در همین ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد که «ناروتو شیپودن اولتیمیت نینجا استورم 4» بهترین بازی عرضه شده در سری ناروتو تا به امروز و عنوان بسیار با کیفیت و خوشساختی است. «سایبر کانکت 2» سرانجام موفق به رسیدن به هدفی شده است که استودیو «Pierrot» (سازنده انیمه) سالها است در دستیابی به آن ناموفق بوده و احتمالاً خواهد بود. هدفی که استفاده از پتانسیل بالای ناروتو و ارائه تجربهای جذاب و حماسی را شامل میشود.
همچون عناوین شمارهدار قبلی، بخش داستانی یکی از مهمترین قسمتهای استورم 4 را تشکیل میدهد. مبارزهای عظیم بین «هاشیراما» و «مادارا» پیشدرآمدی برای شروع داستان بوده و پس از آن بازی شما را به میانه جنگ چهارم نینجایی خواهد برد، جایی که داستان به دو بخش «Yang» (مختص به ناروتو) و «Yin» ( مختص به ساسکه) تقسیم میشود. آرکهای مختلف داستانی در بازههای زمانی متفاوت، باسفایتهای حماسی و نفسگیر بههمراه صحنههای «QTE» فوقالعادهای که سری به آن مشهور است، روایتگر بخشهای داستانی بازی است. داستانی که برخلاف انتظار روایت خوبی داشته و برخلاف شمارههای قبلی باعث سردرگمی طرفداران نخواهد شد؛ به ویژه یک سوم پایانی آن که بیانگر بخشهای انتهایی ماجراجویی ناروتو بوده و کماکان اقتباس انیمهای از آن صورت نگرفته است. سایبر کانکت 2 به بهترین شکل دست به ساخت این بخشها زده است و با توجه به وضعیت نهچندان جالب انیمه، از همین حالا با اطمینان میتوان گفت که دست پخت سایبر کانکت 2 بسیار بهتر از استودیو «پییروت» خواهد بود.
در مجموع بخش داستانی بازی از نقاط قوت استورم 4 بحساب میآید و کاملاً در جلب رضایت طرفداران موفق عمل کرده و بخشهای پایانی و مبارزه نهایی بیاد ماندنی، حسنختامی فوقالعاده برای پایان راه نینجای خستگی ناپذیر است .البته ذکر این نکته لازم است که این بازی از لحاظ داستانی ادامه مستقیم شماره 3 بحساب میآید و به همین دلیل اگر از دنبال کنندگان داستان ناروتو از طریق مانگا یا انیمه نبوده و عناوین قبلی سری استورم را نیز تجربه نکردهاید مطمئناً چیز زیادی از اهداف و رفتار شخصیتها، علت شروع جنگ و… متوجه نخواهید شد.
یکی از عواملی که تاثیرگذاری بخش داستانی و مبارزات را دو چندان کرده است، گرافیک بصری زیبا و چشمنواز بازی است. مدل تمام شخصیتها از ابتدا و با توجه به قدرت کنسولهای نسل هشتمی ساخته شده است. مدلهایی با جزییاتتر از قبل که در کنار حالات چهره متفاوت و عکسالعملهای ظاهری بعضاً جالب و خندهدار شخصیتها، انیمهایتر از همیشه بنظر آمده و شروع یک مبارزه همانند تماشای یک قسمت از انیمه، با کیفیت بهتر و جزییات بیشتر است.
افکت برخورد ضربات و اجرای «جوتسوها» به زیبایی هرچه تمام سنگینی و قدرت تکنیکها را به بازیکن القا کرده و افکت ذرات به تماشاییتر شدن اجرای حرکات کمک بسزایی میکند. تخریبپذیر بودن محیط بازی، ماندگاری اثر ضربات بر روی شخصیتها در کنار اجرای روان و بدون مشکل بازی، استورم 4 را تبدیل به یکی از بهترین و زیباترین عناوین عرضه شده در نسل هشتم کرده است.
,
موسیقی آشنای سری نیز از دیگر عواملی است که در خلق اتمسفر مناسب با حس و حالی شبیه به انیمه، تاثیر زیادی داشته و در کنار صداپیشگی عالی همچون عناوین گذشته بازیکن را کاملاً غرق در دنیای خود میکند. تمامی صداپیشگان ژاپنی و انگلیسی انیمه اینبار نیز کار خود را به نحو احسن انجام دادهاند و دیالوگهای رد و بدل شده در بین مبارزات، فریاد کشیدن نام تکنیکها قبل از اجرا و… باعث جذابیت هر چه بیشتر مبارزات شده است. سری استورم به ویژه شماره چهارم را میتوان در دسته عناوینی قرار داد که علاوه بر دوبله ژاپنی عالی، صداپیشگان انگلیسی نیز کار باکیفیتی را ارائه دادهاند و خبری از دیالوگهای پوچ و خالی از هرگونه احساس نیست، به گونهای که فریاد «آسوما» در حین اجرای «التیمیت جوتسو» مخصوص به خود، لذت تماشا و برخورد آن با حریف را بیش از پیش میکند.
میرسیم به مهمترین بخش یک بازی ویدیویی، یعنی گیمپلی. سیستم کلی مبارزات و کنترل بازی همانند عناوین پیشین است، کنترلی ساده و قابل دسترس که ناآشناترین افراد با سبک مبارزهای نیز به سرعت به آن عادت کرده و توانایی اجرای پیچیدهترین و طولانیترین کمبوها را بدست خواهند آورد. قابلیتهای جدید نیز به خوبی به سیستم آشنا و قدیمی بازی اضافه شده است. حرکت روی دیوار و ادامه مبارزه یکی از تواناییهای جدیدی است که بازی در اختیار شما میگذارد، حرکتی که برخلاف ظاهر جذاب خود استفاده چندانی ندارد.
از دیگر امکانات جدید میتوان به توانایی سوییچ کردن بین اعضای تیم اشاره کرد. قابلیت کلیدی و پرکاربردی که در عین سادگی عمق بیشتری به بازی بخشیده و کمک بسزایی به جذابتر شدن مبارزات تیمی کرده است. بازیکن در هر لحظه از مبارزه با فشار یک دکمه میتواند بین اعضای تیم سوییچ کرده و به ادامه مبارزه بپردازد. حرکتی که اجازه اجرای ضربات و تکنیکهای ترکیبی بسیار جالبی را به شما میدهد. برای مثال در میان اجرای کمبو با تغییر شخصیت تحت کنترل خود میتوانید کمبو را بلندتر از حالت معمول کرده و به شکلی جدید آن را پایان دهید. اجرای زنجیروار حرکات و تکنیکهای ویژه یکی از هیجانانگیزترین ویژگیهای استورم 4 است که برخلاف عناوین پیشین، حس و حال کار تیمی را به خوبی به بازیکن القا میکند.
لینک اَوکینینگ» (Link Awakening) یکی دیگر از امکانات جدید» در مبارزات بازی است که رابطه تنگاتنگی با توانایی سوییچ کردن بین اعضای تیم دارد. در مبارزات تیمی پس از کم شدن نوار سلامتی (کمتر از 30%) با شارژ کردن «چاکرای» خود تمام اعضای گروه وارد حالت «اَویکنینگ» (Awakening) شده و توانایی سوییچ بین اعضای تیم امکان اجرای حرکات زنجیروار و قدرتمندی را به بازیکن میدهد. همچنین قدرت ضربات در حالت اَویکنینگ نسبت به قبل کمتر شده و این مسئله بالانس خوبی را ایجاد کرده است و دیگر با وارد شدن یکی از بازیکنان به حالت اویکنینگ، پرونده مبارزه بسته نخواهد شد.
استورم چهار 120 شخصیت قابل بازی دارد، بیشترین تعداد در کل سری. یکصد و بیست شخصیتی که برخی از آنها حالات مختلف یک نفر را شامل میشوند. برای مثال بازیکن توانایی انتخاب از بین 9 ناروتو که هرکدام مربوط به یکی از آرکهای داستانی هستند را خواهد داشت که 6 نفر از آنها لیست حرکات اختصاصی و جوتسوهای مخصوص به خود را دارند و هرکدام سبک و سیاق و سیستم مبارزات کاملاً متفاوتی را ارائه میدهند. تقریباً تمامی شخصیتهای اصلی و مهم داستان قابل بازی بوده و از این لحاظ با بهترین عنوان در کل سری روبرو هستیم. البته تعداد بالای شخصیتها همراه با مشکل همیشگی سری، یعنی عدم ایجاد توازن بین شخصیتهای مختلف است. مشکلی که از شماره اول سری وجود داشته است و حل آن با توجه به تعداد بسیار زیاد کرکترها، بیشتر شبیه به ماموریت غیرممکن است هرچند کم کردن قدرت ضربات در حالت اَویکنینگ و حذف اَویکنینگهای غولآسای شماره قبلی کمک زیادی به بهتر شدن وضعیت بازی کرده ولی کماکان مشکلات ریز و درشتی مثل سرعت فوقالعاده بالای تلپورت کردن «هوکاگه چهارم»، تکنیکهای راه دور «دیدارا» یا اولتیمیت جوتسوهای 360 درجه «ایتاچی» که فرار از آنها در وسط مبارزه کاری نزدیک به غیر ممکن است در بازی وجود داشته و در برخی از مبارزات باعث ایجاد شرایط کاملاً نابرابری میشود.
یکی دیگر از مشکلات همیشگی سری که در شماره چهارم بیشتر از قبل به چشم میآید هوش مصنوعی بد و غیر منطقی بازی است که هیچ بالانسی نداشته و کاملاً حالت سینوسی دارد. در برخی صحنهها حریف کامپیوتری شما کاملاً احمقانه و در برخی اوقات به صورت آینده نگرانه نسبت به حرکات شما عکسالعمل نشان میدهد و این مسئله در تعدادی از مراحل بازی رسیدن به بالاترین امتیاز و کسب رتبه S را تبدیل به عملی بسیار آزاردهنده و زجرآور میکند. از سمت دیگر علاقه زیاد هوش مصنوعی به ایجاد فاصله و پرتاب شوریکن به سمت شما باعث میشود تا اجرای برخی حرکات زنجیروار به صورت غیرمنطقی سخت شود تا جایی که برخی اوقات نیمی از زمان مبارزه را فقط به دنبال حریف میدوید تا به او نزدیک شده و تکنیکی را روی او اجرا کنید.
بخش آنلاین نیز همچون هوش مصنوعی دو روی کاملاً متفاوت دارد. قسمت خوب جایی است که با یکی از افراد حاضر در لیست دوستان خود بازی میکنید و با دعوت او به مبارزه به سرعت وارد بازی شده و بصورت کاملاً روان و بدون هیچ مشکلی به مبارزه میپردازید. اما قسمت بد ماجرا جایی است که پیدا کردن حریف را بر عهده سیستم MatchMaking بازی میگذارید. سیستمی کاملاً ناکارآمد که گویا اصلاً وجود خارجی نداشته و قطعیهای مکرر، پیدا نکردن حریف و پیغام خطا در سرور بعد از مدتی شما را کاملاً از انجام بازی بصورت آنلاین منصرف میکند. خارج از مشکلات سیستم مچ میکینگ، بخش آنلاین بازی مودهای جدیدی به نام «لیگ»، «تورنومنت» و «سوروایوال» را در کنار مودهای قدیمی «Free Battle» و «Rank Battle» در اختیار شما میگذارد که بخش آنلاین را از حالت تکراری عناوین پیشین دور کرده و تجربه بهتری را ارایه میدهد.
در پایان لازم است یکبار دیگر به این مسئله اشاره کنم که استورم 4 بدون شک بهترین ناروتو عرضه شده تا به امروز بوده و حتی میتوان از آن بعنوان بهترین بازی اقتباس شده از انیمههای ژاپنی یاد کرد. عنوانی با کیفیت که با وفاداری کامل به منبع مورد اقتباس، بخش داستانی قدرتمند، باسفایتهای حماسی، لیست بلند و بالای شخصیتهای قابل بازی، گرافیک بصری چشمنواز، صداپیشگی عالی و اولتیمیت جوتسوهای تمام نشدنی تجربه فراموش نشدنی را برای هر طرفداری رقم خواهد زد و با توجه به نقاط قوت پرتعداد بازی میتوان از اندک مشکلات آن از قبیل هوش مصنوعی و بخش آنلاین چشمپوشی کرد.
مجموع امتیاز - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: بخش داستانی جذابباسفایتهای حماسیگرافیک بصری چشمنوازصداگذاری عالی120 شخصیت قابل بازیتجربهای بهتر از انیمهنقاط ضعف:هوش مصنوعی نه چندان جالببالانس نبودن قدرت برخی از شخصیتهاسیستم Matchmaking ناکارآمد