هشت ماه از شروع نسل جدید کنسولهای خانگی گذشته و با اینکه تاکنون موفق به تجربه بازسازی انحصاری Demon’s Souls برای پلی استیشن 5 شدهایم اما این Ratchet & Clank Rift Apart است که نمایشی جالب توجه از سختافزارهای جدید را پیش روی شما قرار میدهد. نمایشی که ثابت میکند نسل جدید بازیهای ویدیویی تنها به افزایش وضوح تصویر و گرافیک خلاصه نشده و حتی میتواند نحوه تجربه شما از بازیهای ویدیویی را متحول کند. آخرین ساخته استودیو Insomniac Games لحظاتی را به ارمغان میآورد که تاکنون در هیچ بازی دیگری شاهد آن نبودهایم. جدیدترین انحصاری پلیاستیشن 5 شاید بیش از هر چیزی برای گیمرها نویدبخش آیندهای باشد که در آن بسیاری از محدودیتهای بازیهای ویدیویی حضور ندارند. محدودیتهایی که شاید به شکل کلی تجربه ما از آثار مختلف را تحت شعاع قرار نمیدادند اما اکنون تبدیل به فرصتهایی شدهاند که به واسطه آنها میتوان کیفیت کلی محصولی در این حوزه را ارتقاع داد. بررسی بازی Ratchet & Clank Rift Apart برای یکبار دیگر ثابت میکند که در زمان شروع نسل جدید کنسولهای خانگی، بازیهای با کیفیت چه نقش پررنگی در ایجاد رضایت در مخاطب داشته و اینجا به بهترین شکل ممکن از آن استفاده شده.
برای تماشای بررسی ویدیویی بازی در یوتوب کلیک کنید
داستان هیچگاه در اولویت کاری مجموعه Ratchet & Clank قرار نداشته و اینجا نیز به هیچوجه در کانون توجه قرار نمیگیرد. مهمترین تفاوت Rift Apart با دیگر نسخههای مجموعه در این موضوع نهفته شده که سازندگان ساختار همیشگی و آشنای خود که شاید چند دهه به آن عادت کرده بودند را کنار گذاشته و به سراغ رویکردی کاملا جدید رفتهاند. رویکردی که از آن میتوان به عنوان بزرگترین نقطه قوت داستانی این انحصاری جدید پلیاستیشن 5 یاد کرد. بازی اولین تغییر بزرگ خود را در معرفی شخصیت اصلی کاملا جدید نشان میدهد. بدون شک Rivet، قهرمان همیشگی مجموعه یعنی Ratchet را زیر سایه خود قرار داده و به راحتی تبدیل به نقش اصلی داستان میشود. طراحی خوب و شخصیت پردازی باکیفیت باعث شده واکنشی منفی به حضور قهرمان جدید نشان نداده و حتی از آن استقبال کنید. شخصیتی که شاید در ظاهر تفاوتهای بسیاری با Ratchet نداشته باشد اما توانسته بُعد جدیدی از پرداخت قهرمانهای مجموعه را نمایان کند. این شخصیت جدید به دنیایی کاملا متفاوت نیاز دارد و بایستی اعتراف کرد که Insomniac در رابطه با این موضوع سنگ تمام گذاشته. دنیای جدیدی که اینجا از آن تحت عنوان بُعدی متفاوت یاد میشود، پر است از محیطهای درگیر کننده، جزئیات زیبا و شخصیتهای جانبی که از تنوع خوبی نیز برخوردار هستند.
از سویی باید به روایت داستان Ratchet & Clank Rift Apart نیز اشاره کنیم که از مسیر خطی و استاندارد خود خارج شده. معرفی چند شخصیت جدید به راحتی میتوانست باعث ایجاد ضعفهای مختلف در بدنه اصلی داستان و به خصوص روایت آن شود اما پخش شدن مراحل به شکل درست و تمرکز روی تعادلی مناسب برای روایت تک تک آنها، ضرب آهنگی ایدهآل را پدید آورده. روندی که تا انتهای کار نیز ادامه داشته و به بهترین شکل ممکن پایان مییابد. داستان این نسخه از مجموعه محبوب سونی همچنان چارچوبی ساده و قابل پیش بینی را دنبال میکند اما به قدری در پیادهسازی آن دقت به عمل آمده که سخت است پیدا کردن نقطهای تاریک در آن.
بزرگترین دستاورد Ratchet & Clank Rift Apart در زمینه گیمپلی بدون شک به قرارگیری تمامی اجزای آن در جایی درست ارتباط پیدا میکند. فراموش نکنیم که در این مجموعه گیمر امکان استفاده از تعداد بسیاری زیادی اسلحه را برای مقابله با حجم عظیمی از دشمنها در اختیار دارد. موضوعی که به راحتی میتواند تمام چارچوبهای طراحی شده برای طراحی مراحل و مبارزات را زیر سوال ببرد. اینجا اما همه چیز در جای خود و به درستی قرار گرفتهاند. موضوعی که باعث شده شما در زمان تجربه بازی فرصتی برای متوقف آن پیدا نکنید. در آثاری این چنینی طراحی مراحل حرف اول و آخر را میزند و آنچه در Rift Apart میبینیم بدون شک در بالاترین سطح خود قرار دارد. برای درک بهتر این موضوع میتوان به سراغ یکی از مراحل اصلی رفت که در سیارهای معدنی پیگیری میشود. سیارهای که زمانی میزبان طبیعت جالب توجهی بوده اما حالا بعد از یک حادثه پیش بینی نشده تبدیل به قبرستانی خاموش شده. قبرستانی که در هر نقطه از آن میتوان جزئیاتی فوقالعاده را دید. اینجا به خوبی متوجه میشوید که سازندگان بازی برای پرداخت مراحل تنها به طراحی مسیرهای پر پیچ و خم اکتفا نکرده و سرعت روایت و جریان کلی بازی را در تمامی لحظات مورد توجه خود قرار دادهاند. تمرکز روی چنین موضوعی باعث میشود همه چیز در زمان درست پیش روی شما قرار گیرد و متوجه این موضوع نشوید که در حال تجربه بازیای هستید که عملا از مراحل جداگانه تشکیل شده و به شکل کلی نباید تجربهای این چنین یکپارچه را ارائه کند. موضوعی که نشات گرفته از سختافزار جدید است و در ادامه بیشتر به آن میپردازیم. با وجود تمام توضیحات ارائه شده Ratchet & Clank Rift Apart همچنان قسمتی از یک مجموعه ثابت شده است. همچنان شما میتوانید از میان تعداد زیادی اسلحه، گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید و به مبارزه با دشمنهایی بروید که تنوع بالایی دارند. در چنین آثاری معمولا بازی برای مقابله با هر نوع از دشمنها شما را به سمت استفاده از اسلحهای خاص هدایت میکند اما اینجا هیچ محدودیتی را پیش روی شما قرار نمیدهد. به جز فاصلهای که هر اسلحه پوشش میدهد، هیچ مانع دیگری در مقابل مخاطب قرار نمیگیرد. انتخاب چنین رویکردی باعث شده مبارزات بیش از پیش متنوع شده و شما این فرصت را پیدا کنید که در هر درگیری از انواع مختلف اسلحه استفاده کرده و به نتایج جالب توجهی دست پیدا کنید. شاید با خود بگویید که تصمیمی این چنینی باعث ایجاد رویکردی میشود که طی آن گیمر تنها از چند اسلحه خاص استفاده کند. راه حل این مسئله در اختصاص حجم مشخصی از مهمات نهفته شده و ساز و کاری را شکل میدهد که طی آن گیمر بدون اختیار به سمت استفاده از اسلحههای مختلف کشیده میشود.
بخش دیگری از Ratchet & Clank Rift Apart که یکی از جذابیتهای بازی به شمار میرود، حرکت در محیط است. به جز حرکت ساده، گیمر میتواند انواع مختلف پرش را انجام داده، با استفاده از ریفتها از نقطهای به نقطه دیگر رفته و حتی از بوستر کفشها بهره گیرد تا حرکت با سرعتی خیره کننده را در محیط تجربه کند. سازندگان بازی به این نکات اکتفا نکرده و این امکان را در اختیار شما قرار دادهاند که با استفاده از برخی موجودات حاضر در داخل بازی نیز به حرکت خود ادامه دهید. تنها نکته منفی Ratchet & Clank Rift Apart به همین نقطه اختصاص دارد. هرچند تنها در چند بازه کوتاه مدت فرصت پرواز با موجودی شبیه به یک اژدهای کوچک را پیدا میکنید اما بایستی به این نکته اشاره کرد که کنترل بازی در این بخش به هیچوجه روان بودن دیگر بخشهای بازی را به نمایش نمیگذارد. امکان ایجاد تغییر در کنترل این قسمت از بازی وجود دارد اما به شکل کلی نمیتواند ضعفهای آن را پوشش دهد. با این حال مسئلهای که در این همین بخش یعنی حرکت محیطی مورد توجه قرار میگیرد، بدون وقفه بودن آن است. سخت افزار جدید، دست سازندگان بازی را باز گذاشته و به همین واسطه آنها بزرگترین مراحل تاریخ مجموعه را طراحی کردهاند. مراحلی که هرکدام از آنها شبیه به بخشی عظیم از یک بازی Open World هستند و در تمامی نقاط آنها میتوانید با نکات جذاب و جالب توجهی روبرو شوید. تا پیش از این حرکت با سرعت بالا در چنین محیطهایی امکانپذیر نبود و معمولا با مشکلات فنی متعددی همراه میشد اما اینجا همانطور که توضیح دادیم موانع با استفاده از SSD برداشته شده و گشت و گذار در محیط از هر زمان دیگری جذابتر به نظر میرسد. جدای از این مسئله فراموش نباید بکنیم که Ratchet & Clank Rift Apart بارها از تکنیک تغییر مراحل بازی بدون هیچ وقفهای بهره میبرد و همین موضوع به خوبی تاثیر خود را روی گیمپلی به نمایش میگذارد. اگر از Set-Pieceهای نفسگیری که با همین تکنیک طراحی شدهاند بگذرید به مراحل میرسیم که امکان تغییر کلی محیط با یک ضربه را به شما میدهند. موضوعی که باعث میشود شما عملا با دو طراحی مرحله کاملا متفاوت سر و کار داشته باشید که به شکل لایههای جداگانه روی یکدیگر قرار گرفتهاند.
سادهترین بخش از ارزیابی Ratchet & Clank Rift Apart به بررسی گرافیک آن ارتباط پیدا میکند. در یک کلام میتوان گفت که ساخته Insomniac Games از دید گرافیکی بهتر از هر آن چیزی است که در صنعت بازی شاهد بودهاید. دستاوردهای گرافیکی تیم سازنده به قدری رویایی و دور از دسترس به نظر میرسند که در زمان مقابله با آنها شوکه میشوید. شوکی که تا انتهای کار عادی نشده و هر لحظه ممکن است مخاطب را درگیر کند. طراحی گرافیکی Ratchet & Clank Rift Apart در هر دو بخش جزئیات و تصویرسازی کلی بینظیر است و هر آن چیزی از اثری این چنینی انتظار دارید را ارائه میکند. مدلسازی در ظاهر بیاهمیتترین شخصیتهای داخل بازی در بالاترین سطح ممکن انجام شده و جزئیاتی را در آن میتوان یافت که شاید برخی انیمیشنهای سینمایی از آنها بیبهره باشند. اکنون کافیست تا این جزئیات را در کنار محیطهایی قرار دهید که وسعت بالایی داشته اما هیچگاه از دید چگالی جزئیات با افت مواجه نمیشوند. اگر روزگاری سونی و Insominac ادعا میکردند که گرافیک Ratchet & Clank در سطح آثار پیکسار است حالا به راحتی میتوانند این ادعا را قالب یک حقیقت مطرح کنند. حقیقتی که باعث میشود بیش از پیش به آینده صنعت بازی امیدوار شده و در انتظار تولیدکنندههایی بزرگ و شبیه به Insomniac باشید که بازیهای نسل جدید خود را روانه بازار کنند. هرچند همواره صداگذاری و موسیقی به نسبت گرافیک و موضوعات این چنینی از اهمیت پایینتری برخوردار هستند اما در این بخش نیز عملکرد Ratchet & Clank Rift Apart فوقالعاده و مثال زدنی است. در همان یک ساعت ابتدایی تجربه بازی وارد شهری جدید میشوید که از تمامی نقاط آن صداهای مختلف به گوش رسیده و همگی در هارمونیای دقیق قرار میگیرند. جدیدترین انحصاری پلیاستیشن از قابلیت صدای سه بعدی آن نیز پشتیبانی میکند و میتواند به خوبی قدرت صداگذاری و موسیقیهای خود را با استفاده از سیستمهای صوتی مناسب نمایان کند.
Ratchet & Clank Rift Apart هنوز هم بازیای آشنا از مجموعهای محبوب است که بسیاری از قواعد همیشگی خود را حفظ کرده. بازیای که هر آن چیزی که تاکنون از مجموعه Ratchet & Clank دیدهایم را به بالاترین سطح ممکن ارتقا داده و نتیجهای را پیش روی گیمرها قرار میدهد که میتواند صدها بار آنها را شوکه کند.
امتیاز بازیسنتر - 9.5
9.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: بهترین گرافیک تاریخ بازیهای ویدیوییارائه سطحی متفاوت از کیفیت صداگذاری و موسیقیبدون حتی یک لحظه توقفصحنههای سینمایی فوقالعادهطراحی بینقص مبارزات و تنوع بالای اسلحههاسیستم ارتقا اسلحههاحرکت در محیط با بالاترین سرعت ممکنشخصیتپردازی Rivet نقاط ضعف: ضعف کنترل در زمان پروازاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است
آقای طالبیان خودت زیاد نقد نمینویسی بازی های آسیایی بررسی میکنی احتمالا باید منتظر نقد شما از Horizon Frobidden West باشیم
https://www.nintendolife.com/news/2021/11/gta-trilogy-fans-arent-happy-with-some-of-the-changes-in-the-definitive-remaster
این فروم جالبه ی نکات Gta 3 و San Andre’s در نسخه ارجینال با ریمستز مقایسه کرده یکسری مدل ها که تغییر کردن خوب طبیعی هم هست مثل فریمن
یا اهنگ های لایسنس شده اي که از دست رفتن کارهای مایکل جکسون جکسون لاینل ریچی
من این روزا دارم نسخه قبلی این بازی رو پلی میدم…واقعا بازی دوست داشتنی و پر از زرق و برق و متنوعی هست…گیم پلی فوق العاده روون و لذت بخش…بهترین نکته مثبت بازی هم که اسلحه های متنوع و بی نظیرشن …و البته دشمنای بامزه دنیای رچت و کلنک 🙂
حالا مقایسه کنید با بازی های ایکس باکس :)))
بررسی منصفانه ای بود
در یک کلمه میشه گفت شاهکار
نقد خیلی خوبی بود. امیدوارم بتونم زود تجربش کنم. با این وضعیت قیمت های پی ای 5 معلوم نیست اصلا بشه یا نه 🙁
جزئیات بازی به نظر وحشتناکه. اون هم پارتیکل باید تو محیط رندر بشن بدون افت و لگ. کسی تجربه بازی رو داره؟
چیزی غیر از این از اینسومنیاک گیمز انتظار نمیرفت واقعا. جزئیات بازی خوفناکه. نقدتون عالی بود و خیلی سریع
فقط پلی استیشن 5.
ایکس باکس لوزره :))
خدایا پی اس 5 برسون به ما :((((
عالی بود آقای طالبیان. رچت اند کلنک برای من یکی از بهترین هاست
ممنون
یه انتقاد دارم
اولیش این که گفتین برترین گرافیک تاریخ بازیای ویدئویی که بهترین بگین برترین گرافیک کنسولی بازیای ویدئویی چون روی PC چیز های گرافیکی تر زیادی وجود داره
مثل همیشه عالی مثل همیشه اولین و سریعترین بررسی ?