سری جنگ ستارگان حماسه جورج لوکاس، تأثیر قابل توجهی در فرهنگ عامه در این جهان پهناور از خود بر جای گذاشته است. تا به امروز کُیمکها، کارتهای بازی و تجاری، انیمیشنهای تلویزیونی، اسباب بازیها و صد البته بازی های ویدئویی گوناگونی از این سری حماسی و پر آوازه تولید شده است. طی این بازه زمانی ما خاطرات زیادی با انواع و اقسام بازیهای گوناگون در گذر نسل ها داشته ایم. یکی از این بازیهای خاطره انگیز بازی Star Wars: Republic Commando است. بازی تیم-محور اول شخصی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ برای پی سی و ایکس باکس عرضه شده بود و هم اکنون توسط استودیوی بازیسازی Aspyr Media برای پلتفرمهای پلی استیشن 4 و نینتندو سوییج به صورت یک پورت پیشرفته منتشر شده است. عنوانی که در درون صندوقچه قدیمی به فراموشی سپرده شده بود برداشته شده و به آن صِیقلی داده شده تا یاد و خاطرات گذشته برای طرفداران متعصب سری جنگ ستارگان و بازی های اول شخص کلاسیک دوباره زنده شود . حال، با هم نگاهی میندازیم به این عنوان کلاسیک محبوب تا ببینیم تیم سازنده، نسخه کلاسیک آن را در نشری جدید، چگونه توسعه داده و به چه میزان بر روی آن کار کرده است.
حماسه جنگ ستارگان
داستان بازی از این قرار است که درگیری خونین، بین جمهوری و تجزیه طلبان به مدت سه سال به طول می انجامد و شما در هیاهوی این جنگ خونین و گسترده وارد معرکه میشوید و اهداف خود را پیش ببرید. شما در نقش رهبر Delta Squad با نام رمز Delta 38 به همراه یک گروه نخبه متشکل از چهار کلون وظیفه دشواری را دارید که کلونهای قدیمی معمولی از عهده آن بر نمی آیند. در طول جریان گیم پلی بازی در مدت زمان کمی شما با سه همراه خود ملاقات میکنید و باید با کار گروهی ماموریت های خود را پیش ببرید. همراهان شما Scorch از گروه دلتا 40 – Fixer از گروه دلتا 62 و Seven از گروه دلتا 07 هستند که شما را در انجام ماموریتهای بازی کمک میکنند. هر کدام از این افراد توانایی ها و مهارت های منحصر به فرد خود را دارند. به طور مثال Fixer توانایی باز کردن و هک کردن درهای قفل شده را دارد و در حالی که Scorch متخصص مواد منفجره است و Seven مهارت بالایی در استفاده از اسنایپر دارد. همچنین شما توانایی دستورات به تیم خود را دارید و دستوارت به یاران خود را با D-PAD میتوانید اعمال کنید. دستوراتی که میتوانید به تیم خود گوشزد کنید – همانند پاک کرد منطقه، دستور برای کاور گیری و یا دستور به یاران خود که پشت تیر بار ها قرار بگیرند. کار گروهی و دستورات تاکتیکی به تیم خود در جریان گیم پلی بازی حرف اول را میزند و این همان چیزی است که باعث می شود کل مبارزات علی رغم خطی بودن بسیار لذت بخش باشد و آن را پرعمقتر از آنچه فکر می کنید، نشان میدهد. البته همیشه با در نظر داشتن استانداردهای گیم پلی گذشته باید این موارد را به یاد داشته باشید.
گیم پلیای تیم-محور
گیم پلی بازی به طور کلی تقریباً مشابه نسخه اصلی 16 سال قبل است و تغییرات اساسی به خود ندیده است. مراحل بازی با توجه به این که 16 سال پیش طراحی و توسعه داده شده، امروزه بیش از حد خطی به نظر میرسند. دقیقا انگار که شما یک گیم پلی تونل مانند را جلوی چشمان خود دارید و از یک محیط بسته به محیط بسته دیگری حرکت میکنید و شاید بتوان گفت، امروزه این نوع طراحی مراحل منسوخ شده و کهنه به نظر برسد. اما همان طور که گفتم در این نوع طراحی مراحل خطی مانند، کار گروهی و بازی تاکتیک-محور بسیار بالانس و عالی طراحی شده و صحنه های حماسی و پر هیجانی در جریان گیم پلی بازی را مشاهده تجربه خواهید کرد. حتی بعد از گذشت 16 سال گیم پلی بازی کهنه به نظر نمیرسد و هنوز که هنوز است جذابیت خاص خود را دارد. همین طور یکی از مواردی که به هسته گیم پلی بازی کمک شایانی کرده و گیم پلی آن را جذاب کرده و به آن جلا داده، هوش مصنوعی یاران شما است. آن ها همه کار میکنند. با دشمنان دلیرانه مبارزه میکنند، خودشان را فدای شما میکنند و در هنگامی که شما نیمه جان به زمین رها شده اید بسیار به موقع به کمک شما می آیند و در بازیابی جانتان به شما کمک میکنند. اشاره به بازیابی جان در بازی کردم و بله، هم شما و هم دشمنان وقتی نیمه جان بر روی زمین افتاده اید میتوانید یارانتان را از دوباره بهبود دهید و آن ها را از مرگ نجات دهید. و برعکس یاران شما هم به شما وقتی که زخمی شده اید و به زمین افتاده اید کمک میکنند. سیستم جان بازی هم دقیقا استایل بازیهای کلاسیک و قدیمی است و به صورت درصد بندی طراحی شده است.
تنوع کم اسلحه ها
Star Wars Republic Commando طیف وسیعی از سلاح ها را ارائه می دهد که شاید قابل مقایسه با تنوع سلاح ها در بازی های ارائه شده اول شخص مدرن امروزی نباشد. اما به هر حال هنوز هم قابل توجه است. از بلاسترهای کلاسیک DC-17 گرفته تا یک تفنگ ماژولار که می تواند بین RPG – AR و تیرانداز تغییر شکل دهد و اسلحه های پیچیده تری مانند تفنگ های ذره ای و چند اسلحه دیگر. این سلاحها همگی در پیش برد مراحل به کمک شما می آیند و هر کدام از این اسلحه ها برای کشتن و از پا در آوردن دشمنان مختلف در بازی میتوانند پتانسیل و کارایی بهتری از خود نشان دهند. متأسفانه، احساس استفاده از هر اسلحه و سنگینی و وزن آن ها نسبت به بازی اصلی آنچنان بهبود نیافته و نسبت به بازی های مدرن امروزی کمی توی دوق میزند. اما این نکته را باید در نظر بگیریم ما با یک بازی ریمستر کلاسیک طرف هستیم و انتظارات خود را باید در حد منطقی از بازی نگه داریم. حال از دشمنان «استار وارز ریپابلیک کماندو» صحبت کنیم. تنوع دشمنان در بازی شاید بتوان گفت آن چنان که باید و شاید قابل قبول نیست و از تنوع کمی برخوردار است. همین امر شاید بعد از مدتی به گیم پلی بازی ضربه بزند و شما را در زمان هایی از بازی خسته کند. اما در دیگر سو، دشمنان در بازی در مقابل شما خوب مبارزه میکنند و تا پای جان از امپراتوری خداوندگار تاریکی یعنی *سیث* دفاع میکنند. برخی از آن ها بسیار متحرک و چابک هستند و در آسمان پرواز میکنند و نمیتوان به راحتی بر روی آن ها نشانه گیری کرد و برخی دیگر از دشمنان بازی، کند هستند ولی از قدرت زره ای بالایی برخوردارند و با سلاح های سنگینی که در دست دارند با تمامی قوا به سمت شما و یارانتان شلیک میکنند. این نکته را هم باید متذکر شوم، متاسفانه بر خلاف نسخه 2005 بخش چند نفره بازی در نسخه جدید از بازی حذف شده و تیم سازنده فقط به بخش داستانی آن بسنده کرده است.
رد پای گذر زمان
بازی توسط موتور گرافیکی Unreal Engine 2 طراحی و توسعه داده شده و باید اذعان کرد امروزه با دیدن گرافیک فنی و بصری بازی، حقیقتا احساس خوبی به شما دست نمی دهد. گذر زمان به طرزی محسوس و چشمگیری، کهنگی و منسوخ بودن جلوه های بصری و فنی بازی را بیش از پیش نمایان میکند. سوال اینجاست آیا باید به بازی انتقاد بیش از حدی وارد کرد ؟ به نظرم خیر و به هر حال این عنوان 16 سال پیش طراحی شده و نسخه ای هم که امروزه به دستمان رسیده یک پورت پیشرفته است. البته سازندگان تا حدودی گرافیک بازی را در برخی از افکت های تکنیکی روتوش کرده اند. رزولِشن بازی نسبت به نسخه 2005 بالا تر رفته و همین طور بازی به طور کامل لبه گیری شده و Anti Aliasing ضریب آن بالا تر رفته و 8X فیکس شده است. به همین خاطر شما در بازی هیچ لبه و داندانه ای مشاهده نخواهید کرد. باقی بخش های گرافیکی بازی مانند بافت ها، نور پردازی و بسیار جنبه های فنی و بصری بازی همانند نسخه گذشته است و تغییر خاصی نکرده است.
موسیقی متن حماسی
جلوه های صوتی بازی هم اگر نسبت بندی کنیم میتوان گفت نمره ای قابل قبول میگیرد. صدای اسلحه ها و به خصوص جزئیات محیط شاید امروزه دیگر قدیمی و منسوخ شده به نظر برسد و فاقد استاندارد های روز باشد. اما در سوی دیگر، هنوز که هنوز است موسیقی های حماسی بازی به لطف آهنگساز اسطوره ای، یعنی Jesse Harlin خیره کننده است و با روح و روان شما بازی می کند و شما را به دنیای بی پایان و شگفت انگیز جنگ ستارگان سوق میدهد تا در آن غرق می شوید. همین طور در طول جریان گیم پلی بازی دیالوگ های بسیاری بین شما و یاران شما رد و بدل میشود و احساس زنده بودن و پویایی بی نظیری به شما دست می دهد. تا حدی که بعد از مدتی با هر سه هم تیمی خودتان احساس نزدیکی و برادری می کنید و این دقیقا به دلیل صدا گذاری خوب و دیالوگ های فراوانی هست که در بازی تعبیه شده.
سخن پایانی
همیشه قضاوت درباره بازی های قدیمی که سال های زیادی از انتشار اولیه آن ها گذشته، کمی سخت و چالش برانگیز است. با توجه به گذر زمان بسیاری از بخش های بازی شاید پیر و فرسوده به نظر برسند و خواه و ناخواه ما را در نتیجه گیری نهایی یک بازی دچار لغزش کند. Star Wars Republic Commando شاید بتوان گفت که به صورت پورتی پیشرفته توسعه یافته و به تازگی منتشر شده، به طور کلی همان نسخه قدیمی 16 سال پیش است. اما هنوز که هنوز است بازی جذاب و لذت بخش به نظر میرسد و گیم پلی راضی کننده ای دارد. اگر از طرفداران متعصب سری جنگ ستارگان و این دنیای حماسی هستید به هر حال بازی کردن این عنوان خالی از لطف نیست و میتواند ساعت هایی هم که شده از زمان حال سفری به گذشته کنید و خاطرات خوب گذشته برای شما از دوباره زنده می شود.
امتیاز بازیسنتر - 6.5
6.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: یک بازی تیراندازی اول شخص واقعی جنگ ستارگان موسیقی های متن حماسی و خیره کننده گیم پلی تیم-محور فوق العاده هوش مصنوعی یاران شما بازی از تنوع محیطی خوبی برخوداراست نقاط ضعف: جلوه های بصری و فنی بازی کهنه و منسوخ شده به نظر میرسند بخش چنده نفره بازی در نسخه جدید دیگر نیست تنوع کم دشمنان این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است