عنوان «The Crew» یکی از عناوین جاهطلبانه استودیو «Ivory Tower» است که قبلا توانایی خود را با ساخت عنوان زیبای «Test Drive» ثابت کرده بودند. سازندگان بازی با انتخاب کشور آمریکا به عنوان نقشه بازی و طراحی تکتک شهرها، قابلیت تعامل و بخش قدرتمند آنلاین در زمان عرضه نوید یک عنوان ناب را داده بودند. هر چند در زمان عرضه قضیه متفاوت از گفتههای قبلی بود. علیرغم فروش خوب بازی، The Crew عملا به یک عنوان ضعیف در زمان عرضه تبدیل شد. عنوانی که با گرافیک، داستان، فیزیک و فضاسازی ضعیف، بازخوردهای منفی را کسب کرد. هر چند این وضعیت با گذشت زمان و آپدیتهای منتشر شده توسط سازنده تا حدودی تغییر کرد و در نهایت عنوان The Crew موفق شد تا حدودی مشکلات خود را بر طرف کند، اما در نهایت پرونده این عنوان بسته شد و Ivory Tower با معرفی نسخه دوم و با وعده برطرف کردن مشکلات شماره اول، شماره دوم را منتشر کرد. حال سایت بازیسنتر با نقد و بررسی عنوان The Crew 2 قصد دارد تا با بررسی بخشهای مختلف این بازی در قالب متن پیشرو به موفقیت یا عدم موفقیت این عنوان پی ببرد.
بر خلاف شماره اول، این بار The Crew 2 داستان راننده بینام و نشانی را روایت میکند که با حضور در مسابقات مختلف در شهر ها و نواحی مختلف آمریکا قصد دارد به شهرت و قهرمانی دست پیدا کند. او کار خود را با مسابقات ساده و ماشینهای ضعیف شروع کرده و در طول سفر خود باید علاوه بر ماشینها کنترل هواپیما و قایق را نیز در دست گرفته تا با پیروزی در مسابقات مختلف، در نهایت با بهترین رانندگان رقابت کند و قهرمانی کل آمریکا را به دست آورد. داستان شماره دوم Crew همانند شماره اول ضعیف عمل میکند. هر چند کلیت داستان ساده و سر راست است، اما قرار دادن کاتسینهای مختلف و تلاش سازندگان برای بازگو کردن داستان یک شکست کامل برای این بخش است. بازی در ابتدا سعی میکند تا دنیای خیالی را به شما معرفی کند که دارای شخصیت و قهرمانهای متفاوتی است. حتی شما هم به عنوان بازیکن باید شخصیت اصلی خود را از میان گزینههای موجود در بازی انتخاب کنید، اما در عمل هیچ وقت به این شخصیتها پرداخته نمیشود و حضور آنها در بازی با دیالوگهای سطحی و بیجا در طول مسابقات بیشتر باعث از بینبردن لذت مسابقات و بر هم زدن تمرکز میشود. حتی شخصیت اصلی داستان هم یک شخصیت بینام و نشان و بدون دیالوگ است که عملا به جز حضور فیزیکی، هیچ نکته دیگری از او در طول بازی نخواهیم دید. به همه این موارد باید آمریکای بیروح که در شماره اول هم جز مشکلات بازی بود را اضافه کنیم. هر چند سازندگان سعی کردهاند تا با تفییر رنگپردازی محیط کمی از حالت سرد و خشک شماره اول جلوگیری کنند، اما در نهایت همچنان حس «مرده» بودن بازی کاملا احساس میشود و گشت و گذار در محیط خلوت بازی که در اکثر مواقع عاری از هر گونه پلیر و یا حتی ماشینهای مسابقه است هیچ جذابیتی در خود ندارد. خوشبختانه سیستم «Fast Travel» در بازی وجود دارد و دیگر لازم نیست در کشور مردگان ساعتها رانندگی کینم. البته همانند شماره اول طراحی نقشه آمریکا به بهترین شکل ممکن انجام شدهاست. همچنان میتوانید ماشین خود را برداشته و از سانفرانسیکو به نیویورک سفر کنید. سازندگان تا حد زیادی سعی کردهاند تا بناهای معروف هر شهر مطابق با نمونههای واقعی آنها باشد به همین دلیل هیچ وقت محیط بازی تکراری نمیشود. یکی از نکات آزار دهنده شماره اول تغییر ناگهانی شرایط اقلیمی بود. به عنوان مثال وقتی از نیویورک در حال سفر به دیترویت بودیم، ناگهان با عبور از تونل شرایط آب و هوایی بازی به شکل کاملا غیر طبیعی تغییر میکرد. خوشبختانه سازندگان در شماره دوم بیخیال شرایط اقلیمی واقعی شدهاند و در عوض با استفاده کردن از چرخه آب و هوای یکپارچه به صورت کامل این مشکل را بر طرف کردهاند. البته با استفاده از این شرایط مثلا در طول بازی شاهد برف در شهر لس آنجلس یا شهر کویری تگزاس خواهیم بود که در دنیا واقعی همچین چیزی غیر ممکن است.
The Crew عنوانی بود که به صورت کامل بر پایه رانندگی با ماشین بنا گشته بود. در شماره دوم اما علاوه بر ماشین، هواپیما و قایق هم جزو وسایل نقلیهای هستند که در طول بازی از آنها استفاده خواهیم کرد. مشکل اصلی شماره اول فیزیک و کنترل بد ماشینها بود. در شماره دوم کنترل ماشینها به کل تغییر کرده و فیزیک بازی هم دست خوش تغییرات مثبتی گشتهاست. حال در هنگام کنترل ماشین اونتادور شرکت لامبورگینی نسبت به کنترل یکی از ماشینهای استون مارتین، حس سنگینی بیشتری به چشم میخورد. همین عمر باعث شده تا گیمپلی بازی دارای عمق بیشتری شود و حال رانندگی به یکی از موارد لذت بخش بازی تبدیل شده است. سازندگان بازی سعی کردهاند تا با حفظ خصلت آرکید بودن بخش رانندگی و اضافه کردن وزن بیشتر به ماشینها و البته طراحی دقیقتر آنها، این بخش را بهبود ببخشند و در این امر هم موفق بودهاند. در کنار بخش ماشینسواری، دو بخش کنترل قایق و هواپیما قرار میگیرند که در عمل تفاوت زیادی از لحاظ کیفیتی و تنوع نسبت به بخش ماشین دارند. این دو بخش در بهترین حالت در حد عنوان «GTA V» عمل میکنند و هیچ وقت نمیتوانند در سطح و اندازه بخش ماشینسواری عمل کنند. کنترل این دو بخش تا حد بسیار زیادی ساده شده و فارق از هر گونه چالش و یا الگوریتم و نظام خاصی هستند. به همین دلیل حضور این دو بخش در بازی عملا اضافه بوده و به جز ساعات اولیه و گشتگذار در نقشه جذابیت دیگری ندارد. مسابقات شماره دوم Crew به چهار بخش تقسیم میشود. مسابقات داخل پیست، خارج از جاده، نمایشی و مسابقات خیابانی و البته سری مسابقات ترکیبی که با نام «Live» شناخته میشود و تعدادشان هم بسیار محدود است، به این موارد باید چالشهایی مثل ثبت سرعت و عکس گرفتن در شرایط خاص را هم اضافه کرد. هر کدام از این بخشها دارای نکات مثبت و منفی هستند. نکات مثبت آنها را میتوان به بخش ماشینسواری و ایجاد تنوع لازم نام برد و البته نکته منفی بازی را هم به تعداد کم آنها. در حالی که عنوان Crew دارای یکی از بزرگترین نقشههای موجود در بین تمام عناوین «جهانباز» است، اما در عمل تمام کردن تمام مسابقات و چالشهای بازی کمتر از ۳۰ ساعت به طول میانجامد که اصلا قابل قبول نیست. یکی از مسابقات جذاب بازی مربوط به مسابقاتی میشود که به عنوان مثال از شهر نیویورک شروع شده و به مقصد سانفرانسیکو تمام میشود. این دست از مسابقات بهترین مسابقات شماره دوم هستند که البته باز هم سازندگان خساست به خرج دادهاند و تعداد این مسابقات تنها چهار مسابقه در طول بازی است. علاوه بر این موارد بخش مسابقات آنلاین در بازی تیر خلاصی است به Crew 2. هر چند بخش co-op در بازی وجود دارد، اما عملا با توجه به هوش مصنوعی ضعیف حریفان شما، این بخش هم عاری از هر گونه جذابیت بوده و نهایتا تنها جذابیت بخش co-op گشت و گذار در آمریکا است. صحبت از هوش مصنوعی شد. در نسلی که سری «فورتزا» با معرفی سیستم «درایوآتار» انقلابی در پیشرفت هوشمصنوعی به پا کردهاست، هوش مصنوعی قابل پیشبینی و ضعیف شماره دوم Crew هیچ وقت نمیتواند جذابیت خاصی داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که به شماره دوم اضافه شده، «لوت باکس» است. همانند آخرین شماره «Need for Speed» در بازی سیستمی برای آپگرید ماشینها وجود دارد که تنها در صورت پیروزی در مسابقات در قالب لوتباکس در دسترس است. این سیستم نه تنها جالب نبوده، بلکه استفاده از آن هم تغییر خاصی را در ماشین شما به وجود نمیآورد. یکی دیگر از نکاتی که در بازی وجود ندارد همانند مسابقات آنلاین، نبود پلیس است. در حالی که نمیتوان نبود پلیس در بازی را یک نکته منفی یا مثبت نام برد، اما به نظر میرسد با توجه به هوش مصنوعی ضعیف بازی، نبود پلیسها بیشتر یک نکته مثبت باشد.
شماره اول Crew در زمان عرضه یکی از ضعیفترین عناوین موجود در نسل هشتم از بعد گرافیک بود. البته به همت سازندگان و با عرضه آپدیتهای گوناگون در نهایت وضعیت بازی به کل عوض شد و از بعد بصری به عنوان قابل قبولی تبدیل گشت. خوشبختانه شماره دوم Crew مسیر شماره اول را طی نکرده است و از همان روز اول شاهد عنوان با کیفیتی هستیم. وسایل نقلیه Crew دارای جزيیات و پولیگانهای زیادی هستند که به زیبا بودن بازی کمک به سزایی کردهاند. همچنین بخشهای داخل کابین این وسایل نقلیه هم به خوبی طراحی شده تا شماره دوم را به عنوانی چشمنواز تبدیل کند. تنها نکتهای که در بازی پسرفت کرده، سیستم دمیج فیزیکی ماشینها است که در این شماره فقط شاهد خط و خش بر روی ماشینها خواهیم بود. علاوه بر ماشینها، دنیا بازی هم دارای جزییات فراوانی است که به خوبی مجموعه کاملی را ارایه میدهد. یکی از نکات مثبت شماره دوم، نبود لودینگ است. فرق نمیکند که از سمت شرق به غرب Fast Travel کنید یا مسابقات و وسایل نقلیه خود را عوض کنید. تمام این موارد بدون کوچکترین لودینگی انجام میپذیرد. همان طور که در شروع متن اشاره شد، سیستم نورپردازی بازی هم دچار تغییراتی گشته است و این امر باعث شده تا محیط بازی از حالت مردگی بیرون آید. علاوه بر این سیستم نورپردازی جدید باعث شده تا بازتاب نور بیشتر بر روی ماشینها نمایان باشد که این موضوع به زیباتر شدن بازی کمک کردهاست. در بخش تکنیکی هم عنوان Crew 2 با ارایه فریم ریت ثابت در تمام طول بازی نمره قابل قبولی را دریافت میکند. یکی از بخشهای جذاب شماره اول «فتومد» بود. در شماره دوم این بخش با قابلیتهای جدید بازگشته و جزو یکی از بهترین بخشهای بازی است. این بخش امکانات فراوانی را در اختیارتان قرار میدهد، شما قادر خواهید بود در این بخش آب و هوا و زمان را به صورت کامل عوض کنید، از افکتهای گوناگون استفاده کرده و عکسهای فوقالعاده از محیط و وسایل نقلیه بازی بگیرید. صداگذاری شماره دوم هم جهش فوقالعادهای نسبت به شماره اول داشته و در کنار بخش بصری به یکی از نکات قوت بازی تبدیل میشود. سازندگان سعی کردهاند با ضبط دقیق صدای ماشینهای مختلف موجود در بازی و قرار دادن این صدا ها به شکل مناسب، صداگذاری بازی را بهبود ببخشند. البته انتخابهای آهنگهای مناسب میتوانست این بخش را کامل کند، اما آهنگهایی که برای بازی انتخاب شده، خوب نیستند و به سرعت تکراری میشوند.
در نهایت The Crew 2 دارای پتانسیل زیادی در بخش ماشینسواری است. گرافیک و صداگذاری خوب، وجود ماشینها، مسابقات متنوع و هندلینگ لذتبخش و فیزیک نسبتا خوب ماشینها میتوانست شماره دوم را به عنوانی موفق تبدیل کند، اما محتویات کم، هوشمصنوعی ضعیف، نبود مسابقات آنلاین و تلاش سازندگان برای اضافه کردن هواپیما و قایق، این عنوان را به عنوانی ضعیف تبدیل کرده است. البته سازندگان وعده دادهاند که با آپدیتهای ماهانه وضعیت بازی را بهبود بخشند، اما در وضعیت کنونی شماره دوم عنوانی بهتر از نسخه اول، نیست.
نقد و بررسی بازی The Crew 2 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 6.5
6.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: بخش ماشینسواری لذت بخشگرافیک و صداگذاری خوببخش فتومدنقاط ضعف:کم محتواهوش مصنوعی بدلوت باکس و سیستم آپگریدبخش هواپیما و قایقشخصیتها و کاتسین بازینبود بخش مسابقات آنلاین