بدون شک سلطان بی چون چرای سبک Action RPG یکی از بزرگ ترین بازی های Blizzard یعنی Diablo و ادامه آن Diablo II و بسته الحاقی آن می باشد.بعد موفقیت های خیره کننده این بازی شرکت های دیگر به تقلید از Diablo بازی های مشابهی را ساخته اند که از مهمترین آنها میتوان Titan quest و Sacred را نام برد که توانسته اند موفقیت هایی را کسب کنند.
Sacred در سال 2004 عرضه شد و به عنوان یکی از بهترین بازی هایی که به تقلید از Diablo ساخته شده اند، شناخته شد. بازی دوربینی ایزومتریک همانند دوربین دیابلو داشت و در زمان عرضه خود از گرافیک خوبی بهره می برد. سازندگان بازی تمامی تلاش خود را کرده بودند تا تمامی نکاتی را که باعث موفقیت دیابلو شده بود را رعایت کنند و با اضافه کردن یک سری المان های جدید، بازی جدید خود را به عنوان یک بازی خوب در این سبک معرفی کنند. از نکات جدید بازی محیطی تقریبا Open World و ماموریت های متعدد و سیستم سریع مبارزه نسبت به دیابلو بود. Class های موجود در بازی کاملا شبیه به دیابلو بودند و در محیط بازی با دشمنان زیادی رو به رو می شدید. درسال 2004 شاید بزرگترین نکته قابل توجه این بازی Open world بودن آن بود که نظر همه را به خود جلب کرده بود و این جلب توجه بیشتر به این خاطر بود که بازی های عرضه شده در این سبک بیشتر سعی بر این داشتند تا گیمر را به صورت خطی با ماموریت های خاصی مواجه کنند و این آزادی عمل در Sacred در آن زمان واقعا پیشرفتی شگرف در این سبک به وجود آورد. تقریبا بزرگترین تفاوت Sacred با دیابلو را میتوان همین عنصر نام گذاری کرد. رزولوشن بازی بر روی 1024*768 قفل بود ولی شما می توانستید زوم دوربین بازی را بنابر میل خود تغییر دهید و گرافیک بازی واقعا خوب بود. در سال 2005 یک بسته الحاقی برای Sacred به نام Sacred : Underworld عرضه شد که داستان آن ادامه ای بود بر سری قبلی که درست بعد از پایان بازی اصلی شروع می شد. دو کاراکتر جدید به بازی اضافه شده بودند و ماموریت های زیادی به بازی اضافه شده بود.
,
بعد از چند سال Ascaron Entertainment با نسخه ای جدید از Sacred با نام Sacred 2 : The Fallen Angel بازگشته است تا در کمبود بازی های Action RPG خودی نشان دهد.بازی در 11 نوامبر سال 2008 برای PC و 11 May برای کنسول های PS3 و X360 عرضه شده است.Sacred 2 تقریبا نتوانست نوآوری خارق العاده ای داشته باشد ولی توانست فرمول قدیمی این بازی را به خوبی با گرافیکی بسیار چشم نواز و صداگذاری متوسط به صورتی دوباره در کالبد یک نسخه جدید به کار ببرد.
قسمت Campaign بازی به دو گروه light و Shadows یا همان خیر و شر تقسیم می شود. داستان اصلی بازی در مورد ماده ای آبی رنگ به اسم T-Energy است که در کل سرزمین Ancaria با استفاده از لوله هایی شبیه به لوله های انتقال نفت در جریان است. داستان بازی بسیار سطحی کار شده و در خور یک عنوان RPG نیست و کشش لازم را ندارد و نکته قابل توجه در این قسمت تمام شدن داستان اصلی بازی در کمتر از 15 ساعت است. در بازی های سبک RPG دیالوگ ها اهمیت زیادی دارند ولی در Sacred به این نکته توجه خاصی نشده و همانند داستان بازی، دیالوگ ها نیز بسیار سطحی می باشند.شروع بازی نسبت به انتخاب class متفاوت است. Class ها در بازی کاملا از پیش تعیین شده است و نمی توان در آنها تغییری ایجاد کرد.بعد از آنکه گیمر کلاس خود را انتخاب کرد مستقیما در محیط بازی قرار میگیرد. فرآیند فرا گرفتن اساس کنترل و استفاده از امکانات بازی در حین پیشرفت در ابتدای بازی به گیمر یاد داده میشود.Sacred 2 مانند نسخه قبلی به صورت Open World طراحی شده است ولی این بار محیط آن بسیار بزرگتر و گسترده تر از نسخه قبلی همراه با ماموریت های فرعی بسیار فراوان و ماموریت های اصلی با تنوع نسبتا خوب می باشد.
,
همان طور که می دانید Sacred مانند دیگر بازی های سبک خود از سیستم Level Up استفاده می کند که در ازای انجام ماموریت به شما Experience Point داده می شود و شما در ازای جمع کردن مقدار خاصی Experience Point به level بعدی می روید که در مقایسه با دیگر بازی های این سبک گیمر راحتر می تواند به درجه های بالا در بازی دست پیدا کند. متاسفانه روند ماموریت های فرعی بعد از مدتی بازی کردن تکراری می شود و وقتی این روند زجر آور میشود که بعضی از ماموریت ها در ازای انجام، فقط Experience Point به شما می دهند و خبری از سکه طلا نیست.
همانند دیگر بازی های این سبک در این بازی سیستم خرید و فروش وجود دارد ولی آیتم های با ارزش در بازی بسیار گران هستند. این مشکل وقتی خود نمایی می کند که شما برای خرید یک آیتم خوب باید هزاران سکه طلا خرج کنید ولی همانطور که اشاره شد در ماموریت های فرعی بسیار کم پیش می آید که به شما سکه ای پاداش داده شود و شما همواره با کمبود سکه طلا مواجه هستید.
گیم پلی بازی تقریبا در عمل ساده است و برای سریع تر شدن بازی از کلید های میانبر برای انجام عملیات های مختلف بازی استفاده می شود. اما قسمت مشکل بازی در اینجا خود نمایی می کند که شما باید کاملا با خصوصیات کلاس مورد نظر خود آشنا باشید تا بتوانید با استفاده از حداکثر توانایی های خود راحتر در بازی پیشرفت کنید. در بازی Combo Box هایی وجود دارد که با توجه به خواسته های خود و انتخاب های موجود به فروشنده های مخصوص مراجعه می کنید و با خرج کردن مقداری سکه طلا قدرتی جدید اعم از جادو های جدید یا ضربات جدید یا Buff های مخصوص کلاس خود تهیه می کنید. یکی از معایب این سیستم این است که در HUD بازی تنها میتوان تعداد معدودی از Combo های تهیه شده را قرار داد و اگر تعداد این Combo ها بالا باشد انتخاب سخت می شود.بعد از پیشرفت در سرزمین Ancaria برای راحتر شدن رفت و آمد برای انجام دادن ماموریت ها،در هر شهر یک portal وجود دارد که می توان با آنها در کمترین زمان ممکن به شهرهای دیگر رفت و آمد کرد و همچنین می توانید برای خود اسب تهیه کنید که نژاد های خوب اسب در ابتدای بازی واقعا گران هستند. در بازی برای هر کلاس Mount های مخصوص وجود دارد که با پیشرفت در بازی میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. تنها مناطق امن موجود در نقشه بزرگ بازی معدود شهرهایی هستند که وجود دارند و به محض خروج از شهر با تعداد بسیار زیادی دشمن مواجه می شوید که بعد از مدتی مبارزه با آنها خسته کننده می شود و دفعه بعد ترجیح میدهید با آنها مبارزه نکنید و سوار بر اسب خود بدون توجه به دشمن ها از میان آنها بگذرید.
,یکی از بزرگترین مشکلات Sacred باگ های موجود در محیط بازی است. موتور استفاده در Sacred را میتوان تقریبا موفق شمرد، با توجه به گرافیک بسیار چشم نوازی که ارائه می کند در بارگذاری های بازی زمان بسیار کمی را استفاده می کند ( کمتر از 10 ثانیه) و سیستم ذخیره کردن بازی بدون نیاز به متوقف کردن بازی انجام می شود. سیستم Achievements نیز در بازی وجود دارد ولی نتوانسته است هیچ نکته مثبتی به گیم پلی بازی اضافه کند.
نقشه بازی بسیار وسیع و گسترده است به طوریکه میتواند ساعت ها شما را سرگرم کند و محیط های بازی از تنوع خاصی برخوردار هستند به گونه ای که سعی شده انواع قسمت های طبیعت در بازی مانندجنگل، صحرا، باتلاق، دریا و کوهستان در بازی نمایش داده شود.گرافیک بازی واقعا چشم نواز است و به جرات میتوان گفت که بهترین گرافیک این سبک هم اکنون در دستان Ascaron Entertainments است. محیط های بازی مملو از جزییات است به گونه ای که در نگاه اول خارق العاده به نظر میرسد. مثلا با انتخاب کلاس Seraphim ابتدا به مناطق سر سبر نقشه قدم می گذارید که طراحی این محیط واقعا چشم نواز است، علف ها زیر پای کاراکتر شما له می شوند،سایه پردازی بسیار عالی است و کاملا به صورت داینامیک انجام می شود. سیستم چرخش شب و روز در بازی وجود دارد و ایرادی که در این قسمت می توان به آن اشاره کرد این است که با ورود به شب افت فریم تقریبا فاحشی دیده می شود. نورپردازی در بازی بسیار عالی انجام شده و در شب خودنمایی بسیار زیبایی همراه با سایه پردازی بازی دارد.همانند دیگر بازی های روز،در نورپردازی بازی از سیستم HDR استفاده شده است. طراحی محیط در شهر ها بسیار خوب انجام شده است به طوریکه به کوچکترین جزییات هم توجه شده است و تعداد زیادی NPC در بازی وجود دارند که طراحی آن ها بسیار خوب انجام شده و بسیار کم پیش می آید که NPC ها شبیه یک دیگر باشند. نکته منفی دیگری که میتوان به آن اشاره کرد وجود افت فریم در شهر ها می باشد. طراحی دشمنان نیز از تنوع خوبی برخوردار است و نمیتوان ایراد خاصی به آنان گرفت.
صدا گذاری در بازی در حالت معمولی قرار دارد و از سیستم خاصی برای صداگذاری بازی استفاده نشده است. هر کلاس صدای مخصوص به خود را دارد و تعدادی دیالوگ از پیش تعیین شده وجود دارد که بعضی از مواقع کاراکتر شما آن را به زبان می آورد. وقتی بر روی علف ها راه می روید صدای له شدن آن ها کاملا به گوش می رسند و صدا گذاری میدان نبرد نیز به خوبی انجام شده است و در بعضی از مواقع دشمنان هم در بازی دیالوگ هایی را بر زبان می آورند که بعضی از آنها خنده دار است. نکته جالبی که تیم صدا گذاری آن را در بازی گنجانده است حضور اسمی گروه بسیار معروف Blind Guardian در بازی و همچنین استفاده از بعضی آهنگ های این گروه برای تم مبارزه بازی می باشد. ولی تعداد این اهنگ ها انگشت شمار است به طوریکه به سرعت تکراری شده و در مدت زمان زیاد بسیار آزار دهنده می شود.
,
در مورد هوش مصنوعی بازی نکته قابل توجه ای وجود ندارد و تقریبا میتوان هوش مصنوعی بازی را متوسط دانست. دشمنان برای حمله به شما از استراتژی خاصی استفاده نمی کنند و حتی برای حفظ جان خود نیز از شما فرار نمی کنند، حتی در بعضی مواقع حضور شما را حس نمی کنند. دشمنان بازی همراه با شما پیشرفت می کنند و شما هیچ وقت احساس نمیکنید که بسیار قدرتمند هستید. این سیستم قبلا در بازی Oblivion نیز استفاده شده بود.
Sacred 2: Fallen angel را می توان یکی از بهترین RPG های عرضه شده در سال 2008 و یک ادامه بسیار خوب برای این سری دانست. این بازی نشان داد در کنار گرافیک خوبی می توان گیم پلی خوبی طراحی کرد و تجربه ساعت ها بازی برای گیمر به ارمغان آورد. اگر مشکلات این بازی را در نظر نگیریم این بازی یکی از موفق ترین بازی های ارائه شده در این سبک در چند سال گذشته می باشد. Sacred 2 یک رقیب بسیار بزرگ با نام Diablo 3 در پیش رو دارد که با توجه به داستان غنی دیابلو و تیم بسیار ماهر سازنده آن باید دید آیا Sacred می تواند در مقابل این بازی حرفی برای گفتن داشته باشد؟ شما چه فکر میکنید؟
مجموع امتیاز - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گرافیک خوبگیم پلی خوب طراحی هنری خوبنقاط ضعف:سرشار از باگافت فریم های ناگهانی