بازی «Earthfall»، ساخته استودیو «Holospark» جدیدترین بازی در سبک شوتر کوآپ 4 نفره است. سبکی که بعد از انتشار بازی «Left 4 Dead» از محبوبیت بسیاری نزد گیمرها برخوردار شد و این روزها به لطف عناوینی همچون «Warhammer: Vermintide 2» و « Killing Floor 2»، همچنان طرفداران فراوانی دارد. عناوینی که علاوه بر پایبند بودن به استانداردهای این سبک، نوآوری خاص خودشان را داشتند و به همین جهت توانستند نام خود را به عنوان بهترین بازیهای این سبک ثبت کنند. بسیاری در وصف Earthfall از عنوان «Left 4 Dead With Aliens» یاد میکنند. سوالی که به وجود میآید این است که آیا واقعا لیاقت بازی فقط در همین حد است، یا اینکه چیزهای بیشتری در چنته داشته و میتواند در این بازار جایی برای خود باز کند. در ادامه نقد، بررسی میکنیم که چرا جواب این سوال منفی است.
داستان بازی بسیار ساده است. بازیکن در نقش یکی از 4 شخصیت اصلی بازی به نامهای Roy، Danny، Maya و Jonas قرار میگیرد. این 4 شخصیت که هیچکدامشان جذاب و به یاد ماندنی نیستند، پس از هجوم بیگانگان به زمین، باید به دنبال سایر بازماندگان گشته تا بتوانند علیه آنها مقاومت کرده و در این حین، هزاران دشمنی که در میانشان قرار میگیرند را سلاخی کنند. بازیکنان در طول بازی به مکانهای مختلفی همانند شهرهای متروکه و پایگاههای زیرزمینی سر میزنند و با گشت و گذار در مراحل، نوشتههایی پیدا میکنند که حاوی اطلاعات داستانی و یا توضیحاتی در مورد اسلحهها و بیگانگان هستند. بیگانگانی که در مقابل شما قرار میگیرند انواع مختلفی دارند که اکثرشان برای طرفداران Left 4 Dead بسیار آشنا به نظر میآیند. Drone ها حکم دشمنان عادی بازی را داشته و به صورت گروهی به شما حمله میکنند، Sapperها به سمت شما دویده و خودشان را منفجر میکنند، Thresherها با جهش به روی بازیکن او را به دام میاندازند، Whiplashها بازیکن را میربایند و با دور کردن شما از همراهانتان سعی میکنند کارتان را تمام کنند و Enragerها با وجود این که مستقیما به شما حمله نمیکنند، اما با تقویت دشمنانتان برای شما دردسر ایجاد میکنند. همچنین دو دشمن قدرتمندتر به نام Beast و Blackout که حکم باسهای بازی را دارند، هر از گاهی به شما حمله کرده و علاوه بر تنوع بخشیدن به مراحل، چالش خوبی ایجاد میکنند.
خوشبختانه دشمنان بازی از هوش مصنوعی خوبی برخوردارند و به طور کل بازی هیچگاه بیش از حد آسان یا سخت نمیشود. اما با این حال، بازی در این زمینه بی ایراد نیست و در حین بازی ممکن است این احساس به بازیکن دست دهد که بازی زیادی بی قاعده است. برای مثال هنگامی که Thresherها و Whiplashها وارد میشوند، اگرچه بازی با استفاده از صدا و موسیقی حضورشان را به شما اطلاع میدهد اما در اکثر مواقع از ناکجاآباد پیدایشان میشود و بدون این که هیچ کاری از دستتان بر بیاید، زمینگیرتان میکنند. همچنین در بعضی مواقع بازی تصمیم میگیرد تا یک یا چند باس را درست موقعی که در فضای باریکی قرار دارید به سراغتان بفرستد و از آنجایی که برای شکست این باسها نیاز به فضای باز دارید تا از حملات مرگبارشان فرار کنید، این مسئله باعث میشود کل تیم به سرعت کشته شود. این ایرادات هنگامی بدتر به چشم میآیند که به تنهایی و به همراه هوش مصنوعی بازی کنید. هوش مصنوعی همراهانتان اگرچه چندان بد نبوده و هنگامی که به دردسر افتادهاید به خوبی به دادتان میرسند، اما حتی هنگامی که مهارتشان را در بالاترین حد ممکن قرار میدهید در دفاع از خود بسیار ضعیف عمل میکنند. به همین علت شدیدا پیشنهاد میشود بازی را به همراه دوستانتان تجربه کنید چرا که به نظر میرسد بازی در حال حاضر تعداد بازیکن بسیار پایینی داشته و به سختی میتوانید با افراد غریبه به بازی بپردازید.
طراحی مراحل Earthfall تا حد بسیار زیادی از فرمول سری Left 4 Dead پیروی میکند، ولی سازندگان با اضافه کردن چند المان جدید به این فرمول، سعی کردهاند تنوع بیشتری به آن بدهند. یکی از این المانها، چاپگرهای سه بعدی هستند که با استفاده از آنها میتوانید در چند ثانیه، سلاحهایی که بازی برای شما در نظر میگیرد را برای خود درست کنید. همچنین در مواقعی که باید از ناحیهای خاص دفاع کنید، بازی موانع و Turretهایی در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید استراتژی دلخواهتان را برای مقابله با دشمنان پیاده کنید. اما متاسفانه از آن جایی که به نظر میرسد چینش و نحوه حمله دشمنان از قاعده خاصی پیروی نمیکند، در اوقات بسیاری این امکانات چندان به کارتان نمیآیند و همین مسئله باعث میشود بود و نبود آنها چندان تاثیری بر روند بازی نگذارد. با این حال، این مراحل در دفعات اول لذت بخش بوده و میتوانند شما را سرگرم کنند. اما هنگامی که برای بار سوم یا چهارم این مراحل را طی میکنید، بزرگترین ایراد بازی نمایان میشود و آن هم تکراری شدن آنها است. اکثر بخشهای این مراحل از پیش تعیین شده هستند و بخشهای رندوم آنها صرفا به چینش برخی سلاحها و دشمنان ختم میشود که تاثیر چندانی بر تکراری نشدن مراحل ندارند. علاوه بر آن، بازی در حال حاضر تنها شامل 2 کمپین است که هر کدام از 5 مرحله تشکیل شدهاند و مجموعا حدود 4 تا 5 ساعت زمان میبرند. به همین دلایل، بازی پس از مدت کوتاهی سرگرمکنندگی خود را از دست داده و بازیکن هیچ انگیزهای برای تکرار مراحل نخواهد داشت. اگرچه سازندگان وعده پشتیبانی از بازی به وسیله آپدیتها و بستههای الحاقی مجانی را دادهاند، اما در حال حاضر بازی به شدت با کمبود محتوا مواجه است.
اگرچه بازی از نظر گرافیک فنی حرف خاصی برای گفتن ندارد، اما هیچ گاه به سمت بد و زشت میل نمیکند. فریم ریت بازی بسیار پایدار بوده و مشکلات فنی کم تعداد هستند. طراحی دشمنان، به ویژه Blackout به خوبی انجام شده و بافتها، افکتها و نورپردازی بازی در حد قابل قبولی قرار دارند. طراحی سلاحها عالی انجام شده و از جزئیات بالایی بهره میبرند، اما هرچقدر که طراحی بصری سلاحها خوب باشد، صداگذاریشان افتضاح است. این مسئله بیشتر از همه در شاتگانهای بازی به چشم میآید که به هیچ وجه حس سنگینی سلاح را منتقل نکرده و بیشتر شبیه تفنگ پینتبال به نظر میآیند تا یک سلاح واقعی! صداگذاری شخصیتهای بازی هم چندان جالب از آب در نیامده است. از صداگذاری بازی که بگذریم، موسیقی بازی به خوبی از عهده وظیفه خود برآمده و حس تنش را در مواقع لازم به بازیکن منتقل میکند.
در نهایت باید گفت Earthfall به هیچ عنوان بازی بدی نیست و از ساختار نسبتا خوبی برخوردار است. اما بازی هیچگاه پایش را از استانداردهای این سبک فراتر نمیگذارد و به همین علت نه تنها نمیتواند خودش را از رقبایش متمایز کند، بلکه از جهات بسیاری نیز از آنها ضعیفتر عمل میکند. بزرگترین مشکلی که بازی با آن دست و پنجه نرم میکند کمبود محتوا و ارزش تکرار پایین بوده که امیدواریم سازندگان به مرور زمان آن را بر طرف سازند. با توجه به وضع فعلی بازی، اگر از بازی کردن عناوین دیگر این سبک خسته شدهاید و حسرت ساخت نسخه سوم Left 4 Dead بر دلتان مانده است، تجربه Earthfall به همراه دوستانتان میتواند چند ساعتی شمارا سرگرم کند. به شرطی که انتظارات خود را از آن کاهش دهید.
نقد و بررسی بازی Earthfall بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 6.5
6.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گرافیک فنی خوبهوش مصنوعی مناسب دشمناننقاط ضعف:صداگذاری افتضاح سلاحهاارزش تکرار بسیار پایینتعداد کم مراحل