استودیوی ایتالیایی Milestone به رسم هر ساله این بار با بازی MotoGP 23 بازگشته است. رقابتهای جایزه بزرگ موتورسواری (Grand Prix motorcycle racing) همان مسابقات حرفهای موتورسیکلت رانی است که در چهار کلاس MotoGP – Moto2 – Moto3 و MotoE برگزار میشود. سه کلاس اول از «موتورهای چهار زمانه» و کلاس MotoE از «موتورسیکلتهای برقی» استفاده میکنند. باید بدانید که این مسابقات توسط فدراسیون بینالمللی موتور سواری – از سال ۱۹۴۹ تاکنون -هر ساله برگزار میشود.
شاید بتوان گفت در دنیای بازی، همواره شاهد تغییر و همگام شدن با فناوریهای جدید هستیم و به لطف این موضوع عناوین سالیانه و دارای مجوز، هر ساله به بازار عرضه میشوند. در این بین تیمهای توسعه خود را متعهد به عرضه محصولی میدانند که تعادل بین «نوآوری و سنت» را به خوبی برقرار کرده باشد. در طول سالیان گذشته محبوبیت مسابقات حرفهای موتورسیکلت رانی به طور چشمگیری افزایش یافته و ورزشهایی مانند فرمول 1 بینندگان زیادی را به سمت این مسابقهها کشاندهاند و همین امر سر آغازی برای ورود به سایر اشکال ورزشهای موتورسواری شده است.
عشق و نفرت !
بر خلاف بازی Ride 4 که برای طیف وسیعی از گیمرها طراحی شده بود، MotoGP 23 از نظر طراحی هسته گیم پلی یک بازی شبیه ساز تمام و کمال است و تا زمانی که طرفدار این سری نباشید، احتمالا نمی توانید از آن لذت زیادی ببرید. اگر یک گیمر آرکید پسند و تازه کار سری MotoGP باشید، پس از اولین تجربه گیم پلی بازی، از سختی بی حد و مرز آن به شدت عصبی خواهید شد. تا جایی که حتی پیش از اتمام مسابقه از بازی کردن MotoGP 23 دست خواهید کشید و عطایش را به لقایش خواهید بخشید.
کارامدی dualsense در نحوه کنترل موتور سکیلت
درجه سختیهای متفاوتی در بازی وجود دارد که از آسان ترین حالت به ترتیب عبارتند از Extreme, Competitive, Classic, Rookie. درجههای سختی از این حیث از اهمیت بالایی برخوردار هستند که اگر شما از طرفداران سبک آرکید هستید باید با درجه سختی Rookie بازی را آغاز کنید. در این درجه کار چندان دشواری نخواهید داشت، اما اگر یک درجه بالاتر بروید، سر و کله گیم پلی شبیه ساز بازی پیدا میشود و شما را به شدت به چالش خواهد کشید. هر چقدر درجات سختی بالا تر برود با ساده ترین اشتباه، کنترل موتورسیکلت خود را از دست خواهید داد و دائما به زمین خواهید افتاد.
چیزی که من را تحت تاثیر قرار داده استفاده به جا و درست از توانایی های کنترلر پلی استیشن 5 در نحوه کنترل موتور سیکلت و نقشی کلیدی آن بود. همچنین ویژگی «adaptive triggers» بارها به من کمک کرد تا کنترل موتور سیکلت را در زمان لغزش حفظ کنم.
ویژگی جدید به نام «کمکهای عصبی»
هر یک از این درجات سختی به تدریج چیزی را که «کمکهای عصبی» (Neural Aids) نامیده میشود، تنظیم میکند. این ویژگی حکم «چرخهای کمکی دوچرخه سواران مبتدی» را دارد. پشتیبانی هوش مصنوعی در هنگام رانندگی مداخله میکند و به بازیکن در مراحل ترمز، شتاب و هندلینگ کمک میکند. این ویژگی می تواند به تازه کارها و کسانی که قبلا این سری را تجربه نکردهاند کمک کند تا مسیرها و نقاط ترمز صحیح را بیاموزند تا ترمزگیری را با زمان بندی عالی انجام دهند.
MotoGP 23 یک بار دیگر ثابت میکند که یک بازی مسابقهای بسیار سخت است که در آن صبر پیشه کردن و زمین خوردن بخشی از فرآیند یادگیری است. بنابراین باید بیاموزید که چگونه ریتم مناسب را در منحنیهای مسیر پیدا کنید، چه زمانی باید شتاب بگیرید. واکنش برخی از موتور سیکلتها نسبت به فرامین شما بسیار سریع است، بنابراین حتی اشتباهاتی کوچک کافی است تا شما کنترل موتور سیکلت را از دست داده و نقش بر زمین شوید. بازی در درجه سختی Classic بسیار چالش برانگیز و سخت است و به مقدار مناسبی آموزش نیاز دارید.
آکادمی MotoGP برای درک بهتر MotoGP 23
علاوه بر مجموعهای از ماموریتهای آموزشی، این بازی دارای آکادمی MotoGP است. مشابه “Gran Turismo” باید به کارهای کوچکتر مسلط شوید و بخشهای خاصی از مسیر را در زمان مشخصی طی کنید. مدال ها به عنوان پاداشی برای پیشرفت شما عمل میکنند. این موارد نه تنها به بازیکنان کمک میکنند تا متوجه نحوه کنترل صحیح موتور سیکلت شوند، بلکه تفاوت MotoGP با سایر ورزشهای موتوری را نیز آشکار میکنند.
تاثیرات آب و هوا در هسته گیم پلی بازی
در بازی Ride 4 تاثیرات آب و هوا در گیم پلی بازی نقشی کلیدی دارند و حالا این ویژگی در MotoGP 23 هم پیشرفت کرده و تکامل یافته. آب و هوای پویا به جز زیبایی بصری، از لحاظ فنی هم تاثیری مستقیم در هسته گیم پلی بازی میگذارد. یعنی در طول مسابقه، شرایط آب و هوایی و ماهیت زمین نیز تغییر میکند. شروع ناگهانی باران نه تنها تیمها را مجبور به توقف در «پیت» میکند، بلکه به طور قابل توجهی نحوه مدیریت را تغییر میدهد.
فشردن بیش از حد گاز یا حرکات بیش از حد گیج کننده فرمان به سرعت باعث غافلگیری شما میشوند. این ویژگی جدید به خوبی با مفهوم کلی مطابقت دارد و آن را به پیشرفتی بسیار خوشایند تبدیل کرده. همین طور بخش ویرایشگرها و شخصیتها بسیار گسترده هستند و شما می توانید موتور سیکلت، لباس مسابقه، دستکش، شماره موتور سوار و موارد بسیار دیگری را به طور کامل مطابق با سلیقه خود سفارشی سازی کنید.
نبود هیچ جایگزینی برای مُد MotoGP 22 Nine: 2009 Season
نسخه سال گذشته کمپینی شبیه سازی شده به نام «MotoGP 22 Nine: 2009 Season» داشت که بر فصل همان سال تمرکز داشت. سالی به یاد ماندنی که موتور سوارانی افسانهای به نام های روسی، لورنزو، استونر، پدروسا و سایرین در این مسابقات با هم رقابت کرده بودند، البته این کمپین فقط به مسابقات محدود نمیشد و حتی شامل یک مستند 50 دقیقهای در مورد اتفاقات آن فصل با روایت مارک نیل بود. متاسفانه این ویژگی فقط یک مُد موقتی برای سال گذشته بود. شور بختانه در MotoGP 23 ما چیزی شبیه به این نداریم که بخشی از داستان MotoGP را بیان کند.
بازنویسی کریر مُد
اما برای جبران این ضعف، این بار تیم توسعه دهنده بخش کریر مد را بازسازی اساسی کرده و ویژگی های بسیاری به این مد آفلاین محبوب اضافه کرده است. شما این بار در مراحل پایانی مسابقات قهرمانی Moto3 کار را شروع میکنید و با توجه به عملکرد شما درهای مسابقات Moto2 به روی شما باز میشود. پس از آن با تمرینات ساده و مقدماتی سر و کار دارید و از طریق رسانههای اجتماعی، پیامهایی دریافت میکنید که میتوانید به صورت دوستانه یا با حالتی پرخاشگرانه به آنها پاسخ دهید؛ این می تواند سایر موتور سیکلت سوارها را به رقیب شما تبدیل کند. با توجه به نوع برخورد شما در خارج از میدان مسابقه، آنها نسبت به شما تهاجمی تر خواهند شد.
هر فصل دارای «نقاط عطفی» است که به شما فرصتهای متفاوتی میدهد، مانند امضای قراردادی جدید با تیم خود یا یافتن قرارداد جدید و یا شاید بالا یا پایین رفتن در کلاسها. چالشهای دیگری نیز وجود دارند؛ مانند رانندگی بهتر از اولین موتور سیکلت سوار فعلی تیم و گرفتن جای او و یا محتویات غنی در مد کریر که شما را ساعت ها می تواند سرگرم کند.
دست و پا زدن در مابین نسل هشتم و نهم !
MotoGP 23 از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 بهره میبرد. گرافیک کلی بازی مشابه نسخه سال گذشته است. بافتهای موتور سیکلتها، انعکاس نور بر روی سطوح، افکتهای گرافیکی در زمان بارش باران، نور پردازی در هوای آفتابی و موارد دیگر از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ اما جزئیات برخی از محیط و پیستها کمی قدیمی به نظر میرسد. اصولا MotoGP 23 در بخش گرافیکی مابین نسل هشتم و نهم دست و پا میزند.
شاید بازی از انواع و اقسام افکتهای گرافیکی استفاده کرده باشد، اما هنوز بخشی از زیر ساختارهای جلوههای بصری/فنی بر پایه یک بازی نسل هشتمی سوار شده است و فقط جلوههای بصری و فنی در کنسول پلی استیشن 5 نسبت به نسخههای نسل هشتمی روتوش شده تر، بهینه تر و با کیفیت به تصویر کشیده شده است و افکت هایی همانند anisotropic ، anti-aliasing ، reflection quality و Temporal AA و … در پلی استیشن 5 با کیفیت تر ساخته و پرداخته شدهاند.
بهبود ها در بخش صدا گذاری
صدای موتوسیکلتها این بار با وضوح و کیفیت بیشتری نسبت به قبل در بازی صدا گذاری شده است و صدا گذاری محیط در سطح قابل قبولی قرار دارد. به طور مثال اگر از دوربین cockpit برای موتور سواری استفاده کنید، وقتی در حال راندن با سرعت بالا هستید، صدای فشار هوا که بر سطح بدنه موتور سیکلت و خود شما وارد شده را خواهید شنید و حتی صدای محیط در هنگام عبور از تونلها و مکان های مسقف تغییر خواهد کرد. به صورت کلی صدا گذاری بازی در سطح کیفی خوبی قرار دارد.
سخن پایانی
MotoGP 23 روی هم رفته نسبت به سال گذشته بهبودها و پیشرفتهایی داشته است، اما در ارائه محتوا و مُدهای جدید تا حدودی ضعیف ظاهر شده و در نهایت توصیه کردن MotoGP 23 به کسانی جز طرفداران متعهد و متعصب این ورزش حقیقتا سخت است. MotoGP 23 یک بازی موتورسواری شبیه ساز است و برای کسانی که با این ورزش آشنایی دارند و به آن علاقهمند هستند طراحی شده و عنوانی نیست که برای عوام جامعه گیمرها لذت بخش باشد. به همین دلیل، طرفداران بازی های موتور سواری آرکید و حتی نیمه آرکید بهتر است جای دیگری را جستجو کنند.
امتیاز بازیسنتر - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیم پلی شبیه ساز قابلیت جدید «کمکهای عصبی» ویژگی adaptive triggers در نحوه کنترل موتور سیکلت است، نقشی کلیدی ایفا میکند بازسازی بخش کریر مُدنقاط ضعف: بازی در در ارائه محتوا و مدهای جدید نسبت به سال گذشته تا حدودی ضعیف ظاهر شده طراحی بصری و فنی برخی از پیستها نسل هشتمی به نظر می رسداین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است