عرضه نسل جدید از کنسولها همیشه انتظار بسیار زیادی را به خصوص از لحاظ بصری ایجاد میکنند. بازی Spider-Man: Miles Morales به عنوان یکی از اولین بازیهای پلی استیشن 5 این وظیفه بسیار خطیر را بر عهده دارد. استودیوی Insomniac در سال 2018 توانست این ابرقهرمان محبوب را به بهترین شکل در دنیای بازیهای ویدیوئی ترسیم کند. ادامه دادن این بازی آن هم با یک شخصیت جدید شاید امری بسیار دشوار به نظر برسد اما Insomniac به نظر توانسته تا وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد.
داستان در Spider-Man: Miles Morales در واقع ادامهای برای نسخه قبلی است با این تفاوت که دیگر پیتر پارکر شخصیت اصلی داستان نیست. حالا او جای خود را به مایلز مورالز داده است. داستان مایلز کمی با پیتر متفاوت است. هر دو آنها با تراژدی بسیار سختی در زندگی خود مواجه شدند اما انگیزه زیادی برای کمک به مردم دارند. آنها برای شهر و محیط زندگی خود احترام زیادی قائل هستند و دوست ندارند که چیزی آرامش شهر را به هم بزند. شاید تغییر شخصیت و اضافه شدن یک اسپایدرمن جدید به داستان با توجه به پیشینه این ابر قهرمان کار چندان درستی نباشد اما پیاده سازی درست آن چیزی است که باعث شده تا Miles Morales به یک عنوان دوست داشتنی تبدیل شود. پیتر پارکر در ماجراجوییهای خود در نیویورک همیشه با شخصیتهای منفی شناخته شدهای روبرو میشود اما مایلز به عنوان اسپایدرمن جدید نیاز به حریفی جدید دارد. روبرو شدن مایلز با Green Goblin یا Vulture چندان جالب نخواهد بود. از این رو حالا شاهد حضور گروه جدیدی از خلافکاران به اسم Underground هستیم که توسط فردی مرموز به نام Tinkerer کنترل میشوند. روایت داستان از همان ساختار همیشگی دنیای اسپایدرمن استفاده میکند. مشغلههای خانوادگی، ترکیب آن با زندگی دوگانه اسپایدرمن و مشکلاتی که همیشه سر از ناکجا آباد در میآورند. مایلز با شروع ماجراجویی خود به عنوان اسپایدرمن، مشکلات زندگی دوگانه پیتر پارکر را بهتر درک میکند اما راهکارهای نسبتا متفاوتی را برای حل این مشکلات در نظر میگیرد.
میتوان گفت که Miles Morales در عین شباهت به بازی قبلی، عمیقا تجربه متفاوتی را از دید داستانی به گیمر ارائه میکند و میتوان از آن به عنوان تولدی دوباره برای اسپایدرمن یاد کرد. از لحاظ روایت داستانی Miles Morales بسیار کوتاهتر از بازی قبلی است اما باید گفت که از تمام زمان بازی به بهترین شکل استفاده شده. ماموریتهای در ساختار به شکلی طراحی شدند تا با سرعت بسیار بیشتری پیگیری شوند. نکته دیگر که باعث میشود تا هسته گیمپلی نسبت به نسخه قبلی تفاوت زیادی داشته باشد، قدرت جدید مایلز با نام Venom Power است. این قدرت، کمبوهای جدیدی را به لیست حرکات اسپایدرمن اضافه میکند. با اضافه شدن این قدرت و مهارتهای جدیدی که به بازی اضافه شده، Miles Morales حالا از سیستم مبارزات بسیار هیجان انگیزی بهره میبرد. نقشه بازی برای دنبال کردن اهداف داستانی خاص نسبت به نسخه قبلی کوچکتر شده اما هنوز هم فعالیتهای جانبی بسیار زیادی برای انجام وجود دارد. Spider-Man: Miles Morales شاید جز معدود بازیهایی جهان باز باشد که تعادل در زمان و تعداد برای فعالیتهای جانبی در آن به بهترین شکل رعایت شده. این فعالیتها آنچنان زمان زیادی را از گیمر نمیگیرند اما در سمت مقابل معمولا پاداش خوبی را ارائه خواهند کرد. یکی از مشکلاتی که در بخش گیمپلی به این بازی ضربه زده باگهای بسیار زیاد است. برخی از این مشکلات باعث میشوند که گیمر به اجبار بازی را دوباره بارگزاری کند. یکی از ویژگیهای اصلی PS5 بدون شک کنترلر Dualsense است. این کنترلر ویژگیهای بسیار جالبی را در اختیار سازندگان و البته گیمرها قرار میدهد. استفاده از قابلیتهای این کنترلر در Miles Morales بسیار محدود بوده. به عنوان مثال از قابلیت Adaptive Trigger به خوبی بهره گرفته نشده اما Haptic Feedback تاثیر بسیار مثبتی روی تجربه گیمپلی دارد.
به عنوان یکی از دو بازی بزرگ عرضه شده در روز ارائه جهانی کنسول PS5، انتظارات از Spider-Man: Miles Morales بسیار بالا بود. نسخه قبلی این بازی نیز گرافیک بسیار چشم نواز و زیبایی را ارائه میکرد اما بدون شک قدرت سختافزاری بیشتر میتواند نوید دهنده گرافیکی بهتر باشد. Insomniac در این زمینه کسی را ناامید نکرده. باید گفت که Miles Morales از لحاظ گرافیکی پیشرفت خوبی را نسبت به نسخه قبلی داشته اما نباید در دو سال انتظار یک معجزه را داشت. نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، ارائه بین نسلی این اثر است. در واقع Miles Morales برای PS4 نیز عرضه شده و از لحاظ فنی این عنوان باید روی کنسول قدیمی نیز به خوبی اجرا میشد. عمده تفاوت دو نسخه، حجم و کیفیت بافت، نرخ فریم بهتر، جلوههای بصری بهتر و البته استفاده از فناوری Ray Tracing است. Insomniac به خوبی از قدرت PS5 برای ارائه تنظیمات گرافیکی استفاده کرده. گیمر میتواند از وضوح تصویر 4K همراه با Ray Tracing با نرخ فریم 30 استفاده کند یا برای رسیدن به نرخ فریم 60 برخی از جزئیات گرافیکی را حذف کند. در هر سه تنظیمات گرافیکی ارائه شده، Miles Morales میتواند حس نسل جدید را به گیمر انتقال دهد. استفاده از قدرت پردازش بیشتر باعث شده تا حالا نیویورک با جزئیات بیشتری به تصویر کشیده شود. Draw Distance افزایش پیدا کرده و جزئیات بیشتری از ساختمانها از فاصله دورتر مشاهده میشود. نور پردازی و سایه ها به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شدند و در کنار آن تخریب محیط با جزئیات بسیار بیشتری شکل گرفته. تخریب محیط به خصوص در مبارزات با باسها توجه گیمر به خود جلب خواهد کرد. بهره گیری از SSD بسیار پرسرعت استفاده از قابلیت Fast Travel را بسیار لذت بخش کرده. تفاوتی ندارد که کدام نقطه از نقشه را انتخاب میکنید، اسپایدرمن تنها چند ثانیه بعد از Fast Travel از خروجی مترو بیرون آمده و میتوانید بازی خود را ادامه دهید. اگر این بازی را روی PS5 تجربه کنید تقریبا شاهد هیچ گونه صفحه لودینگی نخواهید بود. موسیقی متن بازی بنا به شخصیت مایلز نسبت به نسخه قبلی تفاوت عمده دارد. حالا بیشتر شاهد موسیقیهای مدرن و رپ هستیم. صداگذاری شخصیتها به خوبی انجام شده است. در حالی که صدا پیشه مایلز تقریبا 24 سال سن دارد اما میتوان انرژی نوجوانی را در صدای او حس کرد.
Spider-Man: Miles Morales میتواند نمایانگر قدرت PS5 در ابتدای این نسل باشد. این اثر نسبتا کوتاه و البته بسیار هیجان انگیز تجربهای تقریبا متفاوت نسبت به نسخه قبلی ارائه میکند. مایلز در حالی که لقب اسپایدرمن محبوب را یدک میکشد، شخصیتی بسیار متفاوت را نسبت به اسپایدرمن نسخه پیتر پارکر ارائه میکند. مایلز به واسطه قدرتهای مخصوص و مشکلات موجود در زندگی خود، اسپایدرمن جدیدی را به تصویر میکشد. در حالت کلی Miles Morales حس یک بازی نسل بعد را به گیمر القا میکند و میتواند ویترینی نسبتا کامل از قابلیتهای سخت افزاری کنسول نسل جدید سونی باشد.
امتیاز بازیسنتر - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستان خوب و روایتی نسبتا جدید از اسپایدرمنگیمپلی پرسرعت و لذت بخششخصیت منفی جدیدگرافیک بسیار زیبا و استفاده از تکنولوژیهای جدید مثل Ray Tracingقابلیت تجربه بازی با نرخ فریم 60عدم وجود صفحه لودینگنقاط ضعف: باگهای متعددعدم استفاده کامل از پتانسیل Dualsense