بررسی بازی Resident Evil: Revelations

حتی اگر در غار یا پشت کوه های قاف نیز زندگی کنید مطمئنا نام Resident Evil  برای شما نامی آشناست  و تا بحال با زامبی های خوفناک او ملاقاتی داشته اید. بازیی که ترس از تاریکی و فرار از خطر را با او شناختیم. تجربه ای که باعث میشد کنترلر های در دستانمان خیس عرق ، رنگمان سفید و  بدنمان از ترس  سرد شود.  با Revelations قرار است بازگشتی داشته باشیم به این حال و هوا و این بار در نمایشگر کوچک 3DS  نوع جدید از ترس را در قالب سه بعدی تجربه کنیم. حال باید دید که این قالب جدید می تواند مخاطبین و طرفداران این سری را راضی و خوشنود کند  یا اینکه کپکام وقت خود را بیهوده تلف کرده است.

Capcom یکی از قطب های اصلی بازی سازی ژاپن دوباره سراغ رفیق قدیمی خود یعنی Nintendo رفته و این بار کنسول تازه از راه رسیده 3DS را با سری محبوب خود مورد آزمایش قرار داده است. پس از معرفی 3DS بازی سازان Capcom موتور جدید خود را با نام MT Framework Mobile مخصوص این کنسول آماده کردند و اولین تیر خود را با Resident Evil: The Mercenaries 3D به طرف دارندگان این کنسول نشانه گرفتند. با ساخت Mercenaries 3D همه جنبه های تکنیکی کنسول مورد بررسی قرار گرفت تا همه چیز محیای ساخت بازی اصلی یعنی Revelations شود.
داستان بین شماره های 4 و 5 رخ میدهد; زمانی که تشکیلات BSAA که با آن در شماره 5 آشنا شدیم تازه تاسیس شده است. به مانند شماره اول بازی، داستان از جایی آغاز می شود که ارتباط با مامورین تجسس در منطقه عملیاتی قطع شده است. Jill Valentine و Chris Redfield دو شخصیت اصلی شماره اول سری دوباره در کنار هم قرار گرفته اند و قرار است ماموریت جدیدی را آغاز کنند. Jill و Parker Luciani بدستور Clive R. O’Brian سرگروه BSAA بدنبال Chris و همکار جدید اوJessica Sherawat راهی کشتی Queen Zenobia در میان اقیانوس می شوند تا از وضعیت و موقعیت این دو اطلاعاتی کسب کنند. در این بین آن ها متوجه می شوند که گروه تروریستی Veltro که مسبب اصلی نابودی شهر با شکوه Terragrigia در سال های قبل بوده است در صدد تدارک عملیات تروریستی دیگری است که قرار است یک پنجم آب های کل دنیا را با ویروس T-Abyss آلوده کند. T-Abyss حاصل تلاش های گروه Velro است که بدلیل نداشتن سرمایه لازم جهت ایجاد ویروس جدید، برای ساخت آن از ویروس مخوف T استفاده شده است. حال Chris و Jill و به کمک همکاران جدید خود باید از این اتفاق هولناک جلوگیری کنند و از راز بزرگ Terragrigia پرده بردارند. داستان به شکل اپیزودیک تعریف می شود و در آخر هر اپیزود کلیف هنگر خاص آن به نمایش در می آید که باعث میشود اشتیاق بازی کننده برای ادامه بازی و شروع اپیزود جدید دو چندان شود. بازی از دید چندین کاراکتر مختلف روایت شده و دائم بین آن ها سویچ می شود. فلش بک هایی نیز به گذشته Terragrigia زده می شود و اتفاقاتی که در گذشته برای این شهر و مردم آن رخ داده است شرح داده می شود. روایت داستان به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است طوری که تا به انتها بازی کننده را برای دیدن انتهای آن به دنبال خود می کشاند. با مشاهده پایان بازی می توان حدس زد که داستان به نحوی با شماره 6 در ارتباط است و امکان این وجود دارد که مقدمه ای برای آن بازی محسوب شود و برخی از ابهامات تریلر اخیر Resident Evil 6 را برطرف کند.

پس از Resident Evil 4 و موج تغییراتی که در این سری بوجود آمد طرفدران این سری به دو دسته تقسیم شدند. کسانی که گشت و گذار در محیط و حل کردن پازل را دوست داشتند و عاشق ترس نا تمام و محیط های تنگ و تاریک آن بودند و دسته دیگر کسانی که از کمی اکشن بدشان نمی آمد و با کنترل قدیمی زیاد موافق نبودند و دوست داشتند سکانس های هالیوودی با انفجار های تخیلی را تجربه کنند. بعد از شماره 5 که کاری جز تکرار خوبی ها شماره چهار نکرد کپکام تصمیم گرفت که به نحوی خواسته های این دو دسته را عملی کند و عنوانی باب میل هر دو گروه بسازد. Revelations ترکیبی است از عناصر کلاسیک سری و گیم پلی اکشنی است که با شماره 4 معرفی شد.
بیشتر زمان بازی در کشتی سپری می شود مکانی با اتاق های تنگ و محیط های بسته که بهترین شرایط ممکن را برای خلق صحنه های وحشتناک محیا می کند . داستان بازی در زمان شب و میان اقیانوس سپری می شود که خود مزید بر علت شده و محیط های بازی را ترسناک تر می کند. تغییراتی که T-Abyss بر روی انسان ها ایجاد کرده باعث خلق انوع جدیدی از B.O.W ها شده است که با توجه به طراحی منحصر به فرد آن ها با دیدن هر یک، حس انزجار و ترس در بازی کننده بخوبی ایجاد می شود. ولی حضور همکارتان در کنار شما و همراهی او در اکثر اوقات با وجود اینکه هیچ کمکی به شما نمی کند باعث می شود تا حدودی به اتمسفر حاکم بر محیط های بازی ضربه بزند و مانع از القا حس تنهایی و ترس در بازی کننده شود. با این حال ریزه کاری های تیم کپکام برای ایجاد یک محیط وحشتناک ستودنی است به شکلی که حتی نوع باز کردن در تغییر کرده و بیشتر شبیه به عناوین کلاسیک سری شده است و به شکلی خاطرات قدیمی عناوین کلاسیک این سری را برای شما زنده می کند . قسمت کشتی که بخش اعظم و اصلی بازی را تشکیل می دهد همیشه همراه Jill خواهید بود و داستان را از نگاه او دنبال می کنید. برخلاف شماره 5 که با گیم پلی خطی روبرو بودیم در این شماره بارها برای باز کردن درهای بسته نیاز دارید که به محل های قبلی بازگشت کنید و با کلیدی که در طول گشت و گذار درمحیط بدست آورده اید درها بسته را باز کنید.چیزی که در این بین ناامید کننده است نبود پازل هایی است که طرفدران انتظار دیدنشان را در این بازی می کشیدند. تنها پازلی که در مقابل شما قرار می گیرد مینی گیم ساده ای است که توسط صفحه لمسی کنسول انجام می شود و باید تمامی نقاط روشن را توسط مهره ها به هم متصل کنید.گشت و گذار و جستجوی وجب به وجب محیط یکی از قسمت های مهم بازی را تشکیل می دهد. Genesis ابزار جدیدی است که توسط آن می توانید محیط را اسکن کنید و ایتم های مخفی را از لا به لای اسباب و وسایل بیرون بکشید و یا با نمونه گیری از B.O.W های بسته های سلامت بدست آورید.

سیستم نشانه گیری و شلیک دقیقا همان سیستمی است که در شماره 4 استفاده شده. انواع اسلحه مثل شات گان و مسلسل های اتومایتک ، کلت و مگنوم در بازی وجود دارد . شلیک کردن با شاتگان بهمراه Jill در Revelations دقیقا همان حس شلیک کردن با لیان و شاتگان های مختلف شماره 4 را دارد که باوجود گذشت چندین سال هنوز هم لذت بخش است به شکلی که بازی کننده از آن سیر نمی شود. چیزی که شلیک کردن در این بازی را با شماره 4 متمایز می کند تنظیمات کاربردی و متنوع جدیدی است که برای این قسمت در نظر گرفته شده است. یکی از این تنظیمات مربوط به زاویه دوربین است که این امکان را به شما می دهد که به غیر از زاویه روی شانه به شکل اول شخص به طرف موجودات نفرت انگیز بازی شلیک کنید. قابلیت حرکت در حین نشانه گیری، دیگر ویژگی جدیدی است که به سیستم تیراندازی اضافه شده و طرفدارانی که سال ها منتظر چنین چیزی بودند را راضی و خشنود خواهد کرد. اگه سیستم نشانه گیری را روی حالت ژیروسکوپ کنسول تنظیم کنید می توانید با تکان دادن خود کنسول نشانه گیری کرده و در این حالت به اطراف حرکت کنید .جالب اینجاست که نشانه گیری با ژیروسکوپ که چندان قابل اعتماد به نظر نمی رسد در این بازی به خوبی کار می کند و اگر بر روی صندلی متحرک به انجام بازی بپردازید می توانید از این ویژگی نهایت استفاده را ببرید. تنها مانع قابلیت 3 بعدی بازی است که ممکن است کمی مشکل ساز شود. Circle Pad Pro اضافه کننده Circle Pad دوم نیز به شما کمک می کند که بازی را به شکل استاندارد کنسولی بازی کنید و بدون استفاده از ژیروسکوپ در حال نشانه گیری حرکت کنید . این بار نیز خبری از کیف مخصوص ابزار نیست و فقط قادر خواهید بود که سه مدل اسلحه با خود حمل کنید . مکان هایی در بازی قرار داده شده که علاوه بر تعویض اسلحه می توانید سلاح های خود را ارتقاع دهید. یکی از مشکلاتی که اکثرا با سیستم ارتقاع اسلحه در شماره های 4 و 5 داشتند این بود که با بدست آوردن ورژن پیشرفته تر مدل خاصی از اسلحه، تمامی پول هایی که خرج ارتقا نسخه قدیمی کرده بودیم به هدر می رفت ولی حالا با استفاده از قطعات جدا شونده که در محیط و مکان های غیر قابل پیشبینی یافت می شوند می توان اسلحه ای خاص را تقویت کرد و سپس با بدست آوردن نسخه بهتر قطعه استفاده شده را از آن جدا کرده و روی اسلحه جدید سوار کرد. سیستم پولی نیز به کل کنار گذاشته شده است و نه تنها در محیط خبری از طلا و جواهرات نیست بلکه B.O.W های بازی نیز آیتم یا پولی از خود به جا نمی گذارند و فقط تنها می توان با Genesis و نمونه برداری از بقایای بدن آن ها بسته های سلامت به دست آورد. این موضوع باعث می شود که بعضی اوقات از خیر کشتن دشمنان بازی بگذرید و فقط به رسیدن به چک پوینت بعدی فکر کنید. چک پوینت هایی بی رحمانه ای که گاها در مکان های دور قرار گرفته اند و نبود بسته های سلامت به مقدار کافی باعث میشود که مدتی را دست به شکم و با صفحه نمایشگر خونی که دید شما را محدود کرده است به بازی بپردازید .

به دلیل فضای کمی که در محیط وجود دارد ممکن است بارها با صحنه ای روبرو شوید که فقط لیزر نشانه گیری اسلحه را در تصویر مشاهده می کنید و اگر بدشانس باشید ممکن است همکارتان با قرار گیری در مکان نامناسب زاویه دید شما را به حداقل برساند طوری که کاملا در مقابل آسیب دشمن قرار بگیرید بدون اینکه بتوانید کاری انجام دهید . برای جلوگیری از اینکار و فرار از تراکم بالای دشمنان در محیط های تنگ، سیستم جای خالی دادن در بازی تعبیه شده که این مشکل را تا حدودی برطرف می کند و علاوه بر حل این مشکل ، کلید پیروزی در Boss Fight ها همین جای خالی دادن های به موقع است که با پیشرفت در بازی و آشنایی با طرز استفاده از آن، به کاری لذت بخش تبدیل می شود که باعث میشود که با هر بار استفاده هیجان و استرس زیادی به شما وارد شود. B.O.W های بازی تنوع خوبی دارند و با حرکت های کج و معوج خود و حملات مهلکی که انجام می دهند بخوبی قابلیت های شما را در تیراندازی به چالش خواهند کشید. یکی از شباهت های دیگر Revelations به عناوین کلاسیک مهمات کم موجود در بازی است که باعث می شود در استفاده از آن ها دقت بیشتری به خرج دهید و دقیق تر هدف را نشانه بگیرید. استفاده از Genesis و یافتن مهمات در محیط به شما کمک شایانی می کند طوری که اجتناب از آن برای شما تقریبا غیر ممکن است وبقا شما در بازی در گرو استفاده از این وسیله قرار گرفته است.
باقی قسمت های بازی که خارج از کشتی و با شخصیت های دیگر دنبال می شود گیم پلی بازی تقریبا به حالت اکشن خطی در آمده و دیگر خبری از ارتقا اسلحه نیست. مراحل جدید شنا در زیر آب نیز از دیگر تغییرات مثبتی است که بخوبی در بازی اجرا شده است و تنوع خوبی در بین مراحل ایجاد می کند. همچنان قسمت Boss Fight ها یکی از لذت بخش ترین بخش های بازی محسوب می شود که با قابلیت جدید جای خالی دادن اکشن نابی را برای بازی کننده خلق می کند.

این بار به جای قسمت Mercenaries بخش جدیدی با عنوان Raid Mode ایجاد شده است که در آن بازی کنندگان در برابر موج هایی از دشمن قرار می گیرند و هدف در آن رسیدن به انتهای مرحله است. با پیشروی در مراحل و ارتقا درجه، به اسلحه ها جدید تر دسترسی پیدا خواهید کرد و با بدست آوردن پوینت می توانید اقدام به خرید آن ها کرده و یا اسلحه و میزان مهمات آن را ارتقا دهید. در این قسمت قابلیت Co-op نیز در نظر گرفته شده است و بازی کنندگان می توانند علاوه بر حالت تک نفره به شکل آنلاین و دو نفره نیز به انجام این قسمت بپردازند.
از همان روز های اول برای هر کسی باور این موضوع سخت بود که تصاویر و ویدئو های منتشر شده از Revelations مربوط به کنسول دستی Nintendo است که به شکل Real Time و در حالت سه بعدی بر روی این کنسول در حال اجرا است ولی با دیدن بازی در دستان خودمان به این موضوع کاملا ایمان پیدا کردیم که MT Framework Mobile حرف هایی زیادی برای گفتن دارد و افکار بلند پروازانه Capcom با این موتور اشتیاق ما را برای دیدن Screen Shot های آن بروی PS Vita دو چندان کرده است. کیفیت بافت ها ، نورپردازی ها و افکت های گرافیکی در بهترین حالت ممکن قرار دارد که باعث شده بازی شباهت زیادی به عناوین درجه یک خانگی پیدا کند. مدل کاراکتر ها و صورت هر یک با جزییات بسیار زیادی طراحی شده و کیفیت Cut Scene ها چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. ویژگی سه بعدی با وجود اینکه تاثیر زیادی روی گیم پلی نمی گذارد ولی زیاده خواهی تیم گرافیک در این بخش باعث شده که با بالا بردن Slider مربوط به تنظیمات 3D از مقدار استانداردی که Nintendo برای عمق تصویر قرار داده است نیز فراتر رفته و صحنه هایی سه بعدی عمیق و بسیار زیبایی را تجربه کنید. در زمینه صدا تیم سازنده سنگ تمام گذاشته اند و با استفاده از صدا پیشگان حرفه ای به سینمایی تر شدن بازی کمک بسزایی کرده اند. کیفیت افکت های صوتی باعث شده که خوی وحشی و بی رحمانه هر یک از دشمنان پر رنگ تر و اثر گذار تر شده و به ترس و وحشت درون بازی افزوده شود. پیشنهاد می کنیم که در هنگام بازی کردن از هدست استفاده کنید تا بهتر و بیشتر در درون جو و اتمسفر بازی قرار بگیرید و از کیفیت بالا صدا استفاده لازم را ببرید.Revelations بدون شک زیباترین واز لحاظ فنی با کیفیت ترین عنوان است که بر روی 3DS منتشر شده است.

با ترکیب عناصر قدیم و جدید این سری، Capcom به خوبی نشان داد که هنوز هم می تواند از عهده ساخت یک عنوان Resident Evil دیگر برآید و هنوز ایده هایی در ذهن دارد که توسط آن ها مخاطبین این ژانر را بترساند و آدرنالین خون آن ها را افزایش دهد. Revelations همان عنوانی است که ممکن است شما را مجاب به خرید 3DS کند پس اگر احساس می کنید که کمی نیاز به هیجان و ترس دارید لحظه ای در تهیه این بازی درنگ نکنید.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: روایت خوب به شیوه اپیزودیک و کات سین های باکیفیت ایجاد اتمسفر گیرا با محیط های ترسناک سیستم تیراندازی خوشدست و لذت بخش تنظیمات جامع کنترل بازی گرافیک فوق العاده در قالب سه بعدینقاط ضعف:غیبت پازل های رایج سری وجود هم تیمی های بی خاصیت

User Rating: 4.25 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل