از گذشتههای دور ۲ دسته آثار هنری برای مخاطب هدفشان از لفظ مخاطب خاص استفاده کردهاند، دسته اول آثاری هستند که بعد از عرضه در جذب مخاطب عام ناتوان هستند و کار خود را به درستی یا به دروغ آثاری برای افراد خاص معرفی میکنند و دسته دوم آثاری هستند که از همان ابتدای راه به جهت جذب گروه خاصی ساخته میشوند. اولین بازی استودیوی «Onion Soup Interactive» یعنی بازی Nippon Marathon در دسته دوم قرار میگیرد اما کیفیت کلی ساخت بازی به گونهای بوده که احتمالاً در نگاه اول در جذب مخاطب خاص مدنظر خود هم دچار مشکلاتی شود، در ادامه این مطلب به بررسی جنبههای مختلف این بازی میپردازیم.
با وجود ایده به ظاهر بامزه داستان، با روایتی بیمزه طرف هستیم که تمرکز خود را بر روی جنبههای کلیشهای فرهنگ ژاپن قرار داده است. از افراد منحرف که لباس بچهها یا لباس چرم گربهای میپوشند تا گودزیلا، همه و همه در بازی گنجانده شده تا مخاطبی که به واسطه چندین اثر سطح پایین دیگر، تصویر مبالغهآمیزی از فرهنگ ژاپن در ذهن دارد را به خود جذب کند. روایت داستان هم در قالب میانپردههایی جوک مانند روایت میشود که حتی یک جوک که به طور مستقیم باعث خنده مخاطب شود در بین آنها دیده نمیشود ولی گهگاه از شدت حماقتبار بودن بعضی از ایدههای طنزآمیز سازندگان ممکن است مخاطب از سر تمسخر بخندد.
بخش چند نفره که جذابیتهای تازهای به گیمپلی اضافه میکند به دو بخش اصلی تقسیم میشود. بخش اول بخش رقابتیست که شما با حداکثر ۳ نفر از دوستانتان در محیطهای بازی به رقابت میپردازید. بخش دوم بخش پارتیست که که ۲ مود مختلف دارد، مود اول «L.O.B.S.T.E.R.» است که یادآور مسابقه تلویزیونی«Wipeout» است و باید با عبور از موانعی مشابه چیزی که در مرحله اول آن مسابقه تلویزیونی مشاهده شده، در مدت زمانی معین مسیری بیشتر از رقیبان خود طی کنید و مود دوم تحت عنوان «Trolley» بازی بولینگ است که شما با استفاده از شخصیتهای بازی سوار چرخدستی خرید شده و به سمت پینهای بولینگ حرکت میکنید.
مشکل اصلی بخش گیمپلی طراحی فیزیک بازیست که هیچ پاسخگویی ثابتی ندارد، گاهی بدون برخورد به موانع شخصیت بر روی زمین میافتد و گاهی بعد از زمین افتادن شخصیت بدون هیچ دلیلی از جای خود بلند نمیشود و گاهی به پرواز در میآید و از کادر بازی خارج میشود! این مشکل بازی گاهی باعث شکست خوردن شما در مسابقه و اجبار به شروع مجدد مسابقهای میشود که تا لحظات آخر در حال پیروزی در آن بودید. دیگر مشکل بزرگ بخش گیمپلی تکراری شدن هسته اصلی بازیست که اگر طراحی متفاوت محیطها نبود اشتیاق کمی به اتمام مراحل بخش داستانی وجود داشت و با توجه به کیفیت بصری پایین بازی بخش چندنفره چندان نمیتواند افراد زیادی را برای مدتی طولانی پای خود نگه دارد.
همانطور که اشاره شد کیفیت بصری بازی بسیار پایین است و به طور کلی از بازی مستقلی که توسط تیمی کوچک با موتور «Unity» ساخته شده، انتظار زیادی وجود ندارد اما بازی واقعاً در بخش بصری نمره صفر هم به سختی میگیرد. طراحی شخصیتها و متحرکسازی آنها به هیچ وجه قابل قبول نیست و محیطها با وجود جزئیات خوبی که دارند کیفیت تصویری قابل توجهی ندارند. از طرف دیگر باگهای گرافیکی فراوانی در بازی دیده میشود مثل چشمک زدن شدن مدلها در میانپردهها یا عبور شخصیتها از اجسام جامد و … .
Nippon Marathon بازی خوبی نیست، داستان جالبی ندارد و گیمپلی آن در مدت کوتاهی خستهکننده میشود. در صداگذاری و اجرا به جای اینکه ادای دینی به فرهنگ خاص ژاپن باشد، دست بر روی کلیشههای غلط گذاشته و گهگاه حالتی تمسخرآمیز به خود میگیرد. بخش چندنفره میتواند برای مدتی میتواند سرگرمکننده باشد اما اگر بازی با قیمتی نسبتاً پایین عرضه نمیشد به سختی میشد توجه خاصی به آن نشان داد.
بررسی بازی Nippon Marathon بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 4
4
امتیاز بازی سنتر
نقاط قوت: طراحی خوب و متفاوت مسیرهای مسابقه وجود بخشهای چندنفره متفاوت از هسته اصلینقاط ضعف: کیفیت بصری افتضاح تکراری شدن بازی طراحی فیزیک فاجعهبار موسیقی و صداگذاری غیر قابل قبول