در حالی که World of Warcraft به بیستمین سالگرد عرضه خود نزدیک میشود، حالا بخشی جدیدی از داستان آن در حین روایت شدن است. شاید باور این نکته سخت باشد که یک بازی آنلاین که حتی برای تجربه آن نیاز به هزینه ماهیانه وجود دارد، بعد از دو دهه در میان گیمرها محبوب باشد. زمان عرضه دهمین بسته الحاقی با نام World of Warcraft: The War Within فرا رسیده. ارائه بستههای الحاقی با فاصله زمانی دو سال، نکته جدیدی برای این بازی نیست اما کمپانی Blizzard تصمیم گرفته تا داستانی کاملا جدید را به شکلی متفاوت روایت کند. یک سهگانه با نام Worldsoul Saga در دنیای وارکرفت در حال شکلگیری است که اولین گام آن با The War Within آغاز میشود. از آنجایی که به نظر میرسد بلیزارد به این زودی قصد رها کردن بازی World of Warcraft را ندارد، گیمرها و هواداران دوست دارند تا تغییرات بنیادی و ویژگیهای جدیدی را در این بسته الحاقی ملاحظه کنند. زمان زیادی از عرضه بسته الحاقی The War Within نمیگذرد، باید دید که آیا تیم بلیزارد توانسته در قدم اول یک سهگانه جدید و متفاوت موفق عمل کند یا خیر.
در حالی که محبوبیت World of Warcraft بعد از عرضه بستههای الحاقی Shadowlands و Dragonflight در حال کاهش بود بلیزارد تصمیم گرفت تا یکی از مهرههای اصلی تیم قدیمی World of Warcraft را به این شرکت بازگرداند. کریس متزن بعد از جدایی ناگهانی خود در سال 2016، بعد از دوری نسبتا طولانی در سال 2022 به عنوان یک مشاور به این شرکت بازگشت اما زمان زیادی طول نکشید تا رهبری سهگانهای عجیب را در دنیای وارکرفت بر عهده بگیرد. بلیزارد در حالی Worldsoul Saga را در حین BlizzCon 2023 به عنوان یک سهگانه و قدمی نوآورانه در روایت داستان معرفی کرد که بسیاری از گیمرها از آینده World of Warcraft کاملا ناامید شده بودند. البته باید گفت که بلیزارد تقریبا ده سال پیش با عرضه سه بسته الحاقی متوالی با نامهای Mists of Pandaria، Warlords of Draenor و Legion داستانی کاملا مرتبط به هم را روایت کرد اما اینکار با راهکاری جامع همانند Worldsoul Saga انجام نشد که خود آن تصمیم باعث ایجاد مشکلات و انتقادات عجیبی شد. اگر از هواداران دنیای وارکرفت باشید میدانید که این دنیا در طول تاریخ طولانی خود همیشه تحت تاثیر تهدیدهای The Burning Legion و Old Gods قرار داشت اما بعد از نابودی تقریبی همه این نیروها برای مدت زمان کمی صلح بر دنیای ازراث حکمرانی میکند. دیگر خبری از جنگ داخلی و تهدیدهای بیرونی نیست و به شکل کلی دلیلی برای مبارزه وجود ندارد. البته همه چیز به همین خوبی پیش نخواهد رفت. نیروهای شر زیادی در دنیای وارکرفت وجود دارند که بخواهند به هر دلیلی برای ازراث و ساکنان آن مزاحمت ایجاد کنند. حالا شخصیت عجیبی به نام Xal’atath از دنیای Void برخواسته و قصد دارد تا مخاطرات جدیدی برای ازراث در The War Within به وجود آورد. به شکل کلی این شخصیت در دنیای بازی کاملا شناخته شده نیست گرچه در برخی از بستههای الحاقی قبلی حضور تقریبا نامحسوسی داشته. Xal’atath میخواهد راه Void Lordها را به ازراث باز کند. موجودات اهریمنی که با راه یافتن به هر سرزمینی، آن را به شکل کلی نابود میکنند. بسیاری از شخصیتهای محبوب دنیای وارکرفت مثل Anduin، Alleria، ترال و … رویاهای عجیبی را مشاهده میکنند که دلیل خاصی برای آنها وجود ندارد. بعد از مدتی مشخص میشود که Xal’atath که با نام Harbinger of the Void نیز شناخته میشود به بخشی ناشناخته و زیرزمینی از دنیای ازراث به نام Khaz Algar سفر کرده و تلاش میکند تا با همکاری با Nerubianها خطرات جدیدی را برای قهرمانهای دنیای وارکرفت به وجود آورد. میتوان گفت که کلیات داستان The War Within شبیه به چیزهایی است که در بستههای الحاقی قبلی مشاهده کردیم. یک دشمن بسیار قدرمند مخاطراتی را برای ازراث و ساکنان آن به وجود میآورد و نیروهای Horde و Alliance تلاش میکنند تا با اتحاد خود این تهدید را برطرف کنند. نکته جذاب در مورد داستان The War Within تمرکز بیشتر آن روی شخصیتهای شناخته شده و روایت داستان شخصی آنهاست که به شکل کلی روی دنیای بازی نیز تاثیرگذار است. روایت بخش داستانی در بین سطح 70 تا 80 بهتر از بستههای الحاقی قبلی انجام شده است. حالا جذابیت بیشتری برای ادامه دادن داستان و توجه به آن وجود دارد و ماموریتها صرفا راهکاری برای کسب تجربه بیشتر و رسیدن به سطح بالاتر نیستند. شخصیت پردازی Xal’atath به خوبی انجام شده و تاثیر او روی شخصیتهای مهم مانند Alleria جالب به نظر میرسد. البته هنوز هم مشکلاتی در بخش داستان وجود دارد که تیم سازنده میتوانست آنها را بهتر پیادهسازی کند. در حالی که Xal’atath تلاش میکند هر از گاهی در کاتسینهای ماموریتهای مهم حضور داشته باشد تا حس مخاطره بیشتری به گیمر القا کند اما در نهایت جذابیت خاصی در تکرار آن وجود ندارد. در حالی که شاید قضاوت داستان و اتفاقاتی که در دو سال آینده رخ خواهد داد کار دشواری باشد اما در حال حاضر The War Within نسبتا موفق عمل میکند. البته مشکلاتی نیز وجود دارد که امید میرود که در دو بخش پایانی این سهگانه برطرف شوند.
در حالی که بلیزارد تلاش میکند داستان World of Warcraft را با کریس متزن به روزهای اوج خود بازگرداند، باید گفت که گیمپلی یکی از مهمترین بخشهایی است که میتواند گیمرها را دو سال تا آمدن بسته الحاقی بعدی سرگرم کند. قدمهای خوبی برای تغییرات مثبت در بسته الحاقی Dragonflight برداشته شد. بازگشت سیستم Talent Tree آزادی عمل بیشتری به گیمرها ارائه کرد و هر کلاس ساختاری جذاب و متفاوت را بر اساس سلیقه گیمر به وجود آورد. The War Within تلاش میکند تا با بهبود سیستمهای موجود در گیمپلی و ارائه برخی ویژگیهای جدید جذابیت خود را برای هواداران بیشتر نشان دهد. همانند همیشه بخشی جدیدی نام Khaz Algar به نقشه ازراث اضافه شده است. بسیاری از قسمتهای Khaz Algar در زیر زمین هستند و هر کدام ساختاری کاملا متفاوت دارند. قسمتهای مختلف نقشه به شکلی طراحی شدند که هر کدام از آنها نسبت به بخش قبلی در عمق بیشتری از ازراث قرار گرفتند. طراحی نقشه نسبت به گذشته بهتر شده و تلاش شده تا بخشهای مختلف آن در خدمت روایت داستان باشند. البته ویژگیهای بسیار مهمتری نسبت به نقشه در The War Within وجود دارد. یکی از جدیدترین ویژگیها با نام Delve شناخته میشود. این ماجراجوییهای کوچک که در سرتاسر نقشه در دسترس تمامی گیمرها قرار میگیرند ساختاری تکنفره را نیز در نظر گرفتهاند. به عنوان مثال اگر گیمر بخواهد میتواند این محتوا را به شکل تکنفره تجربه کرده و دیگر نیازی به حضور چهار نفر دیگر مانند دانجنها وجود ندارد. البته اگر تشخیص دهید، میتوانید این محتوا را با گروههای 5 نفر تجربه کنید. Delveها تجربه بهبود یافته از سناریوها هستند که سالیان پیش به World of Warcraft اضافه شده بودند اما نه چالشی برای گیمر به وجود میآورند نه پاداش مناسبی را ارائه میکردند. حالا Delve ها با ساختار جدید، عمق جدیدی را به محتوای The War Within اضافه میکنند. درجه سختی این محتوا با استفاده از ساختاری به نام Tier تعیین میشود. به هر مقدار که Tier انتخاب شده توسط گیمر بالاتر باشد، درجه سختی Delve افزایش پیدا کرده و پاداش بسیار بهتری نیز ارائه خواهد شد. همچنین انجام دادن Delveها پاداش هفتگی خوبی دارند که میتواند حتی شامل Mountهای جدید باشد.
در The War Within شاهد حضور هشت دانجن جدید هستیم. هر کدام از دانجنها همانند گذشته بر اساس منطقهای که در آن هستند طراحی شده و تم شبیه به آن را به گیمر القا میکنند. ساختار دانجنها به شکل کلی با در نظر گرفتن درجه سختی Mythic پیادهسازی میشود. دانجنهای Mythic در چند بسته الحاقی گذشته به یکی از بخشهای جدایی ناپذیر World of Warcraft تبدیل شدند. در حالی که درجه سختی بالای این دانجنها، چالشی مناسب به شمار میرفت بلکه پاداشهای خوبی نیز به گیمر ارائه میشد. در The War Within سازندگان چندان از ساختار قدیمی و تعامل گیمرها با این مدل از دانجنها راضی نبودند و حالا حل کردن معماهای کوچک و بزرگ را نیز به دانجنها اضافه کردند. شاید در نگاه اول این تغییر یک ویژگی مناسب به شمار برود اما بعد از بازی کردن دانجنها با گیمرها مختلف مشاهده خواهید کرد که بسیاری از آنها ایده مناسبی از حل کردن پازلها یا مینیگیمهای متفاوت ندارد. به نظر میرسد انجام اینکار یک تغییر غیر ضروری بوده که پیچیدگی تجربه یکی از محتواهای بسیار محبوب World of Warcraft را دشوارتر خواهد کرد. سیستم Talent Tree راهکاری را که در بسته الحاقی Dragonflight پیش گرفته شده بود را ادامه میدهد. بدین ترتیب این بخش دچار تغییر کلی نمیشود اما قابلیتهای جدیدی به اسم Hero Talents به هر کلاس اضافه شده است که در نوع خود جالب به نظر میرسند. هر کلاس بر اساس انتخاب گیمر میتواند شامل سه Hero Spec متفاوت باشد. قابلیت Hero Talent از سطح 71 در اختیار گیمر قرار خواهد گرفت. گیمر تا رسیدن به سطح 80 میتواند بیلد مد نظر خود در این بخش را کامل کند و از انتخابهای متفاوت و البته تاثیرگذار آنها استفاده کند. نکته مناسب در این بخش این است که گیمر میتواند هر زمانی که بخواهد تلنتها را تغییر داده و بیلد مد نظر خود را پیادهسازی کند. Hero Talents میتواند در ادامه بسته الحاقی The War Within نقش بسیار اساسی به خصوص در Raidها و دانجنهای با درجه سختی بالاتر ایفا کند.
در کنار تمام ویژگیهای جدید، تغییرات کوچک و بزرگی در سرتاسر بخشهای World of Warcraft: The War Within ایجاد شده است که میتواند تجربه بهتری را به گیمرها ارائه کند. اولین ویژگی بزرگی که میتوان به آن اشاره کرد بدون شک سیستم Warband است. بعد از سالها که بسیاری از پیشرفتها توسط گیمر محدود به یک شخصیت خاص بود حالا با استفاده از سیستم Warband این پیشرفتها را میتوان بین شخصیتهای مختلف به اشتراک گذاشت. به اشتراک گذاشتن بخشهای مختلف از جمله پیشرفتها، آیتمها و حتی گلد نکتهای بسیار جذاب است که گیمر را به تجربه کلاسهای مختلف ترغیب میکند. حالا حتی برخی از آیتمها نیز قبل از استفاده توسط گیمر، قابلیت ارسال به دیگر شخصیتهای Warband را دارند که پیشرفت در بازی را آسانتر میکند. در حال حاضر واحدهای پولی داخل بازی نیز قابلیت انتقال به دیگر شخصیتها را دارا هستند. یکی از نکات مثبت دیگر اشتراکگذاری Reputationها در میان شخصیتهای متفاوت است. دیگر نیازی نیست که گیمر روی شخصیتهای بعدی خود Reputationهای مد نظر را دوباره فارم کند. Warband تنها ویژگی جدید اضافه شده به The War Within نیست. در کنار آن میتوان به اضافه شدن نسل جدید The Earthen اشاره کرد که سیستم خاص Racial Traits آنها جذابیت زیادی به همراه دارد. سیستم Profession نیز دچار تغییراتی شده و زیرشاخههای متفاوت میتواند تا مدت زیادی هواداران این بخش را راضی نگه دارد. در زمان عرضه Dragonflight راهکار جدیدی برای پرواز با Mount ارائه شد که از آن با نام Dragonriding یاد میشد. این سیستم کاربردی محدود به Mountهای خاصی بود اما حالا با تغییر نام آن به Skyriding بیش از 450 عدد Mount میتوانند بدین شکل رانده شوند. همچنین گیمر در هر زمانی که تشخیص دهد میتواند در چند ثانیه از سیستم قدیمی برای راندن Mount خود بهرهمند شود.
قسمت جدید نقشه یعنی Khaz Algar یکی از زیباترین بخشهای ازراث است. طراحی زیبای نقشه و محیطهای آن و گرافیک هنری خیره کننده هر گیمری را مجذوب خود خواهد کرد. نقشه Khaz Algar در حال حاضر شامل چهار بخش متفاوت است که هر کدام زیباییهای مخصوص به خود را دارند. تم خاص بخشهای متفاوت نقشه به خوبی در طراحی آنها خودنمایی میکنند و زیبایی خود را به رخ گیمر میکشد. در The War Within کاتسینهای داستانی بیشتری وجود دارد که طراحی آنها به خوبی انجام شده. افزایش تعداد و بهبود کیفیت این کاتسینها به خوبی قابل لمس بوده و حتی به روایت بهتر داستان کمک میکند. تیم سازنده همچنین در کنار بهبودهای گرافیکی نیم نگاهی به رابط کاربری داشته. رابط کاربری حالا دچار تغییرات خاص شده و با سادهسازی آن تلاش شده تا گیمرها به آسانی به همهچیز دسترسی داشته باشند و گیمرهای تازه وارد نیز برای آشنا شدن با بازی مشکل خاصی نداشته باشند. صداپیشگی شخصیتهای آشنای سری World of Warcraft همانند همیشه به بهترین شکل انجام شده است. موسیقی متن نیز هماهنگی بسیاری خوبی با بخشهای متفاوت بازی دارد. هر کدام از بخشهای نقشه همانند گذشته موسیقی متن خاصی دارد که این موسیقی به شکلی تاثیرگذار در Delveها و دانجنها نیز قابل لمس هستند. میتوان گفت که موسیقی متن The War Within حتی بعد از ساعتها هیچگاه تکراری نمیشود.
سهگانه Worldsoul Saga با The War Within آغاز خوبی را تجربه کرد. داستان و روایت جذاب، اضافه شدن سیستمهای مختلف و کارآمد به گیمپلی باعث خواهند شد تا هواداران قدیمی از بازگشت به World of Warcraft لذت ببرند. همچنین تغییرات انجام شده در بازی به شکلی هستند که گیمرهای جدید نیز میتوانند به سرعت با بازی آشنا شده و سفر طولانی خود را در دنیای وارکرفت آغاز کنند. سهگانه WorldSoul Saga در ابتدای راه خود قرار دارد اما جذابیتهای The War Within نشانگر از پتانسیل زیادی است. اگر از هواداران قدیمی World of Warcraft هستید بدون شک حالا زمان مناسبی برای آشتی با این دوست قدیمی است.
امتیاز بازیسنتر - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستان و روایت جذاب، وجود یک شخصیت منفی جدید و کمتر شناخته شدهسیستم Warband و استفاده از Skyriding در تمامی بخشهای بازیاضافه شدن بخش Delve برای تجربه تکنفره و تیمیبهبود سیستم Talent Tree و اضافه شدن Hero Talentطراحی خوب نقشه Khaz Algar و گرافیک هنری خیره کنندهنقاط ضعف: غیبت تاثیرگذار Xal’atath در قسمت داستانیتغیرات دانجنها و اضافه شدن معماهایی که باعث گیج شدن گروهها میشوداین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است