17 سال از اولین قسمت مجموعه بازی Samurai Warriors سپری شده است اما این مجموعه همچنان با اصول ثابت خود طرفداران خاص خودش را حفظ کرده است. اگرچه بازی Samurai Warriors 5 اصول و پایههای همیشگی مجموعه آثار Warriors را حفظ کرده است و از این نظر برای طرفداران این مجموعه بازیها تجربهای آشنا خواهد بود اما تغییرات مهمی هم بهخصوص در طراحیهای ظاهری نسبت به قسمتهای قبلی داشته است که آن را حداقل در ظاهر کمی متفاوت کرده است.
بگذارید از همین تفاوت بزرگ شروع کنم. اگر با قسمتهای قبلی این مجموعه آشنا باشید، در همان نگاه اول متوجه میشوید که طراحی شخصیتهای اصلی کاملاً دگرگون شده و آرت استایل بازی هم بهصورت کلی شکل تازه و جذابتری پیدا کرده است. اگرچه گرافیک فنی بازی همچنان در سطح بسیار بالایی قرار ندارد اما طراحیهای جدید آن باعث شده تا بازی Samurai Warriors 5 جلای تازهای بگیرد و آن را به اثری زیباتر از همیشه و دیگر بازیهای مجموعه آثار Warriors تبدیل کرده است. یکی از نکاتی مثبت طراحی جدید شخصیتها هماهنگی بیشتر آنها با اتمسفر بازی و فضای داستان آن است که قادر است در مدتزمان کوتاهی ارتباط با مخاطب را برقرار سازد.
طراحی جدید شخصیتها نسخهی جوانتر هر کدام از قهرمانان آشنای این مجموعه بازی را نشان میدهد و این هم یک دلیل مشخص و محکم دارد. Samurai Warriors 5 شما را به دورهی سنگوکو میبرد و این بار داستان در برههی جوانی نوبوناگا اودا، یکی از نامدارترین ساموراییهای تاریخ ژاپن، روایت میشود. بخش داستانی بازی با تکیه بر شروع ماجرای قهرمانانهی نوبوناگا اودا برای متحد کردن ژاپن و آشنایی او با میتسوهیده آکِچی شروع میشود. اگرچه تمرکز اصلی روی خط داستانی نوبوناگا است اما بهصورت موازی ماجرای میتسوهیده هم روایت میشود.
طبیعی است که روایت داستانی کاملاً منطبق با تاریخ نیست اما در این قسمت بیش از همیشه سعی شده است که داستان به روایت تاریخی نزدیکتر شود. یکی از بهترین نکاتی که در بازی Samurai Warriors 5 به شکل مطلوبی درآمده است، شخصیتپردازی قهرمانان بازی است. تناسب میان روایتهایی که از قهرمانان بازی شنیدهایم و شخصیت آنها در این اثر بهخوبی دیده میشود. در همان اوایل بازی ویژگیهای شخصیتی نوبوناگا اودا، از جمله شجاعت، بیباکی و گاه یکدندگی او بهوضوح دیده میشود. شخصیتپردازی او بهگونهای است که بازیکنان در همان ابتدا متوجه میشوند که چرا در دورهی جوانی به او «خُل اُواری» (اُواری ) گفته میشد و مسیر تبدیلشدن او به این شخصیت بزرگ تاریخی بهدرستی ترسیم میشود. این برای دیگر شخصیتها هم دیده میشود. خلقوخوی بازیگوش و شوخطبعی هیدِیوشی هاشیبا (Hideyoshi Hashiba) از همان رویارویی اول با این شخصیت هویدا است. برای دستیابی به این امر، پیشروی داستان با روند معقولتر و آرامتری دنبال میشود تا این فرصت برای درک شخصیتهای مختلف بیشتر فراهم شود.
هرچند جنبهی روایت داستانی و تاریخی بازی یکی از جنبههای هیجانانگیز Samurai Warriors 5 است اما همچون همیشه عنصری که در محوریت این اثر قرار دارد ساختار همیشگی گیمپلی آن است. هستهی اصلی گیمپلی همان چیزی است که در دیگر بازیهای سری Warriors و البته بهصورت ویژهی این مجموعه دیده میشود. شما در نقش جنگجویان سامورایی معروف ژاپنی در مقابل خیل عظیمی از دشمنان قرار میگیرید و تقریباً باید یکتنه همهی آنها را از پای درآورید.
با اینکه این همه قسمت از مجموعه بازیهای Warriors منتشر شده است و تقریباً ساختار گیمپلی آنها همیشه یکسان بوده و فقط تفاوتهای جزئی در آن ایجاد شده است اما در باطن Samurai Warriors 5 مانند بسیاری دیگر از آثار سری توانایی ایجاد یک سرگرمی اولیه و سهل را برای طرفداران این دسته از آثار دارد. به همان اندازه، گیمپلی بازی بهتنهایی نمیتواند طیف جدیدی را بهسوی این آثار جذب کند. این یعنی همچنان بهواسطهی حرکتهای نرم و قدرتمند شخصیتها هجوم یکتنه بهسوی ارتش دشمان تا حدی جذاب است اما عنصر شگفتانگیزی جدیدی هم ارائه نمیدهد. در این میان، دوربین بازی گاهی بهخوبی هدایت نمیشود و شما را اذیت میکند. با این حال، رفتهرفته با پیشروی در بازی به احتمال زیاد به آن عادت خواهید کرد.
یکی از بارزترین ویژگیهایی این سری آثار شخصیتهای فراوان و تنوع میان آنها است. 39 شخصیت در بازی Samurai Warriors 5 حضور دارند که البته 2 شخصیت از آنها به برداشتی مسنتر از نوبوناگا اودا و میتسوهیده آکچی مربوط میشوند. این رقم شاید برای بسیاری از بازیهای دیگر تعداد زیادی باشد اما وقتی از آثار سری Warriors سخن میگوییم، این تعداد چندان هم زیاد نیست. مشکل اصلی در جایی پیدا میشود که بعضی از این شخصیتها تقریباً سبک مشابهی در مبارزه دارند و تفاوتها بیشتر با توجه به سلاحهای مختلف میشود که آن هم برای تمامی شخصیتها قابل انتخاب است. این واقعیت متأسفانه تنوع شخصیتها را کمتر کرده است. هرچند، این موضوع برای تمامی شخصیتها صادق نیست و برخی همچنان تمایز قابلتوجهی دارند. از طرفی دیگر، بعضی از شخصیتها معروف سری همچون یوکیمورا سانادا در Samurai Warriors 5 حضور ندارند. البته، عدم حضور او منطقی است چراکه وقایع این قسمت در برههای رخ میدهد که یوکیمورا سانادا نوجوانی بیش نبوده است و در آن دوره هنوز با آن جنگجوی بزرگی که از او سراغ داریم، فاصله زیادی داشته است.
بهصورت عادی، شما در هر مرحله قابلیت کنترل یک شخصیت را دارید اما در بعضی از مراحل خاص میتوانید دو شخصیت را انتخاب کرده و با آنها به نبرد بروید. البته، در بخش Free Mode میتوانید همهی مراحل را به این شیوه انجام دهید. نکتهی جالب این است شخصیتی که بهعنوان همراه برای خود انتخاب میکنید، حتی اگر با او در جریان مرحله بازی نکنید، در کنار شما حضور خواهد داشت و میتوانید به او دستوراتی بدهید.
علاوه بر بخش داستانی (Mosou Mode) بخش مهم دیگری هم با نام Citadel Mode در بازی وجود دارد. خوشبختانه تعامل و ارتباطی میان این دو بخش وجود دارد که میتواند بازیکنان را مشتاق کنند تا به تجربهی هر دو بپردازند. در Citadel Mode شما باید به دفاع از قلعهی خود بپردازید و در برابر دشمنان ایستادگی کنید. در پی این کار، منابع مختلفی را به دست میآورید که میتوانید با استفاده از آنها قلعه و شخصیتهای خود را در بخش داستانی هم ارتقا دهید. وجود این دو بخش برای در دسترس بودن انتخابهای بیشتر برای بازیکنان مفید است اما به هر حال نمیتواند در طولانیمدت مانع تکراری شدن روند گیمپلی بازی شود.
در این میان، خوشبختانه پیشرفت شخصیتها و ارتقا آنها در بازی میتواند احساس مطلوبی را القا کند. گزینههای مختلفی برای ارتقا تدارک دیده شده است که بازیکنان بهمرور میتوانند به آن دست پیدا کنند. همچنین در طول بخش داستانی بازیکنان میتوانند حرکتهای ویژهی خاصی را به دست آورند که برای تمامی شخصیتهای در دسترس خواهد بود و تنوع نسبتاً خوبی دارند. این حرکتها در 4 دستهی مختلف تقسیمبندی شدهاند و تنوع قابلیتها و گسترهی توانایی قهرمانان بازی Samurai Warriors 5 را افزایش میدهند.
با این حال، مشکل اینجاست که گاهی اوقات این ارتقاها بعضی از شخصیتها را بهقدری قدرتمند میکند که سطح دشواری بازی بسیار کاهش مییابد. البته، این مشکل از ساختار و پیشرفت شخصیتها نیست بلکه کلیت بازی بهخصوص در درجههای سختی پایینتر آسان است.
به همراه تغییرات در طراحیهای هنری بازی، تغییرات در سبک و سیاق موسیقی هم انجامشده که آن هم بهخوبی از آب در آمده و آن را نزدیکتر به فضای ژاپنی بازی کرده است. اگرچه بازی فاقد صداگذاری انگلیسی است و این ممکن است برای برخی ناراحتکننده باشد اما واقعیت این است که صداپیشگان ژاپنی بازی کار خود را بهخوبی انجام داده و عملکرد قابلتوجهی را نشان دادهاند.
Samurai Warriors 5 با آرت استایل زیبا و دگرگونشدهاش روایتی جذاب از سرآغاز ماجرای تاریخی و مهم نوبوناگا اودا ارائه میدهد. با وجود مشکلات آشنا و تکراری، بازی Samurai Warriors 5 یک اثر خوشساخت در این ژانر است و همان تجربهی سرگرمکنندهای را که میتوان از یک بازی Mosou انتظار داشت، به مخاطبان ارائه میدهد.
امتیاز بازیسنتر - 7.5
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: روایتی جذاب از داستان نوبوناگا اودا و میستوهیده آکچی طراحی هنری دگرگونشده و زیبای بازی روان بودن گیمپلی و سرگرمکنندگی آن موسیقیها و صداپیشگی ژاپنی قهرمانان بازی نقاط ضعف: تعداد نسبتاً کم شخصیتها دوربین گاهی اذیتکننده میشود گیمپلی میتواند در طولانیمدت تکراری و بسیار آسان شود این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است
با سلام خدمت عوامل عزیز بازی سنتر
من نزدیک به یک سال هست که با سایت شما آشنا شدم و نهایتا امشب تصمیم گرفتم در سایت شما ثبت نام کنم .
خیلی خوشحالم که با سایتی آشنا شدم که نسبت به سایر سایت های حوزه بازی و سرگرمی جنبه کیفی مطالب براش اولویت داره تا صرف جنبه کمی . ضمن اینکه از قرار دادن مطالب هجو و بیهوده خارج از چارچوب و مشی سایت هم جلوگیری می کنید که این مورد دقیقا خلاف نمونه های مشابه هست که به نظرم بسیار عالیه .
بابت نقد این بازی هم از شما تشکر می کنم . اصولا بازی های ژاپنی ساختار خاص خودشون رو دارن که با هر سلیقه ای جور در نمیاد . علی الخصوص بازی های فانتزی ژاپنی
فقط یک خواهشی دارم مبنی بر اینکه در بازی کست به نقش موسیقی بازی ها بیشتر اشاره کنید . با توجه به اینکه یک قسمت به این موضوع مدتها قبل اشاره شده اما به نظرم کافی نیست . اینکه از چه زمانی موسیقی بازی ها خودش رو به استاندارد های جهانی نزدیک کرد و و حضور و نقش آهنگسازان بزرگ و تاثیر آنها چقدر بوده و چه عواملی باعث شده در پاره ای از موارد موسیقی بازی ها از موسیقی فیلم هم پیشی بگیره .
با تشکر از پیشنهادتون. حتماً برای چنین مطالبی هم برنامههایی رو در نظر خواهیم گرفت.