سالهاست که مجموعه بازی Monster Hunter توانسته در میان بازیهای اکشن ماجراجویی جایگاه خوبی را برای خود ایجاد کند. مجموعهای که تعدادی از المانهای مورد علاقه گیمرهای به خصوص شرق آسیا را در کنار یکدیگر قرار داد و نتیجه ایدهآلی را به دست آورد. نتیجهای که با تغییرات مناسب توانست مورد توجه دیگر گیمرها نیز قرار گیرد. اکنون این مجموعه در بالاترین جایگاه خود قرار داشته و Capcom، بازیهای مختلفی را از آن منتشر میکند. جدای از Monster Hunter World که همچنان با قدرت به کار خود روی پلتفرمهای اصلی ادامه میدهد، شاهد عرضه آثاری جانبی همچون بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin هستیم که در حال حاضر برای Nintendo Switch و PC در دسترس قرار گرفته. عنوانی جانبی از مجموعه Monster Hunter که برخلاف بازی اصلی تمرکز مبارزات خود را روی ساختاری مشابه نقش آفرینیهای ژاپنی قرار داده.
داستان Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin شاید بزرگترین ضعف آن باشد. سازندگان بازی برای در نظر گرفتن این موضوع که بازی برای گروه بزرگی از گیمرها در دسترس باشد، سعی کردهاند داستانی ساده و سرراست را روایت کنند. دنیا در خطر نابودی است و قهرمان بازی که از نوادگان یکی از قهرمانهای معروف این دنیا بوده حالا وظیفه پیدا کرده که در مقابل هیولاهایی که بیشتر از حالت معمول عصبانی هستند، قرار گیرد. شاید کلیشهای بهترین توصیف برای داستان Monster Hunter Stories 2 باشد. داستانی که نه از دید روند کلی خلاقیت خاصی را نشان میدهد و نه سعی میکند پیام یا مفهومی جدید را ارائه کند. بیش از هر چیزی داستان این بازی به نقش آفرینیهای ژاپنی دوران NES شباهت دارد. داستانی که سعی دارد اصول دوستی و ناامید نشدن را به عنوان محورهای اصلی خود قرار دهد. همین مسئله شاید از همان ابتدا برای بسیاری از گیمرها به عنوان نکتهای جذاب نباشد اما بایستی به این نکته اشاره کنیم که هرچه داستان ساده و کلیشهای است، گیمپلی بار این کاستیها را به دوش میکشد.
جدای از داستان، دیگر ضعف اصلی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin به روند بیش از حد آهسته آن در ابتدای بازی ارتباط پیدا میکند. ساخته جدید Capcom پر از جذابیتهایی که میتواند علاقهمندان به نقشآفرینیهای شرقی را راضی کند اما به قدری کند شروع میشود که شاید هر گیمری راضی به ادامه دادن آن نباشد. با این حال بعد از چند ساعت ابتدایی و توضیح تمام نکات موجود در گیمپلی، وارد بخش اصلی بازی میشویم. جایی که شما باید در ساختاری شبیه به گاچا، تخم هیولاهای مختلف را پیدا کرده و آنها را همانند ساختاری آشنا با Pokemon، پرورش دهید. درست مانند دیگر بازیهای JRPG، اینجا هم تیمی شامل چند هیولا، شخصیت اصلی را همراهی میکنند. گیمر میتواند با رفتن به مناطق مختلف نقشه و پیدا کردن تخم هیولا، مجموعهای بزرگ و متنوع را شکل دهد. مجموعهای که هر کدام از ظاهر و خصوصیات مختلفی بهره میبرند. در این میان البته نکتهای کوچک اما تاثیرگذار وجود دارد که باعث شده این بخش از بازی با جذابیت بیشتری همراه شود. هر کدام از هیولاها در بازی دارای یک ژن خاص هستند و قدرتهای آنها براساس این ژن نمایان میشود. با این حال گیمر میتواند با پیشرفت در بازی این امکان را به دست آورد که ژن هیولاهای خود را دچار تغییر کند. به طور مثال شما میتوانید قدرتی را از یک هیولا گرفته و به دیگری بدهید تا نتیجه ایدهآل خود را کسب کنید. موضوعی که در طولانی مدت و بعد از پیدا کردن هیولاهای تکراری میتواند جان دوبارهای به این بخش مهم از بازی دهد. با کمک تیمی که تشکیل دادهاید باید در جریان بازی به مبارزه با تعداد زیادی هیولا بپردازید. این بخش از بازی با پیروی از اصول سنگ کاغذ قیچی در ساختار نقش آفرینی شکل گرفته و استراتژی کلی بازی را براساس سه قابلیت اصلی هیولاها همچون سرعت و قدرت بنا میکند. هرچه در ابتدا کار سادهای برای پیشبینی حرکت و حمله دشمنها در پیش دارید اما با پیشرفت در بازی، مقابل هیولاهایی قرار میگیرید که مدام استراتژی خود را تغییر داده و گیمر را وادار به اتخاذ تصمیمات جدید میکنند. مسئلهای که میتواند تا انتهای کار جذابیت اولیه مبارزات را باقی نگه دارد.
بخش عمدهای از زمان گیمپلی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin به گشت و گذار در محیط آن اختصاص پیدا میکند. اینجا شبیه به ساختار آشنای نقش آفرینیها گیمر میتواند در محیط حرکتی تقریبا آزادانه داشته باشد و جدای از پیدا کردن هیولاها، نکات داستانی بیشتری را نیز دریافت کند. با این حال مشخص است که برنامه آنچنانی برای ایجاد تنوع در این بخش وجود نداشته و بعد از مدتی با روندی تکراری روبرو میشویم. روندی که به واسطه محدودیت قابلیتهای حرکتی و البته طراحی تکراری محیط پدید میآید. هرچند این بازی برای کنسول فعلی نینتندو منتشر شده اما باز هم از دید گرافیکی نمیتواند عملکردی رضایتبخش را از خود به جا بگذارد. اکثر محیطها شباهت بسیاری به یکدیگر داشته و برخی از آنها چندینبار در بازی مورد استفاده قرار گرفتهاند. از سویی باید به این نکته اشاره کرد که از دید جزئیات، محیطهای بازی وضعیت خوبی نداشته و به شکل کلی عملکرد رضایتبخشی را از خود به نمایش نمیگذارند. بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin از آن دست آثاری است که با یک هدف مشخص یعنی سرگرم کردن طرفداران Monster Hunter ساخته شده. طرفدارانی که میتوانند با فاصله گرفتن از اصول همیشگی سری، اینبار به سراغ رویکردی متفاوتتر رفته و بازی مورد علاقه خود را در ساختاری شبیه به آثار JRPG تجربه کنند.
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: وجود تعداد زیادی هیولاساختار پیدا کردن و پرورش هیولاهاامکانات جذاب در بخش شخصیسازیمبارزات بازی تنوع خوبی دارندنقاط ضعف: داستان کلیشهایکیفیت پایین طراحی محیطهاروند کند در ابتدای بازیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است