آیا تا به حال فکر کردهاید که اگر روزی بخواهید یک بازی بسازید و آن را روانه بازار کنید، چه ژانری را در نظر گرفته و چگونه آن را تولید میکنید؟ کمپانی «Milestone» که چندی پیش با خلق عنوان «Monster Energy Supercross»، که نقد آن را میتوانید در سایت بازیسنتر بخوانید، به همه ثابت کرد که شرکت توانایی است و میتوان روی آن حساب باز کرد، اما متاسفانه بازی اخیر آنها، «Gravel»، ضعیفتر از چیزی است که انتظار میرفت. هر چقدر که مانستر انرژی بازی خوبی بود و به عنوان یکی از ایدههای جدید که آینده بسیار خوبی دارد از آن تعریف کردهایم، این عنوان به آن اندازه خوب نبوده و دلیل آن شاید وجود عناوین با کیفیتتر ریسینگ_ آفرود در این نسل است. بگذارید کمی موشکافانهتر به این بازی نگاه کنیم که چرا واقعا سازندگان اینقدر در ساخت بازی بی دقتی را چاشنی کار کردهاند.
همانند اکثر بازیهای این سبک باید بازی را با یک مسابقه اجباری را شروع کنید که این مراحل اولیه، اصولا برای رابط کاربردی بازی و آشنایی بازیکنان با نحوه کار در بازی است. بعد از به پایان رساندن مسابقه اجباری، بازیکن وارد بخش داستانی خواهد شد که در واقع سازندگان در این قسمت الگوبرداری ریزی از نسخه ۲۰۱۶ بازی «Need For Speed» انجام دادهاند، یعنی استفاده از میانپردههای واقعی که شما را با قهرمانان Off_Road جهان آشنا میکند. در بخش داستانی که با نام Off_Road Master به شما معرفی میشود، چالشهایی برایتان در نظر گرفته شده که بعضی از این چالشها برای کامل کردن نیاز به دیوانه شدن دارد و این موضوع برای بازیکن همان اول مشخص میشود که سازندگان بی هدف چالشهایی در این بازی تعبیه کردند که بعضا برای موفقیت در آنها باید چندین بار مسابقات را از اول شروع کرد. البته هدف از ایجاد این چالشها فقط برای آن است که بازیکن سریعتر در بازی رشد کرده و بتواند با پولهایی که به دست میآورد، اتوموبیل خود را ارتقا داده یا اتوموبیل جدیدتری خریداری کند. بعضی از این چالشها در روند داستان بازی برای بازیکن مشکلی پیش نمیآورد، ولی بعضی چالشها که بعد از انجام چندین مسابقه برایتان باز خواهد شد نیازمند تکمیل کردن تمام موارد است که بتوانید مراحل داستانی بازی را پیش ببرید. درواقع داستان بازی خیلی ساده بیانگر قهرمانی است که شما آن را خلق کرده، به آن اسم و رسم میدهید و با شکست قهرمانان آفرود دنیا، خود را به نوک قله موفقیت میرسانید. به همین سادگی بخش مستر بازی این روایت داستانی را برایتان درنظر گرفته است که البته برای عنوانی که قطعا با بودجه کلانی ساخته نشده، نباید بیشتر از این هم از آن انتظار داشت.
گیمپلی بازی چندان قابل توجه نیست و مشکلات بسیاری در آن قابل مشاهده است. هندلینگ ضعیف خودروها، تخریب پذیری بسیار بد خودرو و عوامل ریز و درشت دیگر از مشکلاتی هستند که موجب میشوند بعد از چند ساعت از انجام این بازی، خسته شوید. هر چند طراحی بسیار خوب پیستها یکی از نقاط قوت بازی بوده و سازنده در این بخش کار خود را به خوبی انجام داده است. برخلاف عنوان قبلی استودیو مایل استون یعنی بازی Monster enrgy supercross که مادهای قابل بازی زیادی داشت و از تنوع بسیار خوبی هم بهرهمند بود، این بازی در بخش آفلاین و آنلاین هم از تنوع برخوردار نیست و صرفا در حد چند ساعت میتواند شما را سرگرم کند. بخشهای بازی شامل موارد زیر است:
Off_Road Masters: که همانطور که پیشتر نیز گفته شد این بخش، بخش داستانی بازی است که رقابتهای آفلاین در آن صورت میگیرد.
Free Race: که در این بخش پیستهای بسیار زیادی برای بازیکنان در دسترس است که فقط به صورت معمولی میتوانید در این پیستها رقابت کنید. اغلب این زمینها نیاز به بازشدن دارد که برای بازکردن زمینهای مورد نظر باید تمام مسابقات در بخش آف_رود مستر را تمام کنید.
Multiplayer: بخش آنلاین بازیست که همانند بخش آفلاین به صورت شانسی در پیستهای مختلف باید به بازیکنهای دیگر به رقابت بپردازید.
TimeAttack: که باید به صورت تایمی در رقابت مختلف و پیستهای متفاوت به صورت آفلاین با رقاب به میدان جنگ بروید.
Weekly Challenge: که در این بخش با انجام هر چالشی که در هر هفته برای شما درنظر گرفته، میتوانید جوایز بسیار خوبی از بازی دریافت کنید.
همچنین در طول و قبل از شروع هر مسابقه، بازیکنان میتوانند به صورت کاملا رایگان نسبت به ارتقا و کاهش و افزایش سیستم خودروی خود اقدام کنند. البته با توجه به ضعف عظیمی که در سیستم هندلینگ خودروها وجود دارد، این بخش زیاد به کار بازیکنان مبتدی نمیآید و صرفا تا زمانی که اتوموبیلهای بهتری باز نکردهاید، هیچ تغییری در طول مسیر مسابقه احساس نخواهید کرد.
بخش چندنفره بازی هم همانند عنوان قبلی استودیو مایل استون از سرورهای تقریبا خوبی بهرهمند است، منتها اگر این بازی در حالت معمولی برای شما کسل کننده است، پس بهتر است دور بخش آنلاین آن را خط بکشید، زیرا که قرار نیست هیجانی به بازی اضافه کند. Gravel همچنین از سیستمی که این روزها در اکثر بازیها از آن پشتیوانی میکنند هم استفاده میکند که این سیستم همان قابلیت عکاسی در بازی است. متاسفانه این قابلیت هم در بازی دارای نقاط ضعیف است که وجود آن در بازی تقریبا یک آپشن اضافی است، هرچند که در بعضی از نقاط که شما مجبورید از مانعی پرش داشته باشید یا از سطح خیسی به سرعت رد شوید، این قابلیت برای ثبت اینگونه لحظات آن هم به طور کاملا حرفهای به کمکتان میآید.
موتور مورد استفاده در این بازی موتور بسیار محبوب Unreal Engine است و این بازی از لحاظ گرافیکی در سطح مناسبی قرار دارد. طراحی اجزای داخلی و خارجی خودروها با کیفیت بالایی انجام پذیرفته و پیستها طراحی خوبی دارند، هر چند برخی بافتهای بیکیفیت به زیبایی بصری بازی لطمه وارد میکنند. صداگذاری و موسیقی بازی دقیقا همانند بازی قبلی این استودیو است، یعنی گزارشگران فقط قبل و بعد از مسابقه لب به سخن میگشایند و در مواقع دیگر و در طول مسابقه، بازیکنان باید گوش خود را به موسیقیهای متال که عموما هم به تم و طراحی بازی میخورد، گوش فرادهند.
در نهایت باید گفت Gravel عنوان چندان خوش ساختی نیست. در کل مقاله سعی شد که این بازی با عنوان قبلی شرکت سازندهاش مورد بررسی قرار گیرد چون غیر از سبک اتوموبیل رانی و موتورسواری، در بقیه بخشها شبیه یکدیگر بوده و به نوعی میتوان گفت برگ برنده شرکت Milestone همان عنوان Monster Energy Supercross است، چرا که هم از لحاظ طراحی به نوعی در این صنعت جدید است و هم اینکه در صورت توجه سازندگان، آینده بسیار خوبی دارد. هر چند تلاش سازندگان برای طراحی این عنوان قابل تقدیر است، منتها عناوین ریسینگ بسیار زیادی در این نسل عرضه شدهاند که این بازی در بسیاری موارد توان رقابت با آنها را نداشته و نمیتواند نام خود را به عنوان یک ریسینگ خوب مطرح کند.
نقد و بررسی بازی Gravel بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 5
5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: تنوع در خرید خوردوطراحی بسیار خوب پیستهانقاط ضعف:روند خسته کننده بازیهندلینگ ضعیف خودروهاضعف در بخش صداگذاری و موسیقی