بازیسازان ژاپنی را باید همیشه به عنوان کسانی که از دیرباز، سابقه درخشانی در ساخت بازیهای اکشن و خصوصاً «Hack and Slash» داشتند، بدانیم. عرضه بازیهایی مانند سری «Devil May Cry»، «Ninja Gaiden»، «Bayonetta» و … گواهی بر این مدعاست. یکی از قدیمیترین سری بازیهایی که سالهاست در این سبک و توسط استدیوی «Omega Force» ساخته میشود، سری «Dynasty Warriors» است که طرفداران بسیاری خصوصاً در کشور ژاپن نیز دارد. عنوانی تاریخی که با سبک گیمپلی خاص خود، استایل منحصر به فردی را در میان اینگونه بازیها معرفی کرد و حالا پس از ۵ سال از انتشار هشتمین نسخه اصلی این سری بازی، که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و به دلیل مشکلات متعدد چندان موفق نبود، «Dynasty Warriors 9» در اختیارمان قرار گرفت تا ببینیم آیا تغییراتی که استدیوی Omega Force به زعم اعضای خودشان نتوانسته بودند به طور صحیحی در شماره قبلی پیاده سازی کنند، این بار منجر به گشایش راههای تازهای شده است یا خیر؟
حدود دوسال قبل و در مصاحبه یکی از اعضای استدیوی Omega Force با مجله فامیتسو، گفته شده بود که پیشرفتی که بین نسخههای هفتم و هشتم بازی وجود داشت، ناکافی بود. بر همین اساس استدیوی سازنده امید بالایی به موفقیت شماره نهم با استفاده از المانهای تازه و تغییر و تحولاتی داشت که در نسخه جدید استفاده کردهاند. اما به نظر نمیرسد این تغییرات نیز تکراری بودن روند کلی گیمپلی بازی را چندان تحت تاثیر قرار داده باشند. کلیت بازی شامل مبارزات پیاپی میشود که مانند بسیاری از بازیهای سبک Hack and Slash دنبال میشوند. البته سبک خاص سری بازیهای DW به طور کاملاً مشخصی در وجود دارد و بههیچعنوان تغییرات چشمگیری در این قسمت از گیمپلی دیده نمیشود. این مبارزات همانند گذشته شامل ضربات سریع و محکمتری میشوند که میتوانند با انواع کمبوها ترکیب شوند، در کنار این حملات، سعی شده تا با گنجاندن مهارتهای خاص هر شخصیت، به تنوع مبارزات بازی افزوده شود که در هرصورت به دلیل تعداد بسیار بالای مبارزات و شلوغ بودن بسیاری از صحنههای نبرد، به مرور شاهد تکراری شدن شیوه مبارزات هرکدام از شخصیتهای بازی خواهیم بود.
در پروسه انجام بازی، گاهاً برای انجام یکی از مراحل لازم است تا یک سری از آمادهسازیها پیش از نبردهای اصلی صورت گیرد، جالب اینجاست که باز بودن دست مخاطب در DW9 تا حدی است که حتی میتوان بدون انجام آمادهسازیهای لازم، به طور یکراست سراغ ماموریت اصلی رفت. در کنار مراحل فرعی و اصلی، کارهایی که میتوان در محیط باز DW انجام داد غالباً شامل مواردی میشود که به درد آپگرید کردن سلاحها و قدرتهای شخصیتمان میخورد. برای مثال میتوان از سراسر محیط بازی نوعی گیاه خاص را جمع کرد، به دنبال پیدا کردن سکه و طلا رفت و یا با شکار حیوانات مختلف، گوشت آنها را بدست آورد. البته باید اعتراف کرد که پیاده سازی این قسمتها به شکل بسیار ضعیفی در بازی صورت گرفته است. برای مثال شکار کردن گوزنها با تیر و کمان (که گمان میکنم تنها به همین منظور در بازی وجود دارد) شامل انیمیشنهای بسیار ضعیف و خندهداری میشود که ضعف بازیسازی در آن قسمت بیش از هرچیزی ذوق مخاطب را از بین میبرد.دیکی از نقاط قوت DW9 را باید سیستم Crafting و آپگرید کردن تجهیزات و قدرتهای گوناگون درون بازی دانست. تقریباً هر سلاحی و هر قدرتی در بازی قابل آپگرید کردن است. این آپگریدها هم از نقاطی در درون نقشه و هم از منوی بازی قابل دسترسی هستند، هرکدام از این موارد، شامل گزینههای بسیار متنوعی میشوند که ممکن است ترکیب کردن آنها، منجر به ساخت سلاحهای قدرتمند و کارایی شود که استفاده از چنان سلاحهایی حتماً در مراحل بالاتر و در مواجهه با باسهای بازی، لازم باشد.
با تمامی این تفاسیر و اضافه کردن المانهایی مانند Open World کردن محیط بازی، بهنظر نمیرسد Dynasty Warriors 9 توانسته باشه به تمام خواستههای خود مبنی بر ایجاد تحولاتی مثبت و رو به جلو جامه عمل پوشانده باشد. در حالی که تجربه بازی برای طرفداران این سری همچنان میتواند جذاب و مفرح باشد، احتمالاً برای مخاطبان جدید، بازی کردن DW9 نمیتواند تجربه چندان لذت بخش و کاملی باشد، گر چه برای چند ساعت سرگرم کننده خواهد بود.
نقد و بررسی بازی Dynasty Warriors 9 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: مناسب برای طرفداران قدیمی سریOpen World شدن بازیسیستم Crafting بسیار خوبموسیقی عالینقاط ضعف:تکراری شدن روند مبارزاتمشکلات ریز و درشت در محیطهای بازگرافیک به درد نخور و تاریخ مصرف گذشته