بسیار زیبا نیز کار شده است اما شاید اگر همان ترکیب گنگ و تاریک بازی اصلی را حفظ میکرد نتیجه کار بهتر میشد.
قطعات و موسیقیهای ساخته شده برای SCII به راستی حماسی و زیبا کار شده است. اصلا احتیاجی نیست شما از طرفداران این سری یا کلا بازیهای رایانهای بوده باشید چون بدون شک هر کسی از شنیدن قطعات ارکستری بزرگ SCII مسحور خواهد شد. صدا گذاری و دوبله شخصیتها همانطور که از آن انتظار میرفت بینظیر و فوقالعاده کار شده و زیباییهای روایی داستان را چندین برابر خواهد کرد. صداگذاری محیطی هرچند بسیار مناسب و قابل قبول است اما در برخی موارد به کیفیت دیگر قسمتها این بخش نیست و کمی توی ذوق میزند. به عنوان مثال افکت انفجار کمی قدیمی است و در مقابل صدای مختلف سلاحها از رده خارج به نظر میرسد!
در آخر باید گفت SCII دقیقا همان چیزی است که انتظار آن را میکشیدیم. عنوانی که دقیقا گیمپلی اعتیاد آور شماره اصلی بازی را تکرار کرده و سعی داشته حتی با افزودن به عمق گیمپلی آن تجربه لذت بخشتری را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد. هرچند ممکن است بسیاری از افراد از قابل بازی نبودن دو نژاد پرتاس و زرگ در بازی گلایه داشته و آن را ضعف بزرگی قلمداد کنند اما واقعیت امر این است که گیرایی و جذابیتهای تمام نشدنی بخش تکنفره بازی به قدری است که حتی نبود دو نژاد پروتاس و زرگ نیز از ارزشهای بازی نخواهد کاست. اگر شما نیز بیش از یک دهه است که در انتظار باز گشت دوباره زل ناگاها و نیروی مرموزشان بودید به هیچ وجه وقت را تلف نکنید چرا که حماسه StarCraft دوباره تکرار شده است.
مجموع امتیاز - 10
10
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: تنوع فوقالعاده در گیمپلیارزش تکرار فوقالعاده بالاصحنههای سینمایی بینظیر به همراه دوبله استثناییشخصیتها داستان پیچیده و درگیر کنندهتعادل بینظیر نژادهاطراحی هنری و دید بصری برجستهنقاط ضعف: