به دروازه پیشرویتان وارد شده و با پیرمردی که با دیدن شما شوکه میشود آشنا میشوید. البته پریشانی او بیدلیل هم نیست؛ 300 سال از زمانی که شما سرزمینتان را ترک کردهاید گذشته و او بواسطه ماموریتی که متقبل شده، سالهاست منتظر بازگشت شما بوده است؛ ماموریتی که به نظر میرسد نسل به نسل در خانوادهاش انتقال پیدا کرده و حال او که سن و سالی هم گذارانده به عنوان آخرین منتظر و پیامرسان وظیفه انتقال پیامی مهم را به شما عهدهدار شده است. پادشاه شکوهمند مردم Dye که وجود او بسیار برای آنها ارزشمند بوده و سالیان سال او را همانند خدایی واحد ستودهاند، ناپدید گشته است. به دنبال این رویداد عجیب، هرج و مرج همه جا را فرا گرفته و مردمی که سالیان سال با هم دوست و همپیمان بودند به دشمنانی خونین تبدیل گشتهاند. نژادها پرچم جنگ را برافراشتهاند و دزدان دریایی فرصت را غنیمت شمرده و با غارت مردم به این وضعیت بحرانی دامن زدهاند. حال این وظیفه شماست که با درایت و تدبیر خود به دنبال نشانههایی از پادشاه باشید تا با پیدا کردن او و بازگرداندنش به مسند قدرت، دنیا را از آشوب و هرج و مرج نجات دهید.
Overfall ساخته اخیر استدیوی مستقل ترکیهای Pera Games در سبک نقش آفرینی نوبتی و البته «Rouglike» است که قرار است ما را به دنیای زیبای Dye وارد کند. دنیایی که متشکل از جزایر مختلفی است که در جایجای اقیانوسی پهناور قرار دارند. شما در قالب قهرمانان بازی در این جزایر به ماجراجویی میپردازید، آیتمها و قابلیتهای مختلفی بدست میآورید و در نهایت خطرات متعددی را متحمل میشوید. نسخه «Early Access» بازی مدتی پیش در اختیار علاقمندان و سایتهای معتبر قرار گرفته بود. بازی با فراز و نشیب بالایی روبرو بود، اما اثر نهایی بسیار خوب و قابل قبول ساخته و پرداخته شده است. هرچند بازی ساده به نظر میرسد اما آنقدر در دل خود محتوا دارد که دهها ساعت شما را به خود مشغول خواهد کرد. پس با بازیسنتر همراه باشید تا با خواندن نقد و بررسی Overfall بیشتر با زیباییهای این بازی آشنا شوید.
,بازی شما را در بهوبه جنگی فراگیر قرار میدهد. باید هرچه سریعتر دست به کار شده و چراغهای دریایی را روشن کنید تا بلکه بتوانید پادشاه گمشده خود را بیابید. برای اینکار باید با یکی از نژادهایی که همگی هم در حال جنگاند رابطه دوستی برقرار کنید. البته طبیعتا آنها در همان ابتدا به شما اعتماد نخواهند کرد و بایستی نظرشان را به خود جلب کنید، ماموریتهای مختلفی که به شما محول میکنند را انجام دهید و در نهایت هنگامی که به کمک شما نیاز دارند، یاریشان کنید. این در واقع یکی از مهمترین کارهای شما در طول بازی خواهد بود. هرباری که ماموریتی را به پایان برسانید، میزان شهرت (Reputation) شما افزایش پیدا میکند و اگر شهرت شما به یک حد نصاب خاص برسد هم انجام ماموریتهای بعدی برایتان آسان میشود و هم نفرات جدیدتری را میتوانید به تیمتان اضافه کنید. برای پیدا کردن ماموریتها باید با کشتی که در اختیار دارید دل به اقیانوس بزنید و همه جزیرهها و کشتیهایی که به نژاد محبوبتان ختم میشود پیدا کنید. هر نژاد جزیره خاص خودش را دارد که از نظر شکل و ظاهر با بقیه جزایر متمایز است. البته بعضی از جزایر به صورت مشترک تحت مالکیت دو نژاد هستند که آنها نیز شکل و ظاهری متفاوتی دارند و تقریبا حالتی ترکیبی و میانه دارند.
در بخش داستانی میتوان گفت که بدون شک شاهد یکی از زیباترین و منحصربفردترین سبکهای روایتهای داستانی خواهید بود. هنگامی که وارد جزیرهای میشوید و با اهالی آنجا گفتوگو میکنید علاوه بر دیالوگهای ردوبدل شده، یک توصیف و شرحصحنهای از روحیات و وضعیت آنها در بالای صفحه خواهید خواند. این توصیفات به قدری زیباست که بعضی اوقات حس خواهید کرد که یک داستان مصوری را در حال خواندن هستید. عمده کار شما سفر به جزیرههای مختلفی است که در جایجای اقیانوس قرار داشته و در دل خود داستانها و شخصیتهای متعددی نهفته دارند. با قدم گذاشتن به هر یک از جزیرهها با مشکلات ساکنینش آشنا میشوید. مشکلاتی مثل دزدی، ارثیه، اختلافات خانوادگی و … این شمایید که میتوانید مشکلات موجود را به خوبی و خوشی ختم به خیر کنید یا به هر چه شدیدتر شدن آن دامن زده و یک موقعیت بحرانی ایجاد کنید. میتوانید کسی را که به نظر مشکلآفرین است را به حرف بگیرید و از راه گفتوگو او را از انجام کارش منصرف کنید و یا همان دم شمشیر بکشید و او را به اشد مجازات برسانید. این تصمیمات شما علاوه بر اینکه در ماموریت اصلیتان تاثیرگذار است بر میزان شهرتتان نیز موثر خواهد بود.,برای شروع، بازی 2 قهرمان با کلاسهای «Fighter» و «Cleric» در اختیار شما قرار داده میشود که اسامی دلخواه خود را برای آنها انتخاب خواهید کرد. علاوه بر این دو نفر، میتوانید دو همراه (Companion) به تیمتان اضافه کنید. البته این کار آنچنان هم آسان نیست و باید با انجام ماموریتهای مختلف و ارتباط برقرار کردن با کشتیهای ماجراجویان، آنقدر مشهور شوید تا آوازه شما به گوش بقیه رسیده و قصد ملحق شدن به شما را داشته باشند. بعد از تشکیل یک تیم خوب نوبت به مبارزات می رسد. بدیهی است که به طبع سبک بازی ، استراتژی حرف اول و آخر را خواهد زد. در نگاه اول شاید مبارزات زیاد پیچیدگی خاصی نداشته باشد و همان ساعتهای نخستین بازی اینطور به نظرتان بیاید که قلق کار دستتان آمدهاست، ولی در دل این سادگی یک پیچیدگی عجیبی وجود دارد که با مرور زمان بیشتر برایتان پررنگ میشود. از طرفی تنوع بالا و بی نظیر هیروها و قابلیتهای آنان تجربه منحصربفردی را برایتان رقم خواهد زد.
هیروی شما در هر نوبتی که در اختیار دارد، میتواند 3 حرکت مختلف انجام دهد؛ حرکت اول که به تغییر مکان هیروها مربوط بوده و کار جابجایی و استقرار آنان را عهدهدار است. حرکت دوم کارهای تدافعی مثل استفاده از سپر دفاعی و مکانیزم دفع طلسم (Dispell) را در اختیار شما قرار میدهد و حرکت نهایی شامل مجموعهای از بهترین تواناییهای هجومی خواهد بود که برای ضربه زدن و صدمه رساندن به دشمنان بکار خواهید برد. هر قابلیتتان هم به نوعی زمان بازیابی (Cooldown) دارد که به تنهایی باعث خواهد شد حرکاتتان را با دقت بیشتری انجام دهید. این در حالی است که تیم حریف بعضا با استفاده از «Debuff»هایی حرکات شما را مختل کرده و یکی از سه حرکت شما را باطل خواهند کرد. حال فرض کنید که کلاس Fighter که فقط از فواصل نزدیک میتواند ضربات خود را وارد کند، فاز حرکتیش از کار بیوفتد! باید سعی کنید هیروهای دورزن خود را که از جان کمتری برخوردار هستند از مصاف نزدیک دور کرده و در صورت نیاز با بقیه نفرات خود مسیر منتهی به آنها را مسدود کنید.
,یکی از مهمترین دلنگرانیهای شما پرکردن میزان سلامتی همتیمیهایتان است. هر باری که مبارزهای را به پایان میرسانید ممکن است تعدادی از قهرمانان شما آسیب دیده باشند. برای اینکه سلامتی آنها را بازگردانید باید غذای کافی به آنها بدهید. غذا معمولا بعد از انجام ماموریتها به عنوان پاداش در اختیار شما قرار می گیرد اما این مقدار کم همیشه جوابگوی نیاز شما نیست. به همین دلیل در داخل بازی مهمانخانههای گوناگونی قرار دارد که میتوانید با خرج کردن پول خود (در بازی به اسم «Frag» شناخته میشود) سلامتی آنان را بازگردانید. البته از آنجایی که خرید غذا هزینه بالایی را میطلبد باز مجبور هستید در مبارزات دقت بیشتری داشته باشید تا با کمترین میزان آسیبدیدگی، آنان را به پایان برساندید. با پاداشهایی که بعد از انجام ماموریتهای محوله به شما تعلق میگیرد میتوانید با مراجعه به بازار تواناییهای جدیدی برای قهرمانانتان در اختیار بگیرید و یا با پیدا کردن کشتیهایی که حامل مربی (Trainer) هستند، قابلیتهای موجود را بهبود بخشید.
Ovefall نیز جزو بازیهایی است که مرگ را با سیستمی جدیدی تعریف کرده است که این سیستم تاثیر بسزایی در روند بازی و درجه سختی دارد. در این بازی اگر هر دو قهرمان شما در خلال مبارزات بمیرند بایستی بازی را از اول شروع کنید و ماجراجوییهایتان را از سر بگیرید. این یعنی ساعتها گیمپلی میتواند با یک حرکت اشتباه نابود شود. البته شاید این نگرانی در ذهن شما بوجود بیاید که شروع مجدد به منزله تکراری شدن بازی خواهد بود اما باید بگویم که جای هیچگونه نگرانی نیست؛ زیرا ماموریتهایی که با مکانیزمی خاص و به شکلی تصادفی ایجاد میشوند (Random Generation) تضمینگر این خواهند بود تا روند مشابهی که قبلا داشتهاید را تجربه نکنید. با این حال باید به این نکته توجه کرد که شروع مجدد به منزله از دست دادن همه همراهان و قابلیتهایی خواهد بود که در طول بازی بدست آورده بودید و همین دقت شما در مبارزات بیش از پیش افزایش خواهد داد و حساسیت کار بیشتر خواهد کرد؛ گرچه اوایل که آشنایی کمی با بازی دارید ممکن است چندین بار هیروهای خود را از دست بدهید.,هوش مصنوعی بازی به طرز باورنکردنی عالیست. ممکن است در برخی از ماموریتهایی که به شما محول میشود وارد مبارزهای به همراهی چند نفر شوید. این نفرات که هوش مصنوعی آنها را کنترل میکند، حرکاتی خارج از برنامهریزی انجام نمیدهند و با شما در تعامل هستند. هر هیرویی که از سلامتی کمتری بهرهمند باشد به آن حمله میکنند و اگر در شعاع آنها نباشند به نزدیکترین هیرو ضربه می زنند. جالب اینجاست که اگر یکی از دشمنانی که خونریزی کرده باشد و بواسطه همان خونریزی احتمال مرگش باشد، دیگر کاری با او نخواهند داشت و فرصت خود را برای صدمه زدن به هدف دیگری استفاده خواهند کرد. البته به هنگام مصاف با دشمنان نباید آنها را دست کم بگیرید زیرا آنها نیز از همین هوش مصنوعی سازمانیافته بهره می بردند.
گرافیک بازی از نظر تکنیکی چیز خاصی برای ارائه ندارد اما از نظر هنری همان چیزیست که یک طرفدار پروپاقرص این سبک از آن خواهان است. در این بازی شاهد یکی از زیباترین نقش و نگارهای بصری خواهید بود. طراحی 2 بعدی شخصیتها در کنار اینکه از زیبایی مثالزدنی بهره می برند، کاملا با قابلیتها و تواناییهای آنان مرتبط هستند. افکتهایی که برای جادوها و سایر تواناییهای آنان طراحی شده است نیز بسیار خوشساخت بوده و هیجان خاصی به مبارزات میدهند. برای محیطها نیز رنگبندی بسیاز زیبا و چشمنوازی به کار برده شده است، سرزمین خوش آب و رنگ اِلفها در کنار قلمرو تاریک و خفه ارکها و گابلینها نوعی تعادل بسیار خوبی از زیبایی و زشتی ایجاد کردهاند. در کل بخش گرافیکی نه تنها راضی کننده است بلکه بسیار فراتر از آن چیزی است که از یک بازی مستقل انتظار می رود. موسیقی نیز گرچه پرتعداد نیست اما همان ترکهای محدود که در خلال مبارزات پخش می شود خستگی را از شما دور می کنند و شور و هیجان بازی را بهبود میبخشند. موسیقی منوی بازی نیز بدون شک در همان ابتدا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و با ذهنی آرام شما را به بازی هدایت خواهد کرد.,علیرغم اینکه شاهد یکی از خوشساختترین بازیهای مستقل هستیم اما این بازی نیز عاری از اشکال نیست. اول اینکه کیفیت ماموریتها یک نوسان محسوسی را دنبال میکنند. برخی از آنها از داستان خیلیخوب بهره می برند و با روایتی بسیار خوب شما را در دل ماجرای هیجانانگیزی قرار میدهند. اما برخی دیگر از ماموریتها یا از محتوای قابل قبولی بهره نمیبرند و یا اتفاقات آنقدر سریع رخ میدهد که علت و معلول و استدلال در آنانها گم میشود. برای اینکه بازی روند تکراری نداشته باشد یکسری کانتنت با محوریت مینیگیم در بازی گنجانده شدهاند. اما مشکل اینجاست که به دلیل همان کمبود محتوا هیچ تاثیری بر روند بازی ندارند. به عنوان مثال سنگ، کاغذ، قیچی که یکی از همین مینیگیمهاست به دلیل اینکه کاملا از روی شانس بوده و هیچ نوع تاثیر مستقیم از سوی بازیکن به خود نمیگیرد، هیجان خاصی به مخاطب انتقال نمیدهد. مورد بعدی که ممکن است اعصاب شما را خرد کند نبود قابلیت عقبنشینی یا «Retreat» است. گرچه بازی بر روی همین اصل ساخته شده است اما به فرض اگر شما ناخواسته مبارزهای را شروع کنید یا باید پیروز شده و جان سالم بدرببرید و یا همان طور که قبلا گفته شد بازی را از اول شروع کنید. این مورد زمانی بیشتر اذیت کننده خواهد بود که دزدان دریایی به شما حمله کنند. از آنجایی که کشتی آنها سرعت بالایی دارد ممکن است با یک لحظه غفلت، در دام آنها بیوفتید. بدیهی است که پیکار با دزدان دریایی مشکل خواهد بود؛ چرا که هم تعداد آنها بیشتر است و هم قدرت بالایی دارند.
اما شاهکاری که این بازی ارائه داده است قسمتی است که علاقهمندان به عناوین داستانمحور منتظر آن بودند. بخش «Story Builder» که به شما اجازه میدهد داستان مطابق میل خودتان را ایجاد کنید و با خلق شخصیتهای مختلف، دیالوگهای دلخواه خود را به آنان اضافه کرده و برای آنها تصمیمات مورد پسند خود را اتخاذ کنید. این یعنی شما میتوانید یک خط داستانی دلخواه خلق کنید و هنر داستاننویسی و داستانپردازی خودتان را شکوفا کنید. این بخش به قدری لذتبخش است که حتی اگر تجربه چند ده ساعته بازی برایتان تکراری شود این قسمت تا هفتهها و شاید ماهها مکانی برای یه ثمر رسیدن ایدههابتان باشد.
Overfall بدون شک یکی از بهترین بازیهای مستقل و صدالبته نقش آفرینی نوبتی است. بازی با قیمت بسیا پایین 10 دلار در فروشگاه Steam موجود است. شاید در این روزهایی که بازیهای 60دلاری به علت کیفیت ساخت پایین حتی به میزان 10 ساعت قابل تحمل نباشند، این بازی 10ها ساعت و شاید هم بیشتر، اوقت فراغت شما را به لحظات خوش و شیرین تبدیل خواهد کرد.
ساخته اخیر استدیوی مستقل ترکیهای Pera Games در سبک نقش آفرینی نوبتی و البته «Rouglike» است که قرار است ما را به دنیای زیبای Dye وارد کند. دنیایی که متشکل از جزایر مختلفی است که در جایجای اقیانوسی پهناور قرار دارند. شما در قالب قهرمانان بازی در این جزایر به ماجراجویی میپردازید، آیتمها و قابلیتهای مختلفی بدست میآورید و در نهایت خطرات متعددی را متحمل میشوید. نسخه بازی مدتی پیش در اختیار علاقمندان و سایتهای معتبر قرار گرفته بود. هرچند بازی ساده به نظر میرسد اما آنقدر در دل خود محتوا دارد که دهها ساعت شما را به خود مشغول خواهد کرد. پس با بازیسنتر همراه باشید تا با خواندن نقد و بررسی بیشتر با زیباییهای این بازی آشنا شوید.
مجموع امتیاز - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: طراحی هنری زیباشخصیتهای متنوع با قابلیتهای گوناگونروایت داستانی منحصربفردوجود بخش داستانسازی برای خلق ایدههای داستانینقاط ضعف:نبودن قابلیت عقبنشینی که در بعضی از جاها آزار دهنده است.