بازی Kingdom Come: Deliverance بدون شک یکی از موفقترین آثار «کیک استارتر» به حساب میآید. عنوانی اکشن – نقشآفرینی که با هدف بازسازی یکی از دورههای کمتر پرداخته شده در تاریخ اروپا، یعنی امپراتوری بوهمیا یا همان جمهوری چک کنونی، ساخته شده است. نسخه اصلی این اثر در سال 2018 منتشر شد اما علیرغم موفقیتهایی که برای تیم سازنده به ارمغان آورد، با مشکلات فراوانی همراه بود و از نظر فنی با یکی از پرایرادترین آثار سال طرف بودیم. این ایرادات عمدتاً منجر به وقوع حوادثی همچون ازبین رفتن فایلهای ذخیره، باگهای مخرب که باعث میشدند مجبور به بارگذاری سیوهای قدیمی شوید و گلیچهای گرافیکی میشد. حال پس از گذشت یک سال و عرضه بروزرسانیهای تازه درکنار DLCهای رایگان و پولی، سازندگان تصمیم گرفتهاند تا بازی Kingdom Come: Deliverance Royal Edition که در اصل نسخهای کامل این عنوان محسوب میشود را منتشر کند.
این عنوان واقع گرایانه داستان Henry، پسر آهنگر روستای Skalitz، را روایت میکند. داستانی که در ابتدا روایتی آرام و ملایم دارد. «هنری» در کنار زندگی با پدر و مادرش، به اصرار پدر حرفه آهنگری را میآموزد اما روزها به طور مخفیانه در روستا به تمرینات شمشیرزنی نیز میپردازد تا بالاخره روزی از روستا فرار کند و به یک ماجراجوی بزرگ تبدیل شود. در این بین، هنری و پدرش موظف میشوند تا برای Sir Radzig حاکم «اسکالیتز» شمشیری ویژه بسازند. اما همانطور که حدس میزنید، هیچ یک از اتفاقات خوشی که شخصیت اصلی آرزوی آنها را دارد به حقیقت نمیپیوندد و زندگی خانواده وی به سرعت متلاشی میشود. ارتش «شاه سیگیسموند» به روستای اسکالیتز حمله کرده، تمام جنبندگان موجود در آن را از بین برده و سپس آنرا با خاک یکسان میکند. در این بین، هنری که بین محافظت از جسد خانوادهاش و تحویل شمشیر «ردزیگ» سردرگم میشود، به ناچار گزینه دوم را انتخاب میکند و بدین ترتیب، برخلاف تصوراتش به طور اجباری به یک ماجراجو تبدیل میشود.
داستان در KCD یکی از نقاط قوت اصلی این اثر محسوب میشود. پیچشها، غافلگیریها و پرداخت قدرتمندی را در طول ماجراجویی خود تجربه خواهید کرد اما اگر پایان بندی بهتری را برای آن انتخاب میکردند، با عنوانی به مراتب تاثیرگذارتر روبهرو میشدیم. روایت این اثر تاحدود زیادی مشابه بازی The Witcher 3 است. به همان شکلی که Dandelion در کهنسالی به روایت ماجراهای Wild Hunt میپرداخت، در این اثر نیز، هنری سالها پس از وقوع جریانات KCD بخشی از ماجراهای خود را برای بازیکن بازگو میکند. از آنجایی که در «کینگدم کام» برای روایت ماجرا، از روشهای خطی استفاده نشده است، وقوع حوادث میتواند کاملاً براساس انتخابهای شما رخ دهد. یکی از نکاتی که در نسخه کامل این عنوان میتوانید تجربه کنید، تجربه داستان از دیدگاه سایر شخصیتها است. به طور مثال به واسطه افزونه A Woman’s Lot، شما میتوانید حوادث پیش از شروع بازی اصلی تا پس از بیهوش شدن هنری و فرورفتن وی به کما را از دید «ترزا» یکی از شخصیتهای فرعی داستان دنبال کنید که ضرب آهنگی کاملاً متفاوت در مقایسه با عنوان اصلی دارد.
در KCD ما با طراحی مراحل به صورت باز و بدون محدودیت رو به رو هستیم. با فاکتور گرفتن برخی از حوادث، تقریباً میتوان گفت بازیکن هرگز گرفتار مسیر خطی و از پیش تعیین شده نمیشود. سیستم مبارزات این عنوان یکی از پیچیدهترین بخشهای آن به حساب میآید که به تنهایی میتواند باعث فراری دادن شما شود! به طور کلی 6 حرکت مختلف برای هر مبارزه و اسلحه طراحی شده که این سیستم را تا حدودی شبیه مبارزات For Honor ساخته است، اما با پیچیدگی به مراتب بیشتر! درک عملکرد کلی مبارزات در این عنوان امری طاقت فرساست که یادگیری کامل آن مستلزم ساعتها تمرین است. علت این امر، طراحی براساس مبارزات واقعی بوده و حداقل در این بخش، ترجیح واقعگرایی به تجربه سادهتر، باعث دوری برخی از بازیکنان میشود. البته یکی از بهترین راه حلهای موجود برای این قضیه را میتوان استفاده از تیر و کمان و یا حتی دوری از مبارزات به طور کامل دانست که البته در برخی نقاط از داستان با مبارزات اجباری مواجه خواهید شد.
بزرگترین مزیت طراحی نقشه نه چندان وسیع KCD، عدم استفاده از فعالیتهای تکراری که گریبان بازیهای روز سبک جهان باز را گرفته، دانست. در عوض، با تعداد کمی از محتوای جانبی و اصلی، شما با تجربهای کاملاً متفاوت و سرگرم کننده طرف هستید که درست پیش از تکراری شدن به پایان میرسد. بین مراحل اصلی و فرعی، ارتباط فوق العادهای در جریان است تا درکنار نتیجههای متفاوتی که هر انتخاب و هر کوئست میتواند به دنبال داشته باشد، تنوع مراحل این اثر نقش آفرینی نیز بالاتر برود. درحالی که در بازی اصلی شاهد تعداد کمی Fetch Quest هستیم، اما این امر در افزونهها چندان رعایت نشده است. به طور مثال در DLC مربوط به شخصیت Hans Capon، علیرغم مدت زمان کوتاهی که برای به پایان رساندن آن نیاز دارید، تمامی کوئستها به جمع آوری آیتم و بازگرداندن آن از مسیرهای دور خلاصه میشود. جا به جایی در محیط عمدتاً به واسطه اسبها صورت میگیرد و به همین منظور، اسبهایی با ویژگیهای مختلف طراحی شده تا بهانهای برای خرج کردن پولهای خود داشته باشید!
یکی از بهترین ویژگیهای اضافه شده در این نسخه را میتوان قابلیت ساخت و بازسازی یک روستای کامل به شمار آورد. این ویژگی نه تنها در زمینه داستانی برخی از خلاءهای موجود را برطرف میکند، بلکه مکانیزمی کاملاً تازه را نیز معرفی کرده است. برخلاف سایر آثار این ژانر، برای افزایش سطح مهارتهای هنری نیازی به صرف skill point در منوی آپگریدها ندارید. در عوض برای ارتقاء یک ویژگی، باید در طول گیمپلی روی آن متمرکز شوید. به طور مثال برای افزایش سطح استقامت کارکتر باید مدام بدوید و یا از معجونهای ویژه کمک بگیرید. همچنین تنوع زرهها و امکانات شخصیسازی در بهترین سطح ممکن قرار داشته و برخلاف آثار فانتزی، با استفاده از حلقهها و الماسهایی که پیدا میکنید نمیتوانید ویژگی خاصی را برای کارکتر خود فعال کنید. در عوض با استفاده از آیتمهای تزئیناتی، شانس وی در پیروز شدن در مکالمات و … را افزایش میدهید! همچنین یک مینی گیم تاس بازی نیز در بازی تعبیه شده که برخی از ویژگیهای آن یادآور بازی معروف Gwent است، هرچند که به آن اندازه عمیق و گسترده نیست.
از نظر گرافیکی، به جرات میتوان گفت KCD یکی از زیباترین آثار نسل هشتم است. جنگلهای شلوغ، شبهای تاریک، افکتهای زیبا و مدلهای متنوع NPCها درکنار طراحی پر جزئیات ساختمانها، قلعهها و لباسها، همگی به چشم نواز شدن این اثر کمک شایانی کردهاند. همانطور که گفته شد با محیط چندان وسیعی طرف نیستیم. از این رو، تمامی مناطق به طور دستی طراحی شده است و محیطهای تکراری تقریباً در بازی وجود ندارند! همچنین با یکی از زیباترین رابطهای کاربری نیز طرف هستیم که به طراحیهای قرون وسطی وفادار است. اما آیا از نظر فنی، تفاوتی نسبت به نسخه اصلی ایجاد شده است؟ با توجه به تست نسخه کامپیوتر و عدم دسترسی به نسخه کنسولی، پاسخ به این سؤال تا حدودی سخت است. اما حداقل روی پلتفرم نقد شده، عملکردی نسبتاً روانتر را در مقایسه با قبل شاهد هستیم که علت آن، اعمال آپدیتهای مختلف به منظور بهبود سطح کیفی است البته همچنان در برخی از موارد امکان لود نشدن کارکترها و ساختمانها وجود دارد!
در بخش موسیقی، بیشتر به استفاده از موسیقیهای محلی بوهمیا تکیه شده است اما یکنواخت شدن آنها پس از گذشت 20 ساعت میتواند باعث شود بازیکن به سرعت از تنظیمات، پخش موزیک را قطع کند! همچنین تنوع موزیکها در مبارزات خیلی کم است و به القای حس ماجراجویی به بازیکن توجه جدی نشده است، چرا که در همه حالات یک نوع از موسیقی پخش میشود! صداگذاری شخصیتها در سطح کاملاً قابل قبولی قرار دارد و برای استفاده از افکتهای صوتی، سازنده از جدیدترین روشهای روز استفاده کرده که برای اثری که با کمکهای مردمی ساخته شده است، موردی قابل تحسین به حساب میآید.
درنهایت میتوان گفت بازی Kingdom Come: Deliverance Royal Edition یکی از بهترین تجربیات چند وقت اخیر است. در صورتی که نسخه اصلی را تجربه نکردهاید یا به علت باگهای فراوان، درجه سختی بالا و یا هرعلتی آن را رها کردید، پیشنهاد میکنیم به واسطه نسخه کامل، که دربرگیرنده تمامی افزونهها میشود، باری دیگر به KCD فرصت دهید. برخی از مشکلات همچون نبود سیستم Save خودکار نیز در این نسخه به طور کامل رفع شده و مطمئناً با تجربهای بهینهتر مواجه خواهید شد.
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستان جدید و پرداخت قوی گرافیک هنری زیبا گیمپلی قدرتمند تنوع بالای مراحل سیستم آپگرید رابط کاربری زیبا نقاط ضعف: تنوع کم موسیقی کیفیت پایین محتوا در برخی از دی ال سی ها سیستم مبارزات گیج کننده این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است