Shenmue 3 یک بازی معمولی نیست ، دنبالهای است که دوستدارانش نزدیک به دو دهه انتظار آن را کشیدند. دنباله نخستین بازی open world مدرن سه بعدی که نه فقط GTA بلکه تمامی آثار open world وام دار آن هستند. با این حال یک تفاوت بسیار بزرگ بین دو قسمت اول Shenmue و قسمت سوم وجود دارد. دو قسمت اول Shenmue تا سالها پرهزینهترین مجموعه بازی تاریخ بودند و برای اولین بار ما را با بسیاری ویژگیهای مهمی آشنا کردند که بعدها در اکثر عناوین مشهور اکشن/ادونچر از آنها استفاده شد. هر چه قدر که دو قسمت اول بازی آثاری درباره آینده صنعت گیم بودند و ما را با شمای کلی این حوزه طی دو دهه آینده آشنا کردند ، قسمت سوم اما بازگشتی به گذشته است. بازگشتی که سبب شده Shenmue 3 نه تنها یک بازی انقلابی و ساختارشکن نباشد بلکه ما را به دوران کنسولهای نسل ششم ببرد و به قولی با استفاده از نوستالژی ، مخاطبانش که اکثر گیمرهای بالای 30 سال هستند را راضی نگه دارد. این بزرگترین مشکل بازی است و باعث میشود شنمو 3 اثری سلیقهای باشد که نمیتواند در جلب رضایت مخاطبان جدید موفق عمل کند.
در حالی که 18 سال از قسمت دوم بازی میگذرد ، داستان بازی دقیقا دو روز پس از حوادث پایانی شنمو 2 آغاز میشود. «ریو هازوکی» شخصیت اصلی بازی همچنان به دنبال قاتل پدرش «دن لی» میگردد و ورود به روستای «بایلو» به او این فرصت را میدهد تا بیشتر در مورد گذشته پدرش و قاتل او تحقیق کند. اگر شما تا پیش از این شنمو بازی نکردهاید حداقل در بخش داستانی مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد چون داستان این قسمت هم به مانند دو نسخه قبلی بوده و حول محور انتقام است. با اینکه ممکن است به عنوان مخاطب جدید بعضی از ماموریتهای داستانی برایتان حوصله سر بر باشد اما برای دوستداران شنمو داستان به بهترین شکل روایت میشود زیرا در طول مدت زمان بازی اطلاعات زیادی از دنیای شنمو و گذشته شخصیتهای مهم آن و البته Phoenix Mirror گفته میشود. از همه مهمتر اینکه پس از دو دهه برای اولین بار میتوانید کاملا با «شنهوا» آشنا شوید. 20 سال پیش این شخصیت در رویای ریو دیده شد و در قسمت دوم هم برای اولین بار با او آشنا شدیم اما در قسمت سوم او شخصیت مکمل است و ریو را همراهی میکند. شاید عجیب باشد اما برای طرفداران شنمو ملاقات با شنهوا دقیقا همانند با ملاقات با دختر رویاهایشان هست که پس از دو دهه موفق شدند با او کامل آشنا شوند. از مبحث شنهوا که عبور کنیم باید اعتراف کرد داستان بازی متاسفانه کند پیش میرود و از طرفی پایان آن نه تنها روایت سه گانه را به اتمام نرسانده بلکه مقدمات ساخت قسمت چهارم را هم فراهم کرده. مشکل اینجاست که با توجه به فروش ضعیف بازی احتمال ساخت نسخه چهارم بعید است و تصور اینکه پس از 20 سال صبر داستان به نتیجه نهایی نرسیده میتواند مخاطبان را نا امید کند.
بازگشت به گذشته
گیم پلی شنمو در دوره دریم کست باورکردنی نبود. این بازی در دورانی آمد که اکثر گیمرها پلی استیشن 1 و نینتندو 64 داشتند و ناگهان شنمو همه چیز را عوض کرد. یک محیط عظیم ، چرخه روز و شب ، گذشت زمان در حالت Real Time ، مینی گیم های فراوان ، ویژگی جدیدی با نام QTE و البته یک بازی رزمی جذاب. شنمو یک دنیا با تمامی بازی های دوران خودش فرق داشت اما حقیقت این است که Shenmue 3 یک دهه از بازی های هم عصر خودش عقب است. این پارادوکس کار نقد بازی را سخت میکند چون از طرفی شنمو دیگر پرهزینه ترین بازی تاریخ نیست بلکه ساخت قسمت سوم آن با بودجه ای کمتر از 10 میلیون دلار تولید شده که حداقل برای ساخت یک بازی Open World مشهور دست کمی از یک جوک ندارد. اما از طرف دیگر این نمیتواند بهانهای برای دفاع از بازی باشد مخصوصا اینکه بعضی مشکلات گیم پلی حتی اعصاب مخاطبان قدیمی شنمو را هم خرد میکند.
کلیت گیم پلی شبیه به گذشته است. شما باید با سوال از اهالی هدف خود را پیدا کرده و همچنین قدرت کنگ فوتان را افزایش دهید. برای این کار باید انرژیتان پر باشد و برای پر شدن انرژی و خط سلامتی باید آیتم بخرید ؛ آیتمهایی که برای تهیه آنها نیاز به کار کردن دارید. این تقریبا همان فرمول دو قسمت اول است با این تفاوت که کلیت آن به مانند گذشته جذاب نیست. مشکل اول این است که پول درآوردن در این بازی به شدت حوصله سربر است. مثلا قیمت سیر که نیمی از انرژی شما را بازیابی میکند 18 ین است. در حالی که شغلهای بازی نهایتا 70 ین در هر دور عاید شما کنند. از آن بدتر اینکه شغلها باعث کندی روند پیشرفت در بازی شده و ذوق شما را کور میکنند. مثلا هیزم شکنی بعد از دو دور واقعا خسته کننده میشود یا لیفتراک – که بعد از خروج از بایلو آزاد میشود و ماهیگیری. نکته جالب در مورد ماهیگیری این است که باید مبلغی را هم برای اجاره چوب ماهیگیری پرداخت کنید که در نهایت باعث میشود درآمد شما در مجموع بسیار کم باشد. همین موضوع سبب شده تا هر صبح و پس از ترک خانه یا هتل اقامت خود باید به کاری مشغول شوید تا ادامه روز را بدون مشکل پیش ببرید. مشکل دیگر این است که برای خرید بسیاری از فنون بازی باید آیتمهایی را تهیه کنید و این یکی دیگر از مشکلاتی است که بر سر پیشروی شما وجود دارد. شاید برای یک بازی بیست سال پیش این مشکل چندان بزرگی نباشد اما سیستم شغل شنمو 3 دو نسل عقب تر از بازیهای مشابه است. گره خوردن تمامی این بخش های به درآمد ریو باعث شده تا پیشروی در بازی نیاز به حوصله فراوان داشته باشد و عملا بازی به خاطر همین مشکل نیمی از مخاطبان خود را از دست بدهد. از همه اینها بدتر یکی از مرحله آخر حضور ریو در بایلو است که شما را موظف میکند برای یادگیری یک فن مخصوص ، 2000 ین جمع آوری کنید. این پروسه به قدری اعصاب خرد کن است که حتی تعدادی از خریداران بازی در سایتها و فرومها اعتراف کردند که این مرحله بلای جان آنها شده و به همین خاطر قید تمام کردن بازی را زدهاند.
پای سگا در میان است
مدت زمان بازی Shenmue 3 در مجموع 40 ساعت است اما پس از گذشت حدود 10 ساعت متوجه میشوید تعدادی از مشکلات بازی نه به دلیل کم کاری سوزوکی و تیمش بلکه به خاطر بی توجهی سگا به این مجموعه محبوب است. مثلا مبارزات بازی در نوع خوب است و میتوانید با انتخاب فنون مورد علاقه خود در یک ردیف و بدون نیاز به اجرای کمبوی مشخص و تنها با زدن یک دکمه ، ضربه خود را به حریف بزنید. میتوانید به مدرسه کنگ فو رفته و نه تنها با استفاده از حریف تمرینی در هر فنی استاد شوید بلکه به لطف رقابت با اساتید کونگ فو ، نام خود را به خود عنوان بهترین مبارز ثبت کنید. از طرفی مینی گیمهایی همچون Horse Stance و One Inch Punch باعث افزایش قدرت کنگ فو شما خواهند شد. روی کاغذ این موضوع فوق العاده است و میتواند تمامی طرفداران عناوین Beat em up را به خود جذب کند ؛ ولی مشکل اینجاست که موتور بازی و بودجه کم عملا لذت این بخش را به نصف رسانده. مبارزات به خودی خود بد نیستد و حتی پس از چند ساعت جذاب میشوند هرچند در مقایسه با بازی Yakuza که خود دنباله معنوی شنمو به شمار میآید ، نسبتا ضعیف به حساب میآیند. اینکه سگا چرا پس از رکورد شکنی شنمو در کیک استارتر حتی حاضر نشده موتور سری یاکوزا را به سوزکی بدهد ، بسیار عجیب است مخصوصا اینکه آنها چند ماه پیش از عرضه Shenmue 3 ، ریمستر دو نسخه اول را روانه بازار کردند. به هر دلیلی این اشتباه سگا باعث شده بخش زیادی از پتانسیل بازی هدر برود متاسفانه این تنها اشتباه بزرگ سگا در مورد شنمو نیست.
مینی گیمهایی که میتوانستند بهتر باشند
قسمت اول Shenmue نخستین بازی بود که ایده استفاده از بازیهای آرکید درون یک بازی را مطرح کرد . طی دو قسمت اول تعدادی از مشهورترین عناوین آرکید سگا همچون Space Harrier ، Hang On ، Outrun و Afterburner در بازی حضور داشتند اما در این قسمت سگا اجازه استفاده از هیچ عنوان آرکیدی را نداده ؛ چرا ؟ چون Yakuza تنها حق استفاده از بازیهای آرکید را دارد. نکته ناراحت کننده ماجرا این است که سگا با این کار نه فقط طرفداران شنمو را ناراحت کرده بلکه در حق مشهورترین بازیساز تاریخ خود یعنی سوزوکی هم اجحاف کرده چون هر 4 بازی مذکور به وسیله سوزوکی خلق و ساخته شدهاند. این قبیل کارها از طرف شرکتهای آمریکایی و یا حتی اروپایی عیجب نیست اما واقعا جای تاسف دارد که شرکت ژاپنی همچون سگا با مهم ترین بازیساز تاریخ خود چنین رفتاری داشته. تمامی مینی گیم های بازی از نو طراحی شدند و متاسفانه هیچ کدام در مقایسه بازی عناوین قدیمی سوزوکی جذاب نیستند. با این حال بازی کردن یکی دو تای آنها میتواند برای دقایقی جذاب باشد و حداقل از منظر رکورد شکنی قادر است بخشی از مخاطبان را با خود همراه کند.
اتمسفر فوق العاده
از ضعفها که بگذریم باید به بخشهای خوب بازی هم اشاره کنیم. با اینکه بازی با محدودیت مالی ساخته شده اما تمامی NPCهای آن دیالوگ دارند و جالب اینکه برای انجام ماموریتها میتوانید از تمامی آنها سوال کنید. با اینکه دیالوگها و فرم بیان آنها همچنان شبیه به عناوین دو دهه پیش است اما حداقل کار را برای انجام ماموریتها بسیار راحت کرده و علاوه بر طرفداران شنمو ، دوستدارن بازیهای اکشن/ادونچر هم از آن لذت ببرند. از این منظر Shenmue 3 تنها بازی open world است که به شما اجازه میدهد برای انجام ماموریت از تمامی اهالی روستا و شهر سوال کنید و از این طریق متوجه مسیر خود شوید
دیگر بخش جذاب بازی اتمسفر آن است. تمامی لوکشینهای بازی با دقت فراوان طراحی شدهاند و کاملا حال و هوای اواخر دهه 80 چین را برای مخاطبان تداعی میکنند. وجود چنین اتمسفری برای دوستداران آثار رزمی و اکشن آسیایی ، مزیتی فوق العاده است و حتی باید اعتراف کرد برخلاف Yakuza که سالهاست در یک شهر و محیط جریان دارد ، بازی به لطف چند لوکیشنی بودنش ، از منظر تنوع محیطی فوق العاده ظاهر شده. وجود فروشگاهها رستورانها ، کلوب بازی های آرکید ، مینی گیمهای مختلف ، مدرسه کنگ فو و مبعدها باعث شده تا فضاسازی و اتمسفر بازی بی نظیر باشد و نمونه آن را در هیچ بازی open worldی نبینید.
کلام آخر
Shenmue 3 اثری به شدت عجیب است. از طرفی مشخصا نمیتواند بخش زیادی از مخاطبان امروزی را راضی کند و از طرفی یک فن سرویس فوق العاده به گیمرهایی است که نزدیک به دو دهه برای عرضه آن صبر کردند. نباید هم فراموش کرد که بخشی از ضعف های بزرگ بازی به دلیلی بی مهری سگا به سوزوکی است. در هر صورت اگر از دوستداران قدیمی شنمو و کنسول دریم کست هستید ، قطعا این بازی را تهیه کنید ؛ در غیر این صورت پیش از خرید همه جنبههای بازی را در نظر بگیرد چون شنمو با تمامی آثار open world بازار متفاوت است.
امتیاز بازیسنتر - 7.5
7.5
امتیاز بازی سنتر
نقاط قوت: فضاسازی فوق العاده و اتمسفر گیراداستان و روایت خوبسیستم مبارزات بهبود یافتهبخش کارآگاهی مناسبگرافیک هنری عالینقاط ضعف: لودینگهای پرشمارنبود بازیهای آرکید جذابمدل سازی ضعیف شخصیتهاشغلهای حوصله سر بر و کم درامداین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است
من طرفدار و عاشق سری shenmue این نسخه تمام کردم همه نقدای بازی خواندم ولی این نقد خواندم خیلی خوشم امد احساس کردم یک طرفداری مثل خودم کسی که دوره دریمکست این بازی درک کرده داره نقد میکنه .