برای مشاهده بررسی ویدیویی بازی Judgment در یوتوب کلیک کنید.
سری یاکوزا فرزند ناخواستهای بود که موفق شد! بعد از گذشت دو دهه پر پیچ و خم برای این سری، تا به امروز 7 نسخه اصلی و تعداد مشابهی نسخه فرعی از آن منتشر شده و به نظر میرسد که امروز در بالاترین سطح از محبوبیت خود قرار دارد. حالا که ماجراهای «کازوما»، قهرمان اصلیِ دهه گذشته این سری، به پایان رسیده و قرار است قهرمان اصلی جدیدی برای این سری در شمارههای بعدی معرفی شود، استودیوی Ryu ga Gotoku از این فرصت استفاده کرده و یک نسخه فرعی جدید با فضایی متفاوت به نام Judgment را به بازار عرضه کرده است.
بازی Judgment داستان وکیل جوانِ موفقی به نام «تاکایوکی یاگامی» را روایت میکند که بعد از رهانیدن موکل متهم به قتل خود از چوبه دار، به شدت مشهور شده و همه به دنبال آن هستند که پرونده آنها توسط یاگامی دفاع شود. در همین حین موکل پروندهای که باعث شهرت شده، دست به قتل نامزد خود میزند و مشخص میشود که انگار او واقعا قاتل بوده و تشخیص یاگامی در مورد بیگناهی او، اشتباه! از اینجا داستان به 3 سال بعد فلشفوروارد میزند و یاگامی را در حالی نشان میدهد که به دلیل عدم اعتماد به توانایی قضاوت خود، وکالت را کنار گذاشته و به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول به کار است. در این شغل جدید فردی به نام «ماساهارو کایتو» او را همراهی میکند که دوستی قدیمی و یک یاکوزای اخراج شده است. شهر «کاموروچو» که فرشته نجات خود، یعنی کازوما را دو سال پیش از دست داد، حالا درگیر ماجرای یک قاتل زنجیرهای ملقب موش کور و دستهای جوانان بزهکار است که با روشی عیارانه دست به دزدی میزنند و یاگامی هم به واسطه پروندههای خود، در میانه این ماجراها قرار میگیرد.
باز هم با داستانی مشابه چیزی که از استودیوی Ryu ga Gotoku انتظار داریم، طرف هستیم. ظاهر مسائل مثل همیشه به نظر یک ماجرای جنایی سر راست میآید اما پشت پرده داستان پر است از توطئهها و دسیسههای همیشگی داستانهای ساخته و پرداخته شده توسط این استودیو و البته چرخشهای چندین و چند باره داستان که هیچ وقت غیرمنطقی به نظر نمیرسند. در Judgment با یکی از نزدیکترین ساختههای این استودیو به واقعیت طرف هستیم که اینجا هم تعداد لحظات مبالغهآمیز کمتری را شاهد هستیم و هم اینکه میزان بزرگنمایی این لحظات به مراتب پایینتر است. به طور کلی تلاش شده تا داستانی جدیتر و واقعیتر روایت شود تا با ژانر کارآگاهی بازی، همخوانی بیشتری داشته باشد.
مشکلی که در بخش روایی دیده میشود، مربوط به متصل کردن حواشی به داستان اصلیست، به این شکل که معمولاً و طبق تجربه ما، بُعد طنز سری یاکوزا همیشه در ماموریتهای فرعی به تصویر کشیده شدهاند و داستان اصلی همیشه یک لحن جدی و متمرکز داشته است. در Judgment برای نشان دادن اینکه یاگامی برخلاف کازوما فردی اجتماعیتر و با دایره قابل توجهی از دوستان است، موقعیتهایی در جریان داستان اصلی قرار داده شده که توجه بر رفتارهای گاهاً عجیب و غریب دوستان یاگامی، متمرکز میشود و لحظات بامزهای خلق میشود (مثل برگزاری دادگاه برای پیدا کردن کسی که بدون اجازه غذای دیگری را خورده!)، ولی متاسفانه این انتخاب در نوع روایت به ریتم روایت و حفظ لحن درونی آن آسیب جدی وارد کرده است.
به جز یاگامی که به شدت متفاوت از کازوماست، تمامی شخصیتهای اطراف او در Judgment از تروپهای همیشگی سری یاکوزا پیروی میکنند که این مسئله برای طرفداران این سری خوشایند و برای افرادی که علاقهای به حالات نسبتاً مبالغهآمیز رفتار شخصیتهای این سری نداشتند، چندان خوشحال کننده نخواهد بود. کازوما مردی بود که برای درآوردن ته و توی ماجرا، همیشه از نقطهای به نقطه دیگر میرفت و اجازه میداد تا مشتهایش همه مشکلات را حل کنند اما یاگامی با وجود تواناییهای بالا در هنرهای رزمی، از روشهای کارآگاهی و استدلالی خود برای رسیدن به حقیقت استفاده میکند. کنار آمدن با اینکه یاگامی همان کازوما نیست در ابتدا ممکن است سخت باشد اما با پیشروی در داستان و آشنایی بیشتر با او، بازیکنان با جذابیتهای خاص این شخصیت آشنا میشوند.
در اطراف یاگامی شخصیتی مردانه و درشت هیکل مثل تایکو، «ریوزو گندا» و «میتسوگو ماتسوگانه» به عنوان پیرمردان باخرد بارفتاری پدرانه، یک منشی با رفتار عجیب، پلیسی شلخته و پلیسی اتوکشیده و شخصیتهایی از این دست قرار دارند که مشابه آنها را قبلا در ساختههای دیگر این استودیو دیدهایم. «کیوهِی هامورا» که در ابتدای کار به عنوان نقش منفی اصلی Judgment معرفی میشود، یکی از بهترین بدمنهای این سری است و در تک تک لحظاتی که در داستان حضور دارد، شرارت وجودیانسانها را به خوبی نمایندگی میکند. در کنار اینها، گروه دزدان جوان ماسکدار و یک گروه بزهکار خیابانی دیگر هم دیده میشوند که ایدههای جدیدی را به فضای همیشگی سری افزودهاند.
از سری یاکوزا همیشه انتظار دو بخش گیمپلی اصلی را داریم، بخش اول که بخش گشت و گذار در شهر است و بخش دوم که سیستم مبارزات این بازیهاست، حالا در Judgment بخش سومی هم به دو بخش قبلی اضافه شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت اما اول به سراغ بررسی تغییرات دو بخش اول میرویم. بخش گشت و گذار مثل همیشه عالی و جذاب است که با اضافه شدن چند مینیگیم جدید و هیجانانگیز (مثل مسابقه با پهپاد یا بازیای مشابه House of the Dead و … )، تغییر در سیستم ماموریتهای فرعی، تغییرات تازه در ظاهر کاموروچو و گسترده کردن برخی از سیستمهای قبلی مثل سیستم دوستان، توانسته تا حد زیادی از تکراری شدن فاصله بگیرد.
سیستم مبارزات هم نسبت به دو بازی قبلی Dragon Engine تفاوتهایی داشته و یاگامی امکان استفاده از دو سبک مبارزه متفاوت را دارد. همچنین یک درجه سختی جدید هم به بازی اضافه شده تا افرادی که حوصله یادگیری سیستم مبارزات را ندارند، فقط با فشار چند باره یک دکمه تمامی حالات ویژه مبارزات رو تجربه کنند. سیستم افزایش تواناییهای شخصیت هم مجددا دستخوش تغییراتی شده تا جوابگوی تفاوتهای شخصیت اصلی جدید نسبت به قهرمانان قبلی باشد.
اما بخش کاملاً جدید اضافه شده، بخش سیستم کارآگاهیست که خود از چند قسمت مختلف تشکیل شده است. در قسمت تعقیب، یاگامی با تحت نظر گرفتن نامحسوس یک هدف به سرنخ جدیدی میرسد. گاهی یاگامی مجبور میشود که با یک هدف مستقیماً رو به رو شود و اینجاست که قسمت گریز به کار میآید. سیستمهای بازجویی، باز کردن قفل، استفاده از پهپاد برا تجسس و … هم در این بخش گنجانده شدهاند تا تجربه کاملی از زندگی یک کارآگاه خصوصی در سال 2018 را در اختیار مخاطب قرار دهند. در مجموع بخش کارآگاهی امکانات خوبی دارد اما تا حدی ریتم ماموریتهایی که براساس آنها پایهگذاری شدهاند، تکراری است و تمرکز بیش از اندازه برخی از سیستمهای آن بر QTE، از جذابیت آنها کاسته است.
گرافیک Judgment تقریبا همان چیزیست که از دو بازی ساخته شده قبلی با Dragon Engine دیدیم. برخلاف اولین باری که Yakuza 6 را دیدیم و از پیشرفتهای بصری آن نسبت به قسمتهای قبلی شگفت زده شدیم، بعد از گذشت 3-4 سال از آن زمان، خشکی انیمیشنهای صورت و کمبود جزئیات محیطی کاملاً به چشم میآید. انیمیشنهای بهتر صورت به خصوص در قسمتهای بازجویی میتوانست تجربه متفاوتی را رقم بزند اما از یک عنوان میانرده با بودجه متوسط نباید انتظار زیاد بالایی داشت ولی این وسط زیاد شدن لودینگها هم کمی مزید بر علت شده تا این مشکلات بیشتر به چشم بیایند.
قطعات موسیقی متن مطابق معمول، تعداد محدودی دارند اما همینها که انگار بازیافت شده از سری اصلی هستند، در ایجاد مناسب حس و حال لحظات موفق عمل میکنند. قطعه اجرا شده روی تیتراژ بازی هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان یک اثر مستقل هم ارزش شنیدن دارد. تفاوت عمده Judgment با سنت تقریباً 12 ساله سری یاکوزا در اینجاست که برای اولین بار بعد از اولین شماره این سری، از صداگذاری به زبان انگلیسی استفاده شده که شاید از لحاظ کیفیت به پای صداگذاری ژاپنی نرسد اما میتواند به جذب مخاطبین جدید کمک زیادی کند (ناگفته نماند که استودیوی سازنده در Fist of the North Star: Lost Paradise هم از دوبله انگلیسی بهره گرفته بود اما آن بازی با تمام شباهتها به ساختار سری یاکوزا، جزئی از این سری به حساب نمیآید).
در قالب بازی Judgment، تلاش شده تا با ایجاد تغییراتی در نحوه روایت داستان و افزودن قسمتهای جدید به گیمپلی، صورت جدیدی از سری یاکوزا و شهر کاموروچو به بازیکنان نشان داده شود و خوشبختانه سازندگان در این راه اثری استاندارد و قابل قبول را ارائه دادهاند. Judgment برای طرفداران همیشگی سری یاکوزا حتی بدون قهرمان محبوب و همیشگی، تجربهای خوشایند خواهد بود و برای کسانی که به دلایل مختلفی سالها به سراغ این سری نرفتهاند، میتواند شروع خوبی باشد تا برای تجربه سری جدید یاکوزا با قهرمانی جدید آماده شوند.
امتیاز بازیسنتر
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: نمایش روی دیگر از دنیای یاکوزا با یک داستان متفاوت گستردهتر سیستمهای قدیمی امکانات بخش کارآگاهی افزودن دوبله انگلیسینقاط ضعف: سادگی انیمیشنهای چهره و کمبود جزئیات محیطی عدم تناسب لحن روایی در برخی لحظات استفاده گاها بی مورد از QTE تغییر سیستم ماموریتهای فرعی کمی از حس زنده بودن شهر کاسته است این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی PS4 بررسی شده است