۲۰۲۳ بدون شک سالی طلایی در یک دهه اخیر صنعت ویدیو گیم بود. سالی که هم از لحاظ کیفی بازیهای خوبی را با خود به همراه داشته و هم از لحاظ کمی سالی به شدت پربار بوده است. امسال برای ما ریسینگباز ها هم عناوین نسبتا مهمی را با خود به همراه خواهد داشت. بازی اول، The Crew Motorfest است که توسط استودیو افسانهای Ivory Towerیعنی همان توسعه دهندگان شاهکار دوران کودکی و نوجوانی ما مثل سری Test Drive و البته دو نسخه اول مجموعه The Crew توسعه یافته و به تازگی عرضه شدهاست. بازی دوم، فورتزا موتوراسپورت که توسط استودیو Turn 10 در حال توسعه است و برای اولین بار هدایت ساخت و توسعه به افرادی جدید در استودیو ترن ۱۰ سپرده شده تا بعد از ۶ سال شاهد بازگشت این سری باشیم. و البته عنوان سوم EA Sports WRC که استودیو اصلی کدمسترز و سازندگان درت رالی ۱ و ۲ در حال توسعه آن هستند. با این اوصاف امروز به سراغ بررسی اولین عنوان ریسینگ این لیست یعنی نسخه جدید Crew خواهیم رفت تا با بررسی آن ببینیم آخرین ساخته Ivory Tower تا چه حد توانسته موفق ظاهر شود و آیا این استودیو موفق شده تا به دوران اوج خودش باز گردد؟
بررسی ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
دو نسخه اول کرو، عناوین open world و بلندپروازانهای بودند که سعی داشتند قدمی رو به جلو در ژانر ریسینگ و البته Game as a service بردارند. قرار دادن نقشه کامل آمریکا با تمام ایالتها و شهرها، امکان رانندگی اتومبیل، هواپیما، قایق و موتور و هزاران ساعت محتوای رایگان به وسیله آپدیتهای ماهیانه از نکات مثبت این سری محسوب میشوند. هر چند بلند پروازی استودیو Ivory Tower در نهایت کار دست آنها داد و دو نسخه اول کرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکردند به خصوص در زمان عرضه. بی روح بودن محیط بازی، طراحی ابتدایی و بد تعدادی از جادهها و شباهت آنها به یکدیگر، فیزیک نسبتا ساده وسایل نقلیه و البته هوش مصنوعی به شدت بد و در کنار آن محتوای کم در زمان عرضه از جمله مواردی بودند که در عملکرد دو نسخه اول تاثیر پررنگی داشتند.
اما باید گفت استودیو سازنده و یوبیسافت برای ساخت نسخه سوم مسیر جدیدی را انتخاب کردهاند و آن هم چیزی نیست جز ساخت یک نسخه جدید از «فورتزا هورایزون» با نام The Crew Motorfest! در عمل از انتخاب موسیقی و تصاویر پس زمینه منو گرفته تا بخش ساخت و انتخاب شخصیتها، حالت فستیوالی مسابقات و پلیلیستها، استفاده از قابلیت ریوایند، انتخاب قسمتی از هاوایی به عنوان نقشه و طراحی بخشهای مختلف أن با الگو گرفتن از نسخههای چهارم و پنجم هورایزون و حتی حضور شخصیتهای مختلف در طول بازی و مسابقات عینا از سری هورایزون کپی برداری شدهاند. البته یک محصول کپی همیشه قرار نیست عنوان بدی باشد و موتورفست یکی از همان کپیهای به شدت خوشساخت محسوب میشود که حتی در بعضی موارد از نسخه های چهارم و پنجم هورایزون هم بهتر عمل میکند.
با شروع بازی و ساخت و شخصیسازی شخصیت خود، وارد فستیوال مسابقات در جزیره هاوایی میشویم. قدم مثبت ابتدایی در همین نقشه به شدت کوچکتر اما با جزیئاتتر دیده میشود. هر کدام از جاده های هاوایی با دقت و ظرافت فراوانی طراحی شدهاند و هر کدام از آنها جاده هایی کاملا استاندارد برای رانندگی محسوب میشوند. از جادههای باریک و پر پیچ و خم گرفته تا جادههای آسفالتی عریض و طویل برای تست سرعت به اندازه کافی در جزیره هاوایی در دسترس قرار میگیرند. همچنین پیستهای تشکیل شده از این جادهها هم معمولا پیستهای استانداردی هستند. هر کدام از آنها زمان کافی برای سرعت گرفتن، دریفت کردن و یا حتی درگ را در طول مسیر خود در اختیار ما قرار میدهند که از این حیث هم تعدادشان کافی است و هم اکثرا با کیفیت طراحی شدهاند.
پلیلیستهای بازی را میتوان به عنوان تمرکز اصلی بازی و همان کریر مد آن نام برد. هر چند موتورفست علاوه بر پلیلیست های مختلف شامل چالش ها، مسابقات آنلاین، عکس گرفتن و دیگر فعالیت های مختلف هم میشود، اما در عمل باید گفت قلب تپنده بازی پلیلیستها و مسابقاتشان هستند که بعضی از آن ها به صورت دائمی و بعضی هم به صورت هفتگی در دسترس پلیر قرار میگیرند. تمرکز اصلی در این نسخه هم اتومبیلها هستند و اکثر مسابقات هم برای اتومبیلها طراحی شدهاند و تعداد انگشت شماری از مسابقات برای هواپیما و قایق در دسترس است و این وسایل نقلیه بیشتر برای جا به جایی در محیط کاربرد دارند.
پلیلیست های کرو به چند دسته مختلف تقسیم می شوند و هر کدام تمی مختص به خود دارند. به عنوان مثال، در یکی از آنها تم کلی به مسابقات خیابانی ژاپن تغییر میکند و شاهد استفاده از نورهای نئونی، اتومبیلهای ژاپنی و مسابقات درگ و دریفت هستیم. یا تم دیگر به بخشهای مختلف هاوایی برای آشنایی با تاریخچه و طبیعت بکر آن اختصاص دارد. در مجموع هم تعداد این مسابقات زیاد است و هم از تنوع خوبی برخوردار هستند. یکی از بهترین ایونتهای این بخش هم به گروه دونات مدیا اختصاص پیدا کرده که شاهد ایونتهای مختلف و حضور اعضای این گروه در بازی هستیم.
در بخش آنلاین شاهد پشتیبانی از ۳۲ پلیر و قابلیت کراس پلی در بازی هستیم. مدهای بخش آنلاین شامل دمولوشن یا همان مد بتل رویال، گرند که به صورت بازیکنان را به پیستهای رندوم برای رقابت به یک دیگر دعوت میکند، سامیت کانتست که مربوط به مد PVE بازی میشود و پلیر باید رکورد بهتری در فعالیتهای مختلف نسبت به بقیه پلیر ها به دست آورد و در نهایت مد کاستوم میشود. به صورت کلی میتوان گفت این مد ها هم از تنوع خوبی برخوردار هستند و هم به لطف قابلیت کراس پلی اکثرا مسابقات با حداکثر تعداد پلیر برگزار میشود.
یکی از مواردی که کرو موتورفست در آن نسبت به رقیب خود یعنی عنوان فورتزا هورایزون بهتر عمل میکند، سیستم پاداش و ارزیابی هر بازیکن است. نسخه های آخر فورتزا هورایزون عملا از همان ثانیه ابتدایی دهها مدل مختلف اتومبیل در اختیار ما قرار میدهند و مسیر کلی بازی به شکلی پیش میرود که گویا کسب رتبه های اول تا سوم خیلی در اولویت نیستند و تنها رانندگی و تمام کردن مسابقات اولویت دارند. اما در کرو موتورفست با همان سیستم کلاسیک عناوین ریسینگ طرف هستیم یعنی کسب رتبه های اول تا سوم و دریافت پاداش بعد از اتمام هر پلیلیست. همین موضوع سبب شده تا شرکت در مسابقات مختلف بازی و رقابت با انگیزه بیشتری پیش برود. حال برای به دست آوردن یک اتومبیل و یا یک قطعه آپگرید خاص باید در چندین مسابقه مختلف رقابت کنیم و در آن ها برنده باشیم. البته هر چند سیستم کلی به خوبی عمل میکند اما برای اکثر مسابقات پلیلیستها بازی پلیر را تنها به استفاده از یک اتومبیل خاص محدود میکند و حتی اجازه آپگرید و تغییرات ظاهری هم برای آن اتومبیل در دسترس نیست. همین موضوع در نهایت باعث شده تا بخش خرید و آپگرید اتومبیلها برای بخش تکنفره به شدت در این شماره کمرنگ شود.
بیش از ۶۰۰ وسیله نقلیه شامل اتومبیل، موتور، هواپیما و قایق از ۵۰ شرکت مختلف اعم از لامبورگینی، تویوتا، مکلارن، فراری، نیسان و… لیست بلند و بالایی را در اختیار ما قرار میدهند. لیستی که به خوبی هم شامل اتومبیلهای جدیدی مثل S650 Ford Mustang سال ۲۰۲۴ یا حتی مدل ۲۰۲۲ اتومبیل فرمول یک شرکت ردبول را شامل میشود. همچنین اتومبیلهای محبوب و شناخته شدهای مثل لامبورگینی اونتادور و تویوتا سوپرا در فهرست وسایل نقلیه بازی قرار دارند.
فیزیک و هندلینگ دچار تغییرات بنیادی نشده، اما ivory tower تا حد زیادی سعی کرده تا تغییرات مثبتی را اعمال کند. چسبندگی بیشتر به سطح جاده و در نتیجه وزن بیشتر برای اتومبیل ها از معدود تغییراتی است که در بخش هندلینگ و کنترل اتومبیل ها اعمال شده است. همچنین سازندگان تا حد زیادی سعی کردهاند تا وزن اتومبیل ها را بر اساس نمونه های واقعی آنها سنجیده و در فیزیک بازی اعمال کنند. البته قرار نیست همانند سری GT یا حتی فورتزا هورایزون از همان استارت اول تفاوت یک لامبورگینی اونتادور با یک مکلارن P3 را تنها از روی هندلینگ و وزن اتومبیل احساس کنیم، اما باز هم تغییرات به قدری هستند که به هر کدام از ماشین های موجود ویژگی های منحصر به فردی را اهدا کنند. به خصوص زمانی که مثلا از یک اتومبیل کلاس S به سراغ یک آمریکن ماسل یا یک خودرو کلاسیک برویم تغییرات کاملا در هندلینگ قابل لمس هستند. در نهایت نباید فراموش کرد که با یک عنوان آرکید طرف هستیم که تا همین میزان هم بسیار خوب عمل کرده و توانسته در بخش هندلینگ و فیزیک نمره قابل قبولی را به دست آورد و رانندگی در هاوایی یکی از بخش های به شدت جذابش به شمار می رود.
شاید عجیب و حتی احمقانه به نظر برسد اما کرو موتور فست یکی از آزاردهندهترین ، ناشیانهترین و مزخرف ترین صداپیشگی ها و دیالوگ ها را در بین تمام عناوین ریسینگ عرضه شده تا به امروز با خود به همراه دارد. از همان ثانیه ابتدایی تا لحظه پایانی آخرین مسابقه و یا حتی در زمان گردش در محیط مدام شخصیت های متفاوتی در حال صحبت کردن، دعوا کردن و آزار دادن گوش ما خواهند بود. شخصیتهای سطحی و جانبی که تنها در طول یک پلیلیست و چند مسابقه حضور خواهند داشت اما هر کدام از آن ها به اندازه یک بازی کامل با خود دیالوگ به همراه دارند. دقیقا در طول حساس ترین لحظات هر مسابقه و درست زمانی که قرار است آدرنالین و هیجان مسابقات با ما همراه باشند، یکی از شخصیت ها تصمیم میگیرد تا از تاریخچه میوه های هاوایی صحبت کند یا در بخشی دیگر دو شخصیت به زبان ژاپنی با یک دیگر صحبت می کنند و شخصیت سوم به عنوان مترجم آن ها عمل میکند. در عجیب ترین نمونه هم یکی از شخصیتها ما را دعوت به شنیدن یک موسیقی میکند اما در طول پخش این موسیقی در فاصله هر بیست ثانیه با یک جمله جدید باعث آزار ما میشود. این بخشها به قدری آزار دهنده و زیاد هستند که چندین بار باعث بر هم زدن تمرکز من و در نتیجه خارج شدن از جاده یا تصادف با دیگر پلیرها شد. با کم کردن صدای این شخصیت ها هم مشکل به صورت کامل حل نخواهد شد و مشکل دیگر به بازی اضافه می شود. با این کار عملا صدای تمام شخصیت ها و gps بازی به صورت کامل بسته می شود و در نتیجه ممکن است در بخش هایی از بازی باعث سردرگمی ما شود.
هوش مصنوعی در دو نسخه اول خوب نبود و در کرو موتورفست با آن که تغییراتی در آن اعمال شده اما نتیجه همچنان چنگی به دل نمیزند. بازی همانند گذشته متکی بر سیستم رابربندینگ عمل میکند. سیستمی که در آن هوش مصنوعی نه بر اساس قدرت اتومبیل ها بلکه بر اساس فاصله پلیر با سایر اتومبیل ها و میزان درجه سختی تغییر میکند. بدین صورت این که با چه اتومبیل و یا اپگریدی در مسابقات حضور پیدا کنید تقریبا هیچ مزیت خاصی ندارد و این تنها تغییر درجه سختی هوش مصنوعی است که قدرت آن ها را مشخص میکند. همین موضوع باعث شده تا حد زیادی عملکرد هوش مصنوعی قابل پیش بینی باشد و حتی در دو درجه سختی آخر تا حد زیادی میزان بالانس مسابقات از بین می رود. این مشکل در ایونت ها هم بیشتر به چشم میخورد. مثلا در یکی از آن ها ون سنگین وزن یکی از رقبا پا به پا اتومبیل مدرن ما پیش میرود و حتی به راحتی از ما سبقت هم میگیرد.
گرافیک کرو موتور فست را میتوان در دو بخش طبقه بندی کرد. بخش اول که مربوط به وسایل نقلیه بازی شامل اتومبیل ها، موتورها، قایقها و هواپیماها میشوند و از لحاظ بصری تنها میتوان به آن ها نمره قبولی داد. طراحی اکثر وسایل نقلیه بازی غیر از اتومبیلها عملا تفاوت خاصی با شماره قبل ندارند و همچنان شاهد استفاده از مدلهایی هستیم که نسبتا از تعداد کمتری پالیگان برای طراحی آنها استفاده شده است. به خصوص در بخش طراحی کابین داخلی که این موضوع بیشتر هم به چشم میخورد. در خصوص طراحی اتومبیلها اما با کیفیت بسیار بهتری در مقایسه با شماره قبل طرف هستیم. هر چند طراحی داخلی ماشینها همچنان خوب نیستند به خصوص که برای آینهها از هیچ گونه منبع بازتابی استفاده نشده و عملا این حس را به مخاطب منتقل میکند که تعدادی آینه از جنس پلاستیک داخل وسایل نقلیه کار گذاشته شده است. البته در عوض انیمیشن استفاده شده برای چرخش فرمان به شدت نسبت به نسخه قبل پیشرفت کرده و شباهتهایی هم به عنوان درایو سانفرانسیسکو دارد. فرمان به صورت ۳۶۰ درجه در بازی میچرخد و شاهد انیمیشن های مختلفی برای راننده هستیم تا حس حضور راننده پشت فرمان بیشتر به ما منتقل شود.
اما برویم سراغ بخش دوم که کرو موتورفست در آن به شدت خوش میدرخشد. طراحی محیط، نورپردازی و جزئیات خارقالعاده بازی که عملا یکی از بهترین نمونههای موجود در بازار در بین تمام عناوین ریسینگ محسوب می شود. محیط هاوایی دقیقا همان چیزی است که انتظارش را داریم. مناظر ساحلی، جنگلی، شهری و کوهستانی متراکم که با نورپردازی به شدت واقع گرایانه لحظات به شدت چشم نوازی را جلوی چشمانمان رقم میزنند. رانندگی در جنگلهایی که وزش باد، برگ درختان متراکم درختان را به حرکت در میآورد و یا لحظه طلوع خورشید که رنگ بندی آسمان را بهم ریخته و پرتوهای نور از نقاط مختلف پخش میشوند به قدری خوب هستند که بارها محو زیبایی آنها شدم و رانندگی را برای دقایقی کنار گذاشتم تا از فضای زیبای آن لذت ببرم. علاوه بر آن چرخه پویا آب و هوا و شب و روز هم به بهترین شکل ممکن در خدمت هر چه بهتر به تصویر کشیدن زیبایی جلوههای بصری ظاهر میشوند. بارش باران باعث جمع شدن گودال های آب روی سطح جاده میشود. این گودالهای آب فضای مناسبی را برای بازتاب نور بر روی سطح جاده فراهم میکنند تا یکی از زیباترین تصاویر موجود در جلوی چشمانمان خلق شود. قطعا هاوایی استودیو Ivory Tower زیباترین ورژن از جزیره هاوایی در صنعت ویدیو گیم محسوب میشود. به تمام این موارد امکان اجرا بازی با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 1440P بر روی کنسول های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را هم اضافه کنید.
نتیجه گیری:
با آن که The Crew Motorfest یک عنوان بدون مشکل نیست و ضعفهایی در هوش مصنوعی آن وجود دارد و شاهد استفاده از صداپیشگی به شدت آزار دهندهای در طول تجربه تمام بخشهای آن هستیم و یا حتی میتوان گفت نبوغ و بلندپروازی که در دو نسخه اول در این سری وجود داشت، در نسخه سوم دیگر جایی ندارند ، اما در نهایت محصول نهایی به قدری خوب عمل میکند که از آن میتوان به عنوان یک اثر خوب یاد گرد. بازی به خوبی توانسته از منبع الهام خود یعنی سری هورایزون استفاده کند و تا حد زیادی سعی کرده تا تمام نکات مثبت آن را به اینجا منتقل کرده و حتی در یک سری موارد مانند سیستم پیشرفت و رقابت در مسابقات بهتر از آن عمل کند. کرو موتور فست یک تجربه رانندگی دلچسب در بهترین نسخه ساخته شده از جزیره هاوایی را با خود به همراه دارد که قطعا میتواند تا سالها به لطف پشتیبانی خوب سازندگانش ارزش تجربه را داشته باشد.
بازیسنتر - 8.5
8.5
بازیسنتر
نقاط قوت: فیزیک و هندلینگ نحوه مناسب پیشروی و اهدا جوایز پلیلیست ها و مسابقات متنوع و جذاب طراحی بسیار خوب هاوایی همراه با جاده های استاندارد و مناسب برای مسابقات شامل گرافیک فوق العاده چشم نواز لیست کاملی از اتومبیلها با بیش از ۷۰۰ وسیله نقلیه نقاط ضعف: پر حرفی و مزاحمت فراوان شخصیت ها در تک تک دقایقی بازی هوش مصنوعی نه چندان خوب و قابل پیشبینی بدون استفاده ماندن بخشهای آپگرید و خرید اتومبیلها در بخش تک نفره این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم Xbox Series X بررسی شده است