اگر از طرفداران دنیای تالکین یا فیلم ارباب حلقههای پیتر جکسون باشید، قطعا نام بازی «Shadow of Mordor» را شنیده اید. عنوان موفقی که در سال ۲۰۱۴ توسط استدیو «Monolith» منتشر شد و با به دست آوردن نظر مثبت رسانهها و بازیکنان، توانست به موفقیتهای خوبی دست پیدا کند، تا جایی که ناشر بازی، «Warner Bros» تصمیم گرفت با سرمایه بیشتری نسخه بعدی را نیز راهی بازار کند. اکنون شماره بعدی این عنوان، «Shadow of War»، بعد از سه سال بازگشته تا موفقیتهای خود را تکرار کند، ماموریتی که میتواند سرنوشت این فرانچایز را مشخص کند.
داستان دقیقا پس از پایان نسخه قبل آغاز میشود، جایی که قهرمان داستان یعنی تالیون پس از گرفتن انتقام خود از Black Hand وارد داستانی تازه شده، ماجرایی که اینبار فقط به انتقام محدود نبوده و باید خود را برای نبردهای حماسیتر و فتوحات گسترده آماده کنید. دنیای بازی فضاسازی خوبی مانند نسخه قبلی دارد و به لطف هنر قلم تالکین، با اینکه قهرمان ما یعنی تالیون، کاملا ساخته ذهن استدیو سازنده بوده اما باز هم دنیای خارقالعاده Middle-Earth و موجودات شگفتانگیزش، روایت جالبی را برای شما تدارک دیدهاند. حضور دشمنان معروف سری اصلی در این شماره، میتواند برای علاقهمندان به ارباب حلقهها بسیار جذاب باشد، اگر از علاقهمندان به این دنیا باشید، قطعا با عنکبوت غول پیکر باستانی که در قسمت آخر حسابی برای فرودو دردسر ساز شد، آشنایی دارید. حالا این جانور به بازی آمده تا هم بخشی از خط داستانی اصلی بازی بوده و هم سهمی در ماموریتهای فرعی داشته باشد. دیگر شخصیت افسانهای دنیای سرزمین میانه که در بازی با دیدنش حسابی هیجان زده خواهید شد Balrog است، هیولای آتشین و جهنمی که قبلا با فیلم ارباب حلقهها با او آشنا شدید، همان شیطانی که روی پل با شلاق آتشینش گاندولف را به اعماق تاریکیها فرستاد حال در این نسخه برای شما نیز مزاحمت ایجاد خواهد کرد! گر چه حضور شخصیتهای معروف بر جذابیت داستان میافزاید، اما نحوه روایت آن عالی نبوده و نباید روی یک داستان عالی و منسجم حساب کنید، بلکه نویسنده بیشتر سعی کرده از چند خط داستانی پراکنده در کنار یکدیگر استفاده کند تا بتواند بخش بیشتری از دنیای تالکین را به نمایش کشیده و طرفداران را راضی نگه دارد، هر چند در اجرای این امر کاملا موفق نبوده و با توجه به پتانسیل موجود، انتظار خلق داستان به مراتب بهتر و درگیر کنندهتری داشتیم.
Shadow of War به طور کلی از پنج ناحیه متفاوت تشکیل شده که هر کدام از این مناطق، قلعه خود را دارند و هر قلعه یک سیستم نمسیس کاملا مختص به خود را دارد. هر چند نمیتوان به این مورد به عنوان یک نقطه ضعف نگاه کرد اما ترجیح میدادیم یک سیستم نمسیس بسیار بزرگتر و وسیع بر بازی حاکم بود و بازیکن از همان ابتدا میتوانست روی یک ارتش متحد کار کند و رفته رفته ارتش خود را بهتر کرده و تجهیز نماید. هر قلعه یک Overlord دارد که اداره قلعه را بر عهده داشته و توسط وارچیفهایی که در بیشترین حالت تا شش عدد میتوانند باشند همراهی میشود. هر کدام از وارچیفها میتواند از بین کاپیتانها، محافظین خود را انتخاب کند و این بادیگاردها در زمان جنگ آنها را همراهی خواهند کرد. بهترین گزینه برای فتح قلعه، تسخیر کردن محافظین میباشد که با این کار در زمانی که با وارچیف رو به رو شدید، محافظ به او خیانت کرده و در کنار شما برای کشتن او شمشیر خواهد زد. حقیقتا سیستم نمسیس همان برگ برندهایست که تفاوت را برای این بازی رقم خواهد زد اما این دلیل نمیشود چشم خود را روی اندک مشکلات این سیستم ببندیم. به نظر میآید نمسیس هنوز جای کار دارد و بعضی مواقع با برخی محدودیتهایش کمی آزاردهنده میشود، برای مثال زمانی که کاپیتان شما میمیرد، اگر بخواهید از مارکت یک کاپیتان به ارتش خود اضافه کنید در کمال شگفتی شاید مجبور شوید شاهد نبرد بین او و کاپیتان دشمن و یا شاید حتی کاپیتان خودی باشید در حالی که یک فضای نمسیس توسط یک کاپیتان مرده اشغال شده است. در حالتی دیگر اگر بخواهید یکی از کاپیتانهای خودی را حذف کنید باید از یک آیتم خاص در قسمت Training Order استفاده کنید که نکته بد ماجرا اینجاست که آن آیتم هم فقط در قسمت مارکت بازی در دسترس بوده و پس از خرید War Chest ها یا Loot Chest ها شاید به شکلی شانسی موفق شوید آن آیتم را بهدست آورید.
گر چه در قسمت تکنفره جز چند ایراد کوچک،کمبود خاص دیگری به چشم نمیخورد، اما در حالت آنلاین چیز هیجانانگیزی در انتظار شما نیست. بخشهای آنلاین بازی تشکیل شده از ماموریتهای انتقام آنلاین است که به شما این امکان را میدهد تا به شکار کاپیتانهایی بروید که پلیرهای واقعی را هدف قرار دادهاند و یا در بخشی دیگر این امکان وجود دارد که به قلعههای دیگران حمله کنید و در عین حال دیگران نیز به قلعه شما حمله ور خواهند شد. در حقیقت در بخش آنلاین همان چیزی جریان دارد که در بخش تکنفره نیز در دسترس است، شاید اگر سازندهها ماموریتهای Co-op ویژه و چالشبرانگیزی در دنیای آنلاین خلق میکردند تا در کنار دوستان خود میتوانستید به دژهای سارومان حمله ور شوید، یا در کنار پلیرهای دیگر در برابر هجوم دشمن از قلعه خود دفاع کنید، شاهد یک دنیای آنلاین به زیبایی و هیجانانگیزی قسمت تکنفره هم بودیم. اما واقعیت این است که باید به این شماره همانند نسخه قبل به چشم یک عنوان تک نفره نگاه کرد و از آن انتظار یک تجربه عالی آنلاین نداشته باشید.
در نگاه اول ممکن است تفاوت چندانی بین Shadow of War و نسخه قبل به چشم نیاید، ولی با پیشبرد بازی متوجه خواهید شد که این عنوان در اکثر زمینهها پیشرفت داشته و به معنای واقعی کلمه، وسیعتر شده است. به کمک نمسیس و قابلیتهای آن، مبارزات هیجانانگیزی رخ خواهد داد که در برخی موارد کاملا حماسی و عظیم دنبال میشوند و تا مدتها شما را سرگرم خواهد کرد.
نویسنده: محمد علی قریب
مجموع امتیاز - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: مبارزات جذاب، خونین، عظیم و هیجانانگیزسیستم نمسیس عمق بالایی به مبارزات بازی داده استوسعت زیاد در ابعاد مختلفموسیقی متن حماسیامکانات گسترده در بخشهای مختلف گیمپلینقاط ضعف:دفاع مکرر از قلعههای خودی خسته کننده خواهد شدبخش مارکت و استفاده از Loot Box برای به دست آوردن یک آیتم خاص آزاردهنده است