بازی Star Ocean First Departed R پس از یک سفر طولانی چند نسله به ایستگاه کنسولهای نسل هشتمی رسیده و مثل هر عنوان قدیمی بازسازی شده دیگری، معلق در میان کهنگی و حس نوستالژی، درگیر یک سوال بسیار بزرگ و اساسی میشود، آیا اثر پیشرو در این فرایند بازسازی آنقدر دست خوش تغییر و تحول میشود که ایدههای قدیمی با ظاهر جدید خود همچنان جذاب و خواستنی به نظر برسند؟ تا جایی که به گیمپلی و داستان مربوط میشود خوشبختانه First Departure R کماکان اثری تحسین برانگیز و بسیار جذاب است که قطعا طرفداران بازیهای نقش آفرینی همزمان (Real Time RPG) از تجربه آن احساس پشیمانی نخواهند کرد اما از حیث گرافیک و هر چیزی که به پروداکشن آن مربوط میشود First Departure R عنوانی خنثی و فاقد هیجان است که بیشتر از یک عرضه مجدد (Re-Released) نسخه قدیمی نمیرود.
First Departed R نسخه بازسازی شده Star Ocean اصلی، شاهکار کلاسیک استدیو tri-Ace (و Enix به عنوان ناشر) است که در زمان عرضه موفق به جلب نظر مخاطبین غربی خود نشده و هیچ گاه نتوانست خارج از مرزهای ژاپن به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. پس از ادغام Enix و Square Soft، دو غول منتشر کننده بازیهای نقش آفرینیهای ژاپنی در سال 2000 و نیز مقبولیت بیشتر JRPG ها در خارج از ژاپن (که باید آن را بیش از هرچیز مدیون موفقیتهای دو سری بزرگ FF و DQ بدانیم) SE تصمیم گرفت تا به برخی از عناوین قدیمی خود شانس مجددی برای حضور در بازار غرب داده و First Departure حاصل این تصمیم هوشمندانه است که در سال 2007 توسط استدیو Tose برای PSP، کنسول قابل حمل سونی ساخته و روانه بازار شد و باید آن را سرآغاز محبوبیت این سری بزرگ بخصوص در آمریکا دانست. و فی الواقع FDR نسخه بازسازی شده نسخه بازسازی شده بازی اصلی محسوب میشود! اما برخلاف FD که در زمان خود یک بازسازی تمام عیار به شمار رفته و با طراحی مجدد محیطها سه بعدی و اسپرایتهای پیکسلی به کل گرافیکی جدید و خوش آب رنگ را به ارمغان میآورد، FDR تنها به ارتقا رزولوشن بسنده کرده و به لطف افت فریم (!) و سایر ایرادات فنی دیگر اثری بیحوصله و کم خرج است که تنها موفقیت عرضه مجدد عناوین Romancing SaGa و Trials of Mana سازندگان را وادار به عرضه آن کرده است.
اما این قدیمی بودن گرافیک بازی را نباید به معنای زشت بودن آن در نظر گرفت. چرا که FDR علیرغم گذشت بیش از یک دهه از عرضه نسخه PSP کماکان اثری زیبا، چشم نواز و بسیار دوست داشتنی است و به خصوص در قیاس با عناوین ایندی پیکسل آرتی که این روزها حسابی بازارشان داغ شده، چیزی کم نمیآورد. FDR توانایی بسیار بالایی در جذب مخاطب داشته و برخلاف بیشتر JRPG های مشابه که برای راه افتادن موتور داستانشان نیاز به تحمل چند ساعت اولیه کم فروغ و هیجان است، به سرعت روح و جسم گیمرها را درگیر دنیای عجیب و مسحور کننده خود کرده و تنها وقتی به خود میآیید که دیگر غرق در داستان و شخصیتها شده و دل کندن از بازی و گیمپلی اعتیاد آور آن امکان پذیر نیست.
داستان در سیاره دور افتاده Roak و روستایی کوچک به نام کریتوس (Kratus) آغاز میشود. ساکنان این سیاره موجودات نیمه انسان/نیمه گربه بسیار بامزهای به نام Fellpool هستند که همیشه با خطر حجوم و حمله راهزنان و دزدها دست و پنجه نرم میکنند. ساکنان روستای کریتوس برای حفظ منابع و داراییهای خود یک نیروی دفاعی کوچکی تشکیل دادهاند که رادیک (Roddick)، مایلی (Millie) و درون (Drone) شخصیتهای اصلی داستان از جمله نیروهای جوان و تازه کار آن محسوب میشود. شروع ماجرا با شیوع یک بیماری کیهانی بسیار عجیب در دهکده مجاور (Coule) است که مبطلایان به آن به سرعت تبدیل به سنگ میشوند! پس از ابطلای Drone به این بیماری مهلک، دو قهرمان شجاع دیگر برای پیدا کردن درمان این بیماری خطرناک و نجات جان دوست خود، راهی یک سفر دور و دراز به آنسوی کهکشانها شده و به زودی در مییابند این ویروس توسط یک تمدن ناشناخته به نام Lezonians تولید و به سیارات کوچکتر منتقل میشود. لزونینسها برای سالها با نیروهای متحد Terran از سیاره زمین (در نسخه اصلی Earth Federation) در حال نبرد بوده و مبارزین سیاره Roak نیز برای حراست از نژاد خود و نیز غلبه بر لزونینسها به Terran ها پیوسته و ماجراهای بسیار عجیب و خطرناکی را از سر میگذارند که شکل دهنده داستان و گیمپلی بازی است.
داستان علیرغم سادگی، روایتی سر راست و هیجان انگیزی داشته و شاید به همین علت است که حتی گذشت زمان نیز قادر به کاستن از جذابیتهای آن نیست. تا جایی که وقتی آن را با داستان Integrity and Faithlessness (آخرین SO منتشر شده بر روی PS4) که کپی عین به عین از SO اصلی است، مقایسه میکنیم متوجه خواهیم شد نه تنها از منظر شخصیت پردازی چیزی کم نمیآورد، بلکه به لطف سادگی ماحصل از محدودیتهای تکنولوژی حاوی گرما و افسونی است که I&F و حتی The Last Hop سالها از رسیدن به آن عقبتر هستند!
در بین JRPG های کلاسیک سری Star Ocean همیشه بخاطر گیمپلی و سیستم مبارزات همزمان خود معروف بوده است، به این معنا که در FDR خبری از منو دستورات و سیستم انتخاب ضربات و قابلیتها نیست. شما میتوانید کنترل شخصیتها را به دلخواه انتخاب کرده و با حرکت آزادانه در صحنههای نبرد با انتخاب دشمنان به آنها ضربه زده و از قدرتهای دیگر خود، نظیر جادو، استفاده کنید. در باقی موارد گیمپلی FDR مشابه سایر نقش آفرینیهاست. دوربین ایزومتریک، حرکت آزاده در World Map، شهرها و سیاهچالهای پر از دشمنان خطرناک و مبارزات تصادفی. همانطور که گفته شد در طول هر مبارزه پلیرها میتوانند کنترل یکی از شخصیتها را برعهده گرفته و باقی شخصیتها به هوش مصنوعی سپرده میشوند، اما بازی این امکان را به شما میدهد که از منو مربوطه استراتژی مورد نظر را برای سیار شخصیتها انتخاب کنید تا با سبک و سیاق مورد نظر شما بازی کنند. در پایان مانند سایر JRPG ها پول و تجربه (Exp) مشخصی بدست میآورید که مطابق انتظار میتوان آن را صرف خرید آیتمها و ارتقا سطح شخصیتها کرد، و نیز Special Point که پس از بدست آوردن آن میتوان قابلیتهای ویژه را آزاد کرد. به عنوان مثال میتوان با جمع کردن SP بیشتر توانایی شخصیتها در پختن غذا را افزایش داده و در نتیجه قدرت تحاجمی و دفاعی آنها نیز در مبارزات افزایش خواهد یافت. و یا ساخت سلاحهای قدرتمندتر و قابلیتهای فردی دیگری که خطر مواجحه با دشمنان سرسخت در WM را کاهش میدهد.
اما نکته نوآورانه SO که حتی هم اکنون نیز سر و کله زدن با آن بسیار لذت بخش است، قابلیت شخصی سازی منحصر به فردی به نام Affection است که با معرفی مکانیکی به نام Private Action امکان ترکیب شخصی سازی کارکترها با سیستم داستان گویی را میدهد! به این ترتیب که با ورود به هر شهر جدید میتوان به صورت کاملا انتخابی کنترل شخصیتها را بر عهده گرفته و با گشت و گذار بیشتر در محیط پیش زمینه و جزییاتی بیشتری از داستان را تجربه کنید که نتیجه آن افزایش و یا کاهش یک بار مخصوص به نام Affinity است و بر روی گیمپلی تاثیر مستقیم میگذارد. به عنوان مثال شما با کنکاش بیشتر در داستان و شخصیتها باعث ایجاد یک رابطه عاطفی میان آنها میشوید که در نتیجه آن قابلیتهای هر دو افزایش یافته و کمک بسیار خوبی در مبارزات خواهد بود، اما اگر در انجام این کار شکست بخورید روحیه شخصیتها پایین آمده و عملکردشان کاهش پیدا میکند!
کامل کننده داستان و دنیای FDR صداگذاری و موسیقی آن است که با وسواس بسیار زیادی انجام شده و لذت تجربه آن را دوچندان میکند. صداگذاری خوب در کنار گرافیک واقعا HD و سکانسهای نمایشی انیمه استایل در مجموع تجربه خوبی برای علاقهمندان به عناوین JRPG کلاسیک است و حتی طرفداران سرسخت این سری نیز میتوانند به بهانه تصویرسازیهای جدید از شخصیتها دوباره به سمت آن آمده و از تجربه مجدد آن نهایت لذت را ببرند. اما به هر صورت نباید فراموش کنید همیشه و در همه حال رمز لذت بردن از چنین بازیهایی چشم گذاشتن تعمدانه بر روی بسیاری از ایرادات بخصوص فنی است و باید مانند یک عاشق واقعی، تنها خوبیهای آن را ببینید! وگرنه ممکن است دیدن World Map خالی از جزییات و یا محیطهایی که از حداقل استانداردهای موجود نیز پیروی نکرده و شخصیتها به راحتی در دل صخرهها حرکت میکنند به شدت ناامید شده و توی ذوقتان بخورد!
امتیاز بازیسنتر - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستان جذاب، هیجان انگیز و پر از رمز و راز است که در عین حال به لطف روایتی ساده و قابل فهم، می¬تواند به راحتی مخاطبین را درگیر خود کندگیم¬پلی بازی حتی پس از گذشت دو دهه هنوز تازه و نوآورانه به نظر رسیده و به شدت اعتیاد آور استتصویرسازی¬های دو بعدی بسیار زیبا و چشم نوازنقاط ضعف: بازی به نسبت نسخه PSP ارتقا گرافیکی خاصی نکردهباگ¬های فنی پرتعداد و افت فریم(!!)این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است