همه ما میدانیم که فرآیند ساخت و عرضه بازیها، طولانی و طاقت فرساست و این روند گاهی آنقدر سخت میشود که سازندگان بازی «Spec Ops: The Line» بلعیدن شیشه خورده را به ساخت دنبالهی بازی ترجیح میدهند. عدهای از زندگی روزمره دور میشوند، خانواده خود را از دست میدهند و برخی دیگر برای فرار از این شرایط به پروژههای کوچکتر روی می آورند؛ اما برای بسیاری از عنوانها در نسل هشتم، داستان با عرضه بازی تمام نشده و با چالشهای جدیدی مواجه میشوند. معمولا در بازیهای مولتیپلیر چنین شرایطی رخ میدهد، بازیهایی که با این قصد ساخته میشوند که چندین سال مخاطب خود را سرگرم کنند، از عنوان خوش ساخت «Overwatch» که از روز اول توانست قدرت خود را به رخ بکشد تا «Rainbow Six Siege» که قدم به قدم جای خود را محکم کرد و امروز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیهای مولتیپلیر شوتر شناخته میشود. در این میان استودیوهای کوچکتر نیز همین روال را در پیش گرفتند تا نام بازیهایی همچون «Path of Exile» و «Warframe» در صنعت ماندگار گردد. عوامل زیادی میتوانند در موفقیت چنین بازیهایی تاثیرگذار باشند، از کیفیت خود بازی تا تبلیغات و … اما شاید خارج از این چهارچوب، بتوان از عشق و اراده سازنده به عنوان یک عامل کلیدی نام برد که یک بازی را حتی با وجود تمام مشکلات قدم به قدم به موفقیت نزدیکتر کرده و سبب شود که همچنان از بازی حمایت کنند.
For Honor یک بازی اکشن سوم شخص است که بر روی مبارزه با انواع اسلحههای سرد جنگی تمرکز دارد. سیستم گیمپلی و مبارزات این بازی یک نوآوری در صنعت بازی به حساب میآید که آن را از سایر عنوانهای مشابه پیش از خود متمایز میکند. سیستمی که سازندگان آن را Art of Battle یا «هنر جنگ» نامگذاری کردهاند. اساس این سیستم بر پایهریزی مبارزات مطابق با واقعیت بوده و به همین منظور سه جهت اصلی برای حمله و دفاع در نظر گرفته شده است. یعنی حملات شما که به دو دسته ضربه سنگین و ضربه سبک تقسیم میگردد میتواند از یکی از جهات اصلی بالا، چپ و یا راست وارد گردد و به طبع در همین جهات نیز دفع گردد. در کنار وارد کردن ضربات و یا دفع آنها مکانیزمهایی همچون Parry، Counter Attack، Guard Break و … نیز وجود دارند. همه این موارد تنها مطالب ابتدایی در گیمپلی بوده، زیرا که هر شخصیت کمبوها، نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارد و برای کسب مهارت کافی در بازی، باید ساعتها وقت صرف آن کنید، تا هم اصول ابتدایی و پیشرفته آن را فرا بگیرید و هم با شخصیتهای متنوع آن و شیوه مبارزهی آنها آشنا گردید.
اما در بخش چند نفره چه میگذرد؟! بخش چند نفره بازی شامل 7 مُد مختلف است که از دوئلهای یک به یک تا جنگ برای تصاحب قلعه را در بر میگیرد. در این بخش 18 شخصیت از قبل (شش شخصیت در هر یک از فکشنهای شوالیه، وایکینگ و سامورایی) و 4 شخصیت جدید (فکشن تازه اضافه شده Wu lin چین) در دسترس هستند که هر کدام کاملا نسبت به هم متفاوت بوده و ویژگیهای خاص خود را دارند. شخصیتهای بازی در چهار دسته تقسیم بندی میشوند، Vanguardها که متعادلترین کلاس به حساب میآیند، Heavy که قدرت بالا اما عکسالعمل کندی دارند، Assassin که بر خلاف کلاس قبل چابک بوده و در عین حال آسیبپذیرتر هستند و در آخر Hybrid که ترکیبی از کلاسهای بالا میباشند و فراگیری آنها دشوارتر از سایرین است. در این بخش، بازی با هر شخصیت موجب کسب امتیاز برای همان شخصیت خواهد شد و در واقع Progression برای هر شخصیت جداگانه حساب میگردد. با افزایش سطح هر شخصیت به آیتمهایی دست پیدا میکنید که برخی تنها جنبه ظاهری دارند و برخی علاوه بر ظاهر، به قابلیتهای شما در مبارزات میافزایند. همچنین علاوه کسب تجربه پس از اتمام هر مبارزه، میزانی Steel کسب میکنید که واحد پولی درون بازی به حساب آمده و با استفاده از آنها میتوانید موارد شخصی سازی دیگری همچون زرههای خاص، افکت ها، تمام کنندهها و Emoteهای جدید بخرید. در کنار بخشهای اصلی قسمت چند نفره، قسمتی به نام Faction Wars وجود دارد که همواره در جریان است و به دورههای دو هفتهای تقسیم میشود. در پایان هر دوره فکشنی که کنترل مناطق بیشتری را در دست داشته باشد برنده خواهد بود و جوایزی مشخص دریافت خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است که این بخش در بین سه پلتفرمی که بازی برای آنها منتشر شده مشترک است و هر شخص با بازی کردن میتواند به فکشن انتخابی خود در این نبرد کمک نماید.
در کنار اخبار فوق، نیاز به بالانس بازی، وجود باگهای ریز و درشت و عدم شفاف بودن سازندگان در مورد آپدیتها نیز از جمله مشکلات پیش رو بودند، اما تیم سازنده بازی سعی بر برطرف کردن تک تکِ موارد ذکر شده کرد. اولین و شاید مهمترین گام در این راستا، ایجاد برنامهای هفتگی زندهی Warriors Den با حضور سازندگان بازی بود که از وضعیت فعلی و آپدیتهای پیش رو به بازیکنان خبر میداد. تاثیر و محبوبیت این برنامه به قدری زیاد بود که بسیاری هر هفته به پای آن نشستند و از محتوای ارائه شده در آن لذت بردند. محتوایی که رفته رفته گسترش یافت و دیگر تنها مختص به وضع بازی نبود، بلکه بخشهایی مانند کارهای هنری مخاطبین، کلیپهای ساخته شده توسط بازیکنان، صحبت با افراد ساخت بازی، ایجاد مسابقات آنلاین، رونمایی ها و … به آن اضافه گشت. پس از حل مشکل عدم شفافیت سازندگان، نوبت به رفع مشکل سرور بود. بازی از ابتدا با توجه به ایده سازندگان بر روی نوع سرورهای P2P پایه ریزی شده بود و سازندگان اصرار داشتند که این مدل از سرور با بازی آنها بیشتر همخوانی دارد. طی چندین آپدیت وضع پایداری سرورها به مراتب نسبت به روزهای نخست بهبود یافت، اما همچنان مشکلات کلی آن باقی ماند. به هر حال پس از چندین ماه سازندگان اعلام کردند که تیمی جداگانه به ساخت سرور اختصاصی برای بازی مشغولند و این بزرگترین و خوشآیندترین خبر برای طرفداران بود. بالاخره پس از حدود یک سال در فوریه سال 2017 سرورهای اختصاصی بر روی PC و پس از مدت کوتاهی برای کنسولها فعال شد. در طی این مدت هر هفته محتوای جدیدی برای بازی عرضه و محتوای بازی هر روز بیشتر و بزرگتر میشد، به منظور مناسبتهای خاص، Eventهای جذابی برای بازی منتشر گشت، هر هفته پاداشی برای فعالیتهای خاص در نظر گرفته شد، آپدیت جهت رفع باگ و بالانس بازی منتشر شد و سازندگان به طور پیوسته در حال ساپورت و به روز رسانی آن بودند. در مدت یک سال ابتدایی عرضه در هر فصل 2 شخصیت جدید (در مجموع 6 شخصیت) و هشت نقشه جدید به بازی افزودند. در انتهای عرضه شخصیتهای سال اول بود که سازندگان و بازیکنان پی بردند که شخصیتهای اضافه شده در مقایسه با شخصیتهای ابتدایی از نظر تکنیکها و قابلیتها فاصله زیادی دارند تا جایی که بسیاری این شخصیتها را مربوط به For Honor 2 میدانستند. همین موضوع موجب گشت تا سازندگان دست به آپدیت و یا بازنگری کلی در شخصیتهای اولیه بزنند. همیشه گروهی وجود دارند که در مقابل تغییر جبهه گرفته و مقاومت نشان میدهند و تغییرات و آپدیتهای For Honor از این قضیه مستثنی نبود، با این حال تیم سازنده نشان داد که همواره به خواست طرفداران بازی اهمیت داده و نظرات آنان را لحاظ میکند. به هر حال با مسائل ذکر شده و بسیاری موارد دیگر که این مسیر طولانی و پر فراز و نشیب بازی شاهد آن بود، امروز For Honor به جایگاهی که شایستهاش بود نزدیکتر شده است و با کسب 15 میلیون بازیکن همچنان سعی در گسترش و پیشرفت دارد.
در این آپدیت شاهد ورود فکشنی جدید با نام «وو لین» برگرفته از مبارزان چین باستان به میدان مبارزات هستیم. این فکشن متشکل از چهار شخصیت جدید با ویژگیهایی منحصر به فرد است. قهرمان اول Tiandi نام داشته که از کلاس ونگارد است و با شمشیری با نام Dao مبارزه میکند. از جمله نقاط قوت او میتوان به قابلیت Dodge و حمله در حین آن اشاره کرد. همچنین توسط قابلیتی با نام Dragon Kick توانایی دور کردن حریف از خود و ایجاد موقعیت برای همرزمان خود را به این شخصیت میدهد . دومین شخصیت Jiang Jun از کلاس Heavy است که با سلاح Guandao خواهد جنگید. سرعت عمل این شخصیت کم بوده اما دارای میزان سلامتی زیاد و دوامی بالاست. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این شخصیت حالت Sifu نام دارد که با ورود به آن میتواند سرعت بازگشت Stamina را افزایش بخشد. از دیگر قابلیتهای جالب این شخصیت میتوان به استفاده از Zone-Attack در شرایط مختلف اشاره کرد. شخصیت سوم از کلاس Assassinها با نام Nuxia شناخته میشود. این قهرمان بسیار سریع بوده و به کمک دو Hook Sword که حمل میکند، مکانیزم جدیدی را به بازی اضافه کرده است. این قابلیت جدید که Trap نام دارد به نوشیا این اجازه را میدهد که اگر حریف او به دفاع پی در پی پرداخت، او را خلع سلاح نموده و گاردش را باز نماید. آخرین شخصیت هم راهبه Shaolin است که بسیاری از حرکات او برگرفته از میمون است! این شخصیت که در کلاس هیبریدها قرار میگیرد کمبوهای بسیاری را میتواند انجام دهد، از حملات سریع و پیوسته گرفته تا حالت Qi Stance که اجرای حرکات جدیدی را در اختیار او قرار میدهد.
در توضیحات بالا تنها اشارهای مختصر به چهار قهرمان جدید نام برده شد که از لحاظ طراحی ظاهر و گیمپلی فوقالعاده هستند. جزییات ظریف و متنوع در مدل و پوشش شخصیتها بر اساس پیشینه داستانی، انیمیشنهای فوقالعاده بر اساس سبک مبارزه و تنوع حرکات و کمبوها و عدم تکرار در آنها و هرچیزی که مربوط به طراحی این شخصیتها میشده عالی از کار در آمده است. با وجود این طراحی زیبا و بی نظیر، جای خالی یک بخش داستانی برای روایت پیشینه آنها کاملا حس میشود و ای کاش میتوانستیم سرگذشت هریک با جذابیت خاص خود را در قالب بخشی مجزا ببینیم.
حالت آرکید که تجربهای PvE تک نفره و یا Co-oP دو نفره است، اولین و تنها بخشی در بازی است که تنها با پول واقعی (خرید Expansion Pass) در دسترس مخاطب قرار میگیرد. غیر از آرکید، تمام محتویات بازی رایگان بوده و نهایتا با بازی کردن و یا گذشت انحصار زمانی دارندگان Season Pass در اختیار همگان قرار میگیرد. این مد به واسطه المانهای مختص خود تجربهای بینهایت در اختیار بازیکن قرار میدهد که هر راند آن منحصر به فرد است. برای مثال در راند اول شما در مقابل دشمنی قرار میگیرید که تمام ضربات آن غیر قابل دفاع است و در راند دیگر شخصیت شما به دلیل آتش گرفتگی سلامتی خود را با گذشت زمان از دست میدهد، پس به اجبار باید پیش از آنکه شعلههای آتش شما را از پای در آورد، دشمن خود را شکست دهید. این بخش دارای 5 درجه سختی است و با اتمام هر راند جوایزی به بازیکن تعلق میگیرد که در بخشهای دیگر هم قابل استفاده است.
سازندگان تنها به اضافه کردن محتویات جدید اکتفا نکردهاند و سعی در بهبود همه جوانب بازی خود دارند. حتی اگر فقط ویدیوهای بازی را دیده باشید میدانید که For Honor از لحاظ گرافیکی زیباست و در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. با این حال به همراه آپدیت Marching Fire شاهد بهبود کلی بافتها، تغییر در فرمول نور پردازی و تغییرات کلی در Sky Box بازی هستیم که همه و همه به ایجاد تصویری جذاب تر و با جزییات تر کمک کرده است.
از دیگر تغییرات مهمی که در بازی صورت گرفته، اضافه کردن دیالوگ برای هر شخصیت متناسب با موقعیت است. برای مثال هر دو شخصیت که مقابل یکدیگر قرار میگیرند، با توجه به موقعیت جملاتی مخصوص را بیان خواهند کرد. البته این قابلیت به دلیل مشکلات و عدم رضایت طرفداران، همراه با آپدیت Marching Fire عرضه نگردید و قرار بر بازنگری آن شد. با این وجود تلاش سازندگان برای اضافه کردن المانهای جدید اینچنینی برای هرچه پویا و زندهتر کردن بازی قابل ستایش است. در کنار موارد مهم فوق، این آپدیت تغییرات و اضافات دیگری نیز به همراه دارد. از جمله بازنگری کلی در UI بازی و دسترسی به منوها، تغییر صفحه نتایج پایان راند و در نظر گرفتن Emote اختصاصی برای آن، اضافه کردن لباس و زره جدید و متفاوت برای تمام شخصیتهای پیشین بازی و بسیاری موارد دیگر که اشاره به همه آنها در این مطلب نمیگنجد.
در مجموع این بسته الحاقی و آپدیت با توجه به رایگان بودن تمام آن به جز مد آرکید، قدمی محکم، حساب شده و رو به جلو برای بازی بود که به بهترین نحو ممکن صورت پذیرفته است. ناگفته نماند که ایجاد تغییرات جزئی و بالانس ماهیت این سبک از بازیهاست و به مرور و با توجه به بازخوردها میتواند طی آپدیتهایی به حالت ایدهآل خود نزدیکتر گردد. اگر به هر دلیلی بازی را کنار گذاشتهاید و یا تا به حال آن را تجربه نکردهاید، هماکنون زمان مناسبی برای از سرگیری مجدد و یا شروع آن است، زیرا این پایان راه نبوده و تیم سازنده تنها اشارهای کوتاه به آنچه در سال 2019 باید منتظر آن باشیم کردهاند. تلاشی که تیم For Honor پس از مشکلات فراوان زمان عرضه برای رساندن آن به جایگاه فعلی کردهاند قابل ستایش است و یوبیسافت نشان داده که پشتیبانی از یک بازی زنده چگونه میتواند باشد.
مجموع امتیاز - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: طراحی متنوع و فوق العاده قهرمانان جدیدمد جدید شکل گرفته از تمام نکات قوت بازی تا به امروزگسترش المان های بازی در زمینه های مختلفنقاط ضعف:نبود بخش داستانی برای شخصیت های جدید