نقد بازی The Gardens Between

بازی «The Gardens Between» یک بازی ادونچر معما محور است که شما را به سفری عمیق در دنیای خاطرات کودکی خواهد‌ برد؛ دنیایی که زمان در آن بیش‌تر از هر چیزی تأثیرگذار است. The Gardens Between ساخته جدید استودیو مستقل «The Voxel Agents»، اثر خلاقانه‌ای است که در دنیایی سورئال جریان دارد و کمتر مشابهش را دیده‌اید. با وب‌سایت بازی‌سنتر در ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا به نقد و بررسی بازی مستقل The Gardens Between بپردازیم.

بازی درباره‌ی یک دختر و پسر با نام‌های «Arina» و «Frendt» است که دوستان صمیمی‌ یکدیگر نیز هستند. داستان بازی بازیکن را در ژرفای خاطرات گذشته‌ این دو دوست غرق می‌کند. اتفاقاتی که روزگاری چیزی ‌جز اتفاقات معمولی نبوده‌اند اما اکنون تبدیل به خاطره شده‌اند و همیشه هنگام به یادآوردنشان در لحظات خاص طعم دیگری دارند. خاطراتی که می‌توانند با بازی کردن یک بازی ویدیویی سپری شده باشند یا فقط لحظاتی عادی از دنیای ساده‌ و محبت‌آمیز کودکانه باشند. احساسات و عواطف به‌ وضوح در روایت داستان مینیمال بازی دیده می‌شود. داستان بازی روایتی ساده دارد که این امر در تأثیرگذاری داستان و ماندگاری آن تأثیر بدی گذاشته است. با این‌ حال، از همین سادگی استفاده‌هایی نیز شده است. برای مثال، بخش عمده‌ و اصلی داستان توسط محیط و اشیای درون آن روایت می‌شود و گاهی این وظیفه به بازیکن محول می‌شود تا با بهره‌گیری از قوه‌ی تخیل خود و آمیزش آن با خاطراتش، جنبه‌هایی از داستان را برای خودش آشکار کند یا آن‌ را شکل دهد. داستان بازی چیزی ندارد که مدت‌ها ذهنتان را مشغول کند اما می‌تواند در لحظه، تأثیر گاه عمیق خودش را بگذارد. یکی از ویژگی‌هایی که قطعا درون The Gardens Between و داستانش خواهید دید، آرامش خاص و دل‌نشین آن است. علاوه بر ماهیت داستان بازی، بخش عمده‌ای از این آرامش ناشی از موسیقی بازی است. موسیقی‌های بازی توسط آهنگساز بااستعداد استرالیایی، «Tim Shiel»، به تصنیف در آمده است. به کمک همین موسیقی‌ها، آرامش در سراسر بازی دیده و شنیده می‌شود. درواقع آهنگساز توانسته موسیقی را به‌گونه‌ای بسازد که در داستان بازی به‌صورت مستقیم نمود پیدا کند. البته این آرامش همیشگی موسیقی بهایی اندک نیز داشته و آن هم چیزی نیست جز یکنواختی موسیقی‌های بازی در برخی از مراحل که البته چندان محسوس نیست.

اصل خلاقیت بازی The Gardens Between به سیستم‌ گیم‌پلی و همچنین پازل‌های آن بازمی‌گردد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، خاطرات و زمان در بازی نقش بسزایی دارند؛ اما نقش آن‌ها تنها در داستان بازی اثر نمی‌گذارد، بلکه اساس گیم‌پلی بازی نیز بر همین پایه بنا شده است. در این بازی، به‌جای اینکه کنترل یکی از شخصیت‌ها یا هر دوی آن‌ها را بر عهده داشته باشید، کنترل کمیتی فراتر را در اختیار دارید؛ زمان. برخلاف چرخه‌ی طبیعی روزگار، در بازی The Gardens Between شما زمان را کنترل خواهید کرد و آن را به عقب و جلو خواهید برد. تمام تحرکات در بازی هم از همین طریق انجام می‌شود. یعنی، با عقب یا جلو بردن زمان در بازی نه‌تنها دو شخصیت اصلی بازی یعنی Arina و Frendt حرکت می‌کنند، بلکه جهان پیرامون آن‌ها هم طبیعتاً با گذر زمان دچار تغییراتی می‌شود. تمام چیزی که برای کنترل بازی نیاز دارید، فقط سه دکمه کنترلر است. جهت جلو و عقب آنالوگ برای جلو و عقب بردن زمان، و یک کلید دیگر برای تعامل با بعضی اشیای خاص در محیط بازی. هرچند این سیستم در نگاه اول بسیار ساده انگاشته می‌شود، اما در درونش و به‌واسطه‌ مکانیک‌های خلاقانه، پیچیده و عمیق جلوه می‌کند. این خلاقیت به طراحی پازل‌های متعدد بازی هم سرایت کرده است. پازل‌هایی که حسی نو در خود دارند و جالب‌تر اینکه کاملاً در ارتباط با اشیایی هستند که دو شخصیت اصلی در خاطرات خود آن‌ها را می‌بینند. با وجود متفاوت و خاص بودن، متأسفانه این پازل‌ها چندان چالشی جدی برایتان ایجاد نمی‌کنند. هرچند رفته‌رفته این قضیه هم کمی بهتر می‌شود ولی در ادامه نیز شاهد پازل‌های بسیار چالش‌‌برانگیز نخواهیم بود. البته، نمی‌خواهم بگویم که پازل‌های این عنوان خیلی راحت‌ هستند اما در بازی بسیار اندک معماهایی خواهید دید که بتواند ذهنتان را به یک رقابت و چالش جدی و طولانی‌تری دعوت کند. این مسئله با توجه به مدت‌زمان کم بازی می‌تواند تا حد کمی ناامیدکننده ظاهر شود و تفکر طولانی‌مدت را از گیمر بگیرد. درواقع، معما‌های درون The Gardens Between بیش‌تر از اینکه به چالش کشیدن بازیکن را هدف قرار داده باشند، با استفاده از خلاقیت‌ و حس زیبای آن سعی دارند جذاب به نظر برسند که البته تا حدود خوبی هم موفق به این کار می‌شوند. اغلب Arina در حل پازل‌ها یک محفظه‌ در دست دارد که می‌تواند نوری را درون خود نگه دارد و از آن سو Frendt با تعامل با بخش‌هایی از محیط برای هموار ساختن شرایط دیگر تأثیرگذار است. هدف نهایی هر مرحله هم رساندن آن محفظه به همراه نور درونش به نقطه‌ی پایانی آن جزیره است. نکته‌ی جالب اینجاست که فعالیت آخر هر مرحله را دو دوست با هم انجام می‌دهند. همه‌ی این پازل‌ها با همکاری این دو نفر شکل می‌گیرد و همین امر حس دوستی و صمیمت این دو شخصیت را به‌خوبی نشان می‌دهد تا بازیکن در لحظه‌لحظه‌ بازی به این دو شخصیت و حس میان آن‌ها نزدیک‌تر شود.

یکی از مسائلی که از ابتدا تا انتهای بازی توجه‌ ویژه‌ی شما را به خود جلب می‌کند، گرافیک هنری و طراحی‌های مبتکرانه‌ی بازی است. The Gardens Between سرشار از محیط‌های شاداب و پرطراوت است و با آرت استایل خلاقانه‌اش یک چشم‌انداز هنری زیبا را به بازیباز هدیه می‌دهد. طراحی هنری بازی در محیط‌های گوناگون به‌گونه‌ای چشم‌نواز به تصویر کشیده شده تا بتواند به‌خوبی نمایانگر دنیای معصومانه و پرشگفتی کودکان باشد. این سبب می‌شود تا این طراحی‌ها گاهی چیزی فراتر از جلوه‌های بصری زیبا جلوه کنند و به ماهیت و محتوای بازی بیش‌تر وفادار باشند.

The Gardens Between اثری خلاقانه و تسکین‌دهنده‌ درباره‌ی سیاحت به خاطرات است. خاطراتی که از جنس دوستی، مهربانی و گذر زمان هستند و شما را در طول بازی علاقه‌مند و مجذوب به خود می‌کنند. اگر این بازی مدت‌زمانی بیش‌تر از 2 یا 3 ساعت داشت یا معماهای آن کمی سخت‌تر بودند، تجربه‌ی به‌یادماندنی‌تری نسبت به آنچه اکنون شاهدش هستیم به ارمغان می‌آورد و بازی هم در ذهن‌ها‌ ماندگاری بیش‌تری پیدا می‌کرد. با این حال، اگرچه کوتاه، اما The Gardens Between تجربه‌ای ارزشمند و بدیع است که احتمالاً ارزش وقت گران‌بهایتان را دارد.

نقد و بررسی بازی The Gardens Between بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: طراحی هنری باشکوه بازیایده‌ی خلاقانه بازی و پرداخت مناسب آنموسیقی‌های آرامش‌بخشحس دوستی و روابط بین دو شخصیت اصلینقاط ضعف:مدت‌زمان کوتاه بازیمعماهای بازی می‌توانستند چالش‌برانگیزتر باشند

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل