نقد و بررسی Gundam Versus

سری «Gundam» که جایی در ژانر علمی تخیلی دارد و شامل ربات‌هایی با همین نام است، برای اولین بار در سال 1979 کار خود را با یک مجموعه تلویزیونی با عنوان «Mobile Suit Gundam» آغاز کرد. یک مجموعه تلویزیونی که ژانر «Real Robot Anime» را تعریف کرد و دربرگیرنده ربات‌های غول پیکری بود که در یک محیط نظامی قرار داشتند. محبوبیت این مجموعه و کالاهایش یک فرانچایز بزرگ را ایجاد کردند که توانست در زمینه‌های مختلف مثل مجموعه های تلویزیونی، فیلم‌، مانگا، رمان و حتی بازی‌های ویدئویی، عناوینی متعددی را داشته باشد. سال‌ها از زمان منتشر شدن این مجموعه تلویزیونی می‌گذرد و بیش از هشتاد بازی ویدئویی از این سری برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی منتشر گردیده که البته بیشتر این عناوین، فقط در ژاپن عرضه شده‌اند. یکی از بازی‌های این مجموعه که «Gundam Versus» نام دارد، در ماه جولای به طور انحصاری برای کنسول PS4 در ژاپن منتشر شد و بعد از گذشت چند ماه بالاخره راهی بازارهای غربی نیز گردید. حال باید دید این عنوان توانسته است مخاطبان جدید خود را نیز راضی نگه دارد یا خیر.

همان‌طور که از اسم بازی بر می‌آید، این عنوان در ژانر «Fighting» دسته‌بندی می‌شود که چندان شباهتی هم به عناوین مبارزه‌ای که امسال منتشر شده‌اند، ندارد. در این عنوان بازیکنان در یک محیط کاملا سه بعدی قرار می‌گیرند و باید با استفاده از اسلحه‌های منحصر به فردی که هر ربات دارد، دشمنان مقابل خود را از پیش رو بردارند. GV گیم پلی جذابی دارد اما کاستی‌هایی داشته که مانع از آن می‌شود نهایت لذت را از آن ببرید. به طور کلی پایه اصلی بازی را نواری با نام «Force Gauge» (سنجش نیرو) تشکیل می‌دهد که معمولا ارزش آن بر روی 1000 تنظیم شده است. هر رباتی را که انتخاب می‌کنید ارزش خاصی دارد، لذا ربات‌هایی که ارزش بالاتری دارند قدرتمندتر هستند. هر بار که ربات شما نابود شود به اندازه ارزش آن از FG کم شده و شما هنگامی می‌توانید دشمن را شکست دهید که او را چندین بار نابود کرده تا ارزش FG او به صفر برسد. در بازی بیش از 90 ربات (Mobile Suit)، اساسا از هر انیمه و چند مانگا این فرانچایز، وجود دارد که هر کدام توانایی‌ها، اسلحه‌ها و شیوه مبارزه مخصوص به خود را دارند. این تعداد فوق‌العاده بالای ربات‌ها باعث می‌شود بازی برای شما تکراری نشود و عملا می‌توانید با شیوه‌های گوناگون به مبارزه بپردازید. هر ربات نیز شامل تعدادی حمله‌های مختلف از راه دور و نزدیک و یک حالت «Burst» است؛ در این حالت بازیکنان از بین دو سیستم «Blaze Gear» و «Lightning Gear» یکی را برای ربات خود انتخاب می‌کنند که برای مثال باعث افزایش قدرت ضربات، سرعت ضربات و امثال این دو می‌شود. البته استفاده از این توانایی محدودیت دارد و با توجه به نوار «Burst Gauge»، می توانید از این توانایی استفاده کنید. در بازی نوار دیگری نیز وجود دارد که موجب می شود، شما به طور حساب شده مبارزه کنید، این نوار «Boost Gauge» نام دارد و اجرای تعدادی از حرکات از مقدار این نوار کم می‌کند و اگر این نوار به پایان برسد، ربات شما به اصطلاح داغ کرده و تا چند لحظه قادر به استفاده از توانایی‌های مرتبط با این نوار نیست. در کنار این‌ها بازیکن باید هنگام انتخاب ربات خود، یک «Striker» نیز انتخاب کنند. استرایکر‌ها نیز که تنوع زیادی دارند، حکم یک ربات کوچک را دارند که در مبارزات به طور محدود، با توجه به نوعشان، حملاتی از راه دور و یا نزدیک به طرف دشمن انجام می‌دهند. در چنین عنوانی که به طور کامل در محیط سه بعدی دنبال می‌شود، دوربین اهمیت زیادی پیدا می‌کند، در GV هنگام مبارزات دوربین بر روی دشمن قفل می‌شود و عملکرد نسبتا خوبی دارد. در مجموع سیستم مبارزات بازی در سطح خوبی قرار دارد و به دلیل این‌که اجرای حرکات چندان سخت نیست، برای بازیکن‌های تازه کار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

هر چه بازی در زمینه تنوع ربات‌ها فوق‌العاده عمل می‌کند، در زمینه مود‌ها کمی شما را نا‌امید خواهد کرد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین کمبود در این زمینه نبود یک بخش داستانی است، درست است که در عناوین مبارزه‌ای داستان به انداره گیم‌پلی چندان اهمیتی ندارد، اما نمی شود منکر این شد که وجود آن، ارزش بازی را بیشتر می‌کند. این عنوان از دو بخش آنلاین و آفلاین تشکیل شده که هر کدام به چند بخش تقسیم می‌شوند، در بخش آفلاین شما با سه بخش Ultimate Battle ،Free Battle ،Trial Battle رو به رو هستید. در حالت UB شما ضمن انتخاب درجه سختی، به مبارزه در برابر تعدادی دشمن و باس‌فایت در موج‌های مختلف می‌پردازید. در این مود بازیکن باید رباتی برای خود و همکار خود انتخاب کند، این همکار که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود، در سطح خوبی قرار دارد و در مبارزات به شما کمک خواهد کرد، هم‌چنین می‌توانید این مود را به صورت Co-op با دوستانتان انجام دهید. بخش UB تنوع خوبی به بازی می‌بخشد و در کنار بقیه حالت‌ها که تقریبا روندی مشابه به هم دارند، می درخشد. در حالت FB شما یک مبارزه شخصی سازی شده را ترتیب می‌دهید، بدین صورت که بازیکن قادر به انتخاب ربات دشمن و همکار خود و سطح آن‌ها است، هم‌چنین می‌توانید در این بخش، حتی موسیقی پس زمینه و تنظیمات مبارزه را نیز تغییر دهید. در نهایت به بخش TB می‌رسیم، جایی که شما باید مبارزاتی را به ترتیب درجه سختی با یک همکار از پیش انتخاب شده که توسط هوش مصنوعی کنترل می شود، انجام دهید. هر چند وجود این مودها کمبود بخش داستانی را به طور کامل جبران نمی‌کند ولی می‌تواند برای ساعاتی شما را سرگرم نماید.

در بخش چند نفره یا همان آنلاین، سرورهای بازی عملکرد تقریبا خوبی دارند و به چندین بخش تقسیم بندی می‌شود، در این بین حالت Player Match یکی از بهترین بخش‌های بازی است؛ جایی که بازیکن‌ها می‌توانند بنا به سلیقه خود، اتاق‌هایی بسازند و بقیه با پیوستن به این اتاق‌ها، مبارزاتی را با یکدیگر داشته باشند. در مجموع در همه بخش‌ها، با پایان یافتن مبارزات، ربات شما امتیاز و پول به دست می‌آورد که امتیاز باعث ارتقا سطح شخصیت شما شده و پول به دست آمده را می‌توانید صرف آزاد کردن برخی امکانات کنید. هنگامی که شخصیت شما ارتقا می‌یابد با توجه به سطح آن، تعدادی آیتم آزاد می‌شود و برای خرید در دسترس قرار می گیرند، مواردی چون خلبان دیگری برای ربات خود، «هدایتگر» که به شما توصیه‌هایی ارائه می‌کنند و از لحاظ تعداد هم متنوع هستند، استرایکر و برخی موارد دیگر. با این حال شخصی سازی GV نسبت به برخی عناوین هم سبک خود چندان گسترده به نظر نمی‌رسد و به طور قطع وجود یک سیستم شخصی سازی گسترده، می‌توانست منجر به لذت بردن بیشتر از آن شود.

از بدو ورود به بازی، نکته‌ای که به چشم می‌آید، گرافیک تاریخ مصرف گذشته آن است. گرافیک تکنیکی چندان تعریفی ندارد و مثل عناوین نسل گذشته است؛ بافت‌های بی‌کیفیت و سایه زنی‌های نه چندان خوب، دست به دست هم می‌دهند تا گرافیک این عنوان به نقطه ضعف آن تبدیل شود. با این حال بازی نرخ فریم ثابتی ارائه می‌کند و از این منظر مشکلی ندارد، هر چند اگر با این گرافیک این‌گونه نبود، آن موقع باید تعجب می‌کردیم! در کل نرخ فریم ثابت و انیمیشن‌های نرم، باعث می‌شود لذت گیم پلی دو چندان شود. در زمینه صدا گذاری و موسیقی این عنوان عملکرد خوبی داشته و قطعاتی که در هنگام مبارزات به گوش می‌رسند در سطح مناسبی قرار دارند. در زمینه صداپیشگی نیز بازی عملکرد قابل قبولی دارد، اما شاید نبود صداگذاری انگلیسی و یا حداقل زیر‌نویس برای گفته‌های خلبان ربات شما، برای برخی کمی ناخوشایند باشد، اگر چه گفته‌های هدایتگر به صورت زیرنویس انگیسی نمایش داده می‌شوند. در کل نمی‌توان خرده‌ای به سازندگان در این بخش گرفت، چون بازار اصلی بازی ژاپن بوده و فاصله زمانی تا انتشار نسخه غربی، کم بوده است.

در نهایت باید گفت که گر چه Gundam Versus با وجود عیب‌هایی که دارد، یک عنوان عالی نیست، اما تنوع فوق‌العاده بالای Mobile Suit ها و توانایی‌های متفاوت آن‌ها باعث می‌شود که به شیوه‌های گوناگون مبارزه کرده و این امر موجب لذت بردن بیشتر از گیم‌پلی این عنوان خواهد شد.

نقد و بررسی بازی Gundam Versus بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: گیم‌پلی جذابتنوع فوق‌العاده بالای Mobile Suit هانقشه‌های متنوعسیستم مبارزات خوبنقاط ضعف:گرافیک تاریخ مصرف گذشتهکمبود بخش داستانیشخصی سازی نه چندان گسترده

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل