سری «Assassin’s Creed» از بزرگترین عناوین «Ubisoft» بوده که در نسل حاضر، سراشیبی سقوط را طی میکند. «Origins» را میتوان نقطه عطفی در این سری دانست زیرا که موفقیت یا شکست آن، تاثیر بسیاری بر آینده سری داشته و به همین دلیل یوبی سافت با استراحتی یک ساله، هم عرضه سالانه بازی را متوقف کرده و هم سعی نموده با ایجاد تغییرات مناسب، دوباره آن را به اوج برگرداند. اما آیا صرف داشتن تغییرات، برای موفقیت یک بازی کافی است؟
برخلاف نسخههای پیشین که هر یک در دوره زمانی مدرنتر نسبت به قسمت قبل از خود سپری میشد، اینجا به سالها قبل از شروع اتفاقات نسخه اول خواهیم رفت. انتقام موضوع اصلی داستان Origins است و «Bayek» به عنوان یک محافظ بلندپایه در سرزمین مصر، سعی در یافتن قاتلین فرزند خود دارد. در این راه او باید با گروهی از مقامات مبارزه کرده تا بتواند انتقام خود را بگیرد، هر چند این شروع کار بوده و بعد از ملاقات با ملکه مصر، در مییابد که برای نجات مردم خود، باید کارهای مهمتری نیز انجام دهد. شیوه روایت داستان در ابتدا گنگ و مبهم بوده و به مرور انسجام بیشتری پیدا میکند، هر چند تا اواسط آن پیشرفت داستان کند بوده و حس انجام بازی با یک Assassin به شما دست نخواهد داد. شخصیت «بایک» با توجه به جایگاهی که در بین مردم دارد و نیز نحوه پرداخت او در حین بازی و دیالوگهایی که بیان میکند، به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و از شخصیتهای اصلی چند شماره قبل، بهتر و جذابتر است. هر چند بقیه شخصیتها نمیتوانند به خوبی بایک در روند داستانی ایفای نقش کنند ولی با حضور شخصیتهای تاریخی همانند کلئوپاترا و ژولیوس سزار، داستان پیچ و تاب بیشتری یافته و از اواسط بازی به بعد و با تغییر روند روایت، اشتیاق بیشتری برای دانستن پایان ماجرا خواهید داشت.
بعد از تجربه چند ساعت اول Origins در خواهید یافت که این شماره تغییرات نسبتا زیادی نسبت به نسخههای پیشین داشته است. هسته اصلی بازی همان چیزی است که قبلا دیدیم، گشت و گذار در محیط، بالا رفتن از در و دیوار و کشتن هدفها. اما از سیستم مبارزات گرفته تا نحوه دریافت ماموریت و بسیاری بخشهای دیگر متفاوت از قبل بوده و به سمت عناوین نقشآفرینی رفته است. اولین موردی که باید به آن اشاره کرد، سطح بندی شخصیت اصلی و دشمنان بوده که این موضوع بر روی روند مبارزات و نیز شیوه پیشبرد بازی، تاثیر زیادی گذاشته است. سیستم سطح بندی همانند نقشآفرینیها کار شده و هر چه جلوتر روید با دشمنان قویتری روبرو میشوید که برای شکست دادن آنها مجبور به بالا بردن سطح شخصیت خود هستید. افزایش سطح نیز بستگی به انجام ماموریتهای اصلی و فرعی و نیز کنکاش در محیط دارد که موجب گشته همان تغییرات اشاره شده را مشاهده کنید. با انجام هر ماموریت «تجربه» کسب میکنید و برای دسترسی به مراحل بالاتر، حتما نیاز به ارتقا سطح دارید و بنابراین دیگر نمیتوانید مثل گذشته صرفا با پشت سر گذاشتن ماموریتهای اصلی، بازی را پیش ببرید. خوشبختانه امکانات زیادی برای دریافت تجربه بیشتر پیش روی شما قرار دارد و از آن مهمتر، ماموریتهای فرعی صرفا انجام فعالیتهای تکراری و خسته کننده نبوده و تنوع و کیفیت بالای آنها شما را متعجب خواهد کرد. بسیاری از این مراحل، داستان خاص خود را داشته و برخی نیز دارای قسمتهای مختلفی هستند و از جستجوی یک صحنه جنایت تا کشتن یک دشمن خاص را شامل میشوند.
مبارزه با دشمنان همیشه یکی از بخشهای مهم این سری را تشکیل داده و در هر شماره نیز سازنده با تغییرات جزیی، سعی در بهبود روند آن داشته است. در این شماره مبارزات دچار تغییرات اساسی شده و با چیزی که پیش از این تجربه کردهاید کاملا متفاوت خواهد بود. اساس مبارزات به سمت دفاع، ضد حمله و جا خالی دادن رفته و در ظاهر دیگر نمیتوان بدون برنامه به میان دشمنان رفته و با فشردن پیاپی کلید حمله، آنها را تار و مار کنید. هر چند این قضیه فقط در ابتدا که هنوز به این سیستم عادت نکردهاید صادق است و با ارتقا سطح شخصیت، فقط در مواجهه با دشمنانی خاص، نیاز به تمرکز و استفاده از سپر داشته و بقیه حریفان هم سطح را به کمک ضربات پیاپی میتوانید به راحتی از پای درآورید. البته اگر دشمنان در تعداد زیاد به شما حمله کنند داستان فرق میکند و با چالش بزرگی روبرو میشوید که متاسفانه رابطهای با مهارت شما ندارد! با توجه به نمایی که هنگام مبارزه خواهید دید، در هنگام شلوغ شدن مبارزات، بارها پیش میآید که از جایی که نمیبینید ضربه دریافت کرده و از سطح سلامتی بایک به شدت کاسته میشود، این موضوع گاهی حس ناعادلانه بودن مبارزه را تداعی میکند. با توجه به ماهیت بازی، دشمنان اصلی انسان بوده که در چند دسته با قدرت و روش حمله متفاوت تقسیم میشوند، مشکل اصلی اینجاست که در واقع فقط سطح آنها با هم فرق میکند و اکثرا با یک شیوه ثابت به شما حمله خواهند کرد که این امر در کنار سایر نکاتی که ذکر شد، به تدریج باعث میگردد مبارزات جذابیت خود را از دست داده و به امری تکراری و ملال آور تبدیل شود. لیست بلند بالایی از انواع شمشیر و کمان برای کشتن دشمنان در اختیار شما قرار دارد و نکته مثبت ماجرا این جاست که هر یک به دستههای مختلفی تقسیم شده که واقعا هم با یکدیگر تفاوت دارند! مثلا نحوه مبارزه با یک گرز سنگین متفاوت از یک شمشیر سبک بوده و سنگینی و شدت ضربه هر سلاح را به خوبی حس خواهید کرد و هر گونه که دوست دارید میتوانید به مصاف دشمنها بروید. ویژگیهای جالبی که برای این بخش در نظر گرفته شده مانند اسلحههای نفرین شده یا سلاحی که با ضربه زدن به دشمن به سلامتی شما میافزاید، به تنوع بیشتر آنها کمک کرده و شما را وادار میکند که در تمام طول بازی، به دنبال سلاحهای جدید و جذابتر باشید. درخت مهارتها این بار وسیعتر شده و قابلیتهای بیشتری برای آزاد کردن وجود دارد که با نحوه مبارزات و شیوه پیشبرد بازی توسط شما، ارتباط زیادی خواهد داشت. استفاده صحیح از درخت مهارت با توجه به نوع سیستم مبارزه، تاثیر مستقیمی در روند گیمپلی داشته و حتی با میزان تجربهای که کسب میکنید نیز مرتبط خواهد بود.
مصر به شدت زیبا، وسیع و پر از جزییات طراحی شده و در هر گوشه آن نشانههای حیات موج میزند. نقشه به ناحیههای مختلفی تقسیم شده که از بیابان و مقبرههای باستانی تا شهر و روستا و رودخانه را شامل میگردد. حیوانات در دستههای گوناگون طراحی شدهاند و به زنده بودن محیط کمک شایانی میکنند، پرواز دستهای پلیکان از حاشیه رودخانه و جدال کروکدیلها با ماهیگیران، تنها گوشهای از پویایی مصر را به تصویر میکشد. Origins شما را وادار میکند که برای ارتقا سطح شخصیت خود، به گوشه و کنار بازی سرک کشیده تا بتوانید تجربه بیشتری کسب کنید و البته امکانات این کار را نیز فراهم آورده است. به جز ماموریتهای فرعی که در تعداد زیاد و بخشهای مختلف نقشه قرار دارند، بسیاری فعالیت دیگر همانند شکار حیوانات مختلف، کشف مکانهای ناشناخته، جستجوی مقبرهها و حتی مسابقات ارابهرانی و گلادیاتوری نیز وجود دارد که موجب میشود حتی بدون انجام ماموریتها نیز تا مدتها در دنیای بازی چرخیده و از زیبایی آن لذت ببرید. برای مثال کشف اهرام و جستجوی مقبرهها جهت یافتن مقبره اصلی یکی از جذابترین بخشهای این عنوان بوده و باز کردن صندوق گنج درون آنها و کسب آیتمهای ارزشمند، جایزه شما به عنوان کاشف مقبره فراعنه است! البته کنکاش در این نقشه بزرگ، صرفا جهت به دست آوردن تجربه انجام نمیپذیرد و شما سلاحهای متفاوت و نیز موادی که جهت ارتقا قابلیتهای بایک لازم دارید را نیز به دست خواهید آورد. هر یک از این مواد که در انواع مختلف وجود دارند، در حالت عادی بر روی نقشه قابل مشاهده نیستند و از طریق عقاب، میتوانید آنها را بیابید. مثلا کاروانی که نقره یا چوب حمل میکند یا حیواناتی که مقدار بیشتری از پوست در اختیار شما میگذارند با چشمان تیزبین عقاب قابل مشاهده هستند و حتی مکان هدفها و دشمنان را نیز بدین وسیله باید مشخص کنید و حتی در ادامه به کمک ارتقا مهارتها، عقاب جهت گیج کردن دشمنان نیز کاربرد دارد و استفاده صحیح از آن میتواند تاثیر مثبتی بر روی نحوه پیشبرد بازی داشته باشد.
استفاده بیشتر از عناصر نقشآفرینی، همان قدر که Origins را جذابتر و متفاوت از شمارههای قبل جلوه میدهد، تاثیرات منفی نیز در پی دارد. همان گونه که ذکر شد، مراحل دارای سطح بندی بوده و شما ماموریتهایی با نهایتا دو یا سه سطح بالاتر از سطح شخصیت خود را میتوانید به راحتی به پایان برسانید و برای انجام مراحل با سطوح بالاتر، حتما نیاز به ارتقا شخصیت خود دارید. هر چه به انتهای بازی نزدیکتر شوید، سطحی که برای انجام مراحل اصلی در نظر گرفته شده به صورت غیر منطقی بالاتر میرود و مجبورید تعداد بسیار بیشتری ماموریت فرعی انجام دهید که با وجود تنوعی که این ماموریتها دارند، انجام پیاپی آنها شما را خسته کرده و از اواسط بازی به بعد، شما در یک چرخه تکراری انجام ماموریت فرعی برای بالا بردن سطح شخصیت جهت انجام ماموریتهای اصلی، گرفتار خواهید شد! البته گمان نکنید تمام بازی به انجام کارهای تکراری خلاصه میشود، افزودن برخی Boss Fight های جالب که مبارزه با آنها جذاب و نفس گیر بوده و نیز بازگشت مبارزات دریایی به سبک «Black Flag»، موجب تنوع بخشیدن به روند بازی شده است. هر چند این مراحل کم تعداد بوده و با توجه به دوره زمانی، کشتیها امکانات Black Flag را ندارند ولی باز هم جدال در دریا، آن هم با تیر و کمان و گویهای آتشین، جالب خواهد بود.
هر چه قدر که Origins سعی کرده تغییرات کلی در بسیاری از بخشها ایجاد نماید، به همان اندازه مراحل مربوط به کشتن اهداف اصلی، بدون تغییر باقی ماندهاند. طراحی ماموریتها و مراحل مربوط به آن جالب و بعضا چند سطحی هستند و برای رسیدن به یک هدف، باید کارهای متفاوتی را انجام دهید ولی کشتن اهداف، در بسیاری از مراحل تکراری و بعضا ساده بوده و حس میکنید که دشمنان اصلی شما نیز همانند بقیه بوده و صرفا ممکن است خط سلامتی آنها بیشتر باشد! البته سازنده با افزودن امکانات بیشتری به قسمت مخفیکاری سعی کرده این نقص را تا حدودی جبران کند و جهت انجام مراحل اصلی، راههای بیشتری پیش روی شما قرار دهد ولی به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، مخفیکاری نه تنها کمکی به اصل موضوع نمیکند، بلکه از ایرادات این عنوان نیز به شمار میآید. بزرگترین موردی که شما را در این بخش آزار خواهد داد واکنشهای عجیب هوش مصنوعی است، به وفور پیش خواهد آمد که دشمنان از فاصله بسیار دور، شما را شناسایی میکنند و ممکن است تصور کنید که هوش بسیار بالایی دارند، ولی وقتی بعد از یک تعقیب و گریز کوتاه به صورت کامل شما را فراموش کرده و به سر پست خود برخواهند گشت متوجه میشوید که در واقع هوش مصنوعی خوب عمل نمیکند بلکه در واقع سازنده به شما کلک زده است! این موضوع حتی اگر با آنها مبارزه کرده و سپس از دستشان فرار کنید نیز وجود دارد و از آن بدتر گاهی در حین درگیری با چند نفر خواهید دید که برخی دیگر از دشمنان که در نزدیکی شما قرار دارند، اصلا متوجه قضیه نشده و سرشان به کار خودشان گرم است! در مجموع میتوان این گونه برداشت کرد که تیم سازنده هر چه در الهام گیری از عناوین نقشآفرینی تلاش کرده و در برخی جهات نیز نتایج مثبتی کسب کرده است، به همان اندازه بخش مخفیکاری را بدون تغییر چشمگیری طراحی کرده و قسمت مهمی از بازی که میتوانست آن را با افزودن روشهای مختلف جهت نابودی دشمنان اصلی به یکی از نقاط قوت تبدیل کند، نادیده گرفته است.
سری Assassin’s Creed همواره از نظر گرافیکی و خصوصا طراحی محیط و ساختمانها حرفهای زیادی برای گفتن داشته و این شماره نیز از این قاعده مستثنی نیست. مصر به زیبایی به تصویر کشیده شده و از ساختمانهای روستایی گرفته تا سازههای رومی و البته اهرام، هر یک با جزییات و ظرافت خاص خود طراحی شدهاند. به علاوه طراحی لباس مردم عادی، سربازها و غیره نیز به خوبی انجام پذیرفته و با وجود جنگلهای زیبا و بیابانهای سوزان، تنوع زیستی بالایی را شاهد هستید که از منظر هنری، هر کدام با کیفیت بالا و ریزهکاری ساخته شده و دنیایی پویا و زنده را برای شما به نمایش میگذارند. باگها همیشه جز جدایی ناپذیر این سری هستند و البته در اینجا، استاندارد عناوین یوبی سافت رعایت شده و به جز یکی دو مورد که بازی برای چند ثانیه فریز میکند، سایر باگها را میتوان تحمل کرد! افت فریمهایی که در حین کاتسینها اتفاق میافتد نیز گاهی آزار دهنده بوده و خوشبختانه در حین مبارزات یا چرخیدن در محیط، به ندرت شاهد کاهش نرخ فریم خواهید بود. صداگذاری این عنوان یکی از نقاط کم نقص آن بوده و از صداپیشگی خوب شخصیتهای اصلی و فرعی گرفته تا صدای حیوانات و حتی صدای برخورد اسلحهها با یکدیگر، هر یک با مهارت طراحی شدهاند. نتهای موسیقی که برای این عنوان در نظر گرفته شده با روند بازی هماهنگی خوبی دارند و نوای زیبایی که هنگام چرخیدن در بخشهای مختلف پخش میشوند، حس و حال خوبی را به شما القا خواهند کرد.
«Assassin’s Creed: Origins» تلاش کرده که سری را از سقوط نجات داده و با تغییرات مناسب، خون تازهای به آن تزریق کند. گر چه در این راه ایراداتی مانع از بدون نقص ماندن بازی شدهاند، اما در مجموع با عنوانی بسیار خوب و سرگرمکننده روبرو هستیم که مهمتر از همه چیز، آینده روشنی را پیش روی این سری محبوب قرار داده و ما را امیدوار به تجربهای بهتر در شماره آینده خواهد کرد.
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Origins بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: خلق یک دنیای بزرگ با جزییات زیاد و فعالیتهای بسیار برای انجام دادنماموریتهای فرعی جذاب و متنوعشخصیت اصلی پرداخت بسیار خوبی داردگرافیک زیبا و صداگذاری عالیجستجوی مقبرههانقاط ضعف:مبارزات بعد از مدتی ممکن است خسته کننده دنبال شوندطراحی نه چندان جالب بخش مخفی کاریتکراری شدن روند ماموریتها