بررسی بازی Port Royale 4

شرکت آلمانی Kalypso در سبکی فعالیت میکند که شاید کمتر مورد توجه خیلی ها بوده باشد. بازی هایی در سبک شبیه سازی شرکت تجاری در قرون 16، 17 و 18، یعنی اوج دوران قدرت هایی مانند امپراطوری بریتانیا، فرانسه اسپاینا و هلند. در این دوران بود که این کشور ها شروع به ساخت مستعمره در آمریکا کردند و ابر شرکت های تجاری مانند East India Company تشکیل شدند. قدرت این کمپانی ها در برحه ای به حدی زیاد شد که حتی تاج و تخت را تحت نفوذ خود درآوردند و یا مثلا هند برخلاف باور عمومی به وسیله East India Company تبدیل به مستعمره بریتانیا شد و ارتش و ناوگان سلطنتی سهم بسیار کوچک تری در این فتح داشتند. نسخه قبلی Port Royale در سال 2012 عرضه شد و این سبک را تا حد بسیار خوبی پیشرفت داد. ولی عدم محبوب بودن این سبک باعث شد تا 8 سال زمان نیاز باشد تا Kalypso نسخه جدید آن را عرضه کند. اما آیا تمام مشکلات Port Royale 3 حل شده و بازی پیشرفت کرده ؟

Port Royale 4 دقیقا بر اساس نسخه قبلی و حالت کلی این نوع بازی ها ساخته شده. در قسمت کمپین، ماموریت هایی وجود دارد که برهه های زمانی متفاوتی را در بر میگیرد که باید برای کشورها و فرماندارن شهر ها و یا امپراطوری ها انجام داد. مشکلات تنوع و یا نوع این ماموریت ها در تکراری شدن، به سرعت قابل لمس است. اما درواقع کل بخش کمپین تنها برای آماده کردن پلیر به منظور بازی در قسمت Free و یا مولتی پلیر ساخته شده. به همین دلیل مستقیم به سراغ این قسمت ها باید رفت. در ابتدا با انتخاب کشور و نوع دیدگاه کارکتر و بنر شرکت تعدادی perk مثبت و منفی دریافت میکنید. پلیر در ابتدا با توجه به درجه سختی مقداری سرمایه اولیه و کشتی دریافت میکند. که باید با تجارت با بقیه شهر ها شرکت خود را گسترش دهد.

هر شهر و یا منطقه محصولاتی را تولید میکند که باید خریداری شوند و در شهرهایی که به آنها نیاز دارند فروخت. در ابتدا به نظر شناسایی این موضوع ها میتواند بسیار کند باشد. با ایجاد خطوط تجاری بین چند شهر و اختصاص دادن ناوگان تجاری، شرکت به آرامی شروع به درآمد میکند. نوع کشتی ها در هر ناوگان نیز مهم است. کشتی های تجاری قدرت حمل بالاتری از محصولات تجاری را دارند، ولی در مواجه با طوفان های سنگین، دزدان دریایی و جنگ هایی که اتفاق می افتدند، بسیار در ضعف هستند. در عین حال کشتی های جنگی حجم تجاری کمتری دارند ولی با حضور خود میتوانند امنیت بیشتری را به وجود آورند. در نتیجه شاید بهترین راه حل این باشد که در راه های تجاری نزدیک تنها از ناوگان هایی استفاده کرد که دارای کشتی های تجاری مانند Fluyt هستند، و در مسیر های طولانی تر از مخلوط کشتی های جنگی و تجاری برای ایجاد ناوگان استفاده کرد. برای دسترسی به بنادر جدید در ابتدا باید لایسنس تجاری آنها را خرید، موضوعی که طور غیر منطقی هزینه آن بالا میرود. شاید بهتر بود که شهر های بزرگتر هزینه بیشتری نسبت به بنادر کوچک بطلبند، اما در عمل با جلو رفتن بازی همه به طور یکسان با افزایش هزینه روبرو میشوند. کاپیتان ها نیز هرکدام قدرت ها و استعدادهایی دارند که در هر شرایط میتوانند برای ناوگان ها در شرایط متفاوت مفید باشند.

ایجاد بزینس های جدید مانند ساختمان ها و مزارع بیشتر در بنادر نیز راه دیگر درآمد زایی و گسترش به عنوان غول تجاری است. باید پایگاه اصلی شرکت و شهر های استراتژیک را با ساخت و ساز و گسترش آنها ساپورت کرد تا بتوان از نظر تجاری از مزایا آنها استفاده بیشتری کرد. البته این مسئله بر روی جمعیت هر بندر و میزان رضایت مندی آنها نیز تاثیر گذار است.

تمامی این موارد میتوانند در شرایطی بسیار سرگرم کننده باشند. اما مشکلی بزرگ بر سر راه وجود دارد. UI بازی. به نسبت Port Royale 3 در بیشتر موارد بیش از اندازه ساده شده اند که در جاهایی حتی باعث سردرگمی میشود تا راحتی. به اندازه ای که انتظار پیشرفت میرفت، کار با UI راحت نیست. مخصوصا برای پلیرهایی که تازه بخواهند با بازی آشنا شوند. همه چیز در بین گزینه های متفاوت مخفی شده اند و عمق گیم پلی بازی را مستقیما تحت تاثیر قرار داده اند. در کنار باگ هایی که حداقل در زمان عرضه و نوشته شدن این نقد وجود دارند، بازی تقریبا از این نظر نسبت به نسخه قبلی خود پسرفت داشته.

از نظر ظاهری و گرافیکی نیز بازی پیشرفت خاصی نسبت به نسخه قبلی نداشته و انتظار خیلی بیشتری از آن میرفت. این به معنای بد بودن نیست، بلکه فقط در سطح انتظاری که پس از 8 سال داشتیم اصلا ظاهر نشده. نبردهای دریایی در Port Royale 3 به صورت همزمان و Real Time اتفاق می افتاد. اگرچه جذابیت و یا پیچیدگی های بازیی مانند Empire Total War را نداشت، اما در عین حال به اندازه کافی سرگرم کننده بود. در Port Royale 4 نظر Kalypso بر این بوده که نوع جنگ ها را به Turn Base تغییر دهند. مساله ای که اصلا خوب نیست و جذابیتی ندارد. بر روی کاغذ قدرت کنترل ناوگان های بازی میتوانند راحتتر باشند، اما جذاب نیستند. درواقع به جدی که ترجیح داده میشود وارد جنگ نشد. در نسخه 3، مشکلاتی وجود داشت اما دیدن کشتی ها در آن نبرد ها حداقل جذابیت های خود را داشتند. به طور کل نبردهای دریایی بازی پسرفت کاملیست که اصلا انگیزه ای برای انجام آنها وجود ندارد. این مساله در کنار هوش مصنوعی بازی عملا باعث تاثیر منفی زیادی برروی تجربه بازی میشوند. در طول بازی موسیقی بازی که با الهام از Pirates of the Caribbean ساخته شده، به اندازه کافی خوب هست که از شنیدن آنها لذت برد.

در انتها باید گفت Port Royale 4 اگر بتوان با المان های آن به خوبی آشنا شد، بازی است که ساعت های سرگرم کننده ای را در اختیار پلیر میگذرد. اما موردی نیست که به شدت کسی طالب آن باشد. مخصوصا که یکی از جنبه اصلی و جذاب آن دوران، یعنی نبردهای دریایی به طور کامل تبدیل به یک قسمت نه چندان لذت بخش شده است.

امتیاز بازی‌سنتر - 6.5

6.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:  مودهای سرگرم کننده پیچیدگی‌های تجاری جالبنقاط ضعف: UI بد جنگ های دریاییبیش از اندازه ساده شدن نسبت به نسخه قبلیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل