بررسی بازی Halo 5 Guardians

Halo نه تنها عظیم‌ترین عنوان مایکروسافت، بلکه یکی از نام‌های بزرگ این صنعت است. بعد از جدایی بانجی و سپردن کار به دست استودیو 343، به عنوان اولین گام این استودیو توانستیم Halo 4 را تجربه کنیم. عنوانی که در عین خوش ساخت بودن، تفاوت زیادی با عناوین بانجی نداشت و با کمترین تغییرات ممکن ساخته شده بود. با شروع به کار نسخه پنجم، 343 خبر از تغییرات زیادی در این شماره داد. در این حد که مستر چیف (Master Chief)، حال تنها ناجی کهشکان نیست و اسپارتان لاک (Jameson Locke)، دیگر شخصیت قابل بازی است و به علاوه شما مراحل را به صورت تک نفره دنبال نمی‌کنید و سه اسپارتان دیگر نیز شما را همراهی می‌کنند. این فقط بخشی از تغییرات این نسخه بوده ولی آیا نتیجه کار همان چیزی است که طرفداران انتظار داشتند؟

مستر چیف بعد از اتفاقاتی که در Halo 4 پیش آمد، شواهدی از کورتانا (Cortana) می‌یابد و با سرپیچی از دستورات فرماندهی، به همراه Blue Team، به دنبال یافتن اوست و در این بین لاک و تیمش ماموریت پیدا می‌کنند که مستر چیف را بیابند. داستان بسیار گنگ و مبهم روایت می‌شود، سازنده فرض را بر این گرفته که بازیکن‌ها با خواندن کتاب و کمیک و دیدن انیمه و سریال‌هایی که برای این سری تهیه شده، پیش زمینه کاملی از داستان داشته و وقایع را به خوبی متوجه خواهند شد. متاسفانه این فرض اشتباه، موجب شده که هنگام بازی کردن درک درستی از داستان نداشته باشید و بسیاری از اتفاقات و شخصیت‌ها برای شما نامفهوم و ناشناس باشند. تعداد زیادی شخصیت در این شماره وجود دارند که اکثر آن‌ها پرداخت مناسبی نداشته و در واقع فرصتی برای عرض اندام به آن‌ها داده نمی‌شود. شاید بتوان تمام این نقایص را نادیده گرفت ولی به حاشیه رفتن مسترچیف، که یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های خلق شده در این صنعت بوده را نمی‌توان فراموش کرد. بخش عمده‌ای از بازی توسط لاک انجام می‌شود و بالطبع داستان نیز از دید او روایت شده و شما هر لحظه چشم انتظار دیدن چیف هستید! در اتفاقی عجیب از 15 ماموریت شما فقط در 3 ماموریت چیف را همراهی می‌کنید. شاید در ابتدا این تغییر شخصیت اصلی امری اجتناب ناپذیر به نظر بیاد، ولی لاک به هیچ عنوان جذابیت لازم برای جایگزینی چیف را ندارد، نه از لحاظ ظاهر و نه پیش زمینه داستانی و بیشتر شبیه یک شخص فرمانبدار هست تا یک قهرمان. اشتباه بزرگ 343 در نامفهوم روایت کردن داستان و به حاشیه بردن چیف، این بخش را به نقطه ضعف بزرگ بازی تبدیل کرده است. در نهایت نیز داستان طوری تمام می‌شود که برای دانستن ادامه آن حتما باید منتظر نسخه بعدی بمانید که این حرکت تیر خلاص را بر داستان سرایی ضعیف Halo 5، وارد می‌کند.,یکی از تغییرات اصلی این شماره، چهار نفره شدن بازی و طراحی مراحل بر همین اساس است. اگر شما به همراه دوستانتان به انجام بازی بپردازید لذت بیشتری از گیم‌پلی خواهید برد ولی انجام آن به صورت تک‌نفره مشکلات خاص خود را دارد. اولین نکته هوش مصنوعی نه چندان جالب یاران خودی است که در بسیاری مواقع کار مثبتی انجام نداده و فقط هنگام دستور دادن به آن‌ها، به خوبی از پس کارها بر می‌آیند که با توجه به شلوغ بودن مبارزات، در بسیاری موارد کاملا فراموش می‌کنید که همچنین قابلیتی نیز وجود دارد. دومین نکته طراحی مراحل است، بر اساس قدرت‌های جدیدی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، مراحل به صورت سطح‌های مختلف طراحی شده و شما توانایی حمله به دشمنان در جهات مختلف را دارید. تا اواسط بازی طراحی مراحل بسیار خوب انجام شده ولی هر چه جلوتر بروید به نظر می‌آید سازنده ایده خاصی برای ساخت بقیه مراحل نداشته و مراحلی خسته کننده و معمولی در جلوی شما قرار می‌گیرند. بگذریم از اینکه بخش‌هایی از بازی را باید در مراحل تکراری انجام دهید. البته تا اینجا فقط نکات منفی ذکر شد و تصور نکنید Halo 5 عنوانی ضعیف است، مکانیزم جدید گیم‌پلی یکی از بهترین تغییرات به شمار آمده و با توجه به 60 فریم شدن بازی و Spartan Ability ها، مبارزات سریع، جذاب و شلوغ دنبال می‌شوند.

برخلاف قسمت قبل که عمده مشکل آن خطی بودن بیشتر بخش‌ها بود، در اینجا مراحل وسیع‌تر شده و راه‌های مختلفی برای مقابله با دشمنان وجود دارد. می‌توانید از پشت سر آن‌ها را غافل‌ گیر کنید، یا اینکه با سلاح‌های سنگین به میانه میدان بروید و یا سوار بر وسایل نقلیه گوناگون، دمار از روزگارشان در آورید! با توجه به چند سحطی بودن مراحل، قدرت‌های جدید اسپارتان‌ها به شما این اجازه را می‌دهد که با روش‌هایی جالب‌تر از گذشته دشمنان را نابود کنید. بهترین قابلیت Ground Pound است که با پرشی بلند و ضربه‌ای شدید می‌تواند هر موجودی را چند متر به هوا بفرستد! چهار نفره شدن، ویژگی جدیدی به نام Revive به این عنوان اضافه کرده که به وسیله آن چند ثانیه قبل از تمام شدن سلامتی، فرصت دارید هم تیمی‌ها را برای احیای خود فرا بخوانید. در نگاه اول این قابلیت ممکن است موجب آسان شدن بازی به نظر بیاید ولی با توجه به شلوغ‌تر شدن مبارزات و تعداد زیاد دشمنان در هر صحنه، احیای مجدد باعث می‌گردد ریتم تند مبارزات حفظ شده و سرعت بالای بازی، دستخوش تغییر نشود. گسترده‌تر شدن محیط علاوه بر باز گذاشتن دست شما در نحوه حمله، حس گشت و گذار و یافتن آیتم‌ها را نیز افزایش می‌دهد. تعداد زیادی آیتم در بخش‌های مختلف مخفی شده‌اند که با یافتن آن‌ها به اطلاعات بیشتری در مورد وقایع داستانی، دست می‌یابید.

Halo از جمله عناوینی است که از اسلحه‌های مرسوم در شوترهای نظامی بهره نبرده و سلاح‌های خاص خود را دارد. با اضافه شدن چند سلاح جدید به سلاح‌های کلاسیک یعنی AR و BR، تنوع و کیفیت اسلحه‌ها در این شماره به بالاترین سطح خود در سری رسیده و مجموعه‌ای کم‌نظیر از انواع سلاح‌های متنوع را شاهد خواهید بود. تفاوت زیاد بین اکثر اسلحه‌ها، شما را وادار می‌کند که در هر مرحله با سلاحی جدید به میدان بیایید. Plasma Caster یکی از اعضای جدید سری است که نارنجک پلاسمایی را با شدت بالایی پرتاب می کند و Hydra Launcher وسیله‌ای مناسب برای ذوب کردن کاوننت‌هاست! دشمنان مثل همیشه پر تنوع بوده و با اضافه شدن گونه‌های جدید همچون Soldier تعدادشان بیشتر از قبل نیز شده است. هوش مصنوعی دشمنان همانند شماره های قبلی در سطح بالایی قرار دارد و در بسیاری موارد در مصاف با شما، حرکات غیر قابل پیش بینی از خود نشان می‌دهند. در بیشتر مراحل، تعداد دشمنان در هر لحظه بسیار زیاد بوده و مبارزات شلوغ‌تر از گذشته دنبال می‌شود ولی با این وجود، تنوع حملات دشمنان در سطح خوبی قرار داشته و مبارزات چالش‌برانگیز و پر هیجان ادامه می‌یابد. موسیقی در این شماره بسیار بهتر از نسخه قبل کار شده و با ریتم بازی کاملا هم‌خوانی دارد، قطعات حماسی نیز بیشتر از قبل شده و پخش آن در محیط‌های شلوغ، حس جالبی به شما القا خواهد کرد.,

,بخش مولتی‌پلیر اما داستان دیگری دارد. Halo 4 با مشکلاتی که در این قسمت داشت نتوانست نظر مثبت بازیکن‌ها را در دراز مدت جلب کند و به مرور شاهد کاهش پلیرهای آنلاین سری بودیم. حال 343 با تغییرات زیاد در این قسمت، یکی از بهترین مولتی‌پلیرهای سری را طراحی کرده که می‌تواند تا زمان عرضه نسخه بعد، طرفداران را راضی نگه دارد. اولین تغییر تاثیر 60 فریم بر روان تر شدن گیم‌پلی و سریع‌تر شدن بازی است. روان بودن حرکات در کنار همان حس سنگینی همیشگی، تجربه‌ای جدید و بی‌نهایت لذت بخش به وجود آورده است. بالانس بالای این بخش چیزی است که هر بازیکن با هر مهارتی را می‌تواند تا مدت‌ها سرگرم نگه دارد. خبری از برتری غیر منطقی کهنه‌کارها وجود ندارد و اگر شخصی نسبت به بقیه برتری داشته باشد، صرفا به خاطر مهارت خود و نیز به خاطر سپردن نقاط مختلف مپ برای دسترسی به اسلحه‌های قدرتمند است. مدهای متنوع بخش Arena مانند Slayer و SWAT در کنار مدهای ماموریتی همچون Capture the Flag و Stronghold تنوع خوبی به این بخش داده‌اند.

طراحی مپ‌ها بسیار عالی بوده و به جز یک یا دو مپ، الباقی به نحوی ساخته شده‌اند که بالانس بازی را به بالاترین حد خود می‌رسانند. عضو تازه وارد خانواده، Warzone است، مدی 24 نفره که تفاوت زیادی با مدهای کلاسیک سری دارد. در این قسمت بازیکن‌های هر تیم با تصرف نقاط کلیدی و نیز از بین بردن Bossها، امتیاز کسب کرده و تیمی که سریع‌تر به امتیاز 1000 برسد برنده بازی خواهد شد. کار تیمی نقش مهمی در برتری در این مد داشته و مپ‌های وسیع در کنار وسایل نقلیه متنوع و نیز شلوغ بودن میدان جنگ، این مد را به یکی از هیجان‌انگیز ترین قسمت‌های آنلاین در بین تمام بازی‌های این نسل تبدیل کرده است. با پیروزی در بخش مولتی، REQ کسب می‌کنید که شامل کارت‌هایی است از اسلحه‌های قدرتمند، وسایل نقلیه و نیز انواع وسایل جهت شخصی سازه گسترده اسپارتان‌ها. با استفاده بهینه از REQ امکان کسب امتیاز بیشتر در Warzone بالاتر رفته و شانس پیروزی بیشتر می‌شود. خوشبختانه REQ در بخش Arena صرفا از نظر شخصی سازی کاربرد داشته و برتری خاصی به بازیکن‌ها نمی‌دهد که موجب می‌شود توازن بازی کاملا ثابت بماند. در نگاه کلی بخش مولتی‌پلیر نقطه عطفی در سری به حساب آمده و تقریبا می‌توان آن را بدون نقص نامید.,

,Halo 4 یک دستاورد بزرگ تکنیکی از سوی 343 بود و به جرات می‌توان گفتن بهترین گرافیک را بر روی X360 ارائه می‌داد و در مجموع نیز یکی از برترین گرافیک‌های نسل قبل به شمار می‌آمد. در این شماره، 343 دست به ریسک بزرگی زده و به جای تمرکز بر روی گرافیک بصری، سعی کرده با 60 فریم کردن، لذت گیم‌پلی را بیشتر کند. با این وجود بازی همچنان زیبا به نظر می‌آید و به جز اندک بافت‌های زشت در دور دست، سایر قسمت‌ها که با افکت‌های زیاد و انفجارهای گسترده همراه است، کیفیت مناسبی دارند. نکته مهم در این مورد، ثابت ماندن فریم است که ارزش کار سازنده را بالاتر می‌برد، در تمام مدت انجام بازی و فارغ از اینکه چه تعداد دشمن در صحنه وجود دارد و یا حجم انفجارها چقدر است، فریم تقریبا ثابت مانده و افت محسوسی مشاهده نمی‌شود. از نظر هنری، این عنوان را می‌توان در دسته فوق‌العاده قرار داد و ساختمان‌های باستانی و محیط‌های ناشناخته به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. در مجموع باید گفت که تصمیم استودیو برای 60 فریم کردن، حرکت درستی بوده و شاهد پیشرفت زیاد در مکانیزم مبارزات، به همراه گرافیک بصری مناسب هستیم که راه را برای پیشرفت‌های گرافیکی در شماره‌های آتی هموارتر می‌کند. Kazuma Jinnouchi با ساخت قطعات بسیار زیبا برای این شماره، توانسته خود را تا حدودی از زیر سایه مارتی ادانل افسانه‌ای بیرون بیاورد. ساخت موسیقی Halo 5 با وسواس زیادی صورت پذیرفته و گوش‌های شما با قطعاتی زیبا و حماسی نوازش خواهد شد. بسته به نوع مبارزات ریتم موسیقی تغییر کرده و برخی مواقع با تمام وجود حس می‌کنید که در میان یک نبرد عظیم قرار دارید. صداگذاری بازی همانند نسخه قبل، کم نقص و با بهترین کیفیت ممکن کار شده و صدای هر اسلحه همان چیزی است که در ذهن خود در نظر دارید. ارزش کار سازنده در این قسمت هنگام مبارزات شلوغ و پر سر و صدا، بیشتر مشخص خواهد شد.

,انتظار طرفداران از Halo 5 بسیار زیاد بود و 343 شاید همه انتظارات را برآورده نکرده باشد ولی کماکان عنوانی با کیفیت شاهد هستیم که نقطه ضعف عمده آن در بخش داستان است. ولی سیستم مبارزات عالی و بخش مولتی کم نقص، تا مدت‌ها می‌تواند شما را سرگرم نگاه دارد.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: گیم پلی جذاب و سریع60 فریم شدن لذت مبارزات را دو چندان کرده استSpartan Abilitiesموسیقی فوق العادهبخش مولتی پلیر قدرتمندمد Warzone بهترین چیزی بود که می توانست به بازی اضافه شودنقاط ضعف:داستان نامفهوم به همراه روایت ضعیف و شخصیت پردازی بدطراحی مراحل در برخی بخش ها جالب نیستهوش مصنوعی ضعیف یاران خودی

User Rating: 5 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل