لازم نیست که مدت زمان زیادی سپری شود تا زیبایی بصری و حسی را در بازی «Monster Boy And The Cursed Kingdom» مشاهده و احساس کنید. در همان لحظات ابتدایی و آغازین بازی چنان مجذوب دنیای آن خواهید شد که در ادامه دادنش درنگ نخواهید کرد و این اطمینان را کسب میکنید که بازی قرار است لذت خاصی را برایتان به ارمغان آورد. Monster Boy And The Cursed Kingdom را میتوان با نام هوشمندانهاش (که ترکیبی از Wonder Boy و Monster World است) در یک کلام دنبالهٔ معنوی سری قدیمی و دوستداشتنی «Wonder Boy» خطاب کرد. این بازی 2 بعدی در سبک «پلتفرمر اکشن ماجرایی» و با وامگیری از آثار «مترویدوانیا» توسط استودیو فرانسوی «Game Atelier» و با همکاری خالق سری اصلی برای کنسولهای نسل هشتمی و رایانههای شخصی ساخته شده و شرکت «FDG Entertainment» هم آن را به انتشار رسانده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی «Monster Boy And The Cursed Kingdom» در سایت بازیسنتر همراه باشید.
داستان بازی از جایی شروع میشود که پسر شجاعی به نام «Jin» که در بازی ما کنترل او را بر عهده داریم، متوجه میشود که عمویش «Nubu» به دلیل نامعلومی با جادو و طلسم تمامی مردمان سرزمین را به موجودات گوناگونی تبدیل کرده است. Jin برای فهمیدن چرایی این معضل و حل کردن آن ماجراجویی خود را آغاز میکند؛ اما عمویش او را نیز به یک خوک تبدیل میکند. به همین خاطر او برای برطرف کردن موانع پیش رویش باید به دنبال Orb هایی برود که به او قابلیت تبدیل شدن به موجودات مختلف دیگری را میدهد. پیکر داستان فانتزی بازی، سادگی و شیرینی خاص خودش را دارد و سعی هم ندارد چندان آن را پیچیده کند، اما نکته قابل توجه این است که همین داستان بدون پیچوخمهای فراوان، متناسب با بازی و روند گیمپلی و مکانیکهای آن به جلو پیش میرود و گاه سیستمها و ویژگیهای گیمپلی به آن کمک میکند و گاه این داستان است که بهانهای برای اضافه کردن قابلیتهایی به سیستمهای بازی میدهد.
برای مثال، در باب خدمات متقابل داستان و گیمپلی به یکدیگر میتوان به موجودات مختلفی که در بازی به آنها تبدیل میشویم، اشاره کرد. داستان، بستر منطقی و مناسبی را برای تبدیل شدن شخصیت Jin به موجودات دیگر مهیا میکند و از آن سو همین شخصیتهای مختلف با ویژگیهای ظاهری و مهارتی گوناگونشان در تنوع و جذابیت بازی و پیشروی داستان آن نقش بهسزایی دارند. هرچند در باطن تمامی موجوداتی که در بازی آنها را کنترل میکنید در واقع همان Jin هستند اما خوشبختانه به خاطر تفاوتها و کارایی درستی که در بازی دارند، بازی با هر کدام از این شش موجود مختلف لذت خاص خودش را ایجاد میکند. با خوک میتوانید از جادوها و ابزارهایی که در بازی به شما داده میشود استفاده کنید یا با قدرت بویایی بعضی مکانهای مخفی را بیابید. با مار میتوانید از مکانهای کوچک رد شوید یا سم پرتاب کنید. قورباغه میتواند بدون دردسر در آب شنا کند و همینطور شیر هم این ویژگی را دارد که مانعهای بزرگ را متلاشی کند و البته از سلاحهای مختلف هم بهره ببرد. اژدها هم که طبیعتاً میتواند پرواز کند. آخرین شکل ظاهری شخصیت هم شکل واقعی و ظاهری خود Jin است. نکته خوشایند در این خصوص این است که طراحی مراحل بازی و معماها بهگونهای طراحی شده که به درستی از تمامی این ویژگیها استفاده میگردد و مخاطب وادار میشود تا در طول بازی از تمامی این شخصیتها استفاده کند. البته، این را باید بگویم که سیستم تغییر شخصیت و جادوها کمی اذیتکننده است و سرعت بازی را هم میگیرد. البته، میتوانید این سیستم را در تنظیمات بازی غیرفعال کنید و به صورت راحتتری شخصیتتان را تغییر دهید، اما از آنجایی که بازی هیچ توضیحی در این باره به شما نمیدهد، ممکن است مثل من زمان زیادی را بدون دانستن این موضوع سپری کنید و این موضوع شما را آزرده خاطر کند.
خوشبختانه بازی محیط بزرگ و مناطق زیاد و چشمنوازی دارد که گوشه و کنار آنها پر از جاهای مخفی و فعالیتهایی برای انجام دادن است. فعالیتهایی که تنوع و تازگی خاصی هم به بازی میدهند. در این بین معماهای بازی نیز غالباً در حدی هستند که هم چالشی جدی ایجاد کنند و هم باعث نشوند تا مخاطب به خاطر سختی بیشازحد، از آنها زده شود. هرچند اندک لحظات و معماهایی هم وجود دارد که کمی برای پشت سر گذاشتنشان خستهتان میکنند و بر ریتم بازی هم اثر میگذارند. این لحظهها حتی ممکن است یکی از برجستهترین ویژگیهای این بازی یعنی موسیقی آن را هم بهاندازه بسیار کمی تحت تأثیر قرار بدهند؛ بهگونهای که با ماندن طولانیمدت در یک محیط، موسیقی روند یکنواختی به خود بگیرد.
این عنوان حتی کمی المانهای نقشآفرینی هم در خود جای داده که در طول بازی استفاده از آنها لذتبخش و گاهی با توجه به مکانیکهای بازی ضروری است. در بازی تعداد قابلتوجهای سلاح، سپر و آیتمهای گوناگون وجود دارد که بعضی از آنها را میتوانید با سکههایی بخرید که در طی مراحل به دست میآورید و دستهٰ دیگر را در طول بازی کسب میکنید یا در گوشهکنار محیط برای پیدا شدن، مخفی شدهاند. همچنین میتوانید این تجهیزات را ارتقا دهید تا در بازی عقبتر از دشمنانتان نمانید و پیشروی در مراحل و گاه دستیابی به مکانهای مخفی برایتان بسیار دشوار نشود. اینکه بازی مخاطب را مشتاق میکند تا در جای درست از این امکانات بهره ببرد، نشانگر طراحی خوب مراحلش است. علاوه بر دشمنان عادی، باسفایتهایی نیز وجود دارد که طراحی جالبی دارند و مبارزه با هرکدامشان شیوهٔ خاصی را میطلبد که این قضیه مانع تکراری بودن مبارزه با این باسفایتها میشود و مبارزات جذابی را رقم میزند. یکی دیگر از مواردی که میتوانست طراحی بهتری داشته باشد، سیستم چک پوینت و ذخیرهسازی است. گاه به خاطر محدودیتهای این سیستم، بهجای راحتی، کار برایتان دشوارتر میگردد. بازی بهصورت کلی محتوای طولانی و البته پرباری را در خود گنجانده است که شامل لحظات هیجانانگیز زیادی است.
دو موردی که از همان اولین دقیقهٔ بازی Monster Boy And The Cursed Kingdom متحیر و شگفتزدهتان میکند، گرافیک (هنری و فنی) و موسیقی بازی است. دو عنصری که همواره در طول بازی در شکلگیری و برانگیختگی حستان تأثیر میگذارند. طراحیها به صورت دستی انجامشده به طرز فوقالعادهای زیبا از آب درآمدهاند و به همراه گرافیک بازی، رنگ و لعاب شادی به بازی دادهاند. گرافیک هنری و طراحیها به حدی چشمنواز و دوستداشتنی هستند که گاه از طراحیهای موجود در بعضی انیمیشنهای امروزی نیز پیشی میگیرند و بیشتر نمونههای مشابه و برجسته انیمههای ژاپنی را در ذهن تداعی میکنند. نکته تحسینبرانگیز در مورد گرافیک این است که علیرغم شباهتهای خوشایند به آثار رترو، گرافیک روبهجلو بوده است و رنگ و بوی مدرنی هم در خود دارد. قطعات موسیقی که توسط آهنگسازان معروف و باتجربهای ساخته و نوشته شدهاند، تأثیر شگرفی را بر روی هیجان بازی میگذارند. موسیقی بهشدت گیرا، پرانرژی و پرشور است و هرلحظه مخاطب را با خود همراه میکند و خوشی و اشتیاقی به او میدهد که گاه حال و هوای نوستالژی هم به خود میگیرد.
Monster Boy And The Cursed Kingdom اثری است به غایت سرگرمکننده و دوستداشتنی که با عشق سازندگانش به سری بازیهای Wonder Boy خلق شده است. بازی درحالیکه به خود متکی است، به سری قدیمی هم وفادار مانده و مهمتر اینکه از آنها بالاتر رفته و بهعنوان بهترین اثر سری در اوج جا خوش کرده است. Monster Boy به یقین یکی از بهترین پلتفرمرهای سال و حتی نسل هشتم کنسولهای خانگی است که تجربه خوش و لذتبخشی را برایتان رقم میزند.
بررسی بازی Monster Boy And The Cursed Kingdom بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گرافیک هنری چشمنواز و استثناییموسیقی جذاب و شنیدنیشخصیتهای دوستداشتنی با قابلیتهای متفاوتدنیای بزرگ و غنی بازی با فعالیتها و معماهای گوناگونگیمپلی لذتبخش و وفادار به سری اصلینقاط ضعف:بعضی لحظات و معماهای خستهکنندهطراحی سیستم چک پوینت میتوانست بهتر باشدسیستم پایه عوض کردن شخصیتها