بررسیپلی استیشن 4

نقد و بررسی Street Fighter 30th Anniversary Collection

سال 1987 بود که ژانر فایتینگ (مبارزه‌ای) به صورتی که اکنون شاهد آن هستیم، پایه‌گذاری شد و عرضه اولین عنوان در سری محبوب «Street Fighter»، چهارچوب مشخصی برای این ژانر تعیین کرد. عنوانی با گیم‌پلی بسیار ساده و طراحی دستی زیبا که گمان نمی‌رفت روزگاری، 30 سالگی خود را جشن بگیرد. شاید نخستین عنوان در سری SF از لحاظ گیم‌‌‌پلی، محتوای چنان خاصی برای ارائه نداشت اما عرضه Street Fighter II در سال 1991 بر روی دستگاه‌های آرکید، تعریف کامل‌تری از ژانر فایتینگ ارائه داد و تصویری را که شاید در نخستین عنوان چیزی بیش‌تر از یک طرح بسیار ساده و ابتدایی نبود، رنگ آمیزی کرد و شمایل دقیق‌تری ارائه داد که میراث آن را می‌توان در دیگر عناوین عرضه شده در این ژانر دید. موفقیت عنوان Street Fighter II فراتر از حد انتظارات کپکام بود. بازخورد بسیار مثبت بازیکنان و منتقدان و فروش خوب آن، کپکام را به فکر آپدیت‌های بی شمار این عنوان و سپس ساخت دنباله‌هایی برای آن انداخت. سومین نسخه سری، Street Fighter III، بر خلاف عناوین پیشین خود عمل کرد و گامی متفاوت‌تر جهت بهبود و پیشرفت سری برداشت. از شخصیت‌های قدیمی به جز Ryu و Ken، خبری نبود و راستر بازی را شخصیت‌های کاملا جدید به تصرف خود در آورده بودند. برای اولین بار در سری، SF III به بازیکنان اجازه انتخاب Super Art های مختلف می‌داد. قابلیت Parry کردن نیز برای اولین بار به این سری اضافه شد. لازم به ذکر است که نسخه های دوم و سوم سری، دارای آپدیت‌های بی شماری بودند که حال در 30 اُمین سالگرد تولد SF، کپکام اقدام به عرضه کالکشنی از این سری تحت عنوان Street Fighter 30th Anniversary Collection کرده است که اکنون به بررسی این کالکشن می‌پردازیم.

 width=810 height=456 />استودیو «Digital Eclipse» که در گذشته نیز وظیفه پورت کردن عناوین قدیمی کپکام همچون «Megaman Legacy Collection» را داشته است، این بار نیز در جایگاه پورت کردن عناوین قدیمی سری SF قرار گرفته و به خوبی از عهده این مسئولیت خود برآمده است. این کالکشن شامل 12 عنوان کلاسیک سری SF است  که بین سال های 1987 تا 1999 عرضه شده‌اند:</p><p style=Street Fighter

Street Fighter II: The World Warrior

Street Fighter II: Champion Edition

Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting

Super Street Fighter II

Super Street Fighter II Turbo

Street Fighter Alpha

Street Fighter Alpha 2

Street Fighter Alpha 3

Street Fighter III: The New Generation

Street Fighter III: 2nd Impact

Street Fighter III: 3rd Strike

در ابتدا بازیکنان متوجه خواهند شد که می‌توانند صفحه بازی را بنا به تشخیص خود، شخصی‌سازی کنند. کسانی که از حالت آرکید گونه صفحه لذت می‌برند، می‌توانند از حالت آرکید استفاده کننده که طول و عرض صفحه را همانند صفحه‌های دستگاه‌های آرکید کوچک کرده و به بازی بپردازند و حس نوستالوژی را زنده کنند. در عوض کسانی که رویه مدرن‌تری را ترجیح می‌دهند، می‌توانند از حالت Wide استفاده کنند و از صفحه کوچک خلاصی یابند. در کنار این موارد فیلترهایی برای ارائه کیفیت بهتر اسپرایت‌ها تعبیه شده تا با نرم کردن لبه‌های پیکسل گونه شخصیت‌ها، تجربه بهتری برای افرادی که از دیدن پیکسل ها به تنگ آمده اند، به وجود آورد.

 width=810 height=456 />بخش آفلاین بازی شامل سه بخش مجزا است. بخش تک نفره (آرکید) در هر 12 عنوان ذکر شده وجود داشته و در این بخش بازیکن در مقابل تعدادی از شخصیت‌های کنترل شده توسط CPU قرار می‌گیرد. بازیکنان قادر خواهند بود در هر زمان، روند خود را ذخیره کرده و از همان نقطه ادامه دهند و نگران باختن و مجددا از اول شروع کردن نباشند. در بخش Versus که بازیکنان قادر خواهند بود در هر یک از 12 عنوان، با یکدیگر به رقابت بپردازند. بخش تمرینی که بازیکنان می‌توانند به محک زدن مهارت های خود بپردازند. علیرغم قابلیت های خوبی که  پیاده شده است، این بخش با نقص هایی روبرو هست. تنها چهار عنوان از مجموع 12 عنوان در این کالکشن حالت تمرینی دارند که این موضوع به خصوص برای طرفداران SF Alpha 2 جالب نیست چرا که بسیاری عقیده دارند عنوان Alpha 2 بهتر از نسخه آپدیت شده خود یعنی SF Alpha 3 عمل کرده است. این موضوع برای افرادی که جز این دسته می‌باشند، نا‌امید کننده خواهد بود و مشخص نیست دلیل این تصمیم عجیب کپکام چه بوده است. با این حال بخش تمرینی قابلیت‌هایی ارائه می‌دهد که در نسخه‌های اصلی وجود نداشته است. ویژگی خوبی که به بخش تمرینی اضافه شده است، قابلیت Record/Play است که توسط آن بازیکنان می‌توانند سکانسی را توسط حریف ضبط کرده و با پخش کردن آن، سعی در پیاده سازی استراتژی های مختلف هنگام روبرو شدن با حریف واقعی کنند.</p><p style=بار دیگر اتخاذ تصمیم‌های عجیب از جانب کپکام باعث شده است که بخش آنلاین بازی که شاید مهم‌ترین و مورد انتظار‌ترین بخش این کالکشن باشد، با نقص‌هایی روبرو باشد. البته این نقص در رابطه با کیفیت این بخش نبوده، بلکه بیشتر در رابطه با حضور نداشتن برخی از این 12 عنوان است. همان‌طور که در بالاتر نیز ذکر شد، تنها برای چهار عنوان از مجموع 12 عنوان این کالکشن، بخش تمرینی و بخش آنلاین تعبیه شده است و این موضوع برای افرادی که خواستار بخش آنلاین در برخی از عناوین محبوبشان بوده‌اند، نا‌امید کننده خواهد بود. اما جدا از این، بخش آنلاین از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. بازیکنان قادر خواهند بود در دو بخش Ranked و Casual به رقابت با یکدیگر بپردازند. در عین حال افرادی که نمی‌خواهند در مدت زمانی که سیستم بازی به دنبال حریف می‌گردد، بیکار نباشند، می‌توانند وارد بخش Online Arcade شده و ضمن لذت بردن از بخش آرکید یکی از چهار عنوان ذکر شده، منتظر حریف خود باشند. هم‌چنین سیستم ساخت Lobby  نیز در این بخش گنجانده شده است و بازیکنان می‌توانند لابی خود را ساخته و به انتظار رقبای خود بنشینند و یا به لابی‌های دیگر بازیکنان پیوسته و مبارزه را شروع کنند. قابلیت خوب دیگری که در این بخش پیاده شده، قابلیت Input Lag است. این قابلیت به بازیکنان این اجازه را می‌دهد تا 8 فریم تاخیراز زمان فشار دادن دکمه تا اجرای حرکت ایجاد کنند تا در هنگام بروز لگ و تاخیر در اجرای حرکات، آمادگی لازم را از قبل داشته باشند. اما بهترین ویژگی بخش آنلاین، نت کد خوب بازی است. در این کالکشن از بهترین نوع نت کد که می‌توان در فایتینگ‌ها پیاده سازی کرد – یعنی نوع Rollback- استفاده شده است. این نت باعث می‌شود که شما در هنگام بازی کم‌ترین و یا حتی هیچ‌گونه لگ و تاخیر و یا مشکل دیگری مشاهده نکنید. پیدا کردن حریف در این بخش به سرعت انجام می‌پذیرد و از این جهت بخش آنلاین بازی در وضعیت خوبی به سر می‌برد. هر چند این نت کد در تمام مواقع کیفیت قابل قبولی ارائه نداده و گاهی پیش می‌آید که رفتار عجیبی از خود بروز دهد که در حین مبارزات برای شما مشکل آفرین خواهد شد.

 width=810 height=456 />اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که دوست دارید در مورد تاریخچه این سری اطلاعاتی کسب کنید، پس بخش Museum برای شما در نظر گرفته شده است. در این بخش که خود به چند قسمت مجزا تقسیم می‌شود، می‌توانید تاریخچه کاملی در مورد تک تک عناوین عرضه شده را مطالعه کنید. در قسمت‌های مختلف این بخش توضیحات کاملی در مورد نسخه های مختلف و طراحی‌های کشیده شده و پشت صحنه عناوین کلاسیک و همین‌طور بیوگرافی تمام شخصیت های قابل بازی در این سری در دسترس بوده و در عین حال می‌توان حرکات مختلف یک کرکتر را در عناوینی که در آن حضور داشته است، فریم به فریم مشاهده کرد. به علاوه تمام موزیک‌های مربوط به هر شخصیت و استیج نیز در این بخش حضور دارند که می‌توانید از شنیدن آن‌ها لذت ببرید.</p><p style=Street Fighter 30th Anniversary Collection به طور قطع کالکشنی ارزشمند از عناوین کلاسیک این سری محبوب است و استودیو Digital Eclipse، کار خود را به خوبی انجام داده است. علی‌رغم وجود برخی نواقص و اتخاذ تصمیم‌های عجیب، این کالکشن محتوای بسیار خوبی در تمامی زمینه‌ها ارائه می‌دهد و تجربه آن برای طرفداران این سری  پیشنهاد می‌شود.

نویسنده: علی حسن زاده

نقد و بررسی بازی Street Fighter 30th Anniversary Collection بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
کالکشنی ارزشمند
قابلیت‌های جدید و کاربردی در بخش‌های مختلف
بخش آنلاین نسبتا خوب
نقاط ضعف:
عدم وجود برخی از نسخه‌های کلاسیک در کالکشن
نبود بخش تمرینی و آنلاین در برخی از شماره‌ها

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا