گاهی اوقات که انسان در مسیر خود گم میشود، به هر چیزی دست میاندازد تا نشانهای از راه درست را پیدا کند. رؤیا یکی از آنهاست. اگر گذشته و سوال شما درمورد آن به صورت خواب به سراغ شما بیاید، شاید بتوانید جواب آن را همان جا جستجو کنید. در بازی SpellForce 3: Soul Harvest ، ژنرال Aarev زمانی که مسئول یگانی از طرف ملکه خود بود، به طور اسرارآمیزی دچار فراموشی مقطعی میشود و تنها چیزی که از آن زمان وجود دارد قتلعام شدن یگان و روستای استقرار آنهاست و مسئولیتی که همیشه به دنبال او میآید. ملاقات مکرر او با یک رؤیابین نتیجهای نداشته و همیشه رؤیای او قبل از رسیدن به جای مورد نظر پایان میابد. اما چرا؟
SpellForce 3: Soul Harvest اولین اکسپنشن مستقل برای قسمت سوم از سری بازیهای SpellForce در سبک استراتزی و نقش آفرینی است. در این قسمت شما نقش ژنرال Aarev را به عهده میگیرید و او را در طی داستان پیش خواهید برد. از همان ابتدای داستان، با جزئیات بسیار خوبی در زمینه شخصیسازی روبرو هستید. یکی از جالبترین بخشهای بازی، کلاسهای مختلف و بسیار متنوع آن است. شما از 9 شاخه که ترکیبی از جادو، جادوی سیاه یا برگرفته از نور و یا روشهای رزم هستند، دو گزینه را انتخاب میکنید و کلاس مورد نظر خود را میسازید البته خود بازی هم تعدادی را به صورت پیش فرض برای شما قرار داده تا از آنها انتخاب کنید. این شاخهها هر کدام مسیری برای ارتقای شخصیت شما به وجود میآورند و هر کدام نقاط ضعف و قدرت خود را دارند. به جرات میتوان گفت این سیستم یکی از متنوعترین و عمیقترین سیستمها در بازیهای cRPG است. یکی دیگر از المانهای اصلی بازی انتخاب دیالوگ است که به خوبی کار شده و در عین القای حس نقشآفرینی، تصمیمات گرفته شده در طول انتخاب این دیالوگها بعداً به کمک شما میآید.
اما این همهی ماجرا نیست. شما در طول SpellForce 3: Soul Harvest و مراحل مختلف، کنترل ساختمانها را به دست میگیرید و به نوعی بازی به یک RTS سویچ میکند. در این بخش است که متاسفانه بازی کمی دچار مشکل میشود. بازیکن طی هر مرحله حق استفاده و کنترل 4 قهرمان را دارد که هر کدام از آنها قابلیتهای خود را دارند. ابتدای کار همه چیز عادی به نظر میرسد چرا که قهرمانهای شما بیشتر از 1 یا 2 قابلیت قابل استقاده ندارند که چیزی حدود 5 تا 7 دکمه را از کلیدهای F1 تا F12 اشغال میکنند. اما وقتی بازی به اواسط خود میرسد شما متوجه میشوید که تمام کلیدها اشغال شده و حتی به ردیف دوم هم رسیده و در عین استفاده از این قابلیتها، باید ارتش خود را هم کنترل کنید. این باعث به وجود آمدن سردرگمی در بازیکن میشود. بازیهای cRPG تمایل دارند که گیمر تمرکز خود را روی شخصیت/شخصیتها بگذارد اما عناوین استراتژی، نیازی به نگاه جامعتر به نقشه و ارتشهای بزرگتر دارند. همین تناقض باعث میشود گاهاً قهرمانهای شما در گیر و دار نبرد کشته شوند بدون آنکه اصلاً متوجه شوید!
در بخش داستانی، بازی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. محتوای داستانی کمی آشنا به نظر میرسد اما کشش آن باعث میشود شما از ادامه SpellForce 3: Soul Harvest دست نکشید و رو به جلو حرکت کنید اگرچه گاهی اوقات ممکن است اسامی پیچیده، باعث سردرگمی شما شوند. اگر از لور بازی هم اطلاع کافی نداشته باشید، کتابهایی در طول پیشروی پیدا خواهید کرد که به شما گذشته را توضیح میدهند و خواندن آنها خالی از لطف نیست.
گرافیک بازی استایلی تالکین مانند دارد و به خوبی هم اجرا میشود البته در نبردهای سنگینی که موجودات غولپیکر هم حضور داشتند فریم بازی تا 30 یا حتی 25 هم افت میکرد. شاید بهترین بخش بازی، موسیقی آن باشد و از همان ابتدا که وارد منو میشوید هم نظر شما را جلب میکند که این مسئله تا آخر تکرار میشود و باید آن را مدیون بازگشت آهنگساز اصلی سری دانست.
در چند سال اخیر شاهد ترکیبهای این چنینی در ژانر استراتژی بودهایم و مثالهای آن فراوان است. جدیدترین آن Dawn of War 3 از شرکت رلیک بود که سعی داشت ژانر MOBA را وارد یک اثر استراتژی سنتی کند که متاسفانه شکست بدی بود. اما SpellForce 3: Soul harvest از بین تمامی ترکیبهای موجود دوگانهی cRPG/RTS شاید یکی از بهترین آنها باشد و باعث شود هر دو ژانر که در این چند سال اخیر دچار افت و خیز فراوان شده را دوباره به اوج برگرداند.
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: موسیقی و طراحی هنری عالی المانهای نقشآفرینی عمیقنقاط ضعف: کنترل بازی گاهی اوقات سخت میشود این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است