شاید اگر در روزگار گذشته حرف از ترکیب تعدادی از المانهای روگ لایک (Rougelike) با «Bullet Hell» در بستر یک عنوان شوتر اول شخص به میان میآمد، حتما آن را ناممکن یا حداقل در ابتدا تصور چنین چیزی را دشوار میپنداشتیم؛ این ایده کمتر استفاده شده را قبلا در عناوینی مثل «Enter The Gungeon» یا «Nuclear Throne» مشاهده کردهایم که البته به صورت اول شخص دنبال نمیشدند، اما این بار این ترکیب در یک عنوان FPS رخ داده که از قضا قبلا هم کمتر عناوینی را با چنین المانهایی دیده بودیم. عنوان «Tower of Guns» ساخته استودیوی «Terrible Posture Games» که در سال 2014 منتشر شد، مثالی از یک شوتر هیبریدی Bullet Hell و روگ لایک است. حالا این استودیو با کمک «Grip Digital» بر روی عنوان جدیدی کار کرده که میتوان آن را ایده تکامل یافته عنوان قبلی و دنباله معنویاش محسوب کرد. عنوان «Mothergunship» مانند تعدادی بازی دیگر، در جهان دو قطبی شوترهای اول شخص، راه منحصر به فرد خود را در پیش گرفته است. این عنوان بعد از حضور و دریافت بازخوردهای خوبی در نمایشگاههای مختلف، بالاخره در تاریخ 17 جولای 2018 برای PC و PS4 و Xbox One منتشر شده است. در ادامه با بازی سنتر همراه باشید تا متوجه شویم که ترکیب المانهای یاد شده در این عنوان، چگونه از آب در آمده و آیا میتوانیم عنوان متفاوتترین شوتر سال 2018 را به آن نسبت دهیم؟
اگر از گیمرهای قدیمیتر باشید و صد البته طرفدار سبک شوتر اول شخص، قطعا تاکنون عناوینی که به نحوی از بزرگترینهای این سبک به شمار میآیند را تجربه کردهاید. عنوان Mothergunship در همان ابتدا، به دلیل گیمپلی سریع و نرمی که دارد شما را یاد عناوین کالت پر سرعتی مثل «Quake» یا «Unreal Tournament» میاندازد و اگر کمی بیشتر بازی را ادامه بدهید، مشاهده خواهید کرد دشمنانی زیادی که با آنها به مبارزه میپردازید، یادآور سری «Serious Sam» برای شما هستند. در این عنوان قرار نیست شما در گوشهای مخفی شوید و منتظر دشمن بمانید، به محض ورود به محیط مبارزه، همه دشمنان ظاهر میشوند و همانند عناوین Bullet Hell تعداد زیادی گلوله را به سمت شما روانه میکنند و این واکنش شما است که در این بین اهمیت زیادی پیدا میکند تا از بین گلولهها جا خالی داده و با گان پلی لذت بخش بازی، دشمنان را نابود کنید. مهمترین بخش گیمپلی، سیستم جالب و خلاقانه ساخت اسلحه Mothergunship است که نسبت به مکانیزمهای Tower of Guns یک قابلیت جدید به حساب میآید. این سیستم جزئیات زیادی در خود جای داده و محور اصلی گیمپلی این عنوان محسوب میشود، این قابلیت اعتیادآور، دست شما را برای ساخت هرگونه اسلحهای باز میگذارد. میتوانید راکت لانچر را با شات گان و شعله افکن ترکیب کنید و یا حتی مسلسل را نیز به آنها اضافه نمایید! بازی این قابلیت را به شما میدهد که همزمان دو اسلحه را حمل کنید و این دو را هرگونه که میخواهید بسازید. بگذارید کمی بیشتر درباره اجزا این بخش توضیح دهم، این قسمت از سه بخش متصل کنندهها (Connectors)، لولههای تفنگ (Barrels) و کلاهکها (Caps) تشکیل شده است؛ متصل کنندهها همانطور که از نامشان مشخص است، انواع مختلفی دارند و جاهای خالی روی آنها وجود دارد که میتوان به آن لوله تفنگ و کلاهک متصل کرد و همه اینها بستگی به نوع متصل کننده دارد، برای مثال اگر متصل کنندهای با سه جای خالی مستقیم دارید، شما میتوانید سه لوله تفنگ از انواع مختلف به آن متصل کنید یا حتی یک متصل کننده دیگر به آن وصل کنید تا جای خالی بیشتری داشته باشید! متصل کنندهها بسته به خواسته شما میتوانند به صورت عمودی یا افقی قرار بگیرند. بخش بعدی را که خودتان بهتر میدانيد همان لولههای تفنگ هستن که اینها نیز انواع مختلف دارند و هر کدام یک اسلحه کامل به شمار میروند و بدون وصل کردن آنها به متصل کنندها نیز میتوان از آنها استفاده کرد؛ شاتگان، مسلسل، راکت لانچر فقط تعدادی از این بخش متنوع اسلحه را تشکیل میدهند. هر کدام از این اسلحهها مقدار مشخصی را از خط انرژی شما مصرف میکنند. بخش آخر را نیز کلاهکها شامل میشوند که برای استفاده باید به متصل کنندها وصل شوند؛ کلاهکها قابلیتهای جانبی همانند سرعت و قدرت بیشتر، گیج کردن (Stun)، کم و زیاد کردن جاذبه گلوله شلیک شده و کارهایی از این قبیل انجام میدهند. اسلحهها هیچ گونه قابلیت تعویض خشاب ندارند و گلولههای شما بی نهایت هستند و همین باعث میشود که وقفهای در هنگام تیراندازی ایجاد نشود، البته که سازندگان برای بر هم نخوردن بالانس بازی، برای هر کدام از دو اسلحهای که میتوانید با خود داشته باشید نوار انرژی قرار دادهاند؛ بنابراین هنگام تیراندازی اگر اسلحهای حمل میکنید که قدرتمندتر است، انرژی بیشتری نیاز دارد و اگر نوار انرژیتان خالی شود باید چند ثانیه صبر کنید تا دوباره پر میشود، همین موجب میشود که در مبارزات فقط بدون برنامه شلیک نکنید و همزمان نیم نگاهی نیز به نوار انرژی داشته باشید. قطعات مورد نیاز برای ساخت اسلحه را میتوانید با پولی که از انجام مراحل و کشتن برخی دشمنان به دست میآورید، خریداری کنید یا با انجام بعضی از مراحل فرعی آنها را به دارایی خود اضافه نمایید. بخش ساخت اسلحه تنوع خیلی خوبی به بازی داده و موفقیت شما در مراحل وابستگی زیادی به نوع اسلحه شما دارد.
سیستم ساخت اسلحه بازی خیلی جالب کار شده
معمولا در عناوینی که دشوار هستند و شما قرار است بارها در آنها بمیرید، مشخصاً به دفعات زیاد باید در محیطهایی رفت و آمد کنید که یحتمل قبلا آنها را مشاهده کردهاید و همین ممکن است شما را در ادامه خسته کند، در این حالت سازندگان راهکارهای مشخصی را بکار میبندند؛ از اهداف داستانی کمک میگیرند، با هر بار مردن با محیط متفاوتی روبرو میشوید یا حتی ممکن است که به دلیل استفاده از مکانیزمهای عمیق گیمپلی و داستانگویی شما را نا خود آگاه به ادامه بازی ترغیب کنند و یکی دیگر از رایجترین اهداف سوق دهنده، گذاشتن پاداش برای کاری است که گیمر سعی در انجام آن دارد. عنوان Mothergunship سختی متناسبی دارد، در واقع استفاده از مکانیزمهای سبک روگ لایک باعث شده که بازی تا حدودی سخت به نظر برسد؛ ساخت تصادفی مراحل، چینش اتفاقی دشمنان، تنبیه شما در هنگام مرگ، ارزش بالای تکرار مراحل، گشت و گذار در محیط، همگی المانهایی از سبک روگ لایک هستند که در این عنوان استفاده شدهاند. یقینا این دشواری نکنه منفی نیست و بازی را لذتبخش کرده است، اما در برخی مراحل که دشوارتر هستند، ممکن است مردنهای چند باره کمی اعصابتان را خورد کند. بازی به خوبی توانسته این سیر یادگیری مکانیک های بازی را به بازیکن ارائه کند، به طوری که در ابتدا بازی آسان به نظر میرسد و رفته رفته دشوارتر میشود و این به لطف سیستم لول بندی دشمنان است. سیستم ساخت تصادفی مراحل باعث شده که Mothergunship تنوع خوبی پیدا کند و هر بار که مرحلهای را آغاز میکنید با محیطهای متفاوتی نسبت به دفعات قبلی روبرو شوید، اگر چه گاهی اوقات ممکن است به محیطی تکراری برخورد کنید، اما این بار چینش دشمنان متفاوت است. بازی به خوبی به حس گشت و گذار شما در محیط پاسخ میدهد و اگر دور و بر محیط ها را کمی وارسی کنید، پاور آپهایی برای افزایش طول نوار سلامتی و انرژی و پرش جهت استفاده در مرحله مورد نظر، پیدا خواهید کرد؛ این پاور آپها گاهی اوقات از دشمنان نیز به دست میآیند که تاثیر قابل لمسی بر مبارزه شما در آن مرحله خواهند گذاشت. در این عنوان که گیم پلی سریع و المانهای Bullet Hell بخش عمدهای از آن را تشکیل میدهند، مسئله جابهجایی اهیمت زیادی پیدا میکند؛ خصوصا طراحی محیط ها که خیلی دست و پا گیر شما نشوند و آزادانه بتوانید حرکت کنید و از بین گلولهها جاخالی دهید، بازی دقیقا چنین طراحی دارد و جالب اینکه حرکت فقط مختص ابعاد افقی نیست و شما میتوانید به صورت عمودی نیز در محیط جابهجا شوید که همان حس طراحی آزادانه را تا حد زیادی به شما القا میکند. با این حال بازی بدون مشکل نیست و گاهی اوقات هوش مصنوعی نه چندان خوب دشمنان، کاملا برای شما آشکار میشود. در عناوین این چنینی، معمولا مفهوم چالش و لذت بخشی با باس فایتهای مختلف گره خورده، در Mothergunship تعداد باسها چندان زیاد نیست و این تعداد اصلا راضی کننده نبوده و اگر چه طراحی خوبی دارند، ولی شما کار چندان سختی برای مقابله با آنها احتیاج ندارید که باعث شده این بخش به یکی از نقاط ضعف بازی تبدیل شوید.
این دوست عزیز «Pit Crawler» نام دارد
در ابتدا بیشتر مراحل، شما میتوانید قطعات محدودی برای ساخت اسلحه را از دارایی خود انتخاب کنید و آنها را در مرحله پیش رو استفاده کنید، گاهی اوقات نیز برخی مراحل، تعدادی قطعه را به صورت پیش فرض در اختیار شما میگذارند که ابتدا بازی را با آنها آغاز کنید. این محدودیت موجب شده که از همان آغاز بازی در موضع قویتری نسبت به دشمن قرار نگیرید و همچنین در طول مراحل برای بهتر کردن اسلحه خود تلاش کنید. در آغاز هر مرحله دستگاهی برای ساخت اسلحه در دسترس است و هنگامی که کمی بیشتر در مرحله پیش روی کنید با فروشگاههایی روبرو میشوید که میتوانید هم با استفاده از پول رایج بازی قطعات جدیدی برای اسلحه خریداری کنید و هم میتوانید با استفاده از دستگاه مورد نظر، اسلحه خود را تغییر داده و قطعات آن را کم و زیاد کرده یا حتی یک اسلحه جدید بسازید. با کشتن دشمنان علاوه بر دریافت پول، به شما XP تعلق میگیرد که بعد از بازگشت به هاب اصلی، شما میتوانید با استفاده از آنها تواناییهای خود را بهبود ببخشید. این بخش تواناییها خیلی ساده است و جزئیات چندانی ندارد و فقط شما را در سه قسمت پرش اولیه، سرعت حرکت و حداکثر سلامتی ارتقا میدهد. اگرچه این ارتقاها تاثیر خوبی بر روی گیم پلی دارند، اما بکار گیری یک سیستم گستردهتر میتوانست به جذابیت بازی کمک زیادی کند. شما از طریق هاب اصلی به مراحل بازی دسترسی پیدا خواهید کرد و در کنار مراحل داستانی، مراحل فرعی و بخش بدون پایان (Endless) و بخش Sandbox (جایی که میتوانید از تمام قطعات اسلحه که دارید برای مبارزه به صورت بدون پایان استفاده کنید) که ارزش تکرار بازی را بالاتر میبرد و همچنین فروشگاهی برای خرید قطعات اسلحه نیز در آنجا وجود دارد. بازی بخش مشارکتی یا همان Co-op نیز دارد که قابلیت جدیدی نسبت به عنوان Tower of Guns به حساب میآید، اما متاسفانه تا لحظه نگارش این نقد در دسترس نبوده و نتوانستیم تجربه از آن به دست آوریم. با توجه به اطلاعات منتشر شده قرار است در ماه آگوست، این بخش با یک آپدیت رایگان به بازی اضافه شود و همچنین در آینده برنامه ریزی شده که محتویات بیشتری در قالب آپدیت برای بازی انتشار یابد. پیشتر به استفاده این اثر از برخی مکانیزمهای روگ لایک اشاره کردیم، یکی دیگر از این ویژگیها که در Mothergunship به کار رفته، تنبیه شما با مردن شخصیتاصلی است؛ عناوین روگ لایک معمولا این لوپ در آنها تکرار میشود که با مردن کاراکتر شما، مرحله یا حتی در برخی عناوین دشوارتر بازی از ابتدا شروع میشود و معمولا تمام داراییهایی که در طول مرحله جمع کردهاید، همگی را از دست خواهید داد و باید از صفر شروع کنید. این چرخه بارها و بارها تکرار میشود و مسئله مهم این است که عموما عناوینی که به صورت گسترده از المانهای این زیر شاخه سبک نقش آفرینی استفاده میکنند، ارزش تکرار پذیری و اعتیادآور بودن گیم پلی بخشی مهمی از ماجرا را تشکیل میدهد و هر باری که میمیرد، با به دست آوردن تجربههای جدید، در دورهای بعدی اشتباهات قبلی را تکرار نخواهید کرد. این مسئله که باید انگيزهای برای ادامه در گیمر به وجود آید، سازندگان میتوانند به صورت زیر پوستی و نا خود آگاه آن را به گیمر منتقل کنند و یا حتی به صورتهای آشکارتری مثل استفاده از نکات داستانی و یا وجود پاداش که پیشتر درباره آنها صحبت کردیم. در عنوان Mothergunship هم از نکات داستانی برای توجیح هدف بهره گرفته میشود و هم وجود پاداش و همچنین به دلیل گیم پلی هیجان انگیز و سیستم خلاقانه ساخت اسلحه، بازیکن گاهی اوقات بدون اینکه متوجه باشد، برای امتحان یک اسلحه جدید و یا تجربه گیم پلی، دوباره بازی را ادامه میدهد. بازی از نظر داستانی هدف کلی شما را خوب توجیح میکند و به نظر میرسد خود سازندگان نیز قصد ارائه داستان عمیق و درگیر کننده نداشتهاند. ماجرای کلی داستان از این قرار است که روباتهایی به زمین حمله کردهاند و شما آخرین امید زمین هستید و باید با کمک تعدادی افراد دیگر که در روایت بخش داستانی شما را راهنمایی میکنند، کشتیهای فضایی را از داخل نابود کنید تا به کشتی اصلی که Mothergunship نام دارد برسید. اگرچه پلات کلی داستان کلیشهای است و بارها این چنین داستانهایی را تجربه کردهایم، اما خود سازندگان نیز به این موضوع آگاه بودهاند و با هوشمندی و با به کار گیری فضای طنز و کاراکترهای بامزه و دیالوگهای خنده دار، سعی کردهاند که متفاوتتر عمل کنند و همین باعث شده در کنار گیمپلی سریع، هنگامی که یک هوش مصنوعی بعد از چندبار مردن به شما میگوید که «شما در مردن استعداد دارید»، خنده بر روی لبتان آید.
اسم این رباتهای بامزه «Hugbot» یا همون (رباتِ بغل کن!) خودمونه و ظاهرا در عنوان «Tower of Guns» هم حضور داشتند، آقا اصلا کی گفته همیشه باید جنگ و نابود کردن باشه؟!
قبلتر درباره استفاده از مکانیک روگ لایکِ تنبیه شما با مردن اشاره کردیم، حالا اگر بخواهیم دقیقتر به این بخش بازی نگاه کنیم، Mothergunship در عوض مردن شما را تنبیه میکند و این به معنا از دست دادن قطعات اسلحهای است که چه در طول مرحله آنها را خریداری کردید و همچنین قطعاتی که در ابتدا آن مرحله به همراه خود آوردهاید. با اینکه حتی در صورت مردن شما مقداری XP و پول دریافت میکنید، اما قطعات اسلحه را از دست دادهاید و همچنین آن مرحله را باید از اول آغاز کنید. تا اینجا همه چیز خوب است و این تنبیه کردن اصلا نکته منفی به شمار نمیآید، البته به شرطی که بازی انگیزه کافی برای انجام دوباره آن مرحله از ابتدا را به ما بدهد، بازی در این بخش نیز موفق ظاهرا میشود؛ اما پاداش برخی مراحل که در قالب لوله تفنگ (Barrel) به شما اعطا میشود، گاهی اوقات چندان خوب به نظر نمیرسد و ممکن است با پاداشی روبرو شوید که آن را در حال حاضر دارید؛ بنابراین ممکن است که کمی روی انگیزه شما برای انجام مرحله تاثیر بگذارد، البته که نمیتوان این را چندان نکته منفی به حساب آورد؛ زیرا مراحلی که پاداش مربوط به Barrel دارند، این پاداش به صورت دائمی از یک نوع نیست و در بعضی مواقع تغییر میکند. در این عنوان ساختار مراحل از چندین اتاق مشخص تشکیل شده که باید همه آنها را طی کنید تا به پایان مرحله برسید، با هر بار ورود شما به یک اتاق، دشمنان ظاهرا میشوند و شما باید آنها را نابود کنید و سپس وارد اتاق بعدی میشوید که درجه سختی آنها معمولا زیادتر از قبلی است. در بیشتر اوقات بازی این امکان را به شما میدهد که بدون نابود کردن تمام دشمنان به اتاق بعدی وارد شوید و احتمالا سازندگان این کار برای عبور کردن از اتاقهای دشوارتر انجام دادهاند که بتوانید بدون درگیر شدن از آنها گذر کنید و این باعث آسانتر شدن بازی شده است. اگر چه بازی در اکثر مواقع شما را با اتاق چالش (نوعی اتاق در بازی با نام Challenge Room که چالشی را پیش روی شما میگذارد و تا آن چالش به اتمام برسد یا شکست بخورد، در اتاق بعدی باز نخواهد شد و در قبال درست انجام دادن چالش، به شما پول رایج در این عنوان را میدهد) و با توجه اینکه در ابتدا بازی شما محدودیت برای همراه بردن قطعات اسلحه دارید و همچنین درجه سختی که اتاق به اتاق در حال افزایش است، تا درصد زیادی شما از این کار منصرف میشوید، اما با این حال گاهی اوقات پیش میآید که شما با انتخاب درست قطعات اسلحه، بتوانید مراحل را با نابودی کمترین تعداد دشمنان به پایان برسانید و درست است که از گرفتن تعداد زیادی XP و سکه محروم میشويد؛ اما پاداش مرحله را به دست میآورید، همین باعث میشود که مقدار کمی از ارزش برخی مراحل کم شود.
وقتی داشتم به این آمار نگاه میکردم، باورم نمیشد، البته این فقط آمار مربوط به یک مرحله بازی است!
بازی از لحاظ موسیقی دقیقا همان چیزی است که باید باشد، برای همراهی صوتی یک گیم پلی پر سرعت و هیجان انگیز چه چیزی نیاز است؟ موسیقیهای راک و ضربآهنگهای تند و سریع که حسابی شما را در گیمپلی غرق کنند و از این نیز نباید غافل شد که موسیقیهای بازی با فضایی که داخل آن در حال مبارزه هستید، هماهنگی خوبی دارند. در بخش افکتهای صوتی که برای اسلحهها و اجزای مختلف در نظر گرفته شده و همچنین صداگذاری شخصیتهای داخل بازی، به خوبی انجام شده است. یکی از بخشهای بازی که نسبت به عنوان Tower of Guns پیشرفت قابل توجهای داشته، بخش گرافیک است. عنوان قبلی گرافیکی تقریبا سل شید (Cell Shade) داشت؛ اما Mothergunship گرافیک واقعگرایانهتر به خود گرفته و به دلیل استفاده از موتور Unreal Engine 4 گرافیک خوبی را شاهد هستیم. یکی از بخشهای جذاب گرافیک بازی افکتهای رنگارنگی هستند که در طول بازی خصوصا با شلیک گلولهها شاهد آنها هستیم که باعث شده که گرافیک بازی مرده و بی حال به نظر نرسد.
عنوان Mothergunship اگرچه بدون عیب و ایراد نیست و این مشکلات ارزش کلی بازی را کاهش میدهند، اما گیمپلی سریع و لذت بخشی دارد که میتوان از آن به عنوان یکی از شوترهای متفاوت سال 2018 یاد کرد. این در حالی است که Mothergunship علاوه بر یادآوری برخی عناوین معروف شوتر اول شخص، تجربه لذتبخش و منحصر به فردی را به وسیله سیستم جالب ساخت اسلحه خود و ترکیب خوب المانهای روگ لایک و Bullet Hell با شوتر اول شخص به بازیکن ارائه میکند.
نقد و بررسی بازی Mothergunship بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 7.5
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیمپلی سریع و جذابسیستم جالب و خلاقانه ساخت اسلحهترکیب خوب المانهای روگ لایک و Bullet Hell در بستر یک عنوان شوتر اول شخصنقاط ضعف:هوش مصنوعی بازی نسبتا ضعیف عمل میکندتعداد باسها چندان زیاد نیست