بررسی بازی LEGO Star Wars III: The Clone Wars

شاید ترکیب یک دنیای وسیع و پر از رمز و راز با دنیایی فانتزی و ساده، باعث کشش مخاطبان بیشتر شود. مخاطبانی که شاید با اتمسفر و دنیای اصلی نتوانند ارتباط لازم را برقرار کنند؛ اما با ترکیب آن دنیا با دنیایی وسیع به نام دنیای LEGO، مجذوب آن شوند! کسی نیست که با نام این غول پازل سازی؛ یعنی لگو آشنایی نداشته باشد. این شرکت به قدری قدرتمند هست که نامش یک نام مرجع برای اکثر پازل ها تلقی شود! دنیایی را تصور کنید که همه چیز از همین لگو های دوست داشتنی خودمان تشکیل شده باشند! آدم ها، حیوانات، اشیاء، خودرو ها، خانه ها و همه همه… نتیجه تصورات شما سری بازیهای با پیشوند LEGO خواهد بود! این سری بازی که چند وقتی است جایگاه خود را در میان بازیکن ها ثابت کرده اند، اینبار دوباره به سراغ دنیای وسیع، جذاب و پر طرفدار Star Wars آمده است و قصد دارد با ارتقای کلی گیمپلی این سری بازی، مخاطبان بیشتری را به سوی خود کشانده و مخاطبان قبلی را نیز ارضا کند.
این نسخه از بازی که نسخه چهارم این بازی در غالب لگویی به حساب می آید، بر پایه سریال انیمیت شده The Clone Wars که در شبکه Cartoon Network پخش میشود ساخته شده است؛ البته کرکتر ها، داستان و محیط های نسخه اصلی فیلم نیز در این بازی حضور دارند.

داستان بازی در همه بازی هایی که در غالب لگویی منتشر شده اند یک معضل بوده است، زیرا بعلت صامت بودن میان پرده ها و کرکتر های بازی، نمیتوان داستان را آنطور که باید روایت کرد. از طرف دیگر جو فانتزی و لگویی بازی اجازه پیاده سازی یک سناریو سنگین را به بازیسازان نمیدهد. داستان این نسخه از بازی همانطور که اشاره شد بیشتر به روایت اتفاقات سری انیمیشنی Clone Wars میپردازد؛ البته صحنه های زیادی از نسخه های دوم و سوم فیلم اصلی نیز در سناریو بازی دخیل هستند، بصورتیکه اگر انیمیشن این سری را نیز ندیده باشید با تکیه بر فیلم های آن متوجه داستان خواهید شد. خوشبختانه نویشته های زرد همیشگی سری “جنگ های ستاره ای” که در ابتدای هر مرحله به نمایش در می آیند کمک شایانی به روایت داستان کرده اند و جای خالی دیالوگ کرکتر های بازی را تا حدودی پر میکنند؛ اما میان پرده های این نسخه از بازی هم همانند گذشته ساده و بچگانه به روایت داستان بازی میپردازند که مثل همیشه دارای صحنه های خنده داری نیز هستند که برای تنوع دادن به بازی خوب هستند و حکم یک استراحت کوتاه را برای بازیکن دارند؛ شاید جالب باشد که ببینید سرباز های “طرف تاریک نیرو” برای “طرف روشن نیرو” دست تکان میدهند!

در کل در زمینه داستان بازی های سری لگو نمیتوانند خوب عمل کنند، زیرا پتانسیل اینکار را ندارند و نمی توانند داشته باشند، و با همین میان پرده های ساده و متن های کوتاه به خوبی متوجه داستان خواهید شد، اما باید قبول کرد سناریو عظیمی همانند Star Wars در چند میان پرده و متن کوتاه جای نمیگیرد؛ پس از طرفی این قضیه یک عیب است، و از طرفی نمیتوان آن را عیب حساب کرد!
اما با تغییرات متعددی که در بخش گرافیکی و گیمپلی بازی بوجود آمده اند، میتوان از داستان ساده بازی گذشت.

نکته اولی که در مورد این بازی جلب توجه میکند و تفاوت فاحشی را میان این نسخه از بازی با نسخه های قبلی آن بوجود آورده است، پیشرفت چشمگیر گرافیک بازی است. ارتقاء انجین اصلی بازی باعث بوجود آمدن محیط های بسیار زیبا و چشم نوازی شده است. نورپردازی پیشرفت غیر قابل باوری نسبت به نسخه های قبلی داشته است، این پیشرفت باعث درک بهتر عمق در بازی از طرفی، و زیبا تر شدن محیط های بازی از طرف دیگر شده است، بطوریکه که اگر نسخه های قبلی سری بازیهای لگو را بازی کنید، فکر خواهید کرد که به یک نسل قبل تعلق دارند! اما پیشرفت گرافیکی بازی به نورپردازی ختم نمی شود؛ این پیشرفت در زمینه های جزییات، انیمیشن ها و وسعت محیط های بازی نیز به خوبی ملموس است. اینبار دیگر شاهد محیط های کوچک، دشمنان محدود و جزییات پایین نیستیم، محیط های بازی بسیار بزرگ و دشمنان نیز بسیار زیاد و متنوع هستند. همین پیشرفت های گرافیکی بازی باعث خواهند شد تا شما هم همانند من برای اول که این بازی را تجربه میکنید تعجب کرده و به چشم های خود شک کنید! از بحث گرافیک تکنیکی که بگذریم، در زمینه گرافیک هنری و طراحی های بازی هم این نسخه از بازی درخشان ظاهر شده و با به نمایش گذاشتن سیارات، کرکتر ها و محیط های متنوع و زیبا مخاطبان را راضی خواهد کرد. همه محیط های بازی زیبا هستند، محیط هایی که در فیلم اصلی و انیمیشن های سری جنگهای ستاره ای شاهدش بودیم. افکت های بازی نیز همانند گرد و خاک، آب، Motion Blur، Depth of Field و … پیشرفت ملموسی داشته اند. اما در مقابل همه ی این پیشرفت ها و زیبایی ها یک مشکل غیر قابل بخشش وجود دارد که تمام زیبایی های گرافیک بازی را تحت تاثیر قرار داده و مانع از لذت کامل بردن از بازی میشود، و این مشکل هم چیزی نیست جز یار قدیمی بازیکن ها، افت فریم! در صحنه های شلوغ و سریع بازی، شاهد افت فریم های گاهاً سنگینی هستیم که بسیار طاقت فرسا و غیر قابل تحمل هستند. شاید اگر این افت فریم وجود نداشت، گرافیک بازی از همه جهات ایده آل میشد.

مشکلی که هنوز هم در این بازی شاهدش هستیم، دو تکه شدن صفحه بازی هنگام دو نفره بازی کردن به طرز نامناسب است، البته خوشبختانه هر نسخه جدید که از این سری می آید این بخش هم پیشرفت میکند، اما معلوم نیست چرا این تصحیح بصورت یکجا صورت نمی گیرد و هر نسخه جدید که می آید امید مخاطبان هم از بین میرود، در نسخه های اولی از جمله Batman، صفحه اصلاً دو تکه نمیشد و زمانی که دو نفره به انجام بازی میپرداختید مجبور بودید تا پیرو همدیگر باشید و آزادی عمل از بازیکن گرفته شده بود، در نسخه های قبلی از جمله Harry Potter صفحه دو تکه میشد، اما هردو بازیکن باید در یک محیط می ماندند و از طرف دیگر زمانی که از یکدیگر دور میشدند با اینکه صفحه دوتکه میشد، اما دوربین مانند یک آهن ربا به دنبال بازیکن دیگر میرفت که عملاً دو تکه شدن صفحه را بیهوده جلوه میداد؛ در این نسخه بازیکن ها دیگر مجبور نیستند تا در یک محیط باشند و می توانند به هر جایی که اراده کنند بروند، اما مشکل اصلی این مزیت، یعنی انحراف دوربین به سمت بازیکن دیگر هنوز برطرف نشده است! شاید در نسخه بعدی در سری بازی LEGO این مشکل هم حل شود و دوربین بازی بلاخره بعد از چند سال به حالتی رضایت بخش تبدیل شود.

گیمپلی بازی همانند همه نسخه های این سری بازی است، منتها دستخوش تغییرات زیادی شده است که به تنوع بازی کمک شایانی کرده است. همانند همه ی نسخه های لگو یک محیط به عنوان پناهگاه بازیکن وجود دارد که به نوعی یک منوی سه بعدی است که در به مخاطب این اجازه را میدهد تا در حالت بازی کردن به انتخاب مرحله، خرید تجهیزات و کرکتر ها و… بپردازد. نحوه انتخاب کردن مراحل در هرکدام از نسخه های این سری متفاوت است و این بازی هم از این قاعده مستثنی نیست، انتخاب مراحل به این صورت است که کرکتر بازی به پای همان میز های مشهور فیلم هایی که در آینده اتفاق می آیند میرود و تصویر سیارات بصورت سه بعدی روی میز به نمایش در می آیند و شما میتوانید برای هر شخصی که دوست دارید در یک سیاره خاص به انجام ماموریت بپردازید، لازم به ذکر است که هرکدام از افرادی که برای آنها ماموریت انجام میدهید، دارای مراحل خاص خودشان هستند، بعنوان مثال ماموریت های یک فرد بیشتر شامل سفینه رانی (!) میشود و مراحل دیگر بیشتر شامل جنگ تن به تن؛ حال این شمایید که باید با توجه به سلیقه ای که دارید به انجام مراحل بپردازید. قابلیت دو تکه شدن صفحه که به آن اشاره شد، امکان جدیدی به سازندگان داده است، این قابلیت به شما اجازه میدهد که زمانی که بصورت دو نفره به انجام بازی میپردازید، از یکدیگر جدا شده و هرکدام به انجام یک ماموریت بپردازید، بعنوان مثال یکی از بازیکن ها در حال مبارزه با یک Boss است و دیگری در قسمتی دیگر از سیاره در حال منفجر کردن ساختمان های دشمن است! قابلیت جدیدی که به بازی اضافه شده است، المان های بازی های RTS هستند، حالا بازیکن ها میتوانند با یک دید استراتژیک به گروه عظیمی از سربازان فرمان داده و آنها را کنترل کنند! و اما آخرین تغییر مهمی که در بازی انجام شده است مربوط به سوارس سفینه ها است؛ در بعضی از مراحل شما سوار یک سفینه میشوید و باید با پیمودن مسیر های مختلف و شلیک کردن تیر به دشمنان به راه خود ادامه دهید. همین چند قابلیت جدید اضافه شده به بازی تنوع فاحشی در این نسخه از بازی نسبت به نسخه های قبلی بازی ایجاد کرده اند. همانند همه نسخه های سری لگو تمام کردن بازی نیاز به صرف زمان زیادی بالغ بر 20 ساعت را میطلبد که این 20 ساعت گیمپلی در 18 مرحله و 20 سیاره پخش شده است.

تم اصلی گیمپلی مانند بازی های قبلی سری لگو است؛ همانطور که در نسخه های قبلی این بازی هم مشاهده کرده ایم با کشتن و یا شکستن هر آبجکت، تعدادی پیچ با رنگ ها و ارزش های مختلف به زمین میریزند که حکم پول بازی را دارند و در هر مرحله با بدست آوردن مقدار خاصی از این پیچ ها رنک مورد نظر برای بدست آوردن لگوهای طلایی را بدست می آورید؛ در هر مرحله با انجام دادن کارهای خاصی، بعنوان مثال شکاندن یک سری آبجکت خاص، میتوانید لگو های طلایی ای را که در مرحله قرار دارند بدست بیاورید، با بدست آوردن همه ی این لگو ها در مراحل یک مجسمه طلایی بوجود خواهد آمد که هرکدام مزایای خاص خود را دارند، بعنوان مثال بعضی باعث چند برابر شدن امتیازی میشوند که شما بدست می آورید. علاوه بر این لگو های طلایی اجسام قابل جمع آوری (Collectable Objects) دیگر نیز در محیط وجود دارند که علاقع مندان به 100% کردن بازی که کار سخت و وقت گیری است، میتوانند به جمع آوری آنها بپردازند. اما نکته ای که این نسخه از بازی را از بازیهای قبلی در این سری متمایز میکند، تنوع قابل توجهی است که گیمپلی بازی تزریق شده؛ اینبار دیگر محدود به انجام دادن یک سری کارهای تکراری و محدود نیستید، ده ها وسیله نقلیه متفاوت از حیوانات عجیب و غریب سیارات گرفته تا سفینه ها و تانک های فضایی در اختیار شما هستند، از طرف دیگر پیشرفت انجین بازی به بازیسازان این اختیار را داده تا با بوجود آوردن صحنه های شلوغ به هرچه حماسی و مهیج تر شدن بازی کمک بکنند، حالا بجای 10 نفر 40 نفر سرباز شمارا محاصره میکنند و کرکتر بازی هم که شما باشید میتواند هرطور که مایل است به سلاخی آنها بپردازد! اما چیزی که این بازی را بسیار جذاب و مهیج میکند تم “جنگ های ستاره ای” ای آن است که با بوجود آوردن صحنه های شلوغ، حماسی و زیبا بازیکن را متحیر و مجذوب خود میکند، استفاده از Saber های مشهور Jedi ها و شنیدن صدایشان، همه ی طرفداران این سری را حتماً ارضا خواهد کرد! اما گیمپلی بازی طبق روال گذشته فقط شامل جنگیدن نیست و در همه ی مراحل شاهد چند پازلی نیز هستیم که باید به حل آنها بپردازیم. پازل های بازی اکثراً ساده طراحی شده اند و مشکل خاصی را برای بازیکن ایجار نمیکنند، اما مشکل اصلی این پازل ها و در کل گیمپلی بازی Hint های بسیار ساده و گنگ آن است که چندین بار باعث شخصاً چند ساعت پای یک مرحله آسان گیر کنم! پس از انجام مراحل در بخش Story میتوانید به انجام دوباره آنها در بخش Free Play بپردازید، از مزیت های این بخش این است که میتوانید با عوض کردن کرکتر ها و در نتیجه بدست آوردن قابلیت های متفاوت به جمع آوری آیتم های بازی شوید که به 100% کردن بازی کمک میکند.

در کل گیمپلی بازی با تزریق هیجان و تنوع، جذابیت فراوانی را بدست آورده است که این نسخه از بازی را از بازی های دیگر در این سری متمایز میکند؛ البته این تغییرات زمانی مشهود است که همه ی نسخه های این سری بازی را انجام داده باشید، و اگرنه ممکن است آنطور که باید این بازی شما را ارضا نکند.

موسیقی های بازی همان موسیقی های “جنگ های ستاره ای” هستند، به انزمام آن آهنگ مشهور Star Wars که در ابتدای هر مرحله پخش خواهد شد. موسیقی های بازی تنوع قابل قبولی دارند و با توجه به اینکه تم این سری فیلم را در خود جای داده اند، یقیناً برای طرفداران این سری فیلم بسیار جذاب، مهیج و نوستالوژیک خواهند بود. اما صداگذاری بازی که دیگر در همه ی بازی های Star Wars یک شکل به خود گرفته است، کل بازی صدای لیزر ها، انفجار ها و Saber های حریفان به گوش میخورد که البته همین صدا ها هستند که بازی را دلچسب میکنند! صدایی که زمان جمع آوری پیچ های پول نیز به گوش میرسد لذت خاصی را در بدن مخاطب ایجاد خواهد کرد! مشکل اصلی صداگذاری این سری بازی تکراری بودن افکت های صوتی منو ها و برخی از آبجکت ها است که شاید بدلیل منسجم شدن آن انجام شده است، اما باید قبول کرد که پس از چندین سال شنیدن افکت های تکراری، مخاطبان عصبانی خواهند شد.

در کل صداگذاری و موسیقی بازی از کیفیت خوبی برخوردار است، اما بدلیل تکراری و بدون تغییر بودن خود آنطور که باید مخاطب را راضی نمیکند، این بخش هم باید همانند بخش گرافیک دستخوش تغییرات جدی شود.

در آخر باید گفت LEGO Star Wars III: The Clone Wars با تغییرات نسبتاً زیادی که در بخش های گوناگون خود بوجود آورده است، مخاطبان این سری بازی را راضی خواهد کرد، اما باید دید ت کی قرار است سری لگو همانند WWE به این روال تکراری خود ادامه دهد و به قول نظامی “خشت بزند”، در آخر باید این سری بازی به کلی گیمپلی خود را تغییر بدهد و به ساخت یک بازی کاملاً جدید بپردازد، چون شخصاً بعنوان طرفدار سرسخت این سری بازی، خسته شده ام!

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: پیشرفت گرافیک تکنیکی متنوع شدن گیمپلی تعداد زیاد کرکتر ها گیمپلی طولانی و جذاب تلفیق خوبی از دنیای "جنگ های ستاره ای" با لگو!نقاط ضعف: دوربین بد تغییرات کم نسبت به نسخه های قبلی کم کاری در بخش صداگذاری و موسیقی بازی Hint های گنگ و سردرگم کننده! ارزش کم تکرار مراحل طراحی زشت برخی از شخصیت ها

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل