بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor

استار وارز یا همان جنگ ستارگان با کودکی میلیون‌ها کودک در سراسر جهان گره خورده و این مجموعه توانسته تا دل بسیاری از دوست‌داران ژانر علمی تخیلی را به دست آورد. جورج لوکاس با خلق این دنیا، میراث بزرگی از خود به جا گذاشته که حتی پس از گذشت نیم قرن، می‌تواند تضمین کننده فروش یک فیلم و یا یک بازی ویدیویی باشد. استار وارز در مدیوم ویدیو گیم فراز و فرود زیادی را تجربه کرده و تمامی آثار اقتباس شده از این فرنچایز مورد قبول نبوده‌اند؛ اما محصولی که استودیوی Respawn Entertaiment در سال ۲۰۱۹ تولید کرد، به شدت مورد توجه قرار گرفت. این بازی که با عنوان Star Wars Jedi: Fallen Order منتشر شد، توانست تا فروش بسیار خوبی داشته باشد و به این ترتیب، بیش از ۲۰ میلیون گیمر آن را تجربه کردند.

همین موضوع باعث شد تا ریسپاون دنباله دیگری را برای این عنوان موفق در نظر بگیرد و به این ترتیب Star Wars Jedi: Survivor متولد شد. بازی بدون حاشیه مراحل ساخت را پشت سر گذاشت و فقط یک بار دچار تاخیر شد که نشان می‌دهد تیم سازنده سر فرصت کار خود را انجام داده است. با این حال جدیدترین ساخته خالقان Titanfall و Apex Legends بدون ایراد نیست و حالا می‌توان آن را به صورت کامل بررسی کرد.

پیش از هر چیز باید گفت که داستان نسخه قبل حکایت پسر جوانی به نام Cal Kestis را روایت می‌کرد که پس از لو رفتن هویتش توسط امپایر، مجبور به فرار می‌شد و در نهایت به کمک دوستانش، به مبارزه با نیروی شر می‌رفت. با توجه به اتفاقاتی که در نسخه قبل افتاد، در نهایت مشخص شد که ماجراهای کَل قرار است تا شکل Canon داشته باشد. پس نسخه جدید یعنی Survivor با وسواس‌های بسیاری از حیث داستانی ساخته شده زیرا به جهان اصلی استار وارز مرتبط خواهد بود.

پنج سال پس از وقایع Fallen Order، کل کستیس که راهش را از بقیه دوستانش مانند سیر (Cere)، بریز (Breez) و مرین (Merrin) جدا کرده، با امپایر به مبارزه ادامه می‌دهد. او در یکی از ماموریت‌هایش با بود آکونا (Bode Akuna) همراه می‌شود اما اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی، اوضاع را تغییر می‌دهد که در نهایت به مرگ همکاران کل به جز «بود» منجر می‌شود. کل که احساس می‌کند از این ماموریت چیز زیادی به دست نیاورده، از آنجا فرار می‌کند و در یک تعقیب و گریز، سفینه‌اش دچار آسیب‌های زیادی می‌شود. او تصمیم می‌گیرد به سیاره کوبو (Koboh) برود و از گریز کمک بگیرد تا سفینه را تعمیر کند. ملاقات با گریز و تلاش برای پیدا کردن قطعه مناسب برای سفینه، او را به سمت جایی می‌کشاند که در نهایت با یک ربات قدیمی روبه‌برو می‌شود. این ربات که خود را «زی» (Zee) معرفی می‌کند، رازهای زیادی را برای کل بر ملا می‌سازد که شرایط به کل تغییر می‌کند.

مقدمه Survivor با اینکه طولانی است اما ریتم بسیار خوبی دارد و به خوبی مخاطب را با خودش همراه می‌کند تا از حوادث بعدی داستان سر در آورد. «بود» به عنوان رفیق کل از همان ابتدا مورد توجه قرار می‌گیرد و به سرعت به یک کاراکتر جذاب بدل می‌شود. در کنار او، شخصیت‌های دیگری هم هستند که به تدریج وارد جریان بازی خواهند شد که برای اسپویل کردن داستان، از آن‌ها اسمی نمی‌برم. داستان Survivor پرداخت مناسبی دارد و خوشبختانه حوادث با فاصله‌های زمانی به موقع پشت سر یکدیگر از راه می‌رسند. کل دیگر مانند گذشته کم تجربه نیست و در مواقع حساس، تصمیمات سرنوشت سازی می‌گیرد که به خوبی داستان را شکل می‌دهد. در کنار کل، بی‌دی وان (BD1) هم حضور دارد که به عنوان یک ساید کیک، عالی عمل می‌کند و حالا دیگر به یک رفیق دوست داشتنی و البته یک همراه قابل اتکا بدل شده که در مواقع حساس به کمک بازیکن می‌آید.

گرافیک Survivor پر از تناقض‌های عجیب و غریب است که می‌توان درباره‌اش یک مقاله مفصل نوشت اما همین‌قدر بدانید که بازی از بعد هنری بسیار زیباست. اگرچه حالا مثل نسخه قبل با محیط‌های سر شبز روبه‌رو نیستیم اما این موضوع دلیل نمی‌شود که عملکرد تیم هنری ریسپاون را دست کم بگیریم. تنوع محیط‌ها قابل توجه است و بارها پیش می‌آید که گرفیک هنری را تحسین کنید. با این حال بخش فنی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که این موضوع حتی می‌تواند گاهی اوقات، تجربه شما را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. نرخ فریم روی سخت افزار پلی‌استیشن ۵ با گذشت یک ماه از زمان عرضه، کماکان پایدار نیست و در اکثر مواقع به زیر عدد ۳۰ می‌رسد. این مورد در حالی اتفاق می‌افتد که بازی روی حالت Performance قرار دارد و مشخص نیست که چرا هنوز این مشکل بر طرف نشده است. برای اینکه متوجه شوید که تا چه اندازه فریم ریت دچار افت می‌شود، کافیست تا به سیاره Koboh بروید و به گشت و گذار بپردازید. چرخش دوربین در کوبو به راحتی فریم را تا مرز یک رقمی شدن پایین می‌برد و این مورد روی سخت افزار PC بدتر است. باید پذیرفت که پورت کامپیوتر Survivor یکی از بدترین‌ها در سال ۲۰۲۳ است و مشخص نیست که چرا شرکت EA اصرار داشته تا بازی را با چنین وضعیتی منتشر کند.

مشکلات تکنیکی بازی به فریم‌ریت محدود نمی‌شود و بارگذاری ناگهانی اجسام در هنگام بازی کردن و همچنین کات‌سین‌هایی که در آن‌ها کاراکترها دچار مشکلات انیمیشن می‌شوند، بارها برای من اتفاق افتاد. به تمامی این موارد، مشکلاتی مانند لودینگ‌های طولانی به هنگام خروج از کافه در سیاره کوبو را هم اضافه کنید تا ببینید که تیم سازنده تا چه اندازه در این بخش کوتاهی کرده است. اگر دنبال یک تجربه روان هستید، فعلا باید صبر کنید زیرا به روز رسانی‌هایی که تا این لحظه منتشر شده‌اند، نتوانسته‌اند تا مشکلات متعدد بخش گرافیک را مرتفع سازند.

برخلاف بخش گرافیک، صدای Survivor بی‌نظیر است و از صداپیشگی گرفته تا افکت‌ها فوق‌العاده کار شده‌اند. کامرون موناگان به عنوان صداپیشه کل کستیس بسیار بهتر از نسخه قبل بوده و پیشرفت او را به وضوح شاهد هستیم. کل حالا با تجربه‌تر شده و محکم‌تر حرف می‌زند و این موضوع را در صدای موناگان به خوبی احساس می‌کنیم. در کنار او صداپیشگان دیگر مانند نوشیر دلال (Noshir Dalal) هم هستند که در نقش‌های مکمل به خوبی ظاهر شده‌اند. دلال در نقش «بود» یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های زندگی خود را بازی کرده و طرفداران استار وارز او را به یاد خواهند سپرد.

استفن بارتون و گوردی هاب هم دوباره به عنوان آهنگساز برگشته‌اند تا با موسیقی‌های خود به فضای Survivor عمق ببخشند. هاب که بارها برای فرنچایز استار وارز موسیقی نوشته، بخش بزرگی از قطعات اتمسفریک را بر دوش کشیده و بارتون هم تم‌های اصلی را خلق کرده است. در طول بازی بارها به موسیقی‌های معروف فیلم اشاره می‌شود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، به طور قطع آهنگسازان مقصر بودند زیرا یکی از شناسنامه‌های استار وارز، موسیقی‌هایی است که جان ویلیامز برای فیلم‌های جورج لوکاس نوشت. اینجا بارها به تم‌های ویلیامز اشاره می‌شود ولی به صورت مستقیم، درست در لحظه‌ای که انتظار ندارید، موسیقی آشنا به گوش‌تان خواهد خورد که این مورد، امتیاز بزرگی برای تیم آهنگسازی Survivor محسوب می‌شود.

گیم‌پلی Star Wars Jedi: Survivor را باید به دو بخش تقسیم کرد: یکی بخش مبارزه و دیگری بخش پلتفرمینگ. مبارزه یکی از ارکان اصلی بازی است که می‌تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. از همان بازی اول مشخص بود که سازندگان تحت تاثیر بازی‌های میازاکی قرار داشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا برخی از ساختارهای بازی‌های او را پیاده سازی کنند. بلاک کردن به موقع ضربات و چیدن استراتژی برای حمله از مهم‌ترین کارهایی است که در طول این بازی باید انجام بدهید تا بتوانید داستان را پیش ببرید. البته بازی از همان ابتدا به شما پیشنهاد می‌دهد تا درجه سختی را انتخاب کنید و این مورد را می‌توانید در هر زمانی که خواستید، تغییر دهید. کل می‌تواند با فرم‌های مختلف در مقابل دشمنان قرار بگیرد و آن‌ها را شکست دهد. به عنوان مثال او قادر است تا لایت سیبر خود را به صورت واحد در آورد و یا آن را به دو قسمت تقسیم کند و با سرعت به حساب بقیه برسد. او در اواسط بازی به یک سلاح گرم مجهز می‌شود و می‌تواند روند مبارزات را به صورت ترکیبی ادامه دهد. آپگریدهای متنوعی برای کل وجود دارد که برای آزاد کردن آن‌ها باید دشمنان مختلف را شکست دهید و یا آیتم‌های مخفی را که در سرتاسر بازی پراکنده شده‌اند، جمع آوری کنید. درخت توانایی کل بسیار گسترده‌تر از قبل شده و این موضوع به تنوع بخش مبارزات افزوده است. حالا کل کلکسیونی از تکنیک‌ها را در ختیار دارد که می‌تواند در هر زمان که اراده کرد، از آن‌ها بهره بگیرد.

در کنار مبارزات، پلتفرمینگ قرار دارد که به عقیده من بزرگترین پیشرفت این بازی نسبت به نسخه قبلی محسوب می‌شود. کل علاوه بر حرکن روی دیوار که به آن Wall Run می‌گوییم، قابلیت‌های جدیدتری هم به دست آورده است. به عنوان نمونه او می‌تواند روی هوا یک حرکت اضافه رو به جلو یا به اصطلاح Dash داشته باشد که همین مورد روند پلتفرمینگ را دست خوش تغییر می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا به محیط‌های دورتری دسترسی پیدا کند. هنگام تجربه Survivor بارها خاطرات بازی کردن Prince of Persia: Warrior Within برایم زنده شد و البته این اتفاق بی‌دلیل هم نبود. قهرمان داستان برخی از مناطق با ارتفاع را با کوبیدن لاست سیبر (شمشیر) در دیوار، پایین می‌آید. اگر PoP: Warrior Within را بازی کرده باشید، متوجه خواهید شد که همین حرکت را شاهزاده با پرده‌های آویزان در قصر انجام می‌داد. بازی پیش روی ما در بخش پلتفرمینگ دقیقا همان راهی را رفته که یک زمان شاهزاده فارسی در آن حکومت می‌کرد و این موضوع را باید به فال نیک گرفت که اگر نسخه بعدی در کار باشد، شاهد حرکات جذاب‌تری از کل کستیس خواهیم بود.

باید اذعان کرد که Star Wars Jedi: Survivor یک تجربه کم‌نظیر است که آن را به هر یک از طرفداران این مجموعه خاطرانگیز پیشنهاد می‌کنم. داستان بسیار خوب در کنار گیم‌پلی جذاب و پر از ریزه کاری باعث می‌شود تا آن را به کسانی که حتی با این مجموعه ارتباط زیادی برقرار نمی‌کنند، پیشنهاد کرد. با این حال کمی صبر کنید و اجازه دهید تا به روز رسانی‌ها شرایط را بهتر کنند تا بیشتر از این عنوان لذت ببرید.

امتیاز بازی‌سنتر - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: داستان بسیار خوب به همراه پایان بندی مثال زدنیگرافیک هنری درخشانموسیقی‌های شنیدنی و هماهنگ با اتمسفر بازیصداپیشگی شخصیت‌های اصلیسیستم مبارزات جذاب به همراه آپگریدهای کارآمدبخش پلتفرمینگ نفس گیر و در عین حال سرگرم کنندهنقاط ضعف: افت فریم‌های نگران کنندهتکسچرها در بعضی موارد دیر بارگذاری می‌شوندمشکلات تکنیکی به هنگام کات‌سین‌ها

User Rating: 3.73 ( 6 votes)
خروج از نسخه موبایل