ترس و دلهره ! دو احساسی هم سو و مترادف که در دنیای واقعی میتواند برای یک انسان تبدیل به کابوسی بی پایان شود و در فیلم و بازیهای کامیپوتری ترسناک برای طرافداران چنین سبکی تبدیل به لذتی وصف ناپذیر . بله طرفداران ژانر بازی های ترسناک از حس ترسیدن و دلهره لذتی بی پایان میبرند و وجود یک بازی با کیفیت در سبک ترسناک میتواند این حس عجیب و دوگانه را برای آن ها به ارمغان بیاورد . بازی Infliction: Extended Cut یک نسخه به روز شده از بازی Infliction است. نسخه اصلی Infliction توسط استودیوی مستقل استرالیایی Caustic Reality در سال 2018 بر روی پی سی منتشر شد و این استودیوی بازی های ایندی ( Indie game ) توانست جوایز متعددی در کشور استرالیا را از آن خود کند و حال نسخه به روز شده این بازی توسط استودیوی Blowfish Studios منتشز شده که کلیت آن برای کنسول ها مورد بازنگری و بهینه سازی قرار گرفته است. با هم نگاهی به نسخه به روز شده Infliction: Extended Cut میندازیم و با هم ببینیم آیا با اثری با کیفیت رویرو میشویم که ترس و وحشت تمام وجود ما را در بر خواهد گرفت و یا این که خیر و با اثری بی کیفیت روبرو میشویم. شاید این نقد بتواند در پایان پاسخی قانع کننده برای این پرسش ما داشته باشد .
داستانی تلخ و مرموز
بازی Infliction: Extended Cut یک بازی در سبک کابوس تعاملی است . سفری به اسرار تاریک یک زندگی نابود شده . بازمانده ای سرگردان در بقایای دلخراش یک خانواده خوشبخت که در طول جریان بازی سرنخ های مختلف را جمع كرده و سعی می كنید كه گناهان گذشته خود را در کنار هم بگذارید تا به جستجوی حقیقتی تلخ پی ببرید . در حالی که یک نیروی شیطانی در طول بازی به قدم به قدم به دنبال شما است و هدفش عذاب دادن روحی و روانی شما به بد ترین شکل ممکن است . در ابتدای بازی سوار ماشین خودتان هستید و کمی بعدتر به خانه میرسید . با ورود به خانه کنترل بازی به دستان شما میافتد و جریان بازی به صورت اول شخص دنبال میشود ! ساز و کار بازی بسیار سر راست است . وقتی کنترل بازی به دستان شما سپرده میشود گیم پلی بازی از گاراژ خانه شروع میشود . در اول بازی سکوتی کر کننده شاکله بازی را در بر گرفته است . البته سکوتی که فعلا ترسی در بر ندارد و سازندگان بازی طوری اوایل بازی را طراحی کرده اند که همه چیز برای شما گنگ به نظر برسد. این سکوت آغاز یک ماجرا جویی جدید است . سکوتی قبل از طوفان . چراغ گاراژ خاموش است و در میز کار گاراژ خودتان چراغ قوه ای را بر میدارید و آن را روشن میکنید . با روشن شدن چراغ قوه کمی حس امنیت بیشتر و و آرامشی گذرا همانند یک نسیم زود گذر به شما دست میدهد . به جلو که رفتید سر از آشپزخانه خانه در می آورید .
گیم پلی ساده و در خدمت جو و اتمسفر بازی
مکانیزم بازی جستجو برای پیدا کردن سرنخ ها در بازی است و با پیدا کردن شواهد و مدارک و خاطرات زندگی خود داستان را به جلو پیش میبرید . اکثر اشیاء و اجسام در بازی به صورت 3D طراحی شده اند و میتوانید اشیاء را بردارید و با چک کردن آن ها به پیشبرد گیم پلی داستان کمک کنید . سکوت و فضای دلهره آور بازی هر مقدار که به جلو میروید از هم گسیخته تر و شکننده تر میشود . صدای تیک تاک ساعت های دیواری درون خانه هم حتی به تنهایی میتواند از لحاظ روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد و وجود شما را به هم بریزد . وجود تابلو ها و عکس های زیبای خانوادگی در خانه تان که متضاد با ذات درونی بازی است با نگاه به تابلود ها و عکس های خانوادگی خاطرات جدیدی برای شما تداعی میشود و صدای زن و بچه خودتان را در سو سوی خانه خود در زمان های بسیاری از بازی میتوانید بشنوید . شعله ای شومینه و بازتاب نور شومینه که همیشه برای انسان ها آرامش بخش است ولی در بازی به خاطر فضا سازی و جو بی نظیری که طراحی شده حتی همین شعله های آتش شومینه اتاق استراحتتان میتواند برای شما وهم انگیز و دلهره آور باشد .
اثر ترس !
در بازی ، معماهای مختلفی وجود دارد ؛ از معما های آسان تا معما های کمی سخت که البته به طور کلی توضیحی که میتوان در این رابطه داد این است که معماها در بازی بیشتر جنبه فرعی برای شما دارد و نه مکانیزم اصلی طراحی گیم پلی بازی . طراحی اصلی بازی و پایه و اساس و ریشه گیم پلی بازی جستجو در بخش های مختلف از خانه تا زیر زمین و اتاق خواب ها و به طور کلی نقاط دیگر خانه همراه با یک چراغ دستی در دستان شما است . و همین طور تعامل صدا گذاری بازی با عوامل محیطی و ترس آنی بازی برای ضربه زدن شما از لحظا روحی و روانی. القا ترس و طراحی ترس به روح و روان یک گیمر از سوی سازندگان بازی های ژانر ترسناک یکی از چاالش های اساسی آنها است . طراحی حس ترس و القا آن به بازیباز در این بخش میتواند به راحتی هر چه تمام تر یک بازی سبک ترسناک را به اوج برساند و اگر بد و کم رمق طراحی شده باشد میتواند به راحتی کلیت بازی را به سوی حضیض سوق دهد . متاسفانه بازی از تنوع محیطی شدیدی رنج میبرد و تنوع محیطی در بازی یک از نقاط ضعف بزرگ آن به شمار می آید .
سازندگان برای ترساندن شما واقعا به معنای ناب و خالص آن توانسته اند از پس کار بر بیایند . در خانه ای تاریک با نور های محدود و راه روهای باریک روبرو هستید . صدا های ناله و خنده های مرموز و زجر آور و همین طور صدای پایی که نمیدانید از آن چه کسی است و از کجا می آید و همین طور صدای خش خش برگ درختان وقتی از پنجر خانه به بیرون نگاه میکنید و نور ماهی که حس دلهره و اضطراب را به خوبی به گیمر منتقل میکند . در زمان هایی به یک باره در اتاقی بسته میشود و دستگیره دری که حرکت میکند و از پشت کسی که به زور میخواهد در را بشکند و وارد اتفاق شما شود . شما هم هیچ سلاح سرد و گرمی در بازی ندارید و از این لحاظ بسیار بسیار آسیب پذیر خواهید بود . با پیشروی در بازی با دختری به شدت ترسناک روبرو میشوید که در زمان هایی از بازی مثل بختک سر راه شما ظاهر شده و به سوی شما حمله ور میشود . تنها راه نجاتی که در این زمان ها دارید این است که زیر تخت خواب و میز و از این قبیل جاها مخفی شوید تا این دخترک ترسناک و شیطانی ناپدید شود . به راستی در زمان هایی از بای آن چنان حس ترس به شما خوب منتقل میشود که دوست دارید دسته را رها کنید و کنسول را خاموش کنید !
نقد فنی گرافیک بازی
سازندگان برای توسعه و ساخت بازی از موتور گرافیکی Unreal Engine 3 استفاده کرده اند . سبک و سیاق گیم پلی بازی که بر اساس یک بازی خطی در محیطی بسته طراحی و توسعه داده شده و سازندگان به همین سو در بخش گرافیک بازی دستشان باز است تا از افکت های بسیار زیاد گرافیکی در بازی استفاده کنند . به طور مثال در بخش نور پردازی بازی در محیط های بسته توانسته اند از انواع و اقسام افکت های مختلف نور پردازی استفاده کنند . اولین چیزی که راحتی در بخش گرافیک بازی قابل مشاهده است Global Illumination در بخش نور پردازی بازی است. به مجموعه الگوریتم هایی که با آن ها قوانین نور در طراحی سه بعدی شبیه سازی می شود، Global Illumination می گویند و این باعث میشود اینکه هر شی چقدر از نور دریافتی را بازتاب می کند و این باعث زیبایی هر چه تمام تر در این بخش ماجرا میشود .
دیگر افکت گرافیکی Ambient Occlusion است. AO زیرمجموعه ای از قوانین روشنایی سراسری را در خود جای داده که تلاش می کند بدون پایین بردن کارایی و فریم ریت میزان تیره یا روشن بودن اشیا و یا جزئی از اشیا را به صورت اتوماتیک مشخص کند و استفاده کردن از این تکنیک باعث شده بازی در بخش روشنایی اشیا و تعامل آن با محیط بسیار زیبا به نظر برسد . افکت سنگین Anti-Aliasing روشی است برای سیقل دادن لبه های دندانه دار یک شی بصورت صاف و نرم نشان داده شود ولی این هر چه میزان ضریب آن در بازی بیشتر باشد دندانه دار بودن لبه ها صاف و نرم تر نشان داده میشود ولی نکته عجیب این است به توجه به بسته بودن محیط و خطی بودن بازی میزان ضریب استفاده شده از این تکنیک در بازی 2X است ولی در طول جریان بازی به صورت پویا این میزان بالا و پایین میرود . به طور کلی سازندگان میتوانستند بخش گرافیکی بازی را در این مورد بهینه تر توسعه بدهند .
بافتهای موجود در بازی بسیار کیفیت بالایی دارند و اشیاء و اجسام که در بازی به صورت سه بعدی طراحی شده اند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند . البته بافت های بی کیفیت و اجسام دو بعدی هم در بازی دیده میشود مثل لباس های درون کمد ها که سازندگان سعی کرده اند به صورت گذرا از طراحی لباس های درون کمد ها عبور و به صورت دو بعدی آن ها را طراحی کنند . در موارد محدودی که بازی خارج از خانه دنبال میشوید گرافیک بازی افت فاحشی پیدا میکند و کیفیت برگ درختان و همه چیز افت محسوسی پیدا میکند و نوسان در گرافیک بازی به راحتی حس میشود . به طور کلی گرافیک بازی برای یک بازی ایندی ( indie game ) قبل قبول است و بازی از گرافیک به نسبت خوبی بهره میبرد اما با تمامی این اوصاف میتوانست کیفیت به مراتب بهتری در این بخش داشته باشد با توجه به خطی بودن گیم پلی بازی .
صدا گذاری با کیفیت اما ….
سازندگان بازی در بخش توسعه صداگذاری بازی تلاش بسیاری کرده اند . گیم پلی بازی های سبک ترسناک بخش بزرگی از تعامل و انطباق خود را با بخش صدا گذاری بازی در هم تنیده میبینند و این دو بخش به شدت در سبک بازی های ترسناک نسبت به بازی های دیگر بیشتر به هم وابسته هستند . کیفیت صدا ها و تنوع صدا و شفافیت صدا در بخش های مختلف بسیار عالی روی آن کار شده و در محیط های مختلف با توجه به شرایط موجود صدا گذاری بازی تغییراتی در خود میبینید . اما در بخش صدا گذاری در اسپیکر های 5.1 کاناله متاسفانه بازی دچار مشکلاتی است . یک نمونه مثال که باید گفته شود صدای پای شخصیت بازی از اسپیکر های پشتی شنیده میشود که ضربه بدی به پیکره بازی در بخش صدا گذاری در اسپیکر های 5.1 کاناله زده است .
سخن پایانی
بازی Infliction: Extended Cut یک نسخه به روز شده از بازی موفق Infliction است . Extended Cut شامل پایان های اضافی و محتوای جدیدی برای باز کردن بخش قفل شده حالت New Game Plus خواهد بود . حالت جدید New Game Plus چالش جدیدی را برای بازیکنان با تجربه و دشوار ارائه میدهد و معماهای جدید و بازسازی شده معماهای قدیمی Infliction را به مرحله جدیدی سوق میدهد . اثر ترس و جو سنگین بازی شما را بازیچه دست خود قرار میدهد و در زمان هایی از بازی تمامی وجودتان را ترس فرا خواهد گرفت گیم پلی بازی و کلیت بازی با توجه به یک بازی که ساخت آن با هزینه کمی توسعه داده شده بسیار قابل قبول است و این بازی ترسناک در اصلی ترین موضوع یک ژانر ترسناک موفق عمل کرده و آن چیزی نیست جز اثر ترس بر روح و روان شما .
امتیاز بازی سنتر - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: اثر ترس اتمسفری گیرا صدا گذاری قابل قبول داستانی پر عمقنقاط ضعف: برخی مشکلات در گرافیک فنی تنوع محیطی کم وجود باگ هایی در بخش صدا گذاری این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است